Åh, ett sammanhang där jag faktiskt passar in!
Depression, officiellt sedan några år tillbaka men inofficiellt sedan jag var liten. Ångest, självskadebeteende som går i vågor, och personlighetsstörning som jag dock är lite skeptisk till. Har även haft ätstörningsproblematik i många år, men just nu är den vilande (över vågar jag inte tro). Eventuellt något mer.
Hade en rätt stökig barndom, något jag inte tänkte på då men nu i efterhand förstår jag att det nog påverkat mig mer än jag trott. Har också på senare tid börjat misstänka att mina problem socialt och med svårbehandlad depression och ångest kan bero på någon mer diagnos som kanske skulle kunna behandlas/hjälpas.
Jag ligger efter alla jämnåriga, har inte flyttat hemifrån vilket man "ska" ha gjort i min ålder, aldrig haft ett "riktigt jobb" eller någon avklarad högskoleutbildning. Så att jag känner mig misslyckad är en underdrift. Självmordstankarna kommer och går i vågor, har även varit inlagd några gånger pga dem. Men den där känslan av att ligga efter, att vara misslyckad och värdelös, det är nog den som tar mest. Jag VET att andras "vägar" leder till samhällen, andra vägar, nya ställen osv medans min väg har lett mig till ett plötsligt stopp vid ett stup, och nu står jag här vid stupet och vet att vända om går inte, så hoppa utför stupet är mitt enda val, och jag bara väntar på vindpusten som ska ge mig en knuff. Så känns det.
Tar lite olika mediciner, men egentligen känns det inte som de hjälper så värst mycket, förutom buspiron. Märker direkt ökad ångest om jag inte tar dem som jag ska. Förutom dem har jag antidepressiva, stämningsstabiliserande och vid-behovsmedicin mot ångest.