Sv: Presentera era inkörningsprojekt.
Jag måste fråga er om lite råd känner jag.
Min Frasse är 3,5 år, vi har gjort lite olika saker tillsammans, handhäst vid ridhäst, handhäst vid vagn(både bakom, bredvid och framför), tömkört lite, ridit lite både ut och på bana. I alla situationer har vi mött bilar osv utan några problem, även mopeder. När jag ridit ut har han gått före utan problem.
Han är en otroligt cool individ, håller inte på och kastar sig, vänder om eller sånt. Blir han lite osäker tittar han mest och skyndar hellre på stegen förbi lite.
Jag har av olika anledningar jobbat ganska lite med varje grej, men allt bara funkar, om ni förstår hur jag menar?
Nu senast har vi släpat däck med linor ett par gånger, han bryr sig inte alls, tycker bara att det är skoj att komma ut. Jag hängde på en stor tom tunna som skramlade och hade sig och han vrider knappt på örat ens.
När han var med bredvid vagn(också något vi gjort kanske 3-4 ggr) är han helt obrydd, går gärna (för) nära vagnen, nuddar den med olika delar av kroppen, en gång körde vi tom över hans hov lite. Men han BRYR sig inte
Jag har tömkört lite med skaklar också, svängt omkring så de kommer på benen, men det bryr han sig inte heller i.
Nu undrar jag när jag egentligen kan prova med vagn?
Hur mycket tycker ni att man måste hålla på med varje moment när det går såhär bra?
Jag har varit med och kört in ett par hästar förr, men det var många år sedan, jag kan inte minnas hur mycket vi tragglade med varje steg...
Jag har tänkt på följande delar:
- trafik, han får inte reagera på trafik innan jag börjar köra på riktigt. Check!
- ljud från vagnen, han måste vara beredd på att vagnen kan låta och skramla. Check!
- skrämmande omgivning, här måste vi väl komma ut lite mer, men han känns otroligt stabil även här. Halv-check!
- styrning, han måste gå att styra och parera. Här är väl största luckan, men efter ett par pass på ridbanan känns han väldigt mycket mer följsam. Halv-check!
- vändning i skaklarna, han måste klara att vända vagnen med skaklarna, men det här tänker jag att vi väl enklast övar just med vagnen på, typ på ridbanan.
Här är en liten film från när vi drar däck, skulle uppskatta era tankar om ni tycker att jag går för fort fram om jag snart (om ett par pass) vill sätta honom framför vagnen?
En stor anledning till att jag vill hänga på något är att han är så stor och helst vill han jogga/trava när vi är ute, och jag har inte kondis nog att hänga på där