Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vilken häftig korsning :)

Min halvblods -10 går det framåt med hos inköraren, dock väääldigt långsamt då han är väldigt liten i huvudet än.
Dyrt för min plånbok, men bättre för hästen.

Hoppas verkligen han slutar växa snart & breddar sig istället :o Jag är själv bara 158 lång & även tänkt att rida honom fullt ut.
Tid att byta ut lokselen från strl cob till en full likaväl gällande tränset.

(han har precis fått andra vändan lymfagit på knappt !½ månad pga sårskador när han busat i hagen, därav bandage på frambenet.)

558269_10151170110519042_1629984473_n.jpg

552480_10151170072624042_2064118446_n.jpg

Runt 160-165 tror jag & kommer antagligen växa lite till :o

Sto & hingst är ca 169-172 höga (egen uppfödning)

*kl

Här är en bild på Lirio från igår när vi var ute och körde. Först tog vi en sväng runt fälten och sedan en tur på ridbanan för att fotografen skulle ha en chans att fånga honom. Han är så duktig min ponny, och jag bara längtar tills körningen kommer mer naturligt för mig så att vi får ännu mer flyt.

IMG_9425.jpg

Men alltså nuuuuuu! Här har jag letat för kung och fosterland efter såna gamla bonn-grejer, också bara halkar du över det av en slump!? :mad: :devil:

Åååååååh vad orättvist!!!

slump och slump, har ju växt upp på gården så jaf förstod ju att grejerna borde stå kvar nånstans...
Men min lilla arab är nog lite klen för o dra runt på dem, inte för att vi har så mycket till jordbruk kvar heller.... Men släden ska jag ta ut på en tur i vinter! Håller tummarna för snö!:D

Har nu tagit hem en annan sele för insmörjning, den första var inte fräsh nog i lädret för att jag ska våga dra nåt i den.

Lilla damen har nu gått tre gånger i loksele och är sååå duktig trots att man får panik av att det är så mycket mygg! Älskar den hästen:love:

Ett tips, jag vet iof inte om du sitter så hela tiden men om du tänker mer på din hållning när du kör så tror jag din häst får bättre hållning också. Hästen känner väldigt väl ditt kroppspårk.

Jo tack, jag är fullt medveten om detta och försöker tänka på det men tycker inte att det kommer naturligt än. Men skam den som ger sig.

Vilken underbar vagn! Vad är det för nåt? *vill ha* :love: (jag är väldigt nybörjare så jag vet inte om det där är en rockard eller gigg ens? Har förstått att giggen har större hjul men det lär väl vara mer som skiljer de båda eller? :o

nu har det hänt saker!
HAar haft en hästvän på besök och med hennes hjälp har pållan gått i skacklar för första gången! Tvärcool, klockren och fattade direkt hur man skulle svänga!
Börjar tro att hon kanske minns en del från inkörningen för 17 år sen, men det verkar ju osannolikt... :cool:

Har ikväll varit och kollat på en rockard, som med lite kärlek och nya däck kommer bli kanon! Rejäl stomme men inte för tung när den står i "dragläge" eller vad det heter...
Ska bli så roligt att få den fin! :bump:

Tack, vagnen är toppenbra. Jag köpte den från drive-out, och har för mig att det är en polsk vagn men är inte helt säker på detta.

Hej allihopa! Så duktiga ni och era hästar är.
Det jag undrar är- Hur gör ni när ni börjar tömköra? Första dagen. Hur får ni hästen att förstå att den ska gå framåt trots att ni går bak den?!
Har inte kört in förut, så är tacksam för svar! :)

smidigast är väl att ha en medhjälpare som går med grimskaft fram och efterhans flyttar längre och längre bak.
Jag har även gått bredvid och hållt i tyglarna över ryggen och "tömkört". Även tränat att leda hästen från sidorna osv så hästen är van att gå först och ändå lyssna, då blir steget inte så stort att gå bredvid med tömmar sen och efterhand flytta bakom hästen. Jga har ingen medhjälpare så jag har gjort så istället.

Mina 2 små har fått testa sele idag (igår enligt klockan). Ingen reaktion på någon utav dem :p mer än att de inte gillar bettet ^^ Tänkt börja tömköra Ove nu i höst och sätta han för vagn till våren eller tycker ni det är för tidigt ? han är 2½ nu.

IMG_1903.jpg

IMG_1881.jpg

Mina 2 små har fått testa sele idag (igår enligt klockan). Ingen reaktion på någon utav dem :p mer än att de inte gillar bettet ^^ Tänkt börja tömköra Ove nu i höst och sätta han för vagn till våren eller tycker ni det är för tidigt ? han är 2½ nu.

Snygg sele!

Om han känns mogen för det tycker jag inte att det är för tidigt! Mina 2 är lika gamla som Ove och de är tömkörda sen de var dryga 1 och skall sättas i vagn nu efter betet.

okej skönt att höra. Ove är väldigt mogen i huvudet känns det som, han e nästan som en gammal gubbe :p

*kl*

Nu har vi kommit till stadiet då svängeln ska presenteras.
Drog idag en 25 l dunk med småsten i botten framför honom & sen bredvid för att ljudträna honom.

Lite läskigt först, men sen var det kul att jaga dunk :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 384
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 205
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 920
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18