Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Bakselens linje ska vara rak, så troligen får man både sänka framremmen och höja bak, prova sig fram så det blir rakt och i rätt höjd. "Rumpremmen" lutar lite bakåt nu :)

Sen får du köra lite och se hur den sätter sig, och ändra efter hand. Tar alltid en stund innan man fått rätt på alla remmar.

Jag undrar vilka bett ni använder i samband med inkörning,eller ja körning överhuvudtaget.

Motivera gärna varför:)

Jag är lite i bettdjungeln med min 2 åriga ardenner.

Jag har ju just börjat köra, skaffat sele, vagn och allt (ibland undrar jag lite hur jag är funtad som lägger hela semesterkassan och lite till för att börja med en ny hästgren som jag bara praoat på ett halvår eller så... Men att köra runt i vagn är väl också en sorts semester? Och makaroner är väl också mat..?). Så hittills har jag kört med mitt ridträns och ridbett - ett tredelat med fasta ringar.

Men kanske att man borde skaffa sig ett stångbett som extra säkerhet när man kör? Inget bett är ju skarpare än handen som håller i det säger man ju i ridning, och jag antar att samma gäller i körning. Eller så är det bara för att jag är nybörjare som jag känner mig lite utlämnad till hästen när jag sitter där bak i vagnen. I ridningen har jag ju liksom möjlighet att klamra mig kvar och lösa situationen efter hand om hästen plötsligt skulle skena rakt in i skogen, det är ju lite svårare i en vagn...

Just nu kör jag ju bara min gammeltanta för att försöka skaffa mig lite körvana och lära mig hur det hela fungerar. Att hon skulle skena någonstans alls oberoende av situation känns ungefär lika troligt som att vi skulle bli träffade av ett störtande plan (det KAN hända, men det är inget jag är direkt går och är rädd för)... ;) Hon har ju inte skenat med mig eller skyggat okontrollerat de senaste 18 åren. Men sen när jag spänner min terrorist (5år, skitglad och alltid på hugget) för vagnen känner jag mig inte lika trygg och säker. Inte för att jag egentligen tror att han skulle skena (då hade jag inte fått för mig att köra honom alls), men sannolikheten är ju lite större i alla fall. Eller åtminstone har jag inte haft honom i 18 år så att jag vet att sannolikheten är lika liten som med gammeltantan.

Jag får klura lite på hur jag ska göra när jag kommer dit.

Senast ändrad:

+ sassiball: Okey tack! ska ändra på det :) då får jag kanske göra lite nya hål där med ;)

*kl*
Första turen idag i det fina vädret! :)
Min medhjälpare under inkörningen fick tömma en bit :)

Soligt idag tyckte Affe :D

Isak hade vagn för 2:a gången idag :D Körde faktiskt ut en runda själv. Hela rundan var ca 20 min med skritt och trav, satt i vagnen i ca 10 min. Här kommer ett par bilder :)

Bonusbild :D

Sötnos! vad är det för vagn du har?

Har sålt den ena av mina ponnyer nu (Silver). Hoppas att de nya ägarna blir nöjda med henne. Jag kände att det blev lite mycket att köra två unga ponnyer.

Så duktig lilla Isak är, superkul! :love:

Sassiball: Skönt att du hittade nån bra köpare! Förstår dig helt, det var ju anledningen till att jag köpte Pippi oxå!

Mysiga bilder! :)
Det verkar gå riktigt bra för er :)

sassiball - tråkigt att sälja men hoppas Silver trivs bra i sitt nya hem :)

Jag och Tantan har övat på körkommandon de senaste gångerna vi varit ute och kört. Vill man till exempel trava säger man "sssss" och då ska tantan direkt falla in i trav från skritt. Precis som vi lärde oss på inkörningskursen.

Vi kan det där nu. Tantan fattar numera precis vad det är jag menar när jag säger:
"det är bara en CykliSt",
"duktig töS!" eller
"meh, nu kommer jag nog aldrig kunna Säga [ptrooo Loppan! Det där räknaS... ptrooo! ...inte] ord med den hemliga bokStaven [aj, jag gjorde det igen! ptrooo! prooo!] när jag... eh... [*hah! jag kom ihåg att inte säga "skrittar"!!*] är ute och Kör [ptrooo! damnit!!]"...

Så nu vet ni varför Loppan plötsligt och med viktig uppsyn börjar trava när man säger ord som innehåller S.... eller sch, ch, fff och andra ljud som nästan kan låta som Sssss om man råkar ha lite ludd i öronen...

Nåja, det får bli mer finslipning. Hon vet vad som gäller, men tycker det är roligare att trava (minst. är man nu (f.d.) fälttävlanshäst så förpliktigar det ju viss fartkärlek!)... :angel: Det är så roligt att se hur kul hon tycker det är att bli körd! Synd att jag inte kommit till skott med det tidigare!

Haha va härligt :-D Hon verkar ju verkligen gilla det här!

*kl*

Äntligen kan vi ta oss från gården igen så nu ska träningen trappas upp igen!

:rofl: Det märks ju att hon gillar det! ;)

KL
Jag får ÄNTLIGEN hem min rockard på måndag, om nu ingenting annat skulle komma i vägen då såklart... :grin: Så då ska jag börja köra nordisen lite mer! Sen när vår uppfart tinat fram ska Kaptenen få följa med som handhäst bredvid! :laugh: Och såklart ska tömkörningen tas upp igen också. :D

3:e gången framför vagn idag och vi fick lite sällskap vilket var mycket uppskattat :) En väääldigt pigg ponny hade jag idag men skötte sig godkänt. Vi behöver träna mer på att stanna och STÅ, inte bara gå när man känner för det och matte är halvvägs på väg ut från vagnen :p

På måndag ska vi på tömkörningskurs, ska bli riktigt kul! :laugh:

Men vad DUKTIG han är! :laugh: Hoppas det gått bra för er idag!

KL
Idag fick jag ÄNTLIGEN hem min rockard! :bump: Så imorrn tar jag premiärturen med nordisen! ;)
Vår infart har äntligen tinat fram så idag tog jag en promenad med Kaptenen för första gången på en månad! Han skötte sig som alltid med den äran, vi mötte postbilen utan bekymmer också. :laugh: Han fick ha på sig lokselen och träns under grimman (eftersom att han inte fått göra nånting på så länge var det onödigt att ta allt direkt tyckte jag). Han provade trava några steg för första gången med selen på, lite konstigt tyckte han men inget nämnvärt egentligen, fast när han saktade av var han tvungen att skaka på hela kroppen så allt lade sig riktigt igen! :D

Bildbevis på min snygging! :love:
STH70081.jpg

Nu fick jag plötsligt en energiboost som hette duga! Motivationen är på TOPP! :bump:

Här min snart 2 åriga halvblodsvalack egen uppfödning. Han åker på inkörning på obestämd tid i slutet på Maj.

Har haft sele, träns & sadel på sig ett par gånger & brydde sig inte alls om det.
524046_10150762369899042_751749041_11371725_1992610363_n.jpg

Just nu växer han & detta är favorit sysselsättningen. :love:

Men lilla! :)

*kl*

Jag har hittat vagn! :D
Tänkte vänta till sommaren och köpa en Oxer, men så hörde jag om en några mil härifrån som hade en rockard hemma till salu och hon går ner mer än halva priset hon har på annonsen. Dock varken broms eller fjädring (vad jag vet iaf.) men detta får bi vår inkörningsvagn fram till sommaren eller så :)

Nu har jag fått hem vagnen, svetsat på dem samt satt dit svängel, så det bler faktiskt en liten provrunda på cirka timmen.
Körde först en skogsväg fram och tillbaka sen tog vi ett varv i byn med :)
Affe brydde sig inte så mycket utan travade på glatt, dock va de lite konstigt med bakselet som tryckte i nedförsbackarna så där ville han gärna gå lite snabbare, men han gick och stanna och då såg det även ut som att han "satte" sig i selet :)

Så idag va det en väldigt glad matte! :D

Efter första provrundan, ska fundera ut på hur jag kan länga draglinorna vilket nu gör att skaklarna dras fram... Är även en liten för liten vagn med det blir en liten inkörningsvagn och skaklarnas bredd var helt lagom :)

Påväg mot byn :)

Hemma igen, trött ponny i solen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 409
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 390
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 930
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar