Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ikväll har jag tömkört Tummen medans Pippi drog vagnen, gick superbra! Gick först och tömkörde och hoppade sen upp i vagnen, jättekul :D

200.jpg

Hur lyckas du hålla reda på alla tömmar? :p

Kul att det gick bra! Var det denna helgen du och Tummen skulle träna för tränare? :)

Åh vad mysigt det ser ut ! Undrar också hur du kan hålla reda på allt, är det inte svårt? han ser cool ut, reagerar han fortfarande på vagnen? tänk så bra läromästare Pippi är :)

Själv körde jag ut en runda med Dingla igår, mötte ett par bilar och även att par bilar som om bakifrån och körde om, hon brydde sig inte. Men när jag såg att vi hade en traktor bakom oss med stort släp efter så svängde jag in på en närliggande gårdsplan för det kändes lite obehagligt, tyckte jag, vet inte hur Dingla reagerat om hon fått den på omkörning och vill inte riskera något.

Vid ett tillfälle när jag stannade utanför vårt hus och skulle släppa av sonen som åkt med så blev det lite mycket för Dingla. Hon gillar inte att stå still. Troligen tog jag lite mycket i tömmarna (har ett pelhambett) och då reagerade hon med att backa in i staketet :p Gick inte att få stopp på backen, förrän ett par rejäla klatchar med pisken. Men sen gick det bra igen. Hon blir alltid så laddad när hon ska stå still.

Den här gången tar jag inte åt mig all ära för jag hade en kompis som körde Pippi och jag satt bredvid och tömkörde Tummen :D

Men när jag tömkör båda är jag själv, skulle dock inte ge mig på det i vagnen.

Duktiga småttingar!
Det blir en 28-årig shettisdam som kommer hit i stället så vi får se efter prövotiden. Vet inte om hon redan är inkörd annars vet jag inte om det känns "rätt" att köra in en sån gammal dam. Hon är ju pigg som en mört.. Men men.

*kl*

Tänkte presentera mitt inkörningsobjekt :love:
Frasse, blir 3 år i sommar. Korsning 50% irish cob, 25% halvblod, 25% varmblod. Fn typ 160 cm i rumphöjd :p

Vi började med lite tömkörning i maj förra året:
Maj 2011
Då använde vi sidepull, annars är han bara hanterad och tränad i repgrimma, vill inte börja med bett ännu. Gick fint, sedan kom sommaren och vintern och körningen kom av sig lite :angel:

Nu har vi tagit nya tag igen:
Tömkörning med slanor, maj 2012
Har bara tömkört lite med repgrimma tidigare, vi måste träna mest på sånt som det verkar, att våga gå fram. Samma problem de gånger jag suttit på honom också.
Han är annars otroligt orädd vad gäller att dra och släpa saker.

Han har varit med som handhäst både bredvid och bakom vagn när vi kört annan häst, inga problem det heller :bow:

I söndags tog jag ett par riktiga skaklar som sitter ihop där bak, han fick lära sig att kliva i och stå och vänta, sedan lyfte vi skaklarna och drog några meter. Det gick toppen så vi avslutade där.
Nästa gång tror jag att jag ska hänga skaklarna i selen så han får dra den själv också, nu bara höll och drog vi medan han gick lös emellan.

Superkul är det!!

Trevlig häst :) Han verkar inte förstå så mycket ännu haha :p

Du var inte rädd att han skulle reagera på skaklarna o bli rädd? känns som om du inte hade så mycket att säga till om i så fall? ta inte illa upp, jag bara frågar, han ser ju som sagt cool ut.

Ingen fara :D

Han fattar bättre än det ser ut på filmen, men när han är osäker på vad som ska göras så står han hellre still och funderar ;) utan slanorna går tömkörningen klart bättre :p

Nja, för det första är han väldigt van vid rep osv kring benen sen förut, sen började vi med att hänga på draglinor och låta dem släpa efter och "slå" emot benen.
Därefter har jag dragit runt på slanorna själv, både framför honom och bredvid så de kommit emot benen. Sen hängde jag ett snöre över manken och lät en slana hänga på hans motsatta sida och så höll jag i repet, så om det hände något så skulle jag bara kunna släppa snöret så skulle slanan falla till marken. Sådär gick vi runt en del och svängde så att de kom emot benen osv.

I allt det arbetet han man ju sett hur han reagerat(dvs inget..) så sen var jag faktiskt inte orolig när jag hängde på båda :)

Jag jobbar mer med att förebygga att de inte BLIR rädd, än att se till att jag kan sätta något emot om det händer. För enligt egen erfarenhet har man inte mycket att komma med då ändå :idea:

Delvis fråga till dig, angående det här med trafiken. Upplever ni att era hästar reagerar mer på mötande och/eller omkörande trafik när de är framför vagn jämfört med när man går/rider/handhästar?

*kl*

Idag har min lilla skrutta gått på utflykt helt själv för första gången!

Kanske 4e gången hon drar utan någon leder henne samtidigt som jag tömkör. Vi har skramlig svängel, kedjor och en 25liter dunk med vatten fäst i svängeln. Vi gick förbi en stor flock kossor, skällande hundar, bilar och traktorer men hon lyfte inte ens huvudet utan bara knatade på! :laugh:

http://youtu.be/ViLJrhzD9iQ

Stolt matte :love:

Vilken härlig grej! Vilket LIV :rofl::bow: en sån skramlig ska jag också bygga...

Ser jättetrevligt ut, men varför använde du inte partöm i stället. Då blir det lätt att vara själv. Gjorde så med min unghäst tidigare, innan hon var helt inkörd. :)

Enkelt, jag har ingen partöm :D

Ska köpa parselar snart å därför känns det inte nödvändigt att köpa partöm innan eftersom jag får det ihop med selarna.

Ja, ibland snurrar kugghjulen extra långsamt ;) :love:

Dina två var ju sjukt söta också, precis lika :love:

*kl*

Tummen fick sig ett tömkörningspass ikväll och skötte sig jättebra. Han blev dock tokrädd ibörjan för jag började slå pisken i marken, vilket vi tränat massor med och han aldrig brytt sig om tidigare. Han hoppade, stutsade och försökte ta sig ifrån det läskiga. Slutade och fick vänta på honom och greja med pisken på honom och då fattade han vad jag höll på med och slog på sin "jaha nu vet jag vad du gör knapp" sen brydde han sig inte som vanligt. Han är svår då han kan miljötränas hur mycket som helst och det går toppen men är han spänd och inte vet vad det är så blir han jätterädd. Tror jag måste nh-träna/miljöträna han minst en gång i veckan för att hålla han gjordad så att säga.

Men sen frustade han och var jättenöjd och skötte sig toppen bra under tömkörningspasset och jag var väldigt nöjd med honom!

solen1.jpg

Nu är ju vår ponny bara tre i år och aldrig riden i trafik så jag tycker det är lite svårt att svara på frågan.

Men om hon skulle känna sig osäker så tror jag nog att hon lugnar sig om man går fram till henne och håller henne om man skulle möta något läskigt. Ibland kan hon nog tycka att det fortfarande är läskigt att vara ensam där framme.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 408
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 377
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 421
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 928
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar