Jag håller inte med om en del som skrivits i tråden! Jag håller dock med om att lättare psykisk ohälsa blivit mycket mer accepterat, och att mycket av liksom vanliga känslor istället fått etiketter i form av diagnoser (alltså såklart ej när man blivit diagnostiserad, men när vi pratar med varandra!) och därför mer vanligt, och att psykisk sjukdom inte alls är accepterat på samma sätt, utan fortsatt stigmatiserad men också på samma nivå som tidigare.
Håller inte med om att det är dåligt att älta! Om man tänker att älta är att prata/tänka om samma saker om och om igen, det är jättebra och viktigt att få bearbeta saker man är med om, små som stora. Tycker ibland vi är dåliga på att acceptera det och att det blir lite "nu har jag pratat om detta en gång, nu är det bra/får ej mer", men hjärnan funkar inte så. (brasklapp: det är förstås ej bra om "ältandet"=jag är dålig om och om igen, men sånt behöver man också få prata om, om och om igen)
Håller inte heller med om att föräldrar curlar sina barn och att barn/unga nuförtiden behöver en hjälpande hand hela tiden. Om de ber om/behöver en hjälpande hand hela tiden så tycker jag det bara är toppen! Underbart att ungdomar idag känner att de kan lita på och våga be om hjälp från sina föräldrar. Mer trygghet och hjälp säger jag! Vi har så individualistisk kultur här i Sverige, kanske inte hela världen att det ändras lite. Däremot tycker jag att en hel del föräldrar har en undfallande stil, man är inte direkt snäll/trygg/finns där, men man säger inte heller nej alt. frågar sitt lilla barn i tid och otid vad barnet vill, man är liksom inte riktigt närvarande och tar sitt ansvar som förälder. Såklart är det bra att få välja mellan päron- eller apelsinglass (bra för utvecklingen av egen agens och hitta sin identitet, även fast exemplet är litet och kanske lite fånigt) men inte vilken väg hem man ska ta och om man vill ta bussen eller gå eller om man ska sova nu (nu pratar jag om mindre barn, kanske dåliga exempel) men liksom att behöva ta ansvar som föräldrarna borde ta.
Jag tror människor i alla tider varit ledsna, deprimerade, traumatiserade och så vidare men haft olika språk för att formulera det och olika förhållningssätt till det. Tänker att vi inte behöver gå tillbaka knappt nåt i tiden för att hitta personer som tycker att det är fånigt med personer blivit traumatiserade av sin barndom, till exempel. Plus att jag tror att det är jättemycket en överlevnadsmekanism/skyddsmekanism att avvisa vissa behov som fåniga/överdrivna. Om man inte själv fått utrymme att må helt bra, så kan det ju vara upprörande när andra tar sig friheten att hålla på och försöka må bättre hela tiden, Och är man själv traumatiserad men inte fått hjälp så kan det ju t.ex. vara upprörande/provocerande med folk som pratar om det