Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tack så mycket! Jag har inte kört regelbundet sedan tonåren, så det kändes självklart att inte ge mig på detta själv, särskilt inte med en känslig unghäst. Jag vet faktiskt inte riktigt vad mina körplaner är. Först och främst ska jag ju tävla honom i dressyr, men jag funderade på att tävla körning också. Sen insåg jag att det kommer bli jättebökigt för mig att få med allt... Men går körningen bra motionskör vi till att börja med, och sen köper vi troligtvis en finare vagn. Är han stabil kanske det blir lite finkörningar - vi har ett slott där de har studentbaler och bröllop och sånt 2 km bort. Vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig. Jag målade förresten vagnen i helgen. Här kommer ett par före och efter - bilder.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...9240603162_1641895189_2999557_986213229_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...243563236_1641895189_2999558_1381464283_n.jpg

En stor skillnad på vagnen ! Kul med er som kör stora halvblod tycker jag, själv vågar jag inte det utan håller mig till ridning på de stora. Och tömkörning :p

Va bra att det kom en buss! Jag skulle vilja träffa på bussar och långtradare med både Pippi och Tummen för att se hur det skulle gå. Vi har gått kring stillastående lastbilar ganska mycket men det är ju stor skillnad om man möter dom på en ganska liten väg och med vagn!

Ja, eller hon fick i sig för mycket frostgräs. Hon är inte överviktig utan har perfekt hull, men hon fick tydligen fång första gången pga tidigare övervikt.
Vanligt gräs verkar inte vara några problem, hon har alltid munkorg ute, fram till frosten kom en natt och då sa det bara pang.

Det är ju inte min ponny utan grannens, men jag tycker väldigt mycket om henne! Helt otroligt snäll :) Snällare än min häst och han är väldigt snäll :angel:

Senast ändrad:

Tack, hon är väldigt trevlig att jobba med :)

Idag så tömkörde vi ute på vägarna närmast stallet och Alice skötte sig väldigt bra. Hon var lite tveksam vissa ggr på ställen hon inte varit men började gå igen när man bad henne.

Med tanke på att detta är 5 gången som hon tömkörs så är jag väldigt nöjd med hennes framsteg.

Vi travade även för första gången på vägen, lugnt och fint!

pic-067_203394052.jpg
pic-072_203394186.jpg

pic-077_203394433.jpg
pic-079_203397494.jpg

*kl*

Idag har min lilla skrutta gått på utflykt helt själv för första gången!

Kanske 4e gången hon drar utan någon leder henne samtidigt som jag tömkör. Vi har skramlig svängel, kedjor och en 25liter dunk med vatten fäst i svängeln. Vi gick förbi en stor flock kossor, skällande hundar, bilar och traktorer men hon lyfte inte ens huvudet utan bara knatade på! :laugh:

http://youtu.be/ViLJrhzD9iQ

Stolt matte :love:

Alla tänker vi olika men jag vill inte att min häst är rädd för vagnen innan hon får den efter sig.

Fast det är ju olika för olika hästar, nu känner vi inte Tummen.

Kanske måste han utsättas för det och visas att "det här är okej, inget farligt" eftersom det är det enda "steget" de har kvar. De gör det ju dessutom i samråd med tränare :) En annan häst hade kanske blivit totalt förstörd medan Tummen kanske måste hanteras såhär?

Pinklilly, jag tycker du gör ett fantastiskt jobb och har ett fantastiskt tålamod!

Tack! :)

Bismark: Gud så söt! :love:

*kl*

Jag längtar så till träningen i helgen, det ska bli så himla kul!

Jag har tänkt att jag ska försöka få någon som kör Pippi oxå tänkte jag tömköra Tummen bredvid henne som när jag tömkör dom i par fast att Pippi har vagnen på sig. Jag skickade ju fram han en gång bredvid Pippi när jag hade han som handhäst och det var inga problem men kände att det var lite dumt för när jag skulle ta tillbaka honom så tolkade han det som att han skulle trycka sig ännu mer mot Pippi eftersom det blev att han drogs lite ditåt så då kom jag på att jag ska prova att tömköra honom bredvid istället.

Nähe det blev inget med den ponnyn, hon åker snart hem till ägaren då hon inte blir bra :(
Kommer en ny så småningom när de hittat någon bra, hoppas den är inkörd redan, så är det bara å åk :angel: Men det är ju kul att köra in också :)

Hej! Är ny i den här tråden. Har två freibergerhästar på 1 år och 2 månader. Bara undrar lite hur ni går tillväga med inkörning etc? Vid vilken ålder börjar ni med vad? Har ju inte tänkt börja än, vill bara veta vad ni gör med unghästar som ska köras in, och vid vilken ålder!
Kan tillägga att vid treårstesten för freiberger så ska dom ridas och köras, och detta sker i mars! Har så många olika bud från olika håll, har bara hjälpt till att köra in äldre hästar.. Ska få hjälp nu också, men vill ändå höra vad fler personer tänker och tycker.
Tacksam för svar!

Jag börjar med miljöträning tidigt, dvs promenader. Sen börjar jag tömköra så fort de börjar slappna av på promenaderna. Sen tar jag väldigt lång tid på mig att sätta dem i vagn men det är mest för att jag inte har medhjälpare så ofta.

KL

Har ju helt glömt bort att visa er de senaste bilderna på Isak så här får ni ett gäng som togs för någon vecka sen :)
Fotograf till alla bilder är Malin Nyman.

Pisken korrigerar bogen eftersom att den ibland vill smita in.

Jag och min pluttponny, något spänd i formen här dock.

Jag & Isak

Och två bonusbilder för att han är så snygg :angel:

Men han är ju för underbar :love:

På första bilden ser han ganska "stor" ut, men när man ser nästa bild där du är med så förstår man hur overkligt liten han är :D Vad är det för mankhöjd?

Visst är han? :D

Han är ca 87-88 nånting i mankhöjd, slutar nog på ca 90 cm när han växt klart.
Jag är ganska lång (176 cm) så han ser ganska pluttig ut bredvid mig ;)

Alltså jag älskar din lilla Isak! Han är ju helt underbar!!:love::love:

Sitter här med ett stort leende på läpparna av dina bilder :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 408
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 387
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 930
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar