Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*

Igår var Tummen iväg på träning igen för Erik Broms och åhhhh så bra det gick! :-D

Erik körde första passet och jag andra och det gick kanon! Vi körde både på bana, mycket trav och ner för en backe ut från banan vilket han skötta kanon fast det var första gången, satte sig så fint i bakselen! Sen körde vi ute runt ridskolan lite och det gick oxå jättebra.

Andra passet körde jag och det gick oxå kanon, nu ska jag börja köra hemma, jippi!! :D

Mer kan ni läsa här om ni vill och det finns bilder oxå :-)
http://tummetott.bloggsida.se/okategoriserade/sondagens-traningsdag

Här kommer två bilder :-D

541023_3677101678842_859941929_n.jpg

tum.jpg

:love::love:

De är så fina dina två! Ska bli kul att se dem i par sen!:love:

*kl*
Här händer inte så mycket, killarna vilar förutom utställningsträningen, där Mård har fått för sig att "ssss" betyder "krabbtrav" men det ska vi nog lyckas lösa innan utställningen om en och en halv vecka :cool:

Men jag funderade lite senast jag tömkörde: hur mycket kräver ni av era unghästar? De är ju två i år så hitintills har tömkörningen mest gått ut på att förstå framåt, sväng och stopp och att inte bli livrädd när matte springer bakom :p.
Funderade på om det är dags att börja kräva tömkontakt och unghästform eller om det är för tidigt? De jag kört in innan har varit ridna innan inkörningen så där har de ju arbetat likadant i tömkörningen/körningen som i ridningen...

Förra året krävde jag bara att hon gick avslappnat och med takt. Men det beror ju lite på hur de är utvecklade kroppsmässigt också.

Åh vad roligt att läsa att det gått så bra! Ett stort grattis till dig som lagt ner så mycket arbete :)

Dingla har haft några veckors semester nu, hon är ju bara 3 år. Men igår körde jag en liten sväng med henne, vill ju inte att hon ska glömma allt. Hon var så duktig så.

Hösten Isak fyllde 2 år krävde jag endast att han skulle gå rakt fram, svänga, stanna och kunna trava ett par steg. Tömkörde aldrig på banan utan bara ut, gärna med sällskap. Små rundor, det ska inte vara jobbigt utan kul!

Sen fick han vila över vintern och i våras (alltså de året han fyllde tre) började jag sakta men säkert kräva lite mer.

Vi gick på tömkörningskurs och då gick vi igenom vad som var okej att kräva. Efter ett par gånger bara fattade han vinken och la sig själv i en fin form. Oförstörda hästar är SÅ HIMLA lätta att jobba med, helt underbart!

Här är kanske 5 gången vi tömkör "seriöst" på bana och kräver lite mer.

Glöm inte att det är viktigt att den unga hästen inte blir pressad utan det ska bara vara kul! Jag tycker inte att jag gick för fort fram, och jag har en ponny som nu ÄLSKAR att jobba i töm. Hur kul som helst!

+Santoxen

Tack! :-D Jag längtar efter att ta på vagnen hemma nu men ska bara göra det i sällskap ett bra tag!

Ja, det är ju så långt vi kommit, men de är ju väldigt "färdiga" i kroppen, ser redan rel. vuxna ut och växer väldigt jämnt.
Inga jättebra bilder men man får en uppfattning om hur de ser ut. Från deras resp. 2-årsdag.

Mård:
SAM_0199.jpg

Järv:
SAM_0205.jpg

Tycker de är ganska vuxna mentalt också och det är det som gör det så svårt, lätt att gå för fort fram. Men vill samtidigt inte att det ska gå för långsamt, särskilt Mård tröttnar fort om det blir för mycket av samma samma...Han blir dessutom odräglig mot Järv om det blir för många dagar i hagen utan annan sysselsättning...

Jo men precis. Isak har varit så himla lätt med ALLT och väldigt jämn i humör och kropp. Är livrädd för att gå för fort fram med honom, samtidigt som han blir knäpp av att inte göra någonting. Har försökt sysselsätta honom iallafall 2 ggr i veckan. Sedan har han mest fått mindre vilor på 2-3 veckor för att smälta nya saker (förutom på sommaren då han har helt ledigt i 3 månader).

Det är svårt detdär!

Och pinklilly, tack :love: En av mina favoritbilder på Isak med! Kan fortfarande inte fatta att det är Isak!

Tack! Blir lika glad varje gång jag tittar ut i hagen och inser att det är mina två pojkar som går där:love:
Ja, tanken är att de ska bli ett par och om det funkar bra ska det nog bli ett fyrspann i framtiden...

Va spännande :-)

*kl*

Ikväll har Tummen blivit körd hemma första gången och det gick jättebra! Åh så roligt det är att vara igång på riktigt! Hade min snälla vän Anna med och han drog oss båda så fint i både skritt och trav. Körde bara på parkeringen här borta för jag vill ha lite mer koll på styrningen innan vi ger oss ut på vägarna.

Men så här glad är jag nu! :banana::bump::banana::love:
tummen100.jpg

GRATTIS :D Gud vad kul för er! Håller tummarna för att detta håller i sig nu, så himla kul att följa er utveckling :)

Grattis, vad kul!

*kl

Jag och Lirio har kört på en hel del på sistone, och det går bättre och bättre. Vi har både kört i skogen, på fält och nu senast på ridbanan. Om någon vecka ska vi till morganriks och tävla i pleasurekörning, känns jättespännande även om jag inte tror på att kamma hem något pris. Ett "problem" jag har är att han lätt drar upp huvudet och sänker ryggen, se bilden. Har ni några råd att ge på hur jag kan undvika detta?

2012-06-30120331.jpg

RIktigt fin polle :D

Är han likadan med huvudet i töm? Annars hade jag börjat där. Förstår han verkligen vad du vill?

Hur gammal är han?

På bilden går han verkligen och svankar, men riktigt så illa är det inte hela tiden. Han gör på ungefär samma sätt i töm, vi hittar liksom ingen säker form än utan det är lite fram, lite upp, lite ned och så håller det på. Hästen är bara fyra, så kanske kommer det med åldern. Ska försöka få lite mer hjälp av tränare framöver.

Här är en annan bild från samma pass, där jag tycker att han hittat en mycket trevligare form.

2012-06-30120403.jpg

Jag tycker du ska backa tillbaka till tömarbetet och veta att ha är helt säker där innan du börjar kräva något framför vagn. Tycker tränare låter som en bra idé!

Vet han att han ska framåt-neråt? Vet han verkligen vad smackning eller "framåt"-kommando betyder? Vet han att han ska kliva in i handen? Förstår han verkligen att han ska "följa" tygeln? Jag hade börjat i den änden :) Massor av beröm när han gör rätt såklart! Tänk på att det säkert är jobbigt för honom om han är ovan, så börja smått.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 408
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 369
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 421
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 926
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar