Psykisk ohälsa tråden

Jag har en man jag älskar men kan inte prata med honom om allt..
Jag känner mig så sjukt ensam.
Filmkväll med mannen och mysa? Han kanske kan plocka upp någon hämtmat? Sitta under filt tillsammans med ljus och film? :)

Jag brukar tycka det är skönt istället för att prata om vad som är skit. Bara sätta sig in i filmen liksom. En ide bara

Bråkade med skola, partade med myndigheter, skolan öppnade ett ärende.
-Jag stress spydde och sov ett antal timmar.

Under över alla under så har psykiatrin här äntligen skakat fram en tid hos en psykolog åt mig. Är till och med psykologen som håller i kbt:n så även den är i rullning och jag har haft förnyad kontakt med (en ny) kontaktperson. Äntligen händer det saker. Att det sker efter att Kukaset är frigiven på riktigt och jag totalkraschade under en period är väl bara lite acceptabelt svinn eller så. :meh:

Filmkväll med mannen och mysa? Han kanske kan plocka upp någon hämtmat? Sitta under filt tillsammans med ljus och film? :)

Jag brukar tycka det är skönt istället för att prata om vad som är skit. Bara sätta sig in i filmen liksom. En ide bara

Vi kollar på TV ibland och när jag liksom orkar vara social. Helst gömmer jag mig vid skärmen med lurarna på :( Jag har dagar man inte ens kan röra mig, andra där jag är mer gosig. Men vi försöker ha mys när barnen sover eller ibland alla ihop. Tex haft varje lördag med mellon nu alla ihop. Gjort en del.

Jag behöver röra på mig för att må bättre men idag blev det en heldag i sängen/soffan. Orkade duscha men det var allt. Har omväxlande sovit, surfat och lyssnat på en bok. Enda anledningen till att jag inte beställer en pizza med hemkörning är att det känns så patetiskt att sitta ensam hemma en lördag och inte ens orka gå utanför dörren. Vilket givetvis är bättre för vikten.

Jag är inne i en period där jag är deprimerad och har mycket ångest. Är sjukskriven sedan flera månader tillbaka, men jobbar nu 7 timmar i veckan och blir helt slut av det. Orkar i princip bara med dessa timmar och den tid jag är hos hästen.
Tvingar mig själv iväg till simhallen tre gånger i veckan också, då sjukgymnasten räknar det som medicin typ. Jag gör allt för att få må bra snart, så jag simmar och simmar..
Har god kontakt med psykiatrin sedan ungdomen pga. adhd-diagnos och hostoria av psykiska problem så de har fångat upp mig bra. Har tät kontakt med läkare och sköterska, samt går i medicinsk yoga med mottagningens sjukgymnast en gång i veckan. Även fått ett tyngdtäcke utskrivet.
Men trots all hjälp mår jag inte bättre..

Äter mängder med olika mediciner, så förra veckan startade vi äntligen med att trappa ur en medicin och ta bort en annan. Även fått bytt en antipsykotisk mot en av samma sort, men med denna hoppas vi att jag inte blir lika trött.
Kämpar hårt emot inläggning då jag inte vill vara borta från hästen och jobbet, men blir det inte bättre snart kommer jag bli inlagd ett tag. Får se hur länge jag orkar kämpa emot det.

Jag har sikte mot att börja på en till kandidatutbildning till hösten, så jag måste verkligen bli bättre tills dess.

Jag är inne i en period där jag är deprimerad och har mycket ångest. Är sjukskriven sedan flera månader tillbaka, men jobbar nu 7 timmar i veckan och blir helt slut av det. Orkar i princip bara med dessa timmar och den tid jag är hos hästen.
Tvingar mig själv iväg till simhallen tre gånger i veckan också, då sjukgymnasten räknar det som medicin typ. Jag gör allt för att få må bra snart, så jag simmar och simmar..
Har god kontakt med psykiatrin sedan ungdomen pga. adhd-diagnos och hostoria av psykiska problem så de har fångat upp mig bra. Har tät kontakt med läkare och sköterska, samt går i medicinsk yoga med mottagningens sjukgymnast en gång i veckan. Även fått ett tyngdtäcke utskrivet.
Men trots all hjälp mår jag inte bättre..

Äter mängder med olika mediciner, så förra veckan startade vi äntligen med att trappa ur en medicin och ta bort en annan. Även fått bytt en antipsykotisk mot en av samma sort, men med denna hoppas vi att jag inte blir lika trött.
Kämpar hårt emot inläggning då jag inte vill vara borta från hästen och jobbet, men blir det inte bättre snart kommer jag bli inlagd ett tag. Får se hur länge jag orkar kämpa emot det.

Jag har sikte mot att börja på en till kandidatutbildning till hösten, så jag måste verkligen bli bättre tills dess.
biteme_bigarmhug.gif

Är inne i en berg och dalbana, växlar mellan att stå stadigt och bryta ihop gång på gång under dagarna. Sover värdelöst. Har massa uppkomna problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Försöker fråga mig fram men frågar hela tiden fel personer. Mina vänner säger att jag måste förstå att jag gör fel som frågar om hjälp. Träffat en kurator och frågat hur jag ska göra. Hen kan inte hjälpa mig, inte ens att kontakta psykiatrin.
När jag väl klarade av att kontakta psykiatrin så sa de att jag behöver tabletter men ska ringa själv till VC och be om xx och xx...
Jag orkar inte och jag känner mig så ledsen när vänner säger att jag bara gör fel, även när jag frågat de innan hur jag ska bära mig åt.
Jag försöker och försöker och orkar snart inte med fler nederlag eller dumförklaringar.

Nyttig tråd! Tack alla!

Jag är anhörig till en person med psykisk ohälsa. Jag försöker lära mig men jag hittar inte så mycket info som riktar sig till anhöriga. Det är mest till den som är sjuk och på anhörigsidorna står det typ ”Du som anhörig är viktig. Var med och stötta.” Ja men hur då!?!

Jag har svårt att hantera min maktlöshet, min frustration och till viss del ilska. Jag har svårt att förstå varför hen inte ”vill” bli frisk genom att följa strategier och vårdplaner.

Någon som vet vart jag kan lära mig?

Mvh Miks

Är inne i en berg och dalbana, växlar mellan att stå stadigt och bryta ihop gång på gång under dagarna. Sover värdelöst. Har massa uppkomna problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Försöker fråga mig fram men frågar hela tiden fel personer. Mina vänner säger att jag måste förstå att jag gör fel som frågar om hjälp. Träffat en kurator och frågat hur jag ska göra. Hen kan inte hjälpa mig, inte ens att kontakta psykiatrin.
När jag väl klarade av att kontakta psykiatrin så sa de att jag behöver tabletter men ska ringa själv till VC och be om xx och xx...
Jag orkar inte och jag känner mig så ledsen när vänner säger att jag bara gör fel, även när jag frågat de innan hur jag ska bära mig åt.
Jag försöker och försöker och orkar snart inte med fler nederlag eller dumförklaringar.

Jag förstår inte vad dina vänner menar med att du gör fel som frågar om hjälp? Det låter helt vrickat ärligt talat? Mår du dåligt är det knappast fel att be om hjälp! Om det så är att diskutera problem med vänner ("what friends are for"?) eller t.ex. chef/personalansvarig om det gäller arbetsrelaterade problem eller, om det inte räcker, kontakta vården. Beroende på vad det är för uppkomna problem du har.

Försök samla energi att kontakta VC om du känner att du behöver professionell hjälp. De kan hjälpa dig att få testa medicin t.ex. och även remittera vidare om du anses behöva komma i kontakt med psykiatrin.

Självklart är det inte alls fel att fråga eller prata om det.

Nyttig tråd! Tack alla!

Jag är anhörig till en person med psykisk ohälsa. Jag försöker lära mig men jag hittar inte så mycket info som riktar sig till anhöriga. Det är mest till den som är sjuk och på anhörigsidorna står det typ ”Du som anhörig är viktig. Var med och stötta.” Ja men hur då!?!

Jag har svårt att hantera min maktlöshet, min frustration och till viss del ilska. Jag har svårt att förstå varför hen inte ”vill” bli frisk genom att följa strategier och vårdplaner.

Mvh Miks
Mina föräldrar gick i en anhörighetsgrupp via kommunen, mest för att kunna stötta min bror som lever med autism, depressioner och psykoser. Den gruppen fick de ut jättemycket av då det var anhöriga som ledde kursen. De fick möjlighet till att ventilera med varandra, förstå hur man kan hjälpa någon med oro och liknande.
Den kommunen de bor i har något som kallas anhörigcenter eller något liknande, helt klart värt att kolla upp.

Se till att få ett bra stöd du med, och även kunskap om psykisk ohälsa. Kanske behöver du gå en anhörigkurs, eller själv gå i terapi?

När man lider av psykisk ohälsa kan saker som för en frisk verkar enkla kännas oöverstigliga.
Hen kanske inte tycker att strategierna och vårdplanerna känns meningsfulla?

Mina föräldrar gick i en anhörighetsgrupp via kommunen, mest för att kunna stötta min bror som lever med autism, depressioner och psykoser. Den gruppen fick de ut jättemycket av då det var anhöriga som ledde kursen. De fick möjlighet till att ventilera med varandra, förstå hur man kan hjälpa någon med oro och liknande.
Den kommunen de bor i har något som kallas anhörigcenter eller något liknande, helt klart värt att kolla upp.

Se till att få ett bra stöd du med, och även kunskap om psykisk ohälsa. Kanske behöver du gå en anhörigkurs, eller själv gå i terapi?
Tack! Anhörigkurs är bokad redan :) Vad bra att höra att dina föräldrar tyckte det var bra!

Ska kolla upp anhörigstöd när vi går kursen. Tills dess behöver jag mer att läsa känner jag.

Mvh Miks

När man lider av psykisk ohälsa kan saker som för en frisk verkar enkla kännas oöverstigliga.
Hen kanske inte tycker att strategierna och vårdplanerna känns meningsfulla?
Det är det som är så svårt att förstå. Hur ska jag kunna vara ett bra stöd? Det är svårt att hjälpa när man inte förstår :down:

Mvh Miks

Nyttig tråd! Tack alla!

Mvh Miks
Studentens boktips, lämpad även för anhöriga och innehåller info samt lite Dos & Dont's:
F6909A55-12F7-4689-A68D-64988EB02785.webp

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 286
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 157
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Har vi mer psykisk ohälsa i samhället idag, eller har den bara blivit synlig och behandlas? (utgår från västvärlden) Vad tror ni är...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 467
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 258
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gotland i början på mars?
  • Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!