Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Grattis till framgången med Tummen! Det har du jobbat hårt för har jag sett tidigare i tråden! :bow:

Dags för presentation av mitt projekt:
19 år gammal arabdam som mest westernrids annars.
Jag har alltid haft en dröm att kunna köra henne ( och kanske putsa, olja och smörja upp en av de fina giggarna som står i bodarna...:angel: ).
Nu har jag fått problem i rygg, höft och ben och kan därför inte alltid sitta i en sadel, och har vips fått världens bästa ursäkt att köra in henne!! :idea:

hon var inkörd som tvååring men inte sen dess, så med 17 år emellan börjar jag om från början nu!

Har kommit så långt att vi tömkör med skramlande saker i skogen, vilket hon mest tycker e löjligt lätt.. men vi tar det lugnt eftersom jag inte har någon medhjälpare..

Bild kommer när jag kommer ihåg att ta en! :cool:

Tack! :) Lycka till med din, det går säkert jättebra!

*kl*
Idag har Tummen varit såååå duktig, min fina lilla kille! Vi kunde göra ett riktigt dressyrpass, tränade form och tempoväxlingar och han frustade och var så duktig :love:

Jag börjar inse att Tummen och jag inte hör hemma här längre, det går liksom för bra nu och jag tycker nog inte att vi håller på med inkörning längre konstigt nog :D Men jag är så van med tråden så det känns konstigt så jag kommer nog gästa er med Tummen ändå :D

En liten snutt då vi är på väg hem :)
http://www.facebook.com/photo.php?v=3826576615622&set=vb.1013970727&type=2&theater

Tack så mycket!!

Du får mer än gärna stanna i tråden, kul att höra om era framsteg ändå!

Var ut i ladan där jag trodde att den fina giggen stod, men möttes av en gigantisk kärra som såg ut o vara byggd helt i järn och timmer!! :eek:
Lär kika runt i resten av ladorna efter var jag kan ha sett den...
Kkom oxå på att jag ska leta igenom magasinet och se om det kan finnas en loksele som inte är i storlek ardenner... :D

*kl*

Tummen har tävlat!! Igår hade vi klubbtävling i precision och jag tog med Tummen för att passa på då vi var hemma men hade inställningen att vad som helst kunde hända och det viktiga var att det gick lugnt och fint och skulle han tycka att det var jobbigt skulle jag inte starta eller utgå.

MEN han var sååååååå duktig! Herregud min fina lilla ponny. Han brydde sig inte om nått. Travade runt hela banan så fint och hade inte ner en ända boll! Fick tidsfel för att det gick för långsamt för jag brydde mig inte om tempot. Jag var så lycklig så tårarna sprutade när vi var klar, älskade Tummen!! :love:

blogg2-1.jpg

blogg3-2.jpg

blogg1-2.jpg

:love::love::love:

Mwn herregud, STORT grattis :D Det ska nog bli körponny av honom också ska du se :love:

Och stor eloge till dig som lagt ner så himla mycket tid på honom!:bow:

*kl*

Får väl presentera mitt projekt. För ett par år sedan fick jag en häst som skulle avlivas. Hon hade gått i en hage hela sitt liv, haft två föl men i princip ohanterad. Dom kunde inte klappa henne i hagen och när dom skulle ta henne fick dom locka in henne i lösdriften och då fick dom på grimman. Jag tyckte hon verkade snäll och klok och kände att jag gärna ville ge henne en chans. Hon är i år 15 år, arabkorsning och är en helt annan häst än när jag fick henne. Fortfarande blyg med folk men numera väldigt nyfiken och trygg med mig.

Jag har börjat sitta på henne lite och tömkört henne några gånger och nu börjar hon förstå vad det handlar om. Mycket mjuk och klok pålla som verkligen vill göra sitt bästa. Jag tänkte se hur långt jag kommer med henne, drömmen vore att jag kan sätta henne för rockarden men vi tar det som det kommer. Hon är lugn men ganska känslig, men tror ändå hon har bra huvud för det sen är frågan hur mycket bristen på omsorg/träning/hantering i hennes liv påverkar henne men jag tror man kan lära gamla hundar sitta :)

5febe.jpg

Så här såg det ut idag på morgonen när vi tömkörde:

http://www.youtube.com/watch?v=ZCWVAeeu7rk&feature=youtu.be

Senast ändrad:

Så söt tjej du har.

Pinkilly: Grattis till framgångarna, du har ju verkligen investerat tid i din fina ponny så det är härligt att se att ni kommit så långt. Tålamod är en dygd;)

Här hemma har jag lyckats hitta en tränare som bara bor några mil från mig, som själv har en Morgan som hon kör på SM-nivå. Vi har tränat för henne tre gånger, och så har jag fått vara med och köra hennes häst. Otroligt roligt, lärorikt och svårt är det men fantastiskt inspirerande att få hjälp med formen, styrningen och känslan i körningen. Hästen har aldrig gått så rakt och avspänt som nu. Planen är nog att köra honom nu sommar/höst, sedan fortsätta inridningen mer intensivt i vinter.Jag skulle så gärna få bilder på hur han ser ut i vagnen nu, ska försöka fixa det!

*kl*

Här har det stått helt stilla med inkörning på grund av att jag har jobbat så mycket men nu är det snart dags att sätt igång igen!

Tack till er båda :)

Tömkörde Ninni igår, första gången hon har loksele och första gången vi tömkör utanför inhägnad utan att husse håller i henne. Första biten ledde jag henne så hon fick känna på selen, sen höll sambon henne i grimskaftet en bit när jag tömkörde, sen gick han bara framför och sista biten gick vi själva med honom bakom oss. *världens stoltaste matte*

ninni01.jpg

ninni03.jpg

ninni08.jpg

*kl*

Länge sen jag skrev här nu, håller ju fortfarande på med min unghäst trots att det till och från vart nedlagt med just inkörningen. Är det någon här som kan tipsa om en bra inkörare som man kan lämna hästen hos? Pm:a om man inte får skriva i tråden! Bor i Lidköping men kan tänka mig att åka en bit för en bra person :)

kul att det går framåt för alla!

Själv tog jag mig en kik i alla lador och uthus, och tji fick jag för nåt finåk fanns minsann inte!! lyktorna som fanns till hittade jag men kärran försvann nog för längesen..
däremot hittade jag i en lada;
såmaskin,
plog,
harv,
slåtteragregat,
släde,
spannmålskärror
o dyngkärra!!
edit: och närmare tio timmerkälkar!!

allt hästdraget såklart....
Ganska logiskt, det är ju ändå en bondgård...;)

Hittade tre kompletta och tre sönderplockade lokselar på magasinet! :banana:
provade de två jag trodde mest på och kände historiens vingslag när jag selade på med en av selarena som min farfar rengjorde och hängde undan där de skulle hänga bra, och ledde ut hästen ur stallet över samma tröskel som arbetshästarna har slagit hovarna i sen 1889... kändes på något sätt väldigt mäktigt... :)

Har nu den mindre av selarna hemma för uppsmörjning och kärleksfull vård, om lädret inte svarar så som jag hoppas får jag byta till en av de större där lädret var i bättre skick.
Håll tummarna för mig och min läderolja!!

kl

Hej på er! Jag kilar in här med en fråga då jag har en 9 årig kallblodstravare som tidigare satts för vagn men som jag nu tänkt köra in på riktigt. Jag kommer ha hjälp av en duktig tjej eftersom jag själv inte är nån fena på det här, men just nu håller jag på att tillverka en släpa med linor och behöver lite råd. Min häst kommer till en början dra med en travsele med bred kortbrösta och nu när jag kommer sätta linorna till släpan i skackelremmarna funderar jag på hur jag ska sätta fast bröstan. Hade det varit hårda skaklar hade jag ju satt bröstan kring dessa men med linor som "skakel" känns det inte lika självklart. Hur har ni andra löst det??

kul att det går framåt för alla!

Själv tog jag mig en kik i alla lador och uthus, och tji fick jag för nåt finåk fanns minsann inte!! lyktorna som fanns till hittade jag men kärran försvann nog för längesen..
däremot hittade jag i en lada;
såmaskin,
plog,
harv,
slåtteragregat,
släde,
spannmålskärror
o dyngkärra!!
edit: och närmare tio timmerkälkar!!

allt hästdraget såklart....
Ganska logiskt, det är ju ändå en bondgård...;)

Hittade tre kompletta och tre sönderplockade lokselar på magasinet! :banana:
provade de två jag trodde mest på och kände historiens vingslag när jag selade på med en av selarena som min farfar rengjorde och hängde undan där de skulle hänga bra, och ledde ut hästen ur stallet över samma tröskel som arbetshästarna har slagit hovarna i sen 1889... kändes på något sätt väldigt mäktigt... :)

Har nu den mindre av selarna hemma för uppsmörjning och kärleksfull vård, om lädret inte svarar så som jag hoppas får jag byta till en av de större där lädret var i bättre skick.
Håll tummarna för mig och min läderolja!!

Men alltså nuuuuuu! Här har jag letat för kung och fosterland efter såna gamla bonn-grejer, också bara halkar du över det av en slump!? :mad: :devil:

Åååååååh vad orättvist!!!

KL
Ja inte mycket att uppdatera om härifrån. Läser tråden varje dag men min går på bete och är lat så det är ändå inget som händer. :grin:

*kl*

Fina Tummen har tränat dressyr på tömm ikväll och skött sig super. Kommunikationen mellan oss blir verkligen bättre och bättre hela tiden. Vi tog lite galopp oxå i båda varv, har tänkt ta lite mer galopp på tömm för att han ska bli mer van med att galoppera ifall att han skulle falla in i galopp när vi kör.

Iallafall supernöjd över kvällen, han skötte sig exemplariskt!

bltt1.jpg

bltt2.jpg

:love::love::love:

Men grattis!! Så roligt för er, du har verkligen förtjänat det så mycket jobb som du lagt ner :) Verkligen kul att se att det går, bara man gör rätt, Tummen är ju ingen lätt ponny.

kl

Jag hänger på i den här tråden med Lillan, ett korsning med tinkerpappa och russ/shettis/ardennermamma :-) Hon är redan 128cm i manken, får se vart hon hamnar. Men det spelar egentligen ingen roll om barnen får en C eller D, jag får ju oavsett en trevlig körponny..

Den här sommaren har vi satsat på att longeras (hon hatar det, tycker jag är meningslös) och all form av miljöträning. Miljöträningen har mest varit en utmaning för min del; hitta något som Lillan skulle reagera på. Och jag har varit kreativ må ni tro, men utan resultat. Inget rubbar Lillan. Hon tittar nyfiket på det mesta för att sen gå och leka med det. Så här gick det när vi en blåsig dag lekte med en stor pressening i paddocken.

256229_10150914263597693_759586583_o.jpg

Hon har haft sele på sig, bjällror, gått som handhäst vid min körponny. Hon får öven snubbla runt bland skaklarna och är också van vid att man fäller upp och ner skaklar (rockard) över henne. Hon har även gått omkring på gårdsplanen när jag håller fast vagnen "på" henne och sparkat grus. Snart vet jag inte vad jag ska hitta på. Just ja, har dragit "just married"-släp i höjd med bakbenen i ett grimskaft jag hållt i samtidigt som vi promenerat.
Om det inte hade spöregnat idag hade jag börjat med tömkörning, känns som om det är nästa steg. Sen kan jag börja med draglinor och släpa omkring på lätta skramliga saker här hemma fram tills det är dags för vagn nästa år.

Av alla hästar jag har haft, vilket börjar bli ett antal, har jag aldrig haft en häst som är så mentalt stabil som denna lilla goding. Om hon är i bra kondition ska jag betäcka henne kanske redan som 3-åring med en större hingst så jag förhoppningsvis ska få uppleva en lika stabil ridhäst till mig om sidådär.. 6 år :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 408
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 348
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 421
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 925
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar