Psykisk ohälsa tråden

Jag har provat någon medicin som gjorde mig väldigt trött, minns inte namnet, det var några år sen. Med nuvarande husläkare har jag inte tagit upp det. Försöker undvika medicinering om det går. Tycker redan att jag har för många mediciner. Vet att jag borde, men jag är en sån person som man måste släpa till läkaren.

Jag har provat någon medicin som gjorde mig väldigt trött, minns inte namnet, det var några år sen. Med nuvarande husläkare har jag inte tagit upp det. Försöker undvika medicinering om det går. Tycker redan att jag har för många mediciner. Vet att jag borde, men jag är en sån person som man måste släpa till läkaren.
Skickar en stor kram till dig! Jag hoppas det blir bättre för dig! Visst har du utmattning syndrom/ depression? Hur är hjälpen borta hos dig i utlandet?

Jag håller på med plan B nu för det känns som plan A inte funkar när det gäller att bo själv. Har fått tips av en nära person att det finns gruppboende för de som mår psykiskt dåligt. Där man får bo en egen lägenhet men tillgång till hjälp. Men hur fungerar det? Vad kostar det? Någon som vet? Vore tacksam för svar!

Jag håller på med plan B nu för det känns som plan A inte funkar när det gäller att bo själv. Har fått tips av en nära person att det finns gruppboende för de som mår psykiskt dåligt. Där man får bo en egen lägenhet men tillgång till hjälp. Men hur fungerar det? Vad kostar det? Någon som vet? Vore tacksam för svar!
Ska nog mycket till innan man får plats på ett sånt boende. Vad är det du behöver hjälp med i boendesituationen?
Vet inte om du känner till insatsen boendestöd? Det är stödpersoner som kommer hem till en. Jag har två såna och det funkar bra. Man ansöker via kommunen.

Skickar en stor kram till dig! Jag hoppas det blir bättre för dig! Visst har du utmattning syndrom/ depression? Hur är hjälpen borta hos dig i utlandet?
Tack! Ja jag har en depression. Tidigare för 18 år sen råkade jag ut för utbrändhet också så det ligger och spökar också. Jag har fått den hjälp som finns att få. Terapi ett visst antal besök samt medicin.

Idag var jag så sömnig på jobbet så jag satt verkligen och nästan nickade till. Huvudet föll längre och längre ner...Trots stora mängder kaffe (så mycket som magen klarar), energidryck och sängläge 18.30. Jag försöker verkligen vila tillräckligt.

Tack! Ja jag har en depression. Tidigare för 18 år sen råkade jag ut för utbrändhet också så det ligger och spökar också. Jag har fått den hjälp som finns att få. Terapi ett visst antal besök samt medicin.
Alazzi, jag hoppas du snart få må bättre! Det är tufft att ha en depression och utmattning. Du har ingen möjlighet att få gå ner i arbetstid fast bli sjukskriven halvtid? Tänkte att du behöver få vila dig! Hoppas det löser sig!

Ska nog mycket till innan man får plats på ett sånt boende. Vad är det du behöver hjälp med i boendesituationen?
Vet inte om du känner till insatsen boendestöd? Det är stödpersoner som kommer hem till en. Jag har två såna och det funkar bra. Man ansöker via kommunen.
Tack för ditt svar!
Jag är väl nog lite desperat och känner mig ganska värdelös som inte klarar av min ångest att vara i min lägenhet. Har boendestöd 1ggr/v just nu och det är toppen! Kommer utökas sen när jag ev. flyttar dit. Fått ny lugnade medicin som jag hoppas ska hjälpa mot panikångesten. Jag är rädd för ensamheten och allt ansvar runt omkring. Känns så dumt att jag har lägenheten, när någon annan kanske hade behövt den. I min stad är det bostadsbrist.

Tack för ditt svar!
Jag är väl nog lite desperat och känner mig ganska värdelös som inte klarar av min ångest att vara i min lägenhet. Har boendestöd 1ggr/v just nu och det är toppen! Kommer utökas sen när jag ev. flyttar dit. Fått ny lugnade medicin som jag hoppas ska hjälpa mot panikångesten. Jag är rädd för ensamheten och allt ansvar runt omkring. Känns så dumt att jag har lägenheten, när någon annan kanske hade behövt den. I min stad är det bostadsbrist.
Klart att du ska ha kvar ditt boende, känn inget dåligt samvete. Det är ju en morot för dig att kunna må bättre, tänker jag. Ett rimligt mål att sikta på liksom.

Tack för ditt svar!

Du tror inte att ångesten är extra påtaglig för att allt är så nytt? Den känslan hade jag snart efter att jag flyttat till min egen lägenhet, plus att det kändes jättekonstigt att vara alldeles själv helt plötsligt. Men jag körde på så gott jag orkade, och det gick över med tiden när jag vande mig vid det nya.

Jag hade dock en del svårigheter med att få in bra rutiner vad gäller städning och övrig skötsel av hemmet, men jag fick jättebra hjälp av arbetsterapeut och nu är jag mestadels självgående. Det kanske kan vara något att kolla upp om du känner att allt nytt ansvar är överväldigande?

Överlag så tror jag att det kan vara stärkande att rå om sig själv och boa in sig i ett nytt hem, man får ta det i den takt man klarar av bara.

Alazzi, jag hoppas du snart få må bättre! Det är tufft att ha en depression och utmattning. Du har ingen möjlighet att få gå ner i arbetstid fast bli sjukskriven halvtid? Tänkte att du behöver få vila dig! Hoppas det löser sig!
Jag är anställd av ett bemanningsföretag. Timlön 9,23 € vilket ger mig lite under 10.000:- i månaden om det är en normal månad. Eftersom det är timlön får jag mindre lön när det har varit helgdagar såsom påsk nu nyligen. Sjukskriver jag mig blir jag uppsgad. Done that - got the t-shirt. Så det är bara att kämpa på och se till att jag får jobba så länge som företaget har behov av mig. Sen åker jag ut i kylan igen. Man tror gärna att Tyskland är ett rikt land men inte för dem inom bemanningsbranschen.

Jag är anställd av ett bemanningsföretag. Timlön 9,23 € vilket ger mig lite under 10.000:- i månaden om det är en normal månad. Eftersom det är timlön får jag mindre lön när det har varit helgdagar såsom påsk nu nyligen. Sjukskriver jag mig blir jag uppsgad. Done that - got the t-shirt. Så det är bara att kämpa på och se till att jag får jobba så länge som företaget har behov av mig. Sen åker jag ut i kylan igen. Man tror gärna att Tyskland är ett rikt land men inte för dem inom bemanningsbranschen.
Det går ju bra att vara ett rikt land utan att ha anställningstrygghet tyvärr. Det handlar ju om hur resurserna är fördelade.

Tack för ditt svar!
Jag har fått boendestöd och det är toppen! Tack ändå för du tipsade om det!

Du tror inte att ångesten är extra påtaglig för att allt är så nytt? Den känslan hade jag snart efter att jag flyttat till min egen lägenhet, plus att det kändes jättekonstigt att vara alldeles själv helt plötsligt. Men jag körde på så gott jag orkade, och det gick över med tiden när jag vande mig vid det nya.

Jag hade dock en del svårigheter med att få in bra rutiner vad gäller städning och övrig skötsel av hemmet, men jag fick jättebra hjälp av arbetsterapeut och nu är jag mestadels självgående. Det kanske kan vara något att kolla upp om du känner att allt nytt ansvar är överväldigande?

Överlag så tror jag att det kan vara stärkande att rå om sig själv och boa in sig i ett nytt hem, man får ta det i den takt man klarar av bara.
Tack för ditt svar!
Skönt att få höra att någon annan har varit i liknade situation och klarat av det! Det ger mig hopp!
Har fått hjälp av en underbar arbetsterapeut tidigare som jag gått regelbundet ett antal gånger som har gett mig jättemycket.
Det är nog att jag mest rädd för en viss person ska stå utanför lägenheten. Rädslan sitter i, fast det gått några år nu. Ingen farlig människa. Men jag orkar inte med människan bara. Alla känslor kommer och sköljer över mig när jag är där, så blir jag ängslig och rädd för panikattack. Det har hänt mycket skit där. Måste komma över det bara, kan inte bara fly så fort det blir jobbigt. Har ingen möjlighet i dagsläget att byta boende. För övrigt så tycker jag väldigt mycket om mitt boende.

Visste inte att det var så illa. Jag hoppas det löser sig på nåt sätt!

Visste inte att det var så illa. Jag hoppas det löser sig på nåt sätt!
Tack :heart Arbetsmarknaden är delad. Det finns de som har en ok inkomst och så finns det de som av olika skäl inte kan få ett normalt jobb. Jag vill tillbaka till Sverige, men jag inser att min ekonomi blir ännu sämre i Sverige eftersom mina jobbchanser är minimala. För att inte tala om bostad. Vi bemanningsanställda på jobbet kör med galghumor och kallar oss för slavarna. Min nuvarande arbetsplats har två byggnader. En med promenadavstånd till byggnaden och en där man måste åka buss 3 km från stationen. En kille blev tillsagd att jobba på stället lite längre bort, men han ville inte det. Uppsagd direkt. Ung kille som inte ännu förstått hur det fungerar.

Är det någon här som ätit Citalopram och slutat med dessa? Tänker utsättningssymtom och liknande om ni har några erfarenheter...

De senaste nätterna har jag somnat och sovit utan datorn på. Den har funkat sövande förut men har på senare tid börjat störa mig på ljuset som kommer från den. Och jag somnar fort dessutom. Det är en enorm förändring för mig som alltid hävdat att jag skulle dö om jag inte fått kolla serier innan ögonen stängs. Och det bästa av allt, jag kan använda databordet igen, och spela nån timme efter dottern somnat utan att behöva bära in datorn igen när jag ska sova :up:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 286
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 157
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Har vi mer psykisk ohälsa i samhället idag, eller har den bara blivit synlig och behandlas? (utgår från västvärlden) Vad tror ni är...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 467
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 258
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar