Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja, du har nog rätt i att det är bättre och lättare att börja med tömarbetet. Jag kräver inte mycket när han går med vagnen mer än att han ska skritta, svänga, göra halt och trava korta sträckor. Han vet vad framåtkommando är men som sagt är det kontakten med tömmen och hans bärighet som är instabil.

Själv är jag ny inom körning och rider utöver detta akademiskt, där det inte är ett mål att ha en häst som stöder i handen men den ska absolut följa bettet. Dessutom rider man på enhandsfattning vilket är en helt annan princip än vad tömarbetet är, så jag tycker det är svårt att hitta rätt känsla i tömmarna.

Om du tänker lika dant som när du rider så borde du kunna lösa problemet. Jag tömkör mitt russ mycket liknande de akademiska principerna och detta kommer fungera i vagnen också.

Så om du jobbar med att få honom lång och låg och sedan jobbar med svaga böjningar i vagnen så borde du komma ifrån problemet.

Jag förstår nog hur du tänker, men tycker det är svårt att förverkliga eftersom jag inte har mina skänklar och sits att arbeta med. Säg att jag vill ha en svag böjning på en häst jag rider, då markerar jag med sitsen att hästen ska gå kvar på samma spår men använder axlar och tyglar för att visa böjningen. Om jag bara använder höger töm för att visa höger böjning på min unghäst går han istället åt höger, och tappar den riktning jag vill ha.

Jo, det har du rätt i. Men eftersom tömmarna delas i däckeln blir det som att rida med tvåhandsfattning. Förstår du?

Jag förstår nog hur du tänker, men tycker det är svårt att förverkliga eftersom jag inte har mina skänklar och sits att arbeta med. Säg att jag vill ha en svag böjning på en häst jag rider, då markerar jag med sitsen att hästen ska gå kvar på samma spår men använder axlar och tyglar för att visa böjningen. Om jag bara använder höger töm för att visa höger böjning på min unghäst går han istället åt höger, och tappar den riktning jag vill ha.

Det är ju där pisken kommer in in det hela :idea: Använd pisken som en skänkel, då kan du med hjälp av den markera var hästen ska hålla sig och tömmen visar hur hästen ska böja sig...

*kl*

Fina Tummen har varit i farten ikväll igen och han var sååå duktig! Inga konstigheter alls, travar på så fint och gör volter utan problem. :love:

1207031.jpg

120703.jpg

1207032.jpg

Min fina kille, helt otrolig känsla...:love::love:

Vad fina och duktiga ni är och ÅÅH vad jag blir körsugen när jag ser er!
Synd bara att min ponny bara är 3 år och på sommarbeta för tillfället, haha!

Kör in honom efter betet :idea: Inga problem att köra in en treåring, körningen belastar så pass lite om man kör lite vettigt med dem :)

Själv ska jag åka till min lilla prins som är på inkörning, han har äntligen börjat slappna av och gå fint, så nu ska han snart få komma hem! :love:

Jag körde in honom i våras så han är inkörd men vill köra "på riktigt".
Kommer köra igång honom lite smått i september och jag längtar SÅ :D

Denna lilla goding flyttade i går in i stallet som ligger 5 meter utanför min ytterdörr, henne ska jag hjälpa till att köra in i år och troligen köra lite då och då om inget annat kommer emellan, om allt fungerar med henne så hon får bo kvar;

547662_10150724085479648_568189647_9213435_799574434_a.jpg

Sally, 9 år! Hon är enligt uppgift mkt riden, är tömkörd och har gått för släpa med mera, absolut stencool liten dam, så det borde inte bli några problem :)
Tänkte börja prova lite om några veckor när damen har bott in sig i sitt nya hem.
Hihi, det ska bli så roligt :D :banana: När jag inte kan ha nån egen liten shettis så blir ju detta kanon.

Lilla damen finns inte mer :( Jäkligt synd på en så fin ponny, fång är ett helskottas skit!

*KL*

Måste dela med mig! Har inte skrivit i tråden eftersom min häst varit på inkörning, så jag har ju inte varit med så mycket själv. Min häst har varit lite nervös och tyckt det var lite läskigt med körningen, men idag har jag kört honom i min egen vagn, med draglinor baksele och hela köret, och det gick sååå bra! Han gick lugnt och harmoniskt, låg både först och sist, och skötte sig riktigt superbra! Kommer bilder och en liten film sen :)

*kl*
Nu ska Ove sättas igång med tömkörning :D Kommer bli i grimman med träns under tills han börjat vänja sig vid bettet som han hatar. Har nu bara arbetat honom lös på volt 3-4 ggr men han har under den korta tiden lärt sig alla kommandon :love: Är bara back som ha inte kan. Hittat en sele med som dock får vänta till september. Men tror att jag bara kommer ha honom som hand häst bredvid shettisen när han körs nu i höst. Ove känns så liten och tanig så vet inte om han orkar dra en XD Men denna selen ska han få. När han väl är inkörd kommer han få en showsele lack med :d

Sedan kan jag presentera inkörningsprojekt nr 2 :D Han är bara 1 år nu så blir lagom att börja med honom lagom när Ove är klar.
Rebel är oxå en Amerkansk Miniatyr men är redan nu större än vad Ove kommer bli som när han växt klart. Så tror Rebel kommer passa lite bättre som körponny.

33167108.jpg

Min grabb sköter sig finfint hos inköraren.
Har efter bilden togs börjat gå med draglinor, duktig som han är lägger han bara tryck på & fortsätter dra :love:

Undrar hur stor han kommer bli, är 26 månader gammal & redan 165 hög :o

529146_10151092106014042_1011782051_n.jpg

*kl*
Vi ägnar oss just nu åt aktiviteter i gränslandet inkörning/körning. Hugo har nu gått i sin vagn med maratonsele och draglinor tre gånger, 6-7 km varje gång. Han tycker vagnen är lite tung i igångsättningarna, men arbetar på fint. En gång har han slagit och fått ett bakben över draglinan, men han hann trassla sig ur själv. Vi har dessutom mött en cyklist, en lastbil och en ormvråk har flugit upp från marken över honom. Allt detta har han fixat. Bromsarna igår när han blev svettig var värre, men han höll sig i skinnet.
https://lh5.googleusercontent.com/-...G6mbDyF6cVo/w400-h239-n-k/20120711_112902.jpg

*kl*

Presenterar här mitt projekt efter att ha läst hela tråden 1919 givande inlägg...*phu* Har bestämt mig för att köra in gammelhästen Dockan, ett quartersto på 17 år som gått som fölsto i fem år då jag var sjuk och tyvärr inte kunnat rida.

04bete24.JPG

Körningen kommer förhoppningsvis ge oss många roliga år tillsammans.

Hittils har vi tömkört med (en som jag fattar skitsele) två gånger. Därefter två gånger med draglinor som jag krokade på en gammal tryckstång på. Blev litet som en svängel som fick skramla på backen efter henne. Hon sa inte flasklock...

Tittar nu på vagnar och selar. Då Quarterhästar ofta har en "dålig halsansättning" så funderar jag på en Fransk Collier eller en Anatomisk brösta. Vad tror ni andra?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 408
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 369
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 421
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 926
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar