Råd och tipd Innan något händer..

enhorning

Trådstartare
Skriver ett nödrop ang ett syskonbarn, en tonårstjej som har skaffat en för henne för svår hund.
Det är en tjej som älskar hundar och som har en dröm att tävla i lydnad och bruks och föda upp egna hundar.

Dock så är hon 14 år, har en belgisk vallhund, (malle) och ingen annan i hennes familj är det minsta intresserad att ens rasta hunden.
Hon ville själv ha rasen då hon ville ha en brukshund-det vill hon fortfarande.
Hennes dröm är fortfarande att lära sig tävla och och ha kul med sin hund.
Hon är helt ensam med ansvaret och hon klarar knappt att hålla hunden vid hundmöten.
Hunden är hundaggressiv är stark och hon kan inte säga till hunden utan att den morrar mot henne. Hon använder klicker, leksaker och godbitar. Ingen domenanstjafs.

Tjejen är förtvivlad.
Igår satt hon och grät i flera timmar efter att blivit biten, hon älskar sin hund men vet själv att hon inte klarar av den.
Hon har verkligen försökt fråga efter råd och gör så gott hon kan.
Klubben hon går på ger henne inte den stöd och hjälp hon behöver.

Jag har ingen bra kontakt med hennes familj trots att det är ett syskonbarn och de skulle inte lyssna på mig.
Men hur kan jag-om något-stötta henne.
Minsta lilla tips.
Tycker så synd om henne.
Jag är orolig att det snart händer något. Antingen henne eller någon annans hund.

Jag håller med- men problemet med det är, dels hennes familj som inte går med på att hon skaffar en annan hund och dels hela tiden påminner henne om hur hon tjatat hår i öronen om på dem om denna hund som hon så gärna ville ha.

Jag håller med @purity_666 i stort, det bästa vore förmodligen att omplacera hunden och skaffa en bättre nybörjarhund (om hon egentligen alls ska ha någon hund än, låter tufft att inte ha något stöd alls hemifrån i sitt hundägande när man är så ung).

Men det är ju lättare sagt än gjort. Så nu skriver jag med utgångspunkten "hunden ska vara kvar", även om jag först och främst tänker att det nog vore bättre (och roligare!) för alla om den omplacerades.

Om klubben inte kan hjälpa henne som hon behöver, finns det någon annanstans hon kan vända sig? Annan klubb, privat?
Tjejen har viljan att lära sig, så det finns ju potential. Hon behöver bara rätt vägledning och mycket hjälp.

Är du hundvan? Eller har någon hundvan vän/bekant, som kanske kan hjälpa henne?

Hon vill så gärna ha hunden.
Jag har lovat att prata med klubben. Men mesta träningen gör man själv. Särskilt under vinterhalvåret.
Jag träffar henne sällan i och med att jag inte kommer överens med föräldrarna.
Hunden ÄR duktig och den har viljan att lära.
Han är snart 2 år.

Måste tyvärr iväg (jobb) Men återkommer om några timmar.

Hon vill så gärna ha hunden.
Jag har lovat att prata med klubben. Men mesta träningen gör man själv. Särskilt under vinterhalvåret.
Jag träffar henne sällan i och med att jag inte kommer överens med föräldrarna.
Hunden ÄR duktig och den har viljan att lära.
Han är snart 2 år.

Måste tyvärr iväg (jobb) Men återkommer om några timmar.

Ja, det är ju ofta så när man går kurser. Finns det möjlighet att boka privatträningar, kanske? Fast det brukar ju kosta en del, men kanske några träningar kan ge verktyg så hon klarar att träna mer på egen hand.

Det bästa tror jag vore att hjälpa henne att hitta en mentor, som hon kan få hjälp av på en regelbunden och tät basis. En person som hon kan få följa med på träningar, få tips av och som har erfarenhet av rasen sedan tidigare.

Klubben kanske kan hjälpa er att hitta en sådan person?

Det bästa tror jag vore att hjälpa henne att hitta en mentor,
Klubben kanske kan hjälpa er att hitta en sådan person?

Eller rasklubben? Eller buke? behöver ju inte vara någon som har malle, det går säkert bra med någon som kan brukshund i största allmänhet. Någon som kan avlasta och ha hunden ibland och vara det stöd hon behöver.
.. och så vore det väl väldigt bra att kastrera den.

Eller rasklubben? Eller buke? behöver ju inte vara någon som har malle, det går säkert bra med någon som kan brukshund i största allmänhet. Någon som kan avlasta och ha hunden ibland och vara det stöd hon behöver.
.. och så vore det väl väldigt bra att kastrera den.
Jag är emot att man kastrerar hundar slentrianmässigt, men i det här fallet håller jag med Lejonelle det skulle nog vara väldigt bra att göra det. För det är väl en hanhund? Troligtvis så är hunden för gammal för att det ska göra någon större skillnad, men i det här fallet så är minsta lilla skillnad guld värt.

I övrigt så håller jag med andra om att hon/du måste hitta hjälp för att kunna träna hunden. Jag är inte så hemma på det men det finns hjälpmedel för att kunna hålla hunden vid ex hundmöten tex grimma. Motion är ju grunden för att hunden ska vara mottaglig för övrig träning så det är bra om hon kan göra det obehindrat.

Första som jag spontant känner är att hunden borde omplaceras och tjejen få en bättre lämpad hund. Förstår inte hur uppfödaren tänkte som sålde en malle till en 14 årig tjej med helt ointresserade föräldrar och noll back-up hemma:confused:
En malle är reaktionssnabb och signalkänslig. Vid fel signaler kan det snabbt gå åt oönskat håll. En brukshund av typ jaktlabbe eller golden hade varit mer lämpat för en ung tjej.
Nu är hunden dock här. Om omplacering inte är att ens överväga så råder jag om privattränare och träning, träning, träning med stöd av vuxen.
Kastrering hade jag inte ens funderat på innan jag viste varför hunden reagerar som den gör. Om det är rädslor i den är risken att problemen blir värre.
För att återknyta till uppfödningen så gör det mig lite fundersam. Dels som sagt att hunden ens blev såld till en så ung tjej ( 14 nu och hunden är 2 år? Hon var alltså 12 år när hon fick den?)
Sen undrar jag vilken typ av linjer som kan döljas i hunden? Har tjejen fått en hund med riktigt skarpa linjer kan det dölja sig en riktig arbetsmyra i hunden som är på tok för avancerad för enkelt bruksträning. En sådan hund behöver riktiga utmaningar mentalt.

Jag tänkte säga kontakta uppfödaren men en uppfödare som säljer en malle till en så ung tjej när hon inte ens har hundkunniga föräldrar är nog inte den skarpaste kniven i lådan...

Jag säger sälj hunden och se till att hon skaffar en enklare ras nästa gång.

Spånar vidare. Till TS är min första tanke att du ska fundera på vad flickan har bett dig om och vad hon vill ha hjälp med. När någon är ledsen reagerar man känslomässigt och vill hjälpa, men vad vill hon att du ska göra? Och vad är du beredd att göra? Vilken roll ser du att du kan ta, om du är hundmänniskan i familjen?

Sen är det det där med föräldrarna. Flickan uppfattar det säkert som att hon är helt ensam med ansvaret och att föräldrarna i princip har sagt att hon får fixa det, men det är inte samma sak som att de verkligen inte ställer upp om det gäller. Jag vet nu ingenting om denna familj men de flesta föräldrar brukar ju ändå vilja sina barns väl och hjälpa dem om de klantat till det. Jag kan mycket väl tänka mig att de gruffar och säger "vad var det jag sa" men om de får klart för sig att situationen är allvarlig.. jag menar de lever ju med hunden i sitt hem? Flickan har förmodligen sagt att de inte ska behöva göra något men de ser ju förmodligen att det inte går så bra. Och är intresserade av att familjen ska fungera.

Så jag tänker att din roll kan vara att försöka hjälpa till så att kommunikationen kommer igång. Det är inte intressant vems fel det är att man hamnade här, det intressanta är att man närmar sig en bättre situation. Om det nu är att omplacera hunden eller att försöka få det att fungera. Det bästa vore ju om tjejen fick komma ut på andra sidan med lite kvar av självkänslan.

Men, vad i hela friden är det för någon uppfödare som säljer malle till en tonåring?

Just det här får mig att tro att det är en lite oseriös uppfödare och då kan det vara lite si och så med det mesta i aveln. Som ex mentaliteten vilket är mycket viktigt att den är bra när hunden ska hanteras av en så ung människa :(

Men det är ju inte säkert att den är köpt direkt från uppfödaren. Kan ju vara en omplacering.

Jag känner att ett samtal med föräldrarna ändå måste tas så att de förstår allvaret. Tjejen har för fasen blivit biten, vad händer nästa gång liksom?

En uppfödare får inte göra avtal med någon som är under 16 år. Så i detta fallet skulle man kunna tänka sig att lämna tillbaks hunden och uppfödaren är skyldig att betala tillbaks hela valppriset. Det han har gjort är olagligt. Vet inte vilken påföljd det blir om han blir anmäld till SKK om det är så att han har kennelnamn. Han gör det säkert inte frivilligt, men en anmälan till SKK får kanske fart på honom.

Är hunden kollad av veterinär? Den kan mycket väl ha ont, när det då gör för ont så kommer reflexen att bitas. Jag har varit med om det på klubben här, en vallhund med ung matte hade grava höftledsfel och dessutom fel på mentaliteten. Han bet sin matte flera gånger om innan familjen fattade. Han bet även andra och ibland hängde matte och släpade på marken efter honom. Hunden lämnades tillbaks till uppfödaren som ville kolla honom och han blev senare borttagen. Den unga matten fick en vuxen lugn hund av annan ras istället och blev väldigt nöjd.

Om allt är ok veterinärmässigt så borde någon som verkligen "kan hund" kolla honom. Aggressioner kan ha många orsaker bland annat rädslor. Både veterinärkollen och denna kollen bör göras snabbt innan något händer.

Finns det något privat hundcenter i närheten som kanske har privatundervisning? Detta ifall man kommer fram till att det inte finns några fel på hunden. Gör inte denna träning rätt nytta är nog det bästa att lämna tillbaks till uppfödaren och kräva pengarna tillbaks och hänvisa till att han inte får göra avtal men någon så ung. I så fall har hon möjlighet att köpa annan hund om hon vill. Om man ska omplacera bör man vara ärlig och tala om både positivt och negativt annars kommer den som tar över hunden att vilja lämna tillbaks den. En annan tanke är att hunden kanske kan passa som polishund om den har mycket "motor". Prata med polisen, de brukar göra ett test för att se om hundar är lämpliga eller inte. Om det är så att hunden är för tuff för sin matte kan den bli en bra polishund.

Helt klart behöver den unga matten hjälp av vuxna, både dig och sina föräldrar och eventuellt äldre syskon. Ni får gräva ner stridsyxan tills detta är avklarat.

En uppfödare får inte göra avtal med någon som är under 16 år. Så i detta fallet skulle man kunna tänka sig att lämna tillbaks hunden och uppfödaren är skyldig att betala tillbaks hela valppriset. Det han har gjort är olagligt. Vet inte vilken påföljd det blir om han blir anmäld till SKK om det är så att han har kennelnamn. Han gör det säkert inte frivilligt, men en anmälan till SKK får kanske fart på honom.
polishund om den har mycket "motor". Prata med polisen, de brukar göra ett test för att se om hundar är lämpliga eller inte. Om det är så att hunden är för tuff för sin matte kan den bli en bra polishund.
.

Kanske föräldrarna skrivit under avtalet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 311
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 026
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 482
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025