Psykisk ohälsa tråden

Mamma vägrar. Istället kör hon martyrvarianten mot mig. Inget syskon i Sverige. Och mamma har avsagt sig kontakten med alla släktingar.
Så hon ska tvinga dig att flytta hem och bo i närheten av henne så du kan agera obetald hemtjänst och samtidigt slita med att försörja dig själv? Till det anser hon att du har större ansvar för att sköta om henne än att ta hand om dig själv och din fina dotter.
Det låter som om mamma får ta och kamma till sig och uppträda som en vuxen människa. Du har inget som helst ansvar för henne. Hon valde att skaffa barn, du valde inte att få henne till mamma. Hon har absolut ingen som helst rätt att arbeta på att dra ner dig ännu djupare i dåligt mående som det låter som om hon gör nu.
Givetvis ska du flytta till Sverige om du vill det men då ska du bo där du vill och göra det du vill.

Sobril/Oxascand är beroendeframkallande o inte så lätt att få utskrivet.

Nej, det är förvisso sant. Men jag tycker verkligen att effekten är ljusår från Lergigan som dels verkar för långsamt, gör en för trött för att vara funktionell och sen sitter det i för länge. Men det är ju bättre än inget.

En del blir zombies av Atarax, andra knaprar Lergigan som sockerpiller, på åter andra fungerar Theralen. Allt är individuellt.
Jo visst är det individuellt men just Theralen är ju känd för att ge extrem trötthet. Även dagen efter. Dessutom är den inte så snabbverkande så vet inte om den hjälper så bra mot panikångest.

Vill komma igång med daglig verksamhet men vet inte längre vart man vänder sig. Hur får man det? Har via SOL fått boendestöd som är helt underbart!
Du söker hos kommunens socialtjänst/handikappomsorg. Med stor sannolikhet samma som beviljade boendestödet.

Prata med boendestödet och fråga om de kan meddela rätt person att du vill söka alt. fixa fram en blankett. Annars kan du mejla kommunen och säga att du vill söka och be att de skickar dig blankett alternativt att en handläggare kontaktar dig (vilket som känns bäst för dig). Eller prova med den som beslutade om boendestödet ifall du har ett namn. Blir det fel så kan de skicka dig vidare till rätt ställe.:)

Du behöver inte skriva något utförligt om du inte vill, när ansökan kommit in blir det handläggarens ansvar att fråga om det hon behöver få reda på.

Om du ska söka enligt SoL, inte LSS, så använder kommunerna ofta ett annat namn t.ex. daglig sysselsättning eller liknande. Tänk på det så det inte blir missförstånd och du blir prövad mot LSS och får avslag bara för att du inte hör del den lagens målgrupp.

IVO har på sin hemsida
Du förväxlar inte med blanketter för dem som vill vara anordnare av daglig verksamhet och söker tillstånd hos IVO för det?

En del blir zombies av Atarax, andra knaprar Lergigan som sockerpiller, på åter andra fungerar Theralen. Allt är individuellt.

Håller med. Sobril ger absolut inget för mig. Som att käka sockerpiller. Nu behöver jag inte ta "akutpiller" längre eftersom min Lyrica tagit udden av ångesten så pass att jag kan hantera den någorlunda innan den går över till panik. För det mesta. Men jag har testat det mesta på den marknaden, det enda som faktiskt funkat var Xanor.

Du förväxlar inte med blanketter för dem som vill vara anordnare av daglig verksamhet och söker tillstånd hos IVO för det?

Jo, det gör jag nog. Jag bara googlade lite snabbt om att ansöka om daglig verksamhet och det var en av de sidor som dök upp, jag såg att de hade blanketter när jag ögnade igenom men tittade inte så mycket närmare på det, ska erkännas.

Lergigan gjorde mig till en zombie. @Uttern för mig fungerade Sobril bra.
Tack för ditt svar!
Jag skulle önska att jag kunde få Sobril ( Kanske jag kan det?) har bara testat en gång för väldigt länge sedan i samband med flyg. ( Det roliga är att jag var inte rädd för att flyga utan för alla människorna. Hade jag vetat då att jag hade/har panikångest. Så hade jag förstått.) Men jag är också rädd för att bli beroende av tabletter, speciellt lugnade. Men hur funkar det för dig nu? Äter du dom fortfarande eller kanske vid behov?

Du söker hos kommunens socialtjänst/handikappomsorg. Med stor sannolikhet samma som beviljade boendestödet.

Prata med boendestödet och fråga om de kan meddela rätt person att du vill söka alt. fixa fram en blankett. Annars kan du mejla kommunen och säga att du vill söka och be att de skickar dig blankett alternativt att en handläggare kontaktar dig (vilket som känns bäst för dig). Eller prova med den som beslutade om boendestödet ifall du har ett namn. Blir det fel så kan de skicka dig vidare till rätt ställe.:)

Du behöver inte skriva något utförligt om du inte vill, när ansökan kommit in blir det handläggarens ansvar att fråga om det hon behöver få reda på.

Om du ska söka enligt SoL, inte LSS, så använder kommunerna ofta ett annat namn t.ex. daglig sysselsättning eller liknande. Tänk på det så det inte blir missförstånd och du blir prövad mot LSS och får avslag bara för att du inte hör del den lagens målgrupp.

Tack snälla du för ditt svar!
Jag ska kolla upp med mitt boendestöd och se om jag kan få hjälp därifrån! Har sett på min kommun hemsida att man kan skicka in blanketter till dom. Har inte kvar namnet på handläggaren som gav mig beslutet om boendestödet. Men jag tror jag har hennes förnamn. Hon var jättetrevlig och rar, så henne borde jag kunna ringa till själv ( Har jobbigt med ringa pga. social ångest och hörselskada.)

Det bör finnas blanketter för ansökan om verksamhet på din hemkommuns hemsida - finns inte där så ser jag att IVO har på sin hemsida. Jag fick bra hjälp av min kurator på habiliteringen att fixa en första kontakt eftersom jag hade varit ute ur svängen länge och kände mig jätteorolig för att göra ett nytt försök. Om du har någon liknande vårdkontakt kanske det kan vara en idé för att lätta på lite av oron?
Lite kortfattat, och med reservation för att mitt minne inte alltid är 100% korrekt: du skriver ut en sån blankett och fyller i utförligt om dina svårigheter och vad för slags verksamhet du är intresserad av. Sedan skickar du in den till SoL-ansvariga på din ort (eller LSS i mitt fall, eftersom jag har en autism-diagnos). Efter det är det bara att vänta på att en handläggare tar kontakt, sedan guidar hen dig vidare i processen.

Jag förstår att det känns jättejobbigt, jag har själv varit ute på ett antal dagliga verksamheter där det inte fungerat och har känt mig totalt misslyckad. Jag har gått hemma och skrotat i flera år, men nu har jag (efter många om och men) börjat på en ny plats och det känns väldigt positivt med både arbetsuppgifter, handledare och andra medarbetare. Så det var absolut värt försöket, trots all ångest kring det här med att försöka ha en sysselsättning som alla andra. Jag håller tummarna för att du också får ha sån tur.
Tack för ditt utförliga svar!
Är det ok om jag ställer lite frågor, angående daglig verksamhet? Är en orolig själ av mig och undrar hur det fungerar på sådana ställen. Förstår att det kan vara olika på olika ställen. Jag är mest rädd för människorna. Att jag ska göra bort mig, att bli utfryst, inte höra vad folk säger och uppfattas som dum etc. Brukar det vara lätt att få kontakt med människorna där? Har man en handledare med sig hela tiden? Aja, du behöver absolut inte svara på detta om det känns jobbigt. Men tack iallefall för ditt svar!

Håller med. Sobril ger absolut inget för mig. Som att käka sockerpiller. Nu behöver jag inte ta "akutpiller" längre eftersom min Lyrica tagit udden av ångesten så pass att jag kan hantera den någorlunda innan den går över till panik. För det mesta. Men jag har testat det mesta på den marknaden, det enda som faktiskt funkat var Xanor.
Tack för ditt svar!
Vad är Lycrica för sorts tablett ? Är antidepp? Tänkte om kunde kolla med läkaren om att få ut den sorten. Xanor, är det en beroendeframkallande medel? Annars låter det toppen! Eller ja, att den funkar men sorgligt att den behövs. Skönt att det har funkat för dig!

Tack för ditt svar!
Vad är Lycrica för sorts tablett ? Är antidepp? Tänkte om kunde kolla med läkaren om att få ut den sorten. Xanor, är det en beroendeframkallande medel? Annars låter det toppen! Eller ja, att den funkar men sorgligt att den behövs. Skönt att det har funkat för dig!
Xanor hör till gruppen benzodiasepiner o är värre än både sobril o stesolid vad gäller beroende.

Hej igen! Och tack återigen för era svar! Ni är väldigt rara och hjälpsamma! Jag hoppas jag har svarat er alla. Annars hojta till! Min hjärna är trött och kan missa lite ibland.

Det verkar som jag har varann dag mående. Igår klarade jag av två panikattacker helt utan Atarax mot det. Om jag inte kommer ihåg fel så varar en panikattack i ca tio min sen ska den klinga av har jag för mig. Det är bara det när panikattacken har lagt sig kommer nästa! Men sedan mådde jag bättre när jag red ut stormen. Men jag var trött och slut. Detta hände på morgonen av någon anledning får jag det då. Men visst till efm åt jag Atarax när jag fick känningar igen. Jag har maxdos på 6 st per dygn. O det håller jag. Men jag äter i snitt 4 st per dygn. Det är inte alltid det funkar mot ångesten tyvärr..

I dag har ingenting gått bra... jag äter regelbundet, går regelbundet promenader ( har två hundar som måste ha motion) sover mycket/ vilar mycket. Men ändå mår jag kass och får panikkänsla. Fick ta en Atarax på morgonen när det attacken kom, det tar bara bort udden av det. Men eftersom jag vill kunna köra bil, så har jag en gräns på 1 st atarax. Är rädd att jag ska bli trött om jag tar fler. Nu när jag är hemma igen. Kom hem för bra tag sedan. Har vilat mycket och givitvis atarax intaget tre st. Är lugn men tröttare. Kommer inte köra bil i dag mer. Det här gör mig mer låst hemma. O jag får panikkänsla över det oclså. Svamligt blir det nu. Tack för du orkade lyssna!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 286
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 157
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Har vi mer psykisk ohälsa i samhället idag, eller har den bara blivit synlig och behandlas? (utgår från västvärlden) Vad tror ni är...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 467
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 258
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar