Psykisk (o)hälsa

Jag tror att många som var psykiskt sjuka förr dog i "onödiga olyckor" som att gå på tunn is och drunkna och liknande. När de väl är döda så märks de ju inte... åt säkert giftiga grejer osv. Eller om man hade svårt att ta sig för att komma igång med sysslor osv så svalt/frös man ihjäl helt enkelt.

Det sociala nätverket finns nästan inte idag.
Att folk tog hand om varandra och umgicks i vardagen.
Många idag är väldigt ensamma och folk visar inte respekt för varandra.

Jag tror att många som var psykiskt sjuka förr dog i "onödiga olyckor" som att gå på tunn is och drunkna och liknande. När de väl är döda så märks de ju inte... åt säkert giftiga grejer osv. Eller om man hade svårt att ta sig för att komma igång med sysslor osv så svalt/frös man ihjäl helt enkelt.
Menar du att dom blev..mördade..? Eller varför skulle dom gå ut på tunn is? Jag tror mer förr att folk som var inte fungerande sattes på institutioner och förblev där resten av livet. På ett sätt bättre än nu när folk faktiskt lämnas mycket till sitt öde när dom faller mellan stolarna och inte orkar eller kan kämpa själva. Det är inte mycket bättre idag alltid..

Menar du att dom blev..mördade..? Eller varför skulle dom gå ut på tunn is? Jag tror mer förr att folk som var inte fungerande sattes på institutioner och förblev där resten av livet. På ett sätt bättre än nu när folk faktiskt lämnas mycket till sitt öde när dom faller mellan stolarna och inte orkar eller kan kämpa själva. Det är inte mycket bättre idag alltid..
Hen menar att de begick självmord genom att utsätta sig för risker och få det att framstå som en olycka. Självmord var ju inte accepterat av samhället och hade man en anhörig som begått självmord var det en stor skam (man fick inte begravas på kyrkogården etc), således så doldes självmord genom olyckor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 756
  • Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 560
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar