Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja ganska liten, ca 86-88 cm i mkh nånting ;) jag är också ganska lång, 176cm :p

Idag fick Tummen hejja på vagnen igen efter (tyvärr) några månader utan att jobba med den.

Vi började med att han skulle stå på stallgången utan att kasta sig. Han har ju sprängt kedjorna några gånger här på slutet. Jag band fast mina ledrep istället för de som sitter där som han sprängt och gjorde knut så jag skulle kunna ta loss han om det blev panik. Men den lilla skitskrutten backade tills det tog stopp, la på lite tyngd och kände att det inte går att spränga och sen stod han så fint så, suck på han :-)

Sen gick vi ut till vagnen och han var så lugn och fin förutom som vanligt då om han tycker att han fastnade då han backar ifrån skaklarna så hinner han ju se ut som att vagnen tänker äta upp han :-) Sen drog jag iväg med vagnen och Tummen fick hänga på bakom/bredvid och det gick oxå bra. Jag hoppas att jag vågar mig på att ta med Tummen som handhäst snart när jag kör Pippi för jag tror att det kommer vara jättebra för honom!

*kl*

Jag har påbörjat inkörningen med mitt russ som blir 3 år i maj. Jag har mest tömkört henne samt släpat saker och ting efter mig när jag tömkört henne och nu har vi börjat nosa lite på vagnen.

20120501_120228.jpg

Vilken söt! :-)

*kl*

Idag slog jag slag i saken och tog med Tummen som handhäst! Hade ju tänkt göra det med sällskap första gången iaf men bet ihop och gjorde det själv för annars blir det ju aldrig av. Men de var sååå duktiga, det gick faktiskt skitbra! Tummen stod så duktigt bredvid Pippi när jag spände för henne och sen skrittade vi iväg. Han gick både bakom vagnen och kom upp bredvid då jag sa åt honom och han var inte särskilt brydd av vagnen. Det här kommer bli toppen för Tummen både mationsmässigt och för hans psyke och inkörningen att vara med när vi kör så ofta som möjligt. Vi travade till och med och det var inga problem det heller. Men på hemvägen tyckte Tummen att nått var läskigt och gjorde två korta rus vilket gjorde att Pippi gjorde små starter för att hon undrade vad som hände men läget var ändå under kontroll och Pippi lyssnar ju så himla bra :-) Hon går ju lätt att köra med enhandsfattning oxå hade jag Tummen och pisken i andra handen :-D Skoj var det att ha med båda pluttarna!

handhst.jpg

Va härligt att kunna ha med honom som handhäst! Som sagt det är ju bra träning samt bra för kondisen också!

*kl*

Russlan fick prova att dra vagnen själv idag en bit. Selen har inte kommit i brevlådan ännu så det fick bli denna snabblösning men det funkar ju om man själv går bredvid.

20120507_183538.jpg

I söndags tog jag mig lite vatten över huvudet. Vi tog en sväng i skogen som vanligt på några av ridvägarna. Och insåg att alla ridvägar inte är riktigt lämpliga för körning... :angel: Det var stubbar och stenar, små stockar och diken och jag vet inte allt som jag aldrig tänkt på är där när jag sitter i sadeln! Och hur svårt (läs omöjligt) det är att vända i skogen med vagn!

Vi tog oss fram och igenom utan missöden (nåja, ja körde rakt över en ganska hög stubbe, men utöver det...), men ajaj vad vi fick träna på "lååångsamt", halter, ryggningar och vändningar för att ta oss runt alla "hinder" utan att välta eller fastna någonstans! Och att inte få hoppa över smådikena utan gå genom dem sved i den gamla fälttävlanshästen. Men hon är som tur är inte långsint, och efter lite kort galopp på en mjuk väg (till skillnad från stig...) så var allt förlåtet igen.

Det som var kul mitt i missödet var att hon lyssnar så himla mycket på mig och är helt med på noterna att lösa problemen! Sen tenderar det att bli så att hon hinner svara på mina hjälper snabbare än jag hinner reagera på att jag gör dem, så ibland blir det lite förvirrat... :love:

Men nästa gång jag missbedömt hur körvänlig en ridväg är så spänner jag av vagnen och vänder på ekipaget...

Det verkar vara en himla härlig tant du har! :love::love:

Det ÄR det! :bump: Det är ett privilegium få förunnade att få ha ägt en häst som henne under sin livstid, och det är jag djupt tacksam för! Alla mina hästar är helt underbara, men Loppan hon är... Loppan. :love:

Jag förstår precis problemet! Det tar tid att vänja sig vid vagnen men som sagt det är ju även kanonbra träning!

*kl*

Jag är lite nyfiken på vad ni har för vagnar där ute? Jag har ju min sulky men den kommer jag inte kunna ha mer än de allra första gångerna. Den sjunger på sista versen om vi säger så...

Jag funderar på om det ens är lönt att köpa sig en billigare rockard i typ 5000-10000 klassen (ny)? Jag kommer köpa mig en maratonvagn så fort hon känns tillräckligt trygg för det.

Om du tänkt köpa en maraton vagn så kan du väl bara köpa nån begagnad rockard, typ vad som helst som har svängel och bakseleögglor eller som du kan sätta fast det på för det är ju bra att ha från början speciellt om du ska avancera till maratonvagn sen.

Jo visst men det ska ju hålla också. Det är ju det som är frågan om en billig rockard gör.

Har främst kikat på en vagn som heter Oxer.

Ja precis, det är klart den måste hålla ändå, menade inte att du skulle köpa en rapplig vagn det får man ju kolla upp vad man en köper. Tror det var Oxer Sasiball här i tråden köpte och var mycket nöjd över.

32896443.jpg

Ja det stämmer jag är fortfarande nöjd. Det enda skulle vara att jag tycker bromsarna tar lite dåligt, men jag har inte fördjupat mig i problemet. Jag tycker vagnen är stabil, gjorde dock om skaklarna då de var i längsta laget till min lilla welsh mountain. Men till ett russ borde vagnen vara perfekt.

kl

jag har tömkört Dingla en lång runda nu ute på vägarna (eller kanske inte så lång egentligen..) för att vänja henne lite mer vid trafik, här kör mycket traktorer och lastbilar så det måste hon vara van vid innan vi kör ute på vägarna.

Har också köpt ett pelhambett med kedja som vi försöker vänja oss vid. Tänkte att jag vill ha ett skarpare bett när man kör ute ifall hästen skulle bli rädd. Vet inte om det har någon betydelse egentligen men vi testar. Köpte först ett postkandar men det gillade inte Dingla, det var för klumpigt.

Senast ändrad:

Hur lång är du?

Vagnen ser väldigt trevlig ut och jag behöver bara bromsen på lång lång rundan och den kan jag ju strunta i då.

Jag är 168.

Jag tror nog att bromsarna går att justera, men jag har inte orkat mecka med det, då jag är ganska oteknisk ...

Hur hög är hästen?

Jag är helt övertygad om att det är en Oxer jag ska köpa, den ser perfekt ut till mina behov. Fördelen är ju att mamma även kan köra sin fjording i den.

Jag är övertygad :D

*kl*

I går kom min nya sele och den ser kanon ut, ska fota henne i em sen så får ni se :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 408
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 388
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 930
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?