Jag kände mig lite ledsen när jag läst det du skrev för du verkar alldeles ha gett upp hoppet om att klara dig själv. Det finns ju människor med medfödda psykiska sjukdomar, men för dom finns det ju gruppboenden. Du blir inte instängd i en liten etta om du blir föräldralös.Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/ huset när ensamheten tränger på?
Jag själv har psykiskt ohälsa och lever inte själv. Jag bor i samma hushålll som mina föräldrar. Klarar mig inte så bra ensam utan mina föräldrar. Har mycket ångest och oro plus nedstämdhet. Har inget jobb att gå till dagarna.Kan ej jobba pga. Psykiskt ohälsa. Jag bävar för den dagen när mina föräldrar går bort… det kommer jag aldrig att klara av.
Vad finns det för lösningar mot ensamheten? Vad gör du?
Jag var sambo o gift en gång för över tjugo år sedan, men sedan dess har jag bott ensam tillsammans med katterna. Jag har sedan länge accepterat att bo själv än fast drömmen då jag var ung var få en trogen man och några barn. Att bo själv är på ett vis tryggt, det är ingen som ställer krav och som klagar på mig. Katterna är oumbärliga, utan dom skulle jag frysa invärtes och inte trivas alls. För övrigt har jag en handfull trogna vänner. Dom har jag känt i många år. Och ett antal kompisar, eller en del är kanske "bekanta" eller vad man ska kalla dom för. Trevlig människor som jag umgås med på olika ställen där jag brukar vara, men bara där.