Sv: Presentera era inkörningsprojekt.
Jag hoppar in i tråden med min skrutt. Fick hem en liten i somras som jag har på foder. Han rids in av ryttarna på 6 och 4 år samt körs in av mig och min duktiga medhjälpare på 17 år när vi kan vara istallet samtidigt. Han heter Bengtsson, en shettisherre född 2007. Kallas för Bengan.
Hos ägaren vet jag att han dragit däck och ikeapåsar.
Det han har gjort här är (det står inte i rätt ordning som det skett):
*Gått bredvid när den andra ponnyn harvat i manegen (det var på en träning på bortaplan, har ingen manege i närheten att tillgå)
*Gå som handhäst vid körning av den andra ponnyn
*Gå bredvid vagnen när den andra ponnyn körts
*Tömkörts med vagnen fast i selet (barnen red på honom först och jag körde den andra ponnyn, på hemvägen testade vi att byta och även när de travade iväg med andra ponnyn hemåt lunkade han på i sin egen takt i skritten)
*Gå med vagnen bredvid och bakom honom
*Haft vagnen vid fötterna och bak på rumpan
*Haft draglinorna vid benen
*Gå promenad med vagnen fast i selet
*Gått promenad när den andra ponnyn haft vagnen bakom sig
*Haft en kedja med som jag dragit på backen
*Haft kedjan över ryggen och den har då nuddat benen när han gick
*Gått med bakselet både vid promenad och tömkörning
*Dragit en sladd/harvliknande sak av trä i paddocken.
Han har varit helt cool vid alla moment och reagerar inte på något alls i stort sett. Idag när han drog sladd/harvsaken i paddocken skrämde vi araben som reds i paddocken samtidigt som vi var där (jag frågade om det var okej att vi var där), Bengan nosade på den innan jag satte fast den i draglinorna och sedan var det inget som berörde honom nämnvärt.
Testade att gå på små volter och svänga, att svänga på en liten volt är inte lätt när magen är i vägen men med envishet gick det också