problem med inkallning

L

larsson92_

min hund är den mest underbaraste hon lyder fint när det gäller allt annat, förutom när det gäller inkallning jag har testat i princip allt men det funkar inte. så det jag undrar är har ni nått knap som ni vill dela med er av?

Sv: problem med inkallning

Vad är "precis allt"?

Knepen till fungerande inkallningar är kontakt och motivation. Hunden ska alltid tycka att det är roligast att vara med dig, alltså måste du hitta något som motiverar den till att vilja det.

Steg ett är att vara en bra och trygg ledare för hunden.
Steg två är att klura ut vad för slags belöning som motiverar din hund mest (godis/leksak/klappar/osv) och träna inkallning med MASSOR av belöning när hunden kommer.

...samt att sänka motivationen för att låta bli att komma.

Detta har funkat med min valp. Hon spang fore mig/nosade runt etc. och jag ropade hennes namn. Nar hon tittade upp pa mig hojtade jag "HIT" och sag allmant glad och galen ut (vet att man ska sta upp, men jag bojde mig lite och viftade med armarna sa att hon skulle tycka att "nu haller matte pa med nagot roligt, bast jag inte missar det", innan hon fattat vad det handlar om). Nar hon kom springande visslade jag en speciell vissling (valj sjalv, jag valjer manga korta visslingar) och nar hon kom fram fick hon godis och massvis av berom. Efter att ha upprepat detta och tranat, tranat, tranat, sa borjade jag resa mig och sta rakare i ryggen. Hon reagerar nu pa "HIT" och visslingen, och inte pa hur jag star.

Detta har jag "lart mig sjalv" sa det kanske inte ar den korrekta inkallningen, men det har funkat for oss. :) Min valp kan ibland ha "propp i lurarna" nar vi ar ute och allt luktar sa spannande, men sa fort hon hor visslingen bryts fortrollningen och hon kommer rusande. Om din ar allt for upptagen med annat for att lyssna funkar kanske en viss vissling (som du bara anvander vid inkallning) som han/hon forknippar med stor beloning och skoj.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Undrar också, vad är "allt".
Håller med i övrigt, annars är ju långlina och en kompis som är obehaglig och en matte som är behaglig ett bra sätt att träna inkallning.

tackar för era tips ska testa det på henne när jag kommer hem så får vi se hur det går

kramar //linda:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 512
Senast: monster1
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 429
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 375
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka