Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

KL
Jag kastar mig in här och visar upp min 4-åring e Highcruiser - Kaliber. Jag lämnade honom för inkörning till en skicklig unghästutbildare inom travet nu under våren. Nu funkar han bra att köra med travsele och rockard. Nästa steg är att köra i bröstsele med baksele och draglinor med min höga rockard. (Troligtvis en ombyggd kanonvagn, med fjädring osv)
399149_3665149760981_1641895189_2952074_1870727655_n.jpg

*kl*
Har testat hänga på sulkyn (ignorera den väldigt temporära svänglen) på Ove :p Tror ni det går bygga om den till en rockard så den passar honom ? Eller ska jag köpa typ en globusvagn eller liknande till honom ?
Han har nu fått följa med som handhäst när jag kör Prinsen 1 gång nu. Han är inte det minsta rädd för vagnen, enda gång an reagerat på den var när han försökte nosa på hjulet samtidigt som jag körde så han brände sig lite på näsan :p Tanken är han han ska följa med 1-2 ggr veckan som handhäst nu tills jag lyckas hitta en sele som passar sedan ska vi börja med lite tömkörning. Tanken är om allt går som det ska att han dragit vagn 4-5 gånger innan snön sedan ska han fä vila tills vårkanten.

33042624.jpg

Jag tror absolut att det går med lite möda men hade aldrig gett mig på projektet själv eftersom balansen är så viktig i en vagn. Hade jag haft en miniatyr så hade jag nog importerat en vagn från USA.

*kl*

Själv så har jag ångrat mig och istället har jag beställt en rockard från Drive Out som heter Rockard för större ponny. Blir bättre för då delar jag och mamma på den så får hon köpa loss mig sen när jag köper fyrhjulsvagnen. Råkade även klicka med startselen i beställningen ;)

Här kommer för övrigt bilden på min nya travsele. Väntar bara på bröstan så kan vi sätta igång ordentligt sen!

524362_3196784274562_1114625947_32310091_1532179030_n.jpg

Har tyvärr inte så jag kan lägga ut 15-20 000 på en vagn annars hade jag gjort det. Men förstått att globus vagnen är väldigt vanlig som träningsvagn till minisarna. Men då är de flesta ca 10 cm större än Ove >___< Så vi har lite problem där, även de vanliga miniatyrselarna är för stora för honom.

Jo jag förstår att det är ett ganska stort problem. Men selen borde du väl kunna specialbeställa hos en sadelmakare? Den kan ju inte bli katastofdyr? Men förresten så kanske man kan kika på hundselar?

*kl*

Idag har vi varit och miljötränat. Russlan skötte sig perfekt! Inte så mkt inkörning men ändå :p

576296_3227525243067_1114625947_32324658_1552269367_n.jpg

Tummen fick följa med som handhäst igen häromdagen. Han är superduktig då jag tar på Pippi vagnen, står som ett ljus bredvid. Det går jättebra att ha med honom då jag kör oxå, inga problem att trava heller. Han tycker att vagnen är lite läskig då den hoppar i väghål när vi travar men annars så går det jättebra.

Nästa helg ska vi träna för Erik Broms igen och det ser jag fram emot för nu var det längesedan Tummen var i vagnen!

bda.jpg

Hon är ca 125 vet inte exakt, var ett tag sen jag mätte henne. Hon är mest fet annars är hon ganska nätt i kroppen.

Är det så klokt att köra honom om han blir rädd för vagnen när han går bredvid?

Tummen har haft en inkörningsperiod på ca 1,5 år hittills och han har dragit vagn ett antal gånger utan problem. Han är dock en speciell liten kille med mycket egna åsikter och han har därför fått så mycket tid på sig samt att han aldrig blivit körd med mindre än tre stycken som hjälps åt och nu senaste gången samt träningen framöver så är det tränaren som kör och han måste vara i vagn för att vi ska komma vidare för allt annat har vi liksom jobbat ihjäl oss med. Han är ju inte rädd för vagnen i nuläget förutom att han reagerade då vagnen hoppade i små potthål i vägen men det var ju första gången han sprang bakom vagnen som handhäst.

Jag måste säg att du är en väldigt ambitiös person som arbetar metodiskt med lilla Tummen.

Måste ju vara kanon att ha honom med när du kör med den äldre ponnyn så han förstår att det inte är farligt. :) Hoppas det går bra när ni kör!

Förra helgen körde jag ut en längre runda med Dingla, även i trafik (lite i alla fall) och det var väldigt roligt och så duktig hon var! Tänkte köra henne lite ute på vägarna även denna helg, det är ju så mycket roligare att köra en runda än att bara harva runt på banan.

KL

Min lilla projektponny fick fång igen så det har inte blivit mer än tömkörning (vilket gick otroligt bra) :(
Hoppas hon blir bra.

Fast jag tycker att det är självklart att de är vana vid sånna saker innan man kör dem. Jag brukar tom vänja dem vid att vagnen välter osv. Hur kul är det att sitta i vagnen om han skulle bli rädd för den när du kör?

Jag påbörjade inkörningen med min häst för 2 år sen och då var det focus på miljöträning och att det kan hända vad som. Hon är absolut inte bombsäker men jag vet i alla fall att hon litar på mig.

Ja det låter jättebra. Men jag gör det som jag bedömer är bäst med Tummen och jag har hjälp av erfaren tränare samt att jag är väldigt försiktig av mig. Om man räknar in miljöträning som jag har tränat väldigt mycket med Tummen så har väl Tummens inkörning tagit tre år ungefär.

Åh vad tråkigt. Hoppas också att hon blir bra igen. Gick hon på bete ?

Jag måste säg att jag oroar mig lite för Dingla som är ganska rund... går ju på bete med två halvblod som tål lite mer gräs. Har haft en långsam invänjning så jag hoppas det ska gå bra.

Va roligt att det går så bra med Dingla! :-)

Hoppas du det går bra med betet! Men va härligt det låter att dom redan får äta gräs! Här uppe har det precis börjar växa lite bara.

Vilken snygging du har! Va skönt att lämna iväg och få hjälp. Vad är tanken med honom då, ska du köra bara för motionens skull eller har ni några planer/mål?

*kl*

Jag kikar in i tråden och presenterar min tvååring som jag har förhoppningen om att hon ska köras in. Än så länge så har vi kommit till tömkörningen óch att få upp lyhördheten.

Alice född 2010 är en Quarter.

pic-104_203167678.jpg

Vi jobbar sakta men säkert framåt och när jag får råd så ska hon få en egen sele. Den som min ädre har är för stor.

Vad kul med nya inkörningsobjekt :) Härlig färg!

Här kommer en film på Dingla när sonen på 6 år red lite.

http://www.youtube.com/watch?v=o0hlOCmunmE&list=UUE7XYyfZF2QnXwhiDAnjHyw&index=2&feature=plcp

Sen efter det tömkörde jag henne lite i trafiken för det behöver hon träna på. Vanliga bilar är inga problem men vi mötte en stor buss och den gillade inte Dingla alls, så det var bra att vi mötte den så man liksom kan ta itu med problemet.

Det tar ju verkligen mycket längre tid att köra in en häst än att rida in den. All miljöträning är ju jätteviktig om det ska bli bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 408
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 387
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 930
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar