Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*
Idag har jag åkt bakom Järv för första gången:D :banana:
Jag har tömkört och spänt för honom i torsdags och igår och idag åkte jag med en bit. Han skötte sig utomordentligt och skrittade på, om än lite långsamt när jag klev på(blev ju tungt då tyckte han:p) Nu ska han få ledigt ett par dagar så jag kan ta mig an Mård som kommit på att han är hingst och muppar sig.

Tyvärr inga bilder, ingen kamera med :mad:

KL

NU är jag och Isak på G igen (nästan iallafall).
Han har haft lite småproblem med sina hovar pga dålig hovslagare och hade både sneda fötter och sandpackningar som vi fick skära upp. Därför har han blivit väldigt öm på grus så vi får hålla oss på banan och i ridhuset där han går helt normalt. Ska klicka hem boots till framhovarna idag (skulle prova storleken först) så vi kan komma ut igen!

Idag spände jag iallafall på vagnen för första gången sedan i våras och herregud vilken cool ponny jag har :love: Ingen reaktion och drog som om han aldrig gjort annat :D Vilken härlig känsla att sitta bakom honom igen!

Övade på skritt, trav, svänga, stanna och stå still vid på och avstigning i vagnen. Gick utomordentligt bra!

Tråkigt med hovarna men vad kul att ni är på G igen, och vad duktig han är! :)

*KL*

Jag och Tabbe är också på G snart, vi ska iväg på inkörningskurs nästa vecka, första dagen sen kör vi en gång i veckan. Sen i vinter/vår ska han även på inkörning ordentligt hos en tjej som tävlar maraton, så nästa sommar kanske man åker bakom bebisen :)

Får försöka med det! Blev uppskjutet en vecka så börjar den 24 istället. Nu till det svåra, hur tränar man upp en något nervös matte, som tycker att körning faktiskt är lite skrämmande? :O :P

Det är nog olika för alla. Men att ha en annan kunnig med sig är ju alltid ett plus! Om du har möjlighet att köra en annan mer erfaren häst parallellt är det ju toppen!

Jag har lärt mig tillsammans med Isak, vi har lixom utvecklats tillsammans. Han är den första häst jag kört in, har dock ridit in flertalet hästar tidigare.

För mig är det en trygghet att jag känner min ponny utan och innan, jag vet precis vart jag har honom, har utbildat honom själv osv. Så jag är aldrig nervös när jag sätter mig i vagnen :D

Här är min lilla Storm, min blivande körponny!

Hon welsh partbred som blir fem månader den 18 oktober.

Jag toklängtar tills det är dags för tömkörning nästa år. :love:

stormborn_by_erehsidne-d5hgrm8.jpg

Va härligt och ha ett ridhus att köra i! Otroligt söt shettis för den delen också :D

*kl*

Russlan och jag är också på G igen. Det märks att jag inte tömkört sen tidigt i somras, vi hade en livlig debatt om vart vi skulle gå någonstans ;) Men efter en liten stund trillade poletten ner och jag fick tillbaka min härliga häst :)

002.JPG

Okej, har kört några hästar tidigare och då var det inga problem. Min förra häst fick dock panik med vagn en gång och skenade i ridhuset vilket inte gjort saken bättre.. Men unghästen har jag känt mig jätte säker med i allt, han har vart lugn och inte blivit rädd för minsta lilla.. Men för ett tag sen när jag tömkörde honom så blev han rädd och stack iväg med tömmar och hela köret, efter det så har det satt sig ordentligt.. :/ Men tror det känns bättre när han vart iväg på inkörning och jag vet att han körts av lite mer duktiga och erfarna personer, :)

Känns som det blir så mkt mer skrämmande när det är en stor häst än en liten shettis som jag körde mkt förr :P

Usch, tråkigt när sånt händer! Jag har tack och lov inte upplevt något läskigt i samband med körningen ännu. Jag tror att bara man tar god tid på sig ovh är flera personer så går det bra, men hästen måste vara redo för uppgiften.

Såklart kan olyckor hända och det behöver inte vara någons fel. Men jag tror fortfarande att det hade varit bra för dig att kanske köra en stabil häst parallellt (vet att det är svårt att hitta kanske).

Och jo såklart, inte lika mycket kraft i en ponny även om man inte ska underskatta dem :D

KL

Jag sålde min ponny som jag "visar upp" i början av denna tråd. MEN! Nu 1,5 år senare har jag köpt tillbaka honom och nu ska vi ta tag i det här med körningen!

Jag har en junkig gammal rockard som ska fås till att rulla igen, den duger till att köra in med i alla fall. Men sele saknar jag fortfarande!

MEN! Viktigast av allt, hans nya pannband kom idag!! :D :D

kottpannband.jpg

Nypresentation av ponnyn, 115cm hög bastard som ärvt det värsta ur sina förfäder av raserna islandshäst, shetland och russ :devil:

Han är charmig och busig men man får inte ta honom för givet, han har ett jäkla humör och man kan nästan se hur han ibland står och "planerar" något djävulsskap :cool: :D

Mascot aka Kotten aka "Cirkus Kott"

DSC_0394.jpg

DSC_0292.jpg

DSC_0410.jpg

Han är född 2009!

Tycker han verkar vara rätt lik min ponnyskrutt :love:

En riktigt bra och prisvärd sele är Drive Outs startsele. Det enda jag kan tycka fattas på den är foder i bakselen men jag känner att antingen så köper jag en Diplomat baksele eller så skaffar jag mig ett gosigt fårskinn. Selen är i riktigt fint läder för det priset och när jag jämför den med mina bättre selar är det inte mycket som skiljer :)

Jag lutar just nu åt en amish-made sele från USA.

Innan var jag inte på en Zilco sportz men ångrade mig eftersom det är syntet = högre skadefaktor OM något skulle hända :)

Men det kanske blir en sådan i alla fall, sitter och jämför priser för fullt :)

KL

Här är vårt nya inkörningsprojekt!
Min dotters fjordhäst, Tåghusa Jelina f.01 e.Vilje 175, som tidigare bara varit ridhäst. Hon har dels under alla år varit en riktig "illbatting" som gärna stuckit, bockat och busat och dels har dottern inte varit särskilt intresserad av att köra. Men nu vaknade intresset och fram åkte körgrejorna och sulkyn som stått oanvänd sedan min sista fjordhäst gick bort för några år sedan.
Om det blev så mycket "inkörning" vet jag inte precis... Min dotter drog fram sulkyn ställde Jelina i skaklarna, drog sulkyn en bit när hon ledde hästen och sen spände hon för och körde iväg ut i skogen!
Idag såg det ut så här, femte gången hon är i vagnen:

561745_451572458219724_1863183460_n.jpg

Isak idag med en av mina elever och hennes syster i vagnen :)

Jag gick hela tiden bredvid och hade honom i grimskaft den mesta av tiden.
Skötte sig såklart hur bra som helst! :D

Idag har lillen tömkörts bakom, framför och bredvid vagn. Och sista biten hem så hoppa jag upp i vagnen också och tömkörde honom därifrån! Han var så duktig! :love:

kottepeppe.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 373
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 164
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 917
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar