Har redan problem med diffusa hungerkänslor, kan äta otroligt mycket känna mig illamående men fortsätter trycka i mig mat. Sen kräks jag.
--
Är även orolig för att läkaren ska lägga för stor vikt vid just ätstördheten om jag säger ''men jag vägrar ta piller X pga biverkning viktuppgång''.
Jag tänker att det kan bli helt fel fokus då? Mer på mat och skit istället för deppressionen? Eller bryr de sig inte?
Jag hoppas att jag kan få piller som har viktnedgång istället så jag slipper spy, det är det värsta jag vet. Men det är ju inviduellt, men jag är ju så rädd för biverkningen att jag inte vägar ens testa Skulle jag gå up 5 kg skulle mitt liv vara kört
Min erfarenhet är att det absolut går att diskutera kring vilka mediciner som kan passa. För mig är t.ex. viktuppgång känsligt, eftersom jag tenderar att gå upp i vikt ändå när jag mår som sämst, men jag aldrig mött en läkare som inte har tagit hänsyn till mina tankar och känslor kring det. Sedan är det såklart en avvägning, fördelar mot nackdelar o.s.v. Läkarna kan ju inte trolla bort en biverkning, vad det än må vara, tyvärr.
Men det är ju också så oerhört individuellt hur och av vad och OM man själv drabbas. Många gånger överväger även den positiva effekten även om man drabbas av en eller annan biverkning.
Har man flera problem tänker jag dock att läkaren förhoppningsvis lägger mest fokus där hen bedömer att den behövs mest för stunden och behandlar utefter det. Men givetvis ska man kunna föra en dialog med sin läkare.
Och som jag, utan att för den skull vara någon som helst expert, tolkar ditt inlägg har du absolut ingenting att förlora på att ta kontakt med läkare. Oavsett om det leder till att prova antidepressiva eller få annan hjälp. Vare sig depression eller ätstörning (hur eller inte de kanske kan glida in i varandra) är ju något man ska behöva bära på... Det finns hjälp att få.