Psykisk ohälsa tråden

Jo jag tycker det är skit. Fullständig skit.
Onödigt på någon som mår piss. Jag tror inte någon annan på buke skulle få sån attityd än jag.

Men det är bra. Fick påminnelse om varför man aldrig ska be om något. :up:

Sen tycker jag det är löjligt av dig @Petruska att inte ens bemöta att dina ord gjorde illa. Och istället sitta och gilla inlägg. Det minsta man kan göra är ju iallfall att be om ursäkt, även om det inte var menat otrevligt men det tivlar jag på. DU kan väl vara en större människa än mig, det kan inte vara svårt.

@Hyacinth ÄS vill jag ha kvar för det är typ allt jag har. Killen oroar sig över jobb, jag oroar mig över kalorier. Jag har något att fly till när livet blir för jobbigt, ÄS finns alltid där. Utan den vet jag inte ens vem jag skulle vara?
Jag vill inte att någon ska ta illa upp men jag vill inte gå upp i vikt, jag vill inte bli den där ''som brukade ha ÄS men nu är tjock'' Jag har sett många ''vänner'' online blivit sånna över tid. De är glada just då, sen kommer det en dag då allt brister och de stört går ner i vikt igen, men den här gången har de lös hud och bristmärken. Så de är till baka på ruta 1, så vad är meningen?
Allt går bara tillbaka till att vara värre än innan.

Vet även folk som har goda liv med ätstöring. De har jobb, djur och allt. Så att säga att man måste bli av med den stämmer inte.

Anser mig inte heller ha en grav ätstörning.

@Lipperta jsg fattar att det är läskigt, men antingen sitter man kvar i kaloribubblan eller så vågar man. Man behöver inte bli tjock. Och din ätstörning gör att bilden av vad som är tjockt troligen är något skev.
Ja, man kan halka dit igen, men det finns grader. Är ätstörningen allt du har kanske du borde våga försöka hitta något mer?

Det enda jag har som inte är ÄSrelaterat är hästar. Men jag orkar som sagt inte med det, ingen ork. Hade jag kunnat få ork från piller kanske jag kunnat ersätta ÄS med häst?

Men jag vet inte, ska nog sluta kapa tråden nu.

Det enda jag har som inte är ÄSrelaterat är hästar. Men jag orkar som sagt inte med det, ingen ork. Hade jag kunnat få ork från piller kanske jag kunnat ersätta ÄS med häst?

Testa. Jag äter cymbalta, de funkar på mig.
Långsam insättning, is i magen och sluta inte tvärt.
Men testar du inte vet du inte. Och nog fasen är det roligare att rida och klappa häst än kräkas?

Jo jag ska nog testa, men måste få i mig mer mod. Vet inte hur jag skulle reagera på att få ''fel'' piller och behöva byta igen.
Sen är det jobbigt att säga till alla som känner mig att ''jo idag helt plötsligt vill jag ha piller efter åtatal av att ha hatat dom!''.
Tack @Hyacinth

@monster1 Nja, skulle inte säga jag ligger så långt nere på kalorier. Tror jag äter som de flesta gör när de ''dietar'' fast jag håller dieten i år, inte veckor. Typ 900kcal till 1000kcal. Då räknar jag såklart inte de kalorier jag kräks upp.

Jag tänker en sak i taget, att du överväger antidepressiva är ett bra steg. Det går ju inte att bortse ifrån att ätstört tänk sänker en, och att misshandla kroppen på det viset förvärrar ju depression. Men huvudsaken är ju att du börjar någonstans. Även om tankegången att vägra en medicin som egentligen vore bra för en på grund av rädsla för viktuppgång är såklart skevt i sig, men med tanke på att det faktiskt finns alternativ där den risken är mindre ser jag inga problem med att börja där oavsett om intentionen är lite kontraproduktiv. Det kan ju leda framåt.

Jo jag ska nog testa, men måste få i mig mer mod. Vet inte hur jag skulle reagera på att få ''fel'' piller och behöva byta igen.
Sen är det jobbigt att säga till alla som känner mig att ''jo idag helt plötsligt vill jag ha piller efter åtatal av att ha hatat dom!''.
Tack @Hyacinth

@monster1 Nja, skulle inte säga jag ligger så långt nere på kalorier. Tror jag äter som de flesta gör när de ''dietar'' fast jag håller dieten i år, inte veckor. Typ 900kcal till 1000kcal. Då räknar jag såklart inte de kalorier jag kräks upp.

Du behöver inte berätta för någon alls. Det är din ensak. 1000 kalorier är dock väldigt lågt, 1200 är en pulverdiet.
Sen undrar jag om du går till tandläkaren? Tänderna tar stryk av att kräkas.

Du behöver inte berätta för någon alls. Det är din ensak. 1000 kalorier är dock väldigt lågt, 1200 är en pulverdiet.

Det med tänderna är verkligen värt att påpeka, det har verkligen skadat min emalj att spy så mycket som jag gjorde.

Nej, tandläkarskräck. Sitter med ont i tanden nu, hål? Kommer och går.
Men det borde väl inte vara pga det.

Men ni tror nog att jag spyr mer än jag gör. Det är ju olika men en normal månad kanske 2 gånger max, det händer oftast bara när jag bryter ihop och panik-köper choklad, pizza och chips för jag blir så sugen.

Förutom kanske-hålet nu har jag inga problem, ingen tandläkare har reagerat men det var ett tag sedan jag gick. 2 år kanske.

Jag är dock ''duktig'' och fyller ut maten med kokta grönsaker. Så jag äter 1000 kcal MAT istället för 1000kcal choklad.

Mitt BMR är ca 1300kcal, alltså kroppen gör av med de bara av att existera, typ ligga i sängen hela dagen. Andning, hjärta osv osv. Jag gör inte så mycket annat än sitter vid datorn.
Så skulle inte kunna gå upp mycket i kalorier utan att gå upp i vikt.

Saknar att gå till gymmet, hade det så fixat. Fick snygga muskler, ansiktet fick ett fint glow och allt känndes bra jag åt tillochmed liksom riktigt ordentliga mål. Sen hände saker och nu gör jag inget.

Nej, tandläkarskräck. Sitter med ont i tanden nu, hål? Kommer och går.
Men det borde väl inte vara pga det.

Men ni tror nog att jag spyr mer än jag gör. Det är ju olika men en normal månad kanske 2 gånger max, det händer oftast bara när jag bryter ihop och panik-köper choklad, pizza och chips för jag blir så sugen.

Förutom kanske-hålet nu har jag inga problem, ingen tandläkare har reagerat men det var ett tag sedan jag gick. 2 år kanske.

Jag är dock ''duktig'' och fyller ut maten med kokta grönsaker. Så jag äter 1000 kcal MAT istället för 1000kcal choklad.

Ta dig till tandläkaren och kolla. Bättre nu och laga enkelt än att rotfylla som jag fick göra. Och fundera lite på antidepp, helst i kombo med terapi.

Ja, året ut är det ju tillochmed gratis om man fyller 22 år 18, iallfall i min komun. Ska fråga pojkvännen.
Kanske får ta mig ett par shot vodka. Får man det förresten eller blir man utslängd om man är lite påverkad?:nailbiting:

Ja, året ut är det ju tillochmed gratis om man fyller 22 år 18, iallfall i min komun. Ska fråga pojkvännen.
Kanske får ta mig ett par shot vodka. Får man det förresten eller blir man utslängd om man är lite påverkad?:nailbiting:

Ingen sprit. Men tala om om du är rädd, och de är bra på bedövning numer. Och är det gratis, passa på ! Dessutom gör de troligen bara en undersökning och bokar in återbesök för ev lagning.

När jag fick min medicin sa läkaren åt mig att INTE läsa bipacksedeln pga av alla biverkningar...Min vikt har skenat pga av att jag alltid vill stoppa i mig något att tugga på. Men det är inte nytt för mig, jag har alltid tålt hungerkänslor uselt. Men numera äter jag pga av ångest.

Svårt att somna, vaknar ofta på småtimmarna och kan inte somna om. Men när jag väl somnat så är jag mycket svårväckt. Men jag reagerar på "viktiga" ljud, som att katten spydde eller att det var något med barnet.

Vet även folk som har goda liv med ätstöring. De har jobb, djur och allt. Så att säga att man måste bli av med den stämmer inte.

Anser mig inte heller ha en grav ätstörning.
Fast nej, det finns inte någon som lever goda liv med ätstörningar, utåt sett kanske ja men det är ju ett helvete med ätstörningar. Det tar otroligt mycket energi och kraft att hålla koll på maten, att vara rädd för det ena och det andra, ångest om man äter, ångest om man inte äter. Visst ser det okej ut utåt sett då dom flesta lär sig att lida i tystnad och är diskreta. Det finns ingen som är ätstörd som mår bra. Att tro att man mår bra, det är en annan sak dock.

Tillslut så kommer den ångesten och stressen maten orsakar att äta upp en inirfrån och man slits ner och tillslut så hamnar man i depressioner som är svåra att ta sig ur.

Att gå på dom här ProAna grejerna att ätstörningar osv är en livsstil och att det går att leva med den, det är bara fel. Det är inget friskt.

Att gå på dom här ProAna grejerna att ätstörningar osv är en livsstil och att det går att leva med den, det är bara fel. Det är inget friskt.
Men det har jag väl aldrig sagt? Tror inte någon är dum nog att tro det är en livsstil.

Men som jag sagt förut. Jag vill inte ta tag i den just nu. Jag vill börja från andra hållet.

Men det har jag väl aldrig sagt? Tror inte någon är dum nog att tro det är en livsstil.

Men som jag sagt förut. Jag vill inte ta tag i den just nu. Jag vill börja från andra hållet.
Nej men det finns många som hävdar att man kan leva ett bra liv med ätstörningar och jo, faktiskt ser det som en livsstil.

Krasst sätt så kan man inte bli frisk liksom halvt, det går inte att bli av med det ena utan att påverka det andra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 286
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 157
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Har vi mer psykisk ohälsa i samhället idag, eller har den bara blivit synlig och behandlas? (utgår från västvärlden) Vad tror ni är...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 467
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 258
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar