Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*

I helgen har vi varit på kurs och jag har fått en hel del hjälp! Tyvärr blev det ingen körning eftersom Russlan inte var helt trygg på bortaplan. Men det är ju träning det också!

198237_3988268621176_295105458_n.jpg

Nu har jag fått hem min pojk från inkörning, så nu har vi varit ute 2 ggr sedan i tisdags. Han är väldigt pigg och energisk, och kan bli lite rädd ibland för olika ljud och saker han ser, så man får ta det lugnt med honom. Första gången var han spänd, men igår var han väldigt avslappnad, så det känns skönt. Han bryr sig inte alls om vagnen, utan det är saker runt omkring, eller att vagnen bumpar i flera hålor på rad, det ljudet tycker han är läskigt.:)

KL

Isak har haft ett par lugna veckor då jag arbetat 50 h/vecka. Dessutom är han ju unghäst så det går ingen nöd på honom ;) Vi har haft punktering på vagnen också :( Men det fixades idag!
Hoppas att vi snart ska kunna komma ut och vara aktiva i ca 2 månader innan han får vila igen.

Dressyrtömkörde idag och han var så himla fin :love: Ibland blir jag kär i min egen ponny (på nytt). haha.
Här kommer iallafall en bild på hand outfit.

Och en bild när vi var ute i skogen i töm med Hubbe här om dagen.

Härligt!

Pallen Han är så söt, din lilla Isak :)

*kl*

Russlan vilar nu och det var nog alldeles lagom, hon är helt slut mentalt. Så vi får se hur länge hon vill vila denna gången. Tidigare har det gått max en vecka innan hon blir helt odräglig mot de andra hästarna.

KL

Idag har vi vart duktiga!

PB249578.jpg

PB249579.jpg

PB249582.jpg

PB249583.jpg

Sedan blev det vippbrädan...

PB249587.jpg

PB249588.jpg

Även gå upp från "fel" håll!

PB249592.jpg

Fina pojken!
PB249586.jpg

Hejja hejja!

Jag gör en hel del sånnt med min tjej också, det hjälper till en hel del senare i inkörningen :)

Åhh tackar!!

Igår var vi iväg till ridskolan för lektion! Det blev en släpa däck-lektion! Pållen skötte sig utmärkt! Fick bra med tips inför fortsatt träning hemma och det verkar som att det blir ett lektionstillfälle till, helgen innan jul! :laugh:

*kl*

Tycker det saknas lite vinterbilder på våra inkörningsprojekt!

Russlan och jag har precis kommit igång efter vintervilan. Jag har inte vågar köra nått än för madame är PIGG och vägarna är hala men jag är på jakt efter en släde så vi kan ut och gasa på riktigt hehe.

004.JPG

Härligt med uppdatering i tråden!!

Mina pållar har fått vintervila nu i december fram till "jullovet" pga att det damp ner så mycket snö här så det blev kaos och dessutom har jag sjuuuukt mycket att göra på jobbet så motivationen att åka ut till stallet och klappa på hästarna är inte ens den stor tyvärr.

Men dom har det bra på lösdriften och det är folk som är snälla och tittar till dom när inte jag kan. Nu när det kom så mycket snö och sedan blev så kallt så fick dom ut en storbal med hö i hagen, dock som tur är, med nät runt... Så det går ingen nöd på dom, tvärt om gissar jag!

Bjuckar på en bild

DSC_0115.jpg

Släde är ett hett tips!

Jag har en jätteliten släde (ca 1 meter lång), som jag kopplar på inkörningssläpan. Vi har varit ute och rejsat med den, och med pulka.... fort går det, och roligt har vi! Underbart med snön som yr, och min häst är workaholic så han behöver verkligen få arbeta ordentligt för att vara harmonisk. Tacka snöguden för vintern!

Det här är en av mina favorittrådar på Bukefalos! Så kul och inspirerande att läsa om era inkörningsprojekt. Har följt tråden länge, och nu äntligen har jag en egen pålle att presentera: min fjordhäst (reggad som ridponny) på 4,5 år. Jag har haft honom i en månad och vi håller fortfarande på att lära känna varandra, mixar ridning med tömkörning och klickerträning.

Han har tömkörts en hel del hos tidigare ägare och är van vid loksele. När jag tömkör funkar det bra så länge jag inte kräver för mycket eller klantar mig och gör honom förvirrad, då tvärvänder han och går fram till mig i stället. Det vi framför allt behöver träna på i nuläget är att göra halt och verkligen stå stilla, det funkar inte jättebra. Skulle vilja använda klickern för att träna på det, men jag har sällan tillgång till medhjälpare och då blir det svårt att belöna.

Min tanke är att fortsätta med enkla övningar tills det blir mindre snö på ridbanan, och då ta hjälp av en tränare för att komma vidare med tömkörning och så småningom inkörning.

Så här ser han ut:

Je9un.jpg

Jag måste fråga er om lite råd känner jag.
Min Frasse är 3,5 år, vi har gjort lite olika saker tillsammans, handhäst vid ridhäst, handhäst vid vagn(både bakom, bredvid och framför), tömkört lite, ridit lite både ut och på bana. I alla situationer har vi mött bilar osv utan några problem, även mopeder. När jag ridit ut har han gått före utan problem.
Han är en otroligt cool individ, håller inte på och kastar sig, vänder om eller sånt. Blir han lite osäker tittar han mest och skyndar hellre på stegen förbi lite.

Jag har av olika anledningar jobbat ganska lite med varje grej, men allt bara funkar, om ni förstår hur jag menar?

Nu senast har vi släpat däck med linor ett par gånger, han bryr sig inte alls, tycker bara att det är skoj att komma ut. Jag hängde på en stor tom tunna som skramlade och hade sig och han vrider knappt på örat ens.
När han var med bredvid vagn(också något vi gjort kanske 3-4 ggr) är han helt obrydd, går gärna (för) nära vagnen, nuddar den med olika delar av kroppen, en gång körde vi tom över hans hov lite. Men han BRYR sig inte :love::confused:

Jag har tömkört lite med skaklar också, svängt omkring så de kommer på benen, men det bryr han sig inte heller i.

Nu undrar jag när jag egentligen kan prova med vagn?
Hur mycket tycker ni att man måste hålla på med varje moment när det går såhär bra?
Jag har varit med och kört in ett par hästar förr, men det var många år sedan, jag kan inte minnas hur mycket vi tragglade med varje steg... :confused:

Jag har tänkt på följande delar:
- trafik, han får inte reagera på trafik innan jag börjar köra på riktigt. Check!
- ljud från vagnen, han måste vara beredd på att vagnen kan låta och skramla. Check!
- skrämmande omgivning, här måste vi väl komma ut lite mer, men han känns otroligt stabil även här. Halv-check!
- styrning, han måste gå att styra och parera. Här är väl största luckan, men efter ett par pass på ridbanan känns han väldigt mycket mer följsam. Halv-check!
- vändning i skaklarna, han måste klara att vända vagnen med skaklarna, men det här tänker jag att vi väl enklast övar just med vagnen på, typ på ridbanan.

Här är en liten film från när vi drar däck, skulle uppskatta era tankar om ni tycker att jag går för fort fram om jag snart (om ett par pass) vill sätta honom framför vagnen?

En stor anledning till att jag vill hänga på något är att han är så stor och helst vill han jogga/trava när vi är ute, och jag har inte kondis nog att hänga på där :angel:

Jag hade nog börjat med vagnen men fortsatt parallellt med exvis tömkörning och släpa samt mer trafik -och miljöträning utan vagn till att börja med.
Låter som om det där kan bli en riktigt fin körhäst :) Bra jobbat!

Tack! Det låter som en bra idé :idea:
Jo, han blir fin :)
Självklart fortsätter vi med massor av miljöträning osv även utan vagn, jag tänkte också att vi börjar med att lära känna typ en runda utan vagn först, sedan kan vi ta den med vagn.

Vad duktig du har varit! :bow: Jättetrevlig häst verkar det vara! :laugh: Jag är helt grön på det här med inkörning så jag kan inte ge några direkta råd, men utifrån vad du skrivit och utifrån filmen så tycker jag absolut inte att det låter som en dum idé med vagn snart! Men som Egonson_ skrivit är det ju bra att backa tillbaka nån gång ibland (gäller ju ALL utbildning) bara för att göra det enklare och variera träningen. :)

annan1: Vilken söt liten sak! :)

fjordtokan: Hon är så fin! Kul att du börjar komma igång igen!

KL
Jag fick hem mitt inkörningsprojekt i lördags kväll, så nu har jag haft honom en vecka! :love: Han är så mysig, helt underbar av vad jag sett hittills, helt fantastiskt megasöt och stencool.

Balder, vallack född 2011, bruksnordis.

1.jpg

Han är tömkörd hos sin uppfödare men här hemma har han inte gjort nånting alls än. Jag har planerat en promenad imorrn! :laugh: Jo förresten, han är så liten så han rymde under tråden (ja självklart har jag satt upp en till tråd nu) och jag hittade honom mitt på gården! :D Helt oskyldig tittade han upp och kom fram och skulle hälsa, sötungen! :love: Efter det fick han stå uppbunden i stallet en kort kort stund medan jag fyllde en vattenhink. Det märks att han är van att vara uppbunden, även fast han trampade runt lite grann. :) Nu ska vi börja med helt vanlig grundhantering, dvs borsta, stå still på stallgången, kratsa hovar, gå promenader. Hittills är han som sagt genomsnäll och följer en som en hund i koppel, hoppas det fortsätter så! Sen ska träns på. Förhoppningen är att han ska kunna dra en lätt stötting innan sommaren!

Jag är så glad över mitt nyförvärv!

Jag fick låna en superbra bok av en tjej här i närheten där de olika stegen i inkörning beskrivs jättebra! Så nu ska jag jaga rätt på nånting som kan bli draglinor också ska vi ut och såga till två slanor som ska bli lösa inkörningsskacklar! En hemmagjord släpa har jag redan, men den ska det borras hål i för selpinnarna. På tisdag ska jag kika på en loksele, en gammal sådan i stort behov av omvårdnad, men jag hoppas att det är nåt att ha.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 373
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 155
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 916
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar