Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vad roligt att det går framåt! :laugh:

KL
Jag presenterade ju min 10a för ett bra tag sen, han har haft långledigt över sommaren men nu har jag satt igång igen. Han ät tömkörd ett par gånger vilket har gått jättebra, men han saknar lite mod så så fort nånting är läskigt ska han stanna, och hinner man inte med så vänder han... Så det måste vi träna på! Men allt går väldigt mycket bättre när han får följa med som handhäst, än så länge har han gått som handhäst fyra gånger vilket går jättebra, så så snart jag får hem en sele till nordisen ska han få börja gå bredvid vagnen också!

Resten av året kommer dock ägnas åt inridning. Jag siktar mer på det och hoppas kunna köra in honom riktigt ett annat år istället. :)

Men så har jag ju lillebror också! Han är väldigt mycket coolare på alla sätt och vis, har en stor skopa självförtroende mer än 10an, så honom har jag bestämt att jag ska köra in. ;) Han ska också få gå med som handhäst både när jag rider och när jag kör. I höst ska han kastreras och samtidigt ska vargtänderna bort, så efter det kommer jag börja tömköra honom också. :)

*kl*

Jag ramlar in i den här tråden eftersom dagens pass med valacken gick så bra. :D

Jag har en femton år gammal valack som jag påbörjat inkörningen med. Han har tömkörts en hel del som liten (uppfödd av mig), men efter att jag sålde honom vid sex års ålder (utlånad på foder som hagprydnad i två år innan) vet jag inte vad han gjort och inte gjort. Jag köpte tillbaka honom för två år sedan, men pga ekonomin var jag tvungen att låna ut honom till en ridskola. Så nu i juni kom han tillbaka och efter lite igångsättning är nu projekt inkörning igång!

Han är tömkörd en del senaste veckorna och det har varit problemfritt. Idag var en kompis som sysslar med travare med mig, då fick han först tömköras med lokselen (som var lite för liten för honom) och sedan släpa däck. Det var inga som helst problem, han drog som han aldrig gjort annat. Kanske är han körd under de "försvunna" åren. :p

Imorgon fortsätter vi, då lånar vi en bröstsele av en kompis + hennes vagn. Får se vad han tycker om det och om vi kanske avslutar med att spänna för. Så spännande! :banana:

Planen är att köpa egen bröstsele + rockard när han väl är körd några gånger, känns dumt att kosta på en massa pengar om han visar sig vara hopplöst fall.

*kl*

Nu har min 10:a fått börja skolan igen och nu ska vi ta tagi inkörningen på riktigt. Förhoppningen är att hon ska komma så långt som möjligt under hösten så att vi kan avsluta på ett fint sätt innan snön kommer.

Alice, född 2010 Am. Quarter

Nu så tömkör jag mest på vägarna och kollar om hon kommer ihåg någonting från i våras. Kommandona sitter någorlunda och hon hon är väldigt svängbar och mjuk.

20120903_194749_50451035ddf2b30c80003287.jpg

pic_073_504b5a70ddf2b37b82002657.jpg

Nej men, det är väl dags för en uppdatering om Isak nu när vi dragit igång träningen. Som ni vet är han en shettishingst f. 09 och han fick vila juni-augusti och bara gå och vara hingst. Mitt i augusti flyttade vi till Danmark så det är numera här vi bor.

För ca 2 veckor sen drog vi igång träningen igen. Tömkörde och han har inte glömt någonting. Han gick i fin form, var hur mjuk och fin som helst i sidorna och ja, helt perfekt :love:

Planerar att koppla på vagnen igen i början av oktober, tror det kommer gå som en dans.

Bjuder på ett par bilder :)

Krullponny

Passade på att träna longering i vatten när dressyrbanan var översvämmad

Ute och cyklar med ponnyn :D

Vad har du gjort för inspänning på sista bilden? Det har jag då aldrig sett förr.

Vad har du gjort för inspänning på sista bilden? Det har jag då aldrig sett förr.

Helt vanlig "gummisnodd" eller halsförlängare/chambon (hur det nu stavas) eller vad man vill kalla det. Och sedan kopplat mellan frambenen i gjorden.

Idag har vi satt igång med inkörningen på riktigt och vi har haft vår första lektion.

Alice skötte sig fint och lyssnade otroligt bra. Vi jobbade mest på kommandon och svängbarhet men avslutade med att hon fick dra en draglina på båda sidor tillsammans med ledare.

pic_010_50560e5a9606ee64d84c8ef1.jpg

pic_030_505610b7ddf2b37074002d1e.jpg

pic_011_50560e9fddf2b3702d002dc9.jpg

pic_019_50560f6be087c32377c85e3c.jpg

Kul att det går bra :)

Generell fråga till alla:
Jag har hållt på med min nordsvensk i några år nu :angel: Efter en incident med släde för någr aår sedan tog vi några steg tillbaka, tog grunderna igen, men sen har jag mest koncentrerat mig på ridningen. Vi har hållt det vid liv på det här viset

lukas.jpg

25_12_10_1.jpg

men vi börjar tröttna på däckeländet nu och vill ta det vidare :D Har börjat leta efter en rockard, och jag tänkte ta hjälp av rutinerat folk när det är dags att presntera den för kusen, men ska jag göra något annat först? Någon typ av släpa med statiska skaklar? Tänkte att på däcket sitter ju "skaklarna" löst liksom, och rör sig med hästen, på en vagn är ju skaklarna fasta. Just nu känns det som om jag kan hänga lite vad som efter hästen, men vill ändå ta det säkra före det osäkra.

Åh vad det ser underbart ut! Vilket bra sätt att motionera de älskade djuren på om man vill få lite variation! Jag har ett 12 årigt d-ponny sto av något grövre modell. Hon har lite kallblod i sig, dock inget man ser, annars har hon mest new Forest i sig. Däremot har hon en riktig ökad trav när hon så vill, hon springer om kallblodstravaren som har startat med hyfsade resultat! På vintrarna tolkar vi efter henne och det går bra, super kul :) hon har varit lite bakskygg men ändå är jag sugen att prova köra in henne. Hmm.. Vem vet kanske skulle det gå bra :D i så fall skulle jag självklart ta hjälp av någon kunnig! Jaja vi får väl se vad som händer :)

Jag hade nog börjat med en släpa och sett hur hästen reagerar med det. Sen hade jag nog gått vidare med kälke eller liknande. Tror jag ska göra en liknande släpa till mitt russ men av ett bildäck ^^

*kl*
För oss står det stilla igen, jag fick tag i två lillmattar till Russlan så nu fokuserar vi på inridning istället. Känner att jag måste passa på när jag har någon som kan rida henne. Det är lite synd att hon inte orkar jobba 7 dagar i veckan ;) Förhoppningsvis blir det mer körning när vi tar hem dem från betet till helgen.

Tr%C3%A4ns+015.JPG

Hur bygger jag en vettig släpa enklast då? :o Är helt grön på det här så jag vet ingenting :angel:
Senare kanske jag kan laga skaklarna till släden som han hade sönder... Och använda en del av släden.

*kl*
Jag har gått och skaffat russ :D
Han anländer senare i höst/vinter och är bara en 12:a men han är iaf tänkt som framtida tävlingshäst på de normala körtävlingarna :p
Wix heter han iaf :love:

wix_060_5043b354e087c348600048ab.jpg

wix_5043b2dc9606ee47c4004614.jpg

Han är e: Whisky u: Eld & ue: Acke :) Tack, russen ligger mig kärt om hjärtat då jag som liten började med ett russ på foder och han var mycket speciell den lilla odågan :love:

Jag kliver in här med min häst. Jag har börjat med inkörning av honom för ett par år sedan men det rann ut i sanden vid tidsbrist och en flytt.

Han har stått från och till i nästan ett år - han tunnade ur efter betäckningssäsongen, sedan besvärliga regnskåller och envis lynfangit, sedan fick han behandling och träningsprogram för snett bäcken (pga felbelastning under tiden med lymfangit) och vid rutinkontroll av tänderna upptäcktes rejäla problem. :crazy:

Nu är han under behanding för tänderna och och ska nu sättas igång lite smått under tiden (enligt rek. från behandlande veterinär). Förhoppningen om att han ska kunna fungera problemfritt resten av livet. Senast han var under igångsättning var under träningsprogrammet för snedheten i maj/juni. Han är nu helt rak och jämnt (o)musklad i hela kroppen

Han har fallit ur en hel del under tiden han har stått så klart, framförallt är halsen mycket tunn. Resten av honom är ändå i skapligt skick med tanke på de grava problem han har med tänderna. Nu är planen alltså att köra in honom så att han ska kunna bygga muskler utan belastning på ryggen. Han är tömkörd sedan han var "liten" och han har provat "dra" lösa skalkar för länge sedan men inte mer än så.

Nu är min fundering - vad kan jag göra tills jag har ordentliga grejjor? Var ska jag börja? (Det är evigheter sedan jag körde in en häst och hade då hjälp).

Jag har en äldre loksele som sitter bra (men så pass gammal att jag inte vågar dra t.ex. släde med den) och som jag tänkte ha i början av inkörningen. Jag har ett gäng lösa skaklar (har så många att jag använder en del av dem som bommar :o) och draglinor. Ingen lös svängel, men det borde gå att snickra ihop alt. knycka en från en timmerkälke eller så (har massor av såna med). Bildäck på fäg har jag också en herrans massa av...

Så - fram med tips och tricks, vad ska jag tänka på? Planen är att kunna dra både vagn typ rockard och även släde på vintern, behöver jag ha både bröstsele (travsele kanske) och loksele?

Hästen i fråga är en 6 år gammal painthingst, känslig men pigg och framåt, nyfiken på det mesta och älskar att få en uppgift. Väldigt trygg och stabil så länge jag är med honom. Han har förresten inga problem med att ha bett i munnen, men jag varvar mellan bettlöst och bett. I dagsläget går vi bara promenader, och jag kommer att börja "arbeta" honom på töm så smått under slutet av nästa vecka.

Sen har han en liten son som också ska köras in, men grabben är bara dryga två månader än så det får förstås vänta något år :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 384
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 205
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 920
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar