Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

En drive out start här med ;)
Jag hade tittat efter ett annat sele länge, på samma pris nästan. MEN, den saknade snabbkoppling och skulle man köpa det separat så hittade jag billigast på 500:-, sen klickade jag förbi det här selet igen och såg att de nu har förnyat selen med snabbkoppling på däckeln, så nu har man klickat hem den och vill ju helst att den ska anlända imorn när jag vaknar :D

Va bra! :) Har du så du kan knåpa ihop till ett parsele också eller blir det nytt där? :)
Ja den vagnen är inte fy skam :d

Jasså :) är det det man köper från danmark? Eller vart hittar man dessa vagnar då?

Wippos: Det blir ny parsele

Åh vad fin vagn!

Jag blev lite sugen på att bygga en vagn själv...bara för att det skulle vara kul. Vet någon hur man ska gå till väga eller var man kan köpa axlar? Måste ju ha något slags underrede att utgå ifrån. Bara en galen idé jag fick :p

Tack för tipsen! Googlat för fullt på hjulaxlar mm svårt att veta vad man ska utgå ifrån.

Jag undrar vilka bett ni använder i samband med inkörning,eller ja körning överhuvudtaget.

Motivera gärna varför:)

Jag är lite i bettdjungeln med min 2 åriga ardenner.

Jag har ett vanligt tränsbett men har också funderat lite på det där. Om man borde skaffa ett särskilt "körbett". Vad är vitsen med ett körbett jämfört med ett vanligt bett, någon som vet?

Jag började inkörningen i grimma men nu har jag ett D- ringsbett, 3- ledat med rulle i mitten, fast "rakt" och med kopparnslag. Svårt att beskriva, visar bild ist.

När jag rider på rider jag nu mest i grimma med ett långt nh- rep fäst under hakan eller ett ponnyhack. I dressyrträning så är det tvådelat eggbett.

Körbett är stångbett av olika slag. Man behöver ju inte alls ha det om hästen fungerar bra på vanliga bett.

Jag hade vanligt tredelat med bettskivor till Tummen först men på grund av att han är envis som en gris och i princip svänger runt så hela tränset dras igenom munnen ibland så provade jag ett grodbett och det fungerar toppen på Tummen, han trivs jättebra med det och våran kommunikation är tydligare och mildare för han vet att han inte kan göra vad han vill då han har det bettet.

Det är ett sånt här
bett2.jpg

Jag gillar att det är fasta skänklar som ligger stilla, tycker bettet ligger jättebra. Har provat det på Pippi oxå och även om jag inte behöver någon särskild bromsfunktion på henne så kommer jag använda samma till henne då jag gillar bettet så starkt och är van med hur det funkar.

Jag har hittils bara använt ett indianhackamore till honom.

Men jag upplever att han blir starkare och vill gärna dra mer och mer och det blir tröttsamt i längden. Känns inget vidare i händerna heller.

Det är på hemvägen som han blir stark.

Grodbettet ser intressant ut, vart köper man det?

Jag undrar vilka bett ni använder i samband med inkörning,eller ja körning överhuvudtaget.

Motivera gärna varför:)

Jag är lite i bettdjungeln med min 2 åriga ardenner.

Jag använder ett vanligt rakt tränsbett med rörliga ringar. Har även provat Isak på tredelat med rörliga ringar men tycker han blir lite orolig i munnen då. Så vi kör på rakt då han trivs bäst på det :)
Ser absolut ingen anledning till att betsla upp "bara för att" utan man får anpassa sig efter vad hästen trivs på :)

*kl*
Idag kom selen! :banana:

Bröstan är inte uppspänd här och bakselet har jag spänt ihop med bröstan så att bakselet spänns bak och över rumpan, vilket det inte kommer göra sen. Pannbandet ska även höjas ser jag nu :o

Här har jag spänt upp bröstan. Skakelgjorden ska såklart spännas in mer sen, fanns inte några fler hål här än.

Affe hittar en ikeapåse= mat. Här ser man lite av bröstans läge när draglinorna är spända på

Uppifrån (här är bakselet spänt så det trycker, samt björnpäls...)

Bonusbild :love:

Senast ändrad:

Så söt han är i sele! Köpte du ponny till honom? jag köpte ju shettis till mina mountains och har fått göra extrahål pga att den var för stor hihi, men jag är nöjd med den.

Jag och sonen var ute en sväng med Dingla igår, härligt att kvällarna börjar bli så ljusa så man hinner köra efter jobbet :)

Men jag måste nog tömköra damen lite emellanåt, på hemvägen försökte jag vända henne för att köra tillbaka bortåt på vägen men se det gick hon inte med på, hon skulle hem. Ville inte ta en fight eftersom jag hade sonen i vagnen så lilla Dingla pingla fick först som hon ville, men väl vid stallet kunde jag vända bortåt och köra en liten sväng till så hon fick inte riktigt som hon ville ändå. Men hon ska lyda och jag tar nog tag i det med tömkörning först eftersom det känns säkrare.

Det är en äkta ponny det här på både gott och ont :p

Tack :) Han tyckte de va jäääättetråkigt att bara stå i stallet igårkväll :p
Det är storlek cob :) Däcklet är precis lagom och bröstans längd är jag nöjd med Det jag har och ska göra är nya hål i är nackstycket till bröstan, skakelgjorden samt något hål på sidostycket på tränset. Vet inte om jag behöver höja upp bakselet något? Vad tycker ni? :)

Verkligen mjukt och trevligt läder! :d

Haha, ja dessa små ponnysar är lite envisa vid kanten.
Affe brukar försöka och sen går han och surar istället hehe!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 409
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 393
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 930
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar