Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vilken sötnos! Har du satt fast pulkan i linorna eller håller du i dem? Hur upplever du att den styr? Jag fäste linorna brett isär på min SJ-pall som Frasse fick släpa, och den styrde helt åt skogen ;) vet inte om det beror på att vi har en bröstsele?

Tack!:) Linorna sitter fast i pulkan. Självklart styr den ju inte jättebra, men tycker det funkar ok. Körde ju bara runt åkern med just denna hästen så det var ju inga direkta svängar.
Däremot körde jag i ganska hög fart med min betydligt mer rutinerade shettis runt två stolpar, superkul tyckte både jag och hon, och i de svängarna var styrningen på pulkan ganska usel, gällde att luta sig inåt i svängarna :D

Tror inte det beror på selen, testade brösta också och upplevde ingen skillnad.

Ok, kanske ska testa att fästa linorna mitt fram på min SJ-pall-släde nästa gång då, den höll sig fan inte ens rak längs raka vägar :p
Nu har det ju töat bort all snö här, så nu letar jag vagn lite halvt hysteriskt ;)

O tack, det ska jag hälsa damen i stallet!;)

Nu har det inte blivit mer körning sen sist, ingen mer hjälp har jag och snön har smält till skare i skogen och blankis på vägarna... Den stora frågan är då hur man ska få fram finsläden ur skogsladan innan all snö töar bort i vår?? Inte jättesugen på att handskotta allt det... Återstår att se..;)

Och en sån söt liten bit du har där, man måste väl bli kär i första ögonkastet i en sån goding?? :love:

kl

Passar här på att presentera min lille guling som ska få prova på att bli körhäst! Jag har kört en del när jag var yngre, dock relativt "färdiga" hästar och mest ute på vägar. Jag räknar mig således som nybörjare :) Men, det känns faktiskt riktigt bra att få vara just nybörjare! I ridningen känns det mest just nu som att jag jobbar för att "komma tillbaka" till där jag var för några år sedan, vilket skapar frustration och lite prestationsångest. Vad gäller körningen är ju dock alla framsteg ett steg uppåt! Det ska bli skitkul att lära sig nytt och ha ett nytt projekt!:laugh: Jag är dessutom gravid och kommer alltså ändå att bli för tjock för att rida honom snart ;) Jag läser massor och kommer att gå kurser samt ta hjälp av körfolk som finns runtomkring mig.

Här poserar lille gul i sin nyinköpta DriveOut Start-sele (han ser rätt nöjd ut faktiskt ;)):
perrasele1.jpg

Här är några övriga bilder på inkörningsobjektet!
perra1.jpg

perra10.jpg

perra4.jpg

perra9.jpg

perrajul.jpg

Jo jag smälte lite. :angel: Han stod med typ 20 andra hästar i en hage och såg sådär oskyldigt intresserad ut, det här är första bilden jag tog på honom:

Balder_zpsdb7eb140.jpg

:love:

För ett par dagar sen kom en jätteduktig tjej och hjälpte mig passa in en sele åt lilleman! Hon tog med sig två mindre varianter varav jag nu har en på lån här hemma, så himla snällt! Balder var himla otålig när vi selade på och av flera gånger men var ändå väldigt snäll. När han blev riktigt uttråkad började han slå ut med frambenen rätt ut utan förvarning så man höll på att få sig ett par riktigt kängor... Tur han är söt. ;) När vi väl fått till en sele som passade så tränsade jag också och provade ut ett bett, 9,5 satt som en smäck på honom. Synd att jag bara har ett i den storleken och att det egentligen hör till halvblodet. :grin: Han gillade inte träns nåt vidare men fann sig ändå i det väldigt snabbt. När jag ändå hade hjälp hemma tog vi en första tömkörningstur också! Jag ledde honom och hon tömmade i grimman, duktiga killen lyssnade klockrent på förhållningar och klev på riktigt bra. Nu ska vi bara fortsätta i samma spår. :laugh:

Idag kommer hovslagaren, det kommer bli mycket intressant...

Dagsfärsk bild!
DSC_0008_zpsa7e99911.jpg

+ skuggi

Tack!:laugh: Har bara kommit till tömkörningen än, men han verkar tycka att det är jättekul och han lär sig tokfort! Provade att tömköra lite när jag inte hade haft honom så länge, vilket resulterade i en tokspänd häst som inte visste vart han skulle ta vägen... Nu, utan att vi egentligen inte har gjort mer på det området, går det dock kalasbra! Vi känner ju varandra mycket bättre nu, vilket såklart hjälper till :) (han var, tyvärr, generellt ganska spänd när han kom men nu är han som sagt som en helt annan häst)

Vad skönt att tömkörningen funkar! Bara man tar det försiktigt tror jag det går bra. :)

KL
Idag plockade jag in Balder, pysslade lite och slängde på sele och träns och tog en promenad! Han var jätteduktig när grejerna skulle på men tycker det är lite konstigt när man drar gjorden, så jag spände den nästan inte alls, bara så den satt. Det gick kanon att tränsa också, den här gången satt ju allt som det skulle så det var mycket smidigare. ;)

Ute på promenad ville han inte riktigt gå på i början så jag tänkte att jag bara skulle gå ut till brevlådan och kika och sen gå hem igen. Men nånstans på vägen hittade han extra bränsle tror jag för vips ville han gå fortare och fortare. :D Ute vid vägen kikade vi på brevlådorna och smällde i locken och grejade, han hjälpte till! Sen kom det lämpligt nog en bil och körde förbi, Balder tittade bara till lite och klev på sidan, men annars lugn.

Så bestämde han att vi skulle gå en bit längs vägen, jag sa bara okej och hakade på. Då när han hittade framåtknappen provade jag gå längre och längre bak. Från huvudet till bogen, till sidan, till rumpan, men sen när jag ställde mig helt bakom stannade han och vände sig mot mig som om han undrade vart jag tog vägen. :D Men efter bara några försök fattade han vinken och klev på precis lika bra fast jag gick bakom och tömkörde! :love: Duktiga killen!!! Han var så pigg och glad så han ville trava mest hela tiden, så vi fick öva mycket på förhållningar. ;)

Hemvägen gick precis lika smärtfritt, jag provade låta tömmarna glida ner mot haserna, han vinklade bara bak öronen och tittade lite men fortsatte gå utan problem. Det kom en bil körande bakifrån så jag skyndade fram och vände runt honom så han kunde möta den istället, men han stannade bara helt förbryllad och undrade nog mest vad jag bråkade i. :angel:

Hemma övade vi på att stå stilla tills matte sa nåt annat och sen gick vi in i stallet igen. :laugh: Duktiga killen stod helt stilla när grejerna skulle av och när jag borstade honom efteråt. Ut i hagen igen till kompisarna. Tidigare på dagen fick han vara själv ute för första gången när jag plockade in båda andra och red en sväng med dom, han gnäggade en gång, sen gick han och käkade hö i godan ro. :grin:

Har haft detta lilla sto i 4 månader och hon är 5 år i år och har varit lite smått förvildad, men nu börjar vi göra framsteg och jag har fått för mig att jag vill köra in henne innan jag rider in henne, hon har haft svårt att accepterat sadelgjorden osv och hon är lite rymningsbenägen men som sagt allt börjar gå bättre, vi tar det väldigt sakta men som sagt nu vill jag introducera selet för henne och börja vänja in henne vid det...

Håva in med alla tips och idéer ni kan komma med. Vi är oftast två st när vi jobbar med henne, jag och min man och ibland är stallägaren med men det är oftast någon gång på helgen.

Ska bara fixa ett bröstsele, tror det är bäst att vänja henne vid då jag tror att hon kan känna sig inträngd i ett loka.

20121031_144745_509143149606ee580d873c2f.jpg

kl

Idag har vi hämtat rockarden som, efter lite omhändertagande, ska bli vår förstavagn :) Dels känner jag att jag inte vill lägga hur mycket pengar som helst om det nu skulle vara så att det blir pannkaka och dels tycker jag att det är roligt att fixa till saker, så det här blir nog bra! Man sitter hyfsat högt och bra, fjädringen är bra och den känns liksom lagom stabil och väl balanserad. Första anhalten blev hos sambons pappa, som ska hjälpa oss att svetsa det som har rostat sönder vid vänster hjul. Det blev så att vi helt enkelt sågade av sista biten för att göra en ny med nya fästen. I övrigt ska korgen få ny galon, sitsen ska kläs om och den ska skrapas och målas. Gammalt murket trä ska bytas och så ska jag göra lite stoppning på ryggstödet :)

Här kommer en förebild och en där vi har börjat plocka bort sådant som ska bytas:
vagn1.jpg

vagn2.jpg

...o här är en på det sönderrostade..:
vagnskada.jpg

Justja: nytt svängelfäste ska dit också, o så är skaklarna några cm ojämna efter att tidigare ägare har lagat en av dem lite...ehm...spännande, så det ska också fixas :)

Senast ändrad:

Kl

Var ute idag på första "riktiga" körturen med Bengan, han skötte sig över förväntan bland farliga stenar och däck vid sidan om vägen. Fick panik en gång, men när paniken lagt sig var det som om ingenting hänt. Travade en del och några galoppsprång vågade vi oss på. Skrittade mest och tog en liten längre väg hem för att skritta av ordentligt. Duktiga ponnyn, pigg och glad hela tiden och trivdes helt klart framför vagnen. :D

Jag var inte ensam med ponnyn, utan hade sällskap av hon som hjälper mig med ponnyerna.

Hade riktigt tur idag, stallägaren var nere samtidigt som oss idag och då började vi leta efter selen och visst tusan hade hon ett liggandes..

Ett helt nytt gammalt sele som legat i boden sen typ 1975, dags att få börja användas nu ;)

Passade Stella perfekt och jag är överlycklig. Körde lite longering med det på så hon skulle få vänja sig vid det, gick väldigt bra. Hon undrade nog vad det där var för något konstigt täcke ;)

Svanskappan hatade hon dock, hon sköt rygg och knep med rumpan så jag knappt fick bort den... vi kör nog utan den ett tag :D

20130105_113939_50e81f0dddf2b341c29b925b.jpg

Haha, japp - på Säva ;) Nu ska den fixas till så att den blir hel och fin! Ska nog måla all metall svart o så har jag beställt ljusblå galon till korgen och sitsen:) Träet får nog också bli svart...tror jag...

Det verkar alltså som att jag hade tur som "hann först" :P

Senast ändrad:

Haha! Jäklar :p fast jag hade nog inte köpt om det behövdes svetsas, så du hade nog fått den ändå :)
Jag har en annan som jag kikar på, annars låter det som att vi nog beställer en måttbeställd Tidaholmsvagn nr 201 :love:
Om man inte hittar nått billigt skrutt så tyckte maken att man väl isf lika gärna kunde köpa en som man vill ha sedan.. :bump::bow::love:

Oh, spännande! Själv har jag inte möjlighet att lägga så jättemycket pengar på en vagn nu, så det fick bli den här till att börja med :) Sen hade jag inte heller köpt den om det inte hade varit så att sambons pappa har en stor industri/verkstad med alla rätta verktyg, plus att han är svetskunnig:p

Jag har väl inte pengarna i handen, men de erbjuder 12 mån räntefritt, och det funkar för mig :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 371
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 145
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 916
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar