Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Åh vad kämpigt! :( Förstår frustrationen... Ingen liten lätt häst att hålla kvar heller direkt...

KL
Idag var min plutt dyr! Tömkörde på lägdan för andra gången och hade nu satt upp några plaststolpar att ha som riktmärken för halt och slalom och sånt. Kaptenen var väldigt på tårna redan från början och gjorde nåt tokigt skutt och slog en redig bakutspark, men jag behövde bara ryta i ordentligt så skärpte han sig sen. :D

Passet gick väldigt bra! Med tanke på att det ju faktiskt bara var första gången i hans liv som han verkligen fick press på sig att gå dit matte ville, stanna där matte ville osv så skötte han sig mer än fantastiskt! Såklart att vi hade lite kommunikationsmissar här och där, men det är sånt som man kan leva med. ;) Det var ju till exempel mycket roligare att gå tillbaka mot kompisarna än bortåt...

Lite bilder på mattes mirakel! :love:

Kaptain Highjack
f. 2010
Vallack e. Highcruiser

021-1.jpg

032.jpg

126.jpg

140-1.jpg

Gott med godis efteråt!
197.jpg

Jag bara ÄLSKAR min häst! :banana:

Visst är det härligt när allt bara faller på plats! :D Kul att det går bra! :bump:

Jag och tantan har varit på körkurs idag och kom alldeles nyss hem. Vi har provat att köra några vattengravar och lite andra enkla hinder där matte har fått öva på att styra rakt, svänga mer precist och att hålla händerna mer rakt. :)

Loppetanten sköter sig naturligtvis ypperligt, och hon fick höra från flera håll att hon var en alldeles särdeles stabil och trevlig unghäst. 22 är väl en bra ålder på en unghäst..? :angel: Nåja, inget jättekonstigt antagande i och för sig. Tant är inte jättemusklad, har en nätt kropp utan tydliga ålderstecken och det var ju trots allt majoritet unghästar på kursen. Men hon valde att ta det som en komplimang. Ålder är bara en siffra, det viktiga är vad som sitter mellan öronen. :)

Nu ska nöjda matte till nöjda tanten gå och lägga sig och toksova och drömma söta kördrömmar.

*kl*

Här har inkörningen gått hur bra som helst, från klarhet till klarhet! Tänk att våran lilla ponny skulle skärpa till sig någon gång, han har varit en odåga hela sin uppväxt. :D Nu är han fyra år och vi har kört honom ett par gånger, idag travade vi lite till och med.

Han är så härlig och har sån bra inställning, perfekt som körhäst. Inte rädd för nånting, kikar bara lite nyfiket om det är något han reagerar på.
En bild ifrån ikväll:
546657_10150674331396641_726466640_9702876_512485003_n.jpg

Men gud vilken snygging :love:
Härligt att det gått så bra!

Och vilket snyggt träns han har :o

Idag gick det dock mindre bra, vilket himla bakslag vi fick. Hela rundan var han jättefin och allt flöt så bra, som om han aldrig gjort något annat!
Men när vi kommer tillbaks in på gården blir han rädd för nånting och sticker och bara slår och slår, jag får inte stopp på han och han svänger runt så jag flyger av in i ett träd och han forsätter ett varv innan han drar in i en häck och stannar. Vi lyckas få av han grejerna snabbt och det gick ändå hyffsat bra med tanke på omständigheterna. Tur man har ordentlig vagn och ordentlig sele med snabbknäppen när sånt här händer.

Hoppas han inte blivit allt för rädd nu, han coolade ner sig ganska fort i alla fall. Så vi är väl tillbaks på ruta ett igen.

Det gick ju väldigt bra ändå! Hästen har klarat sig utan skråma, jag har skrubbsår över hela armen och lite blåmärken här och där. Men det är allt, ska ha hjälm varje körtur nu!

Vad är planen nu? hur kommer du gå tillväga menar jag?

Hjälm är ett måste, det använder jag också, har glömt det någon gång men den ska vara på är meningen.

Börjar nog med att han får dra däck och se hur han reagerar på det... Däremot blev ena skackeln på vagnen lite paj, får se om jag hittar någon som kan böja till den igen.

Nu har det varit tyst från min sida ett tag. En bult som fattades till min vagn men nu är den äntligen fixad så idag var vi ute på en runda igen :D

Isak skötte sig fantastiskt bra och vi tog till och med vår första galopp med vagn :love::love: OJ, vilken härlig känsla!

Han gick fint i form i alla gångarter nu, vill gärna gå lite vänsterställd men det jobbar vi på. Framför vagnen får han gå ganska fritt nu, pillar hellre med detaljerna när jag bara har honom i töm. Han tyckte galoppen var lite läskig först och det gick mest uppåt men när han fattade att han skulle rulla på framåt gick det hur bra som helst och han hade superkul!

Vi passerade även en ganska stor trafikerad väg och blev omkörna ett par gånger på en smal grusväg men han brydde sig inte alls.

Snart ska han på bete och få sommarvila, blir intressant att ta upp körningen sen till hösten igen!

Bjuder på en bild från idag!

Söta Isak, han ser så otroligt go ut! :love:

*kl*
Idag tömkörde jag Tummen och Pippi i par, det är så himla kul!

mittpar2.jpg

mittpar1.jpg

mittpar3.jpg

:love::love::love:

kl

Här är mitt inkörningsprojekt. 3 årig minishettis, egen uppfödning.

Första gången framför vagn, gick några steg och hon var totalt obrydd :)
Skulle bara prova sätta fast vagnen därför inte allt sitter som det ska.

flis.jpg

Så söt! :love:

*kl*

Bild från dagens lilla söndagstur :) samt förra veckans tur.

Här rullar allting på, bara backningen som behöver filas på samt nerförsbackarna. Vi tränar backning genom hörnerna till töm på banan och han börjar sätta sig liiite, liiite i bakselet nu men inte riktigt.
Han har hittar bättre dragläge på uppförsbackarna iaf :)

Måste bara visa ett par bilder från dagens tömkörningspass, han börjar bli himla fin nu den lilla skiten!

Nu i juni får han ledigt till augusti, ska bli så spännande att ta upp allt sen igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 408
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 930
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden