Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tar mig friheten att lägga in bilden direkt.

560692_495023673855287_99329562_n.jpg

Vilken sötnos

Tar mig friheten att lägga in bilden direkt.

560692_495023673855287_99329562_n.jpg

Vilken sötnos

Tack så mycket!. . .

KL.

I dag har vi varit ute och tömkört en runda med ett däck efter. I början var det lite jobbigt, hon har inte dragit när det blir lite tyngd så det var nytt och konstigt tyckte hon. . . Men gick bra till slut.=)

Jag märker det på min häst också, det blir betydligt svårare med lite tyngd bakom även om hon tycker att det är roligare!

Ska köra henne några gånger i sulkyn innan jag vågar sätta på henne rockarden.

Men vad roligt att det går så bra! Du har all anledning att vara stolt över både dig själv och hästen :bow:

Väldigt fin vagn också!

'
*KL*

En bild från lördagens Hubertus-körrunda på Ravlunda skjutfält. Första gången Tille var ute på äventyr. Han är väl körd ett 20-tal gånger sen i somras, men tog det mesta med ro trots "galna" ryttare, hästar som kom lösa, jägare i skogen och en massa nya intryck. Hängde på de stora hästarna riktigt bra och var inte särskilt trött efter dryga milens körning!
Jelina (fjordhästen) har ju varit med på Hubertus förr, men aldrig som körhäst, och även hon uppförde sig med bravur!
Vi är stolta över våra inkörningsprojekt... :)
557694_455069554538954_1681703836_n.jpg

150509_455069547872288_519007139_n.jpg

Kul att kunna vara med på en hubertusjakt!

*kl*

Håller på att ställa in min rockard till Russlan och funderar på hur långt det ska vara mellan svängel och häst? Svängeln sitter nog i högsta laget för henne.

Kul att kunna vara med på en hubertusjakt!

*kl*

Håller på att ställa in min rockard till Russlan och funderar på hur långt det ska vara mellan svängel och häst? Svängeln sitter nog i högsta laget för henne.

Man brukar gå efter principen att avståndet mellan svängel och häst ska vara lika med avståndet has-mark när det gäller ponny.

Tack så mycket! Det är nog ungefär det måttet som jag tyckte såg bra ut själv. Vi har ju en Drive Out importrockard för större ponny så den är väl stor till Russlan men det blir nog bra när jag ställt in den rätt. Det skiljer inte så mycket på den för mindre ponny.

Tack!!

Jag är lite irriterad på mig själv att jag inte fått till någon "pinne" i bak. Försökte spänna i däcket så linorna kom så brett isär som möjligt men dom ligger fortfarande och stramar längs bakbenen... Å andra sidan räknar jag iskallt med att vi inte ska behöva släpa däck så många gånger så någon skada lär det inte hinna göra ;)

Vilken duktig kille!

Rockarden är från Drive Out för större ponny men tycker den är alldeles lagom för min häst.

Poletten har nog trillat ned nu?

Idag har han släpat däcket på grusväg och det lät mer än igår på ridbanan. Han har haft åsikter om ljudet senast igår då på vägen till ridbanan men idag tittade han inte ens på däcket när vi började släpa det bredvid och bakom honom på vägen.

Så vi gjorde halt och spände för och sedan gick vi igen och han drog som om han aldrig gjort annat!
Han är som ett stolt och malligt litet barn och tar sig nu an uppgiften på största allvar!

Han växte upp under en natt?

Han stod helt stilla när vi spände för. Han väntade hela tiden på kommando att gå, gjorde jättefina halter och väntade på slak töm tills jag sa att han fick gå igen och till sist stod han helt still när vi spände av däcket :love:

Lilla lillepojken har börjat skolan och klarat sin första test! :love: :D

Jag hoppar in i tråden med min skrutt. Fick hem en liten i somras som jag har på foder. Han rids in av ryttarna på 6 och 4 år samt körs in av mig och min duktiga medhjälpare på 17 år när vi kan vara istallet samtidigt. Han heter Bengtsson, en shettisherre född 2007. Kallas för Bengan.

Hos ägaren vet jag att han dragit däck och ikeapåsar.

Det han har gjort här är (det står inte i rätt ordning som det skett):
*Gått bredvid när den andra ponnyn harvat i manegen (det var på en träning på bortaplan, har ingen manege i närheten att tillgå)
*Gå som handhäst vid körning av den andra ponnyn
*Gå bredvid vagnen när den andra ponnyn körts
*Tömkörts med vagnen fast i selet (barnen red på honom först och jag körde den andra ponnyn, på hemvägen testade vi att byta och även när de travade iväg med andra ponnyn hemåt lunkade han på i sin egen takt i skritten)
*Gå med vagnen bredvid och bakom honom
*Haft vagnen vid fötterna och bak på rumpan
*Haft draglinorna vid benen
*Gå promenad med vagnen fast i selet
*Gått promenad när den andra ponnyn haft vagnen bakom sig
*Haft en kedja med som jag dragit på backen
*Haft kedjan över ryggen och den har då nuddat benen när han gick
*Gått med bakselet både vid promenad och tömkörning
*Dragit en sladd/harvliknande sak av trä i paddocken.

Han har varit helt cool vid alla moment och reagerar inte på något alls i stort sett. Idag när han drog sladd/harvsaken i paddocken skrämde vi araben som reds i paddocken samtidigt som vi var där (jag frågade om det var okej att vi var där), Bengan nosade på den innan jag satte fast den i draglinorna och sedan var det inget som berörde honom nämnvärt. :bump: Testade att gå på små volter och svänga, att svänga på en liten volt är inte lätt när magen är i vägen men med envishet gick det också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 373
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 155
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 916
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar