Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja han är så sockersöt! :love:

En bild som visar mer hans storlek, här tillsammans med mitt tvååriga halvblod, de älskar redan varandra. :D Halvblodet är ca 160 i manken, så Balder är väl gissningsvis max 130. :D

5.jpg

Och just det, halvblodet är ju också ett inkörningsprojekt, men jag har fått backa tillbaka i mina egna ambitioner och lägger krutet på inridningen istället. Han ska banne mig också gå att köra tillslut, men han är så himla sprättig och har en hel del nerv, så det får nog vänta... :grin: Tömkörningen går dock utan bekymmer och han är helt obrydd om linor på benen osv, men jag behöver hjälp för att komma vidare.

Jag fick låna en superbra bok av en tjej här i närheten där de olika stegen i inkörning beskrivs jättebra! Så nu ska jag jaga rätt på nånting som kan bli draglinor också ska vi ut och såga till två slanor som ska bli lösa inkörningsskacklar! En hemmagjord släpa har jag redan, men den ska det borras hål i för selpinnarna. På tisdag ska jag kika på en loksele, en gammal sådan i stort behov av omvårdnad, men jag hoppas att det är nåt att ha.

Supersöt! :love:

Vad heter boken? Skulle vara nice att fräscha upp minnet lite :)

Funkar det med fri tillgång på din vackra vita nu?

Amk Ja det var åkturer med släde som lärde mig tjusningen med körning. Jag har dock inte fått hem min släde ännu, den kommer på torsdag. Men det jag funderar på är om jag kan köra med bröstan eller om jag borde skaffa loksele? Med bröstselen så tänkte jag fästa dit en svängel. Det är en kappsläde för mellanstor häst jag köpt men jag tycker inte den är så tung och jag fick med skacklar till mindre ponny också.

skuggi Eftersom jag vet att du håller på med NH så skulle jag verkligen rekommendera Nate Bowers inkörningsfilm. Den tar upp alla små delar om hur hästen ska förstå vagnen. Andra inkörningsfilmer är bra också men denna går verkligen in i detalj och det var precis det som jag saknade innan jag kunde sätta min häst i vagn.

Maja_Kandi Oh vilken tjusig pojke!

Blir spännande att följa er :D Vad är era planer och mål? :)

Bra fråga! Jag har både kortsiktiga och långsiktiga mål. :) På kort sikt är målet att befästa röstkommandona och framför allt halten. Innan vi lyckats med det känns det både poänglöst och farligt att gå vidare. Han har svårt att stå still när jag begär det, stannar visserligen men trampar sedan runt och börjar svänga bakåt mot mig. Samma sak i ridningen.

Jag har börjat träna på stillastående med hjälp av klicker när vi bara är ute och promenerar, men i tömkörningen är det svårare eftersom jag sällan har tillgång till medhjälpare. Just nu gör jag så att jag stannar honom och står stilla en bråkdels sekund, och driver sedan fram igen innan han börjar trampa på eget initiativ.

På lång sikt är mitt mål att få en trygg och glad hobbykörhäst! Skulle hemskt gärna vilja testa att köra honom med något redskap också, t.ex. snöplog. Men det ligger långt fram i tiden.

Men hur söt var din då! Man vill ju bara äta upp honom! :love:

KL

Hej Skuggi! :D Hoppas vi kan ses snart med hundar och/eller hästar!

Övrigt: Tömkörde i går och för första gången sedan jag fick hem ponnyn gick det helt problemfritt. Han varken svängde mot mig eller brallade iväg. Att göra halt och stå stilla funkar fortfarande inte någon längre stund, men jag jobbar på det och tycker mig märka små miniframsteg.

Byggde en liten bana igår med hinderstöd och bommar. Sicksackar mellan hinderstöden och skrittar över bommarna. Han tycker det är kul och styrningen är faktiskt helt okej!

Men hej! Det ju du ju :) visste inte att du tänkte köra in honom, vad kul!
Vi kanske kan ses nått i mellandagarna?

Idag ska jag prova med en hemgjord kälke efter Frasse. Det är en lastpall som jag ska fästa trickskidor på i framkant, sedan drar jag draglinorna igenom ringar på pallen, så att jag kan släppa honom lös om han skulle få panik eller så. Sedan är tanken att jag lätt ska kunna kliva av och på pallen och kanske få prova att hänga med på en liten travrunda :)
Om jag överlever ska jag ta hjälp och få filmat i helgen. :idea:

Mwihi, ja visst är han söt! :D Vad kul att läsa om dina framtidsplaner! Jag vill också kunna köra lite mer brukskörning. Lite i skogen och på åkern, vore så himla kul! Har turen att ha några jätteduktiga runt mig som jag kommer åka på kurs hos, det ska bli så roligt!

KL
Idag fick lille Balder sin andra promenad sen hemkomsten, den här gången med sele på sig! :laugh: Vi hade lite brottningsmatch i stallet när matte ville kratsa hovarna. Den här gången var det frambenen han skulle kolla om han fick ha ifred. Han provade det mesta, reste sig och hoppade omkring på två ben, ryckte och försökte stampa ner foten, när inget hjälpte blev han lite förvirrad och stod och slickade sig runt munnen en stund. Knaspojken. :p Bakbenen gick däremot som en dans idag vilket var himla jobbigt förra gången! Lite svårt att stå stilla, han förstår inte riktigt det där med kedjorna än, men det kommer.

Borstade och kliade en stund och sen hämtade jag selen. Han fick nosa lite och sen lade jag bara på den, han spände sig inte ens, bara tittade bakåt. Det märks att han haft en på sig innan. Fick reglera den ganska ordentligt, den är ganska mycket för stor, men jag tror nog den kommer passa senare! :laugh: Sen knallade vi på promenix! Vovvarna var med och det var ju lite spännande att ha dom springandes på sidan. Vi gick ut till brevlådan och hämtade posten. Han stod och kikade väldigt nyfiket på omgivningarna och stoppade ner näsan i brevlådan och flappade med locket. :D Så särskilt skraj är han ju inte! Hela promenaden hade han ett sånt härligt driv i steget och ville bara gå fortare, helst ett steg före mig. Duktiga killen! :love:

Hemma igen gick vi in i stallet och tog av selen och borstade lite mer. Sen fick han gå ut i hagen igen. Och han stod aaalldeles stilla på gången!

Bjuder på två bilder också! Inte lätt att fota social fluffis.

015-2_zpsc7d5f48b.jpg

022_zps8294b422.jpg

:love:

*kl*
Ove börjar bära upp sig bra nu :) Han har nu lärt sig ljudkommando för skritt, trav, galopp och halt. Halten sitter till och med från alla gångarter. Nästa steg nu är att börja med tömkörning.

img_4275_50d20979e087c33684af4930.jpg

img_4281_50d209b1ddf2b3097d000940.jpg

KL

Dags att presentera en ny herre i denna tråd!
Nämligen Isaks allra bästa kompis här i Danmark :D

Iris Roar
hingst
f. 2010

Han är alltså ett år yngre än Isak, och de går i lösdrift tillsammans. Jag hjälper ägaren med inkörning just nu och idag fick han dra något för första gången :D

Isak hjälper till :angel:

En liten film (om ni nu kan se via facebook...?)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151216693302637&set=vb.526537636&type=2&theater

Vad kul när allt fungerar och går bra! :)

Nyfiken som jag är, vad har du för kommandon för skritt, trav, galopp och halt? :laugh:

*kl*
Idag har Frasse dragit en människa för första gången! Skötte sig utmärkt som vanligt, både skritt och trav blev det utan problem.
Film på det.

Vi byggde en "släde" av en SJ-pall och ett par trickskidor, vill inte pröva med en riktig vagn/släde om han skulle bli galen och sabba den ;) slädpallen var ganska svårstyrd, så man kunde inte både åka och styra häst samtidigt, därav ledare idag.

På eftermiddagen var vi och hämtade en timmerkälkle vi ska testa med imorgon, ska knäppa lite bilder på den för att höra vad ni tror är den bästa draganordningen för den.

Åh vad duktig han är! Och så lugn! :laugh: Bra jobbat!

KL
I lördags fick Balder gå bredvid min trygga farbror här hemma på lägdan. Han fick knalla med totalt tre varv och gick helt obekymrat! I början ledde jag honom bakom och på sidan men jag var mest i vägen så jag satte fast honom och hoppade upp i rockarden. Sambon gick med bredvid farbror i början, men sista varvet gick vi själva, det kunde inte gått bättre! Här finns en film på det!

Idag körde vi på upprepning och satte den här gången fast honom direkt, knallade två varv runt helt utan problem! Han var väldigt pigg och glad och ville springa så vi travade en raksträcka också, inga som helst problem! Glad bebis, glad farbror, glad matte! :laugh:

Efter det tog vi tag i mitt andra lilla inkörningsprojekt också som för första gången fick gå bredvid vagn. Han är jättemycket tömkörd sen förut och förra vintern gick han med skaklar en gång också. Han är totalt obrydd för tömmar och rep kring benen, men i vintras kom han på att om han vrider huvudet bakåt, skuttar framåt och svänger runt så kommer man undan. Han är inte ett dugg rädd, bara fjantig. När man leder honom är det ju jättesvårt att stoppa honom i det läget då man inte kan rama in yttersidan. Idag provade han göra samma sak igen. :grin: Jäkla slyngel! Han gick jättebra bakom vagnen, sen upp bredvid (jag ledde honom och gick mellan häst och skalm). Sen skulle jag gå på utsidan så han kunde kika bättre på vagnen och vips kom han ihåg sitt fula knep... Han drog iväg runt två-tre gånger innan jag blev less och drog grimskaftet över skalmen. Jag snurrade det alltså inte utan bara hade det runt, och vips blev jag väldigt mycket starkare också kunde han ju inte sticka! För den som rubbar farbror gör det bra. ;) Vill återigen säga att han var inte alls rädd, bara fånig och full av energi.

När han insåg att han faktiskt satt fast blev han plötsligt samma vanliga ängel som i allt annat och gick såååå snällt på slakt grimskaft och nöjd min! Tok... :grin: Vi gick klart det varvet, blev totalt två varv med honom, och sen avslutade vi. Han hann med att ta i rockarden två gånger också. Första gången ledde jag honom och då studsade han iväg ut i djupsnön. Andra gången "satt han fast" i farbror, hoppade till och fortsatte som ingenting. Tänk vad de lär sig bra av andra hästar! Helt underbart! Plötsligt känns han inte som nåt extremt hopplöst fall längre. ;)

Tack! Och skoj att läsa :)

Vi har testat med timmersläden men den är ännu värre att styra när man bara drar med linor, så igår körde vi med SJ-pallen igen fram och tillbaka på vägen, och på tillbakavägen hoppade jag på pallen så drog han oss båda och drog för första gången helt själv och jag kunde styra från "släden"! Sjukt kul var det :)
Vi travade tom lite och det var inga problem, tills vi körde in i snövallen ;) måste fixa ett par skaklar... :angel:

Inspirerad av Skuggi har även vi äntligen gått framåt!!

Har varit så rädd att något ska gå fel i inkörningen sedan grannens ardenner demolerade deras vagn och närapå frontade deras bli på tillbakavägen (vi snackar vagndelar utspridda över en km grusväg och åker)
Så vi har tagit det löjligt långsamt med ett vaksamt öga på spår av tidigare inkörning som gått snett... Men tvärtom vill jag nästan påstå att några ränder sitter i, hon svänger i skacklar som om hon aldrig gjort annat, 18 år efter första inkörningen...:angel:

Så nu på julledigheten har hon dragit farfars gamla timmersläde med rekade skacklar två vändor. och bara jag kunde vara mer stolt än henne själv över hur duktig hon var! ( vilket hon ääälskar att höra)
Min storasyster fick premiärturen i kälken och jag fick den andra, då min mamma istället fick pulsa i snön med grimsakftet..:angel:

Bildbevis:
koumlrning_zps7eea188b.jpg

Tömkörningen har som synes pågått sen i somras när det var myggluva på för att utstå miljjonsvärmen...
toumlmkoumlrningskrikbo_zpsf9f3277e.jpg

Till sist, här är en före-bild på den rockard jag just nu helrenoverar för att kunna använda i vår:
rockardfoumlre_zps855d26bb.jpg

Gott nytt år alla!!!

Ooh så duktiga ni är! :laugh: Läskigt med grannens häst! Det är ju verkligen mardrömmen... :eek:

KL
Här fick lille Balder kliva i skaklar för första gången igår, han kunde inte brytt sig mindre. :grin: Jag drog fram stöttingen och han klampade direkt fram och skulle undersöka vad det var för nåt. :D Sen gick han över skaklarna några gånger också fick han stå stilla i dem korsta stunder två gånger också. Han är så cool min lilla häst! :love:

DSC_0058_zps6d762c18.jpg

Bonusbild på sötungen!
DSC_0063_zps2c675543.jpg
'

Fick honom även mätt till hela 132 cm i manken! :D

Har under snöperioderna kört in denna 4-åriga valack, har gått från att vara enormt bakskygg till att lugnt trava med mig i pulka efter på bara ett par månader :love:
20fqfk0.jpg

16j1x0k.jpg

23t34hz.jpg

Han har hunnit dra skaklar nu i skogen så nästa steg är vagn, ska bara välja passande dag först, haha:D

Målet är att delta i en körklass på Shettisbruks i år, samt sätta ihop han i tvåspann framför vagn, har redan låtit han dra pulka i tvåspann, vilket han gjorde med väl godkänt resultat:laugh:

Vad fin och vad kul att det går bra!

jag håller fortfarande på att tömkör min och låter han släpa saker... Det beror nog mest på att jag inte har så mycket hjälp. Han är oftast cool men jag vill gärna ha en medhjälpare med när jag introducerar nya saker. Nästa steg är att låta han dra någon form av skacklar och sedan hänga på vagnen!

Idag var vi ute på promenad och jag hade en sådan där mjuk hink i ett snöre släpandes bakom, framför, på sidan och under honom medan vi gick. Han brydde sig inte alls vilket var skönt :)
Trodde han skulle bry sig när han fick den under och mellan benen men han klev bara över den!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 372
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 148
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 916
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar