Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Nu har jag "äntligen" kollat igenom hela tråden (dock bara bilderna, hehe..) och bestämt mig för att presentera mig och min blivande körhäst - Bluebell, ett shagya-arabsto på 12 år. Hon har haft lite fysiska problem (väldigt lång i kroppen och överbyggd, alltså ingen bra ridmodell egentligen) så därför (och för att det är så otroligt kul) har jag nu bestämt mig för att testa och se om körning är något för oss!

Vi har alltid hållt på mycket med kommunikation och även mycket miljöträning, så vi har väl en del "gratis" jämfört med er som börjar med unghästar :angel: Vi har även hållt på med "long reining", vilket vi nu håller på att omvandla till inkörnings-tömkörning, så att säga.. haha :p

Eftersom jag inte har några "inkörningsbilder" kommer här istället lite random bilder på min lilla tös:

2elf8dl.jpg

wv92eq.jpg

2b5izm.jpg

Välkommen vad roligt!

Vilken fin häst du har, den ser så snäll och klok ut :)

Man tackar!

Åh tack, det var väl beskrivande ord :) (Lite väl klok ibland nästan, hehe...)

Åh vad fin! Sista bilden var verkligen underbar!

KL
Har tömkört Balder nu på em! Han var så himla duktig både i stallet och ute. Han har inte riktigt förstått vitsen med att stå stilla på gången, men det går bättre och bättre. Nu går det helt utan problem att lyfta alla fötter och kratsa också! Muggen har redan blivit mycket bättre bara efter att jag klippte bort en massa hovskägg, nu kände jag nästan inget alls och han verkar inte besvärad heller (förut när jag kände efter försökte han dra undan benen). Borstade ut hans härliga man och svans också, svansen är så tjock så man nästan inte når runt den med båda nävarna! :love:

När han var fin selade jag och traskade ut. Sambon körde upp banan runt vår lägda igår igen så nu hade jag ett bra spår att gå på. Traskade två varv åt vardera håll vilket blev ganska lagom, kanske 2 km i sträcka. Provade göra halt vilket fungerar klockrent, provade svänga lite vilket också funkar jättebra. Det enda han inte förstår än är att om matte smackar ska man gå framåt. :p Han står så snällt och tittar sig omkring tills jag puttar på honom, då går han igen. :D När han väl är igång är han så glad och framåt att han gärna vill trava, det är himla roligt! :laugh:

Nu har min 10a vinterlov så nu ska jag lägga energi på lilla lurven. :) Snart kan vi nog dra skaklar! Tänkte dra nånting bakom mig själv när jag tömkör så han får höra och se, sen inväntar jag hjälp tills han ska få prova själv. :) Han ska även få gå bredvid min farbror nordis när han drar stötting så lilleman får se. Det blir ju trots allt det första han får prova dra sen!

Åhh jag tycker så mycket om Shagya-araber. Lycka till och låt oss veta hur det går med inkörningen.
Jag har själv fastnat i någon form av vinterkoma. Men nu ska vi ut och tömköra i skogen, vi pratade om det idag. Måste bara få tummen ur XXX och komma i gång. Det är så mycket lättare att slänga på sadeln och rida i stället.

ska vi satsa på att köra tillsammans någon gång under 2013 kanske? som en peppmorot för oss båda! :laugh:

Åh tack för alla komplimanger, vad glada vi blir! :bump:

Tja just nu står det lite stilla för oss också, då tösen kom in med ett svullet knä från hagen i fredags... Typiskt, nu när vi började komma igång med allt! Hon verkar inte ha ont av det i alla fall, markerar ingenting vad jag kan se så förhoppningsvis går det ner av sig själv så att vi kan sätta igång igen, annars blir det väl veterinärbesök i veckan för vår del!

Väntar också på selen jag beställt, en Essex-sele från selar.se, som jag blev rekommenderad när jag kontaktade dem. Den fanns tydligen inte i lager i min (hästens*) storlek så den kommer förhoppningsvis i slutet av januari/början på februari. Fram tills dess får vi fortsätta att finslipa kommandon och miljöträna en massa, det kan det ju aldrig bli för mycket av!

En annan sak angående inkörning... Tänkte på det här med att vänja hästen så successivt med skaklar, draglinor, mer och mer tyngd för att sedan, när hästen är van vid allt detta, sätta den framför vagn. Gör ni alla såhär? Ingen som har tagit vagnen "direkt", så att säga, när hästen är van vid kommandon och att ha någon/något bakom sig? Man behöver ju inte spänna fast vagnen direkt, utan två medhjälpare kan ju t.ex. dra med den när hästen går, om ni förstår hur jag menar. Här på min skola (naturbruksgymnasium) gör de i ungefär den här ordningen när de kör in unghästarna: Vänja hästen vid sele och skygglappar i stallet, longera/tömköra med denna utrustning på (första gångerna med en medhjälpare i grimskaft, sedan själva), tömköra med draglinor som medhjälparen håller i och lägger mer tryck i efter hand, sedan spänner de för hästen (ja - spänner fast vagnen och allt) och kör en liten runda som hästen är van vid. Denna metod är ju inget jag står bakom precis, men funderar bara över "måsten" i inkörningen, eftersom det finns många sätt och kanske inte riktigt något rätt och fel (sålänge inga hästar eller människor far illa, såklart). Kan också dra en parallell till den första och enda gång jag har tolkat med Bluebell - spände fast longerlinor i sadelgjorden, satte en människa på ett tefat bakom och sen red vi iväg. Hon var lite fundersam de första stegen och undrade varför det satt en människa på marken på en skum pryl bakom henne, men sen accepterade hon det och vi skrittade och travade vi som om vi gjort detta tusen gånger förr. Då var det ju ingen "invänjningsperiod" före.
Nu inser ju jag också att det är två skiljda saker både ur hästens synvinkel och ur säkerhetssynpunkt att tolka och att köra med vagn, och självklart menar jag inte att man ska stressa sig fram, det viktigaste av allt är ju att känna att både hästen och man själv är redo för den uppgift man påbörjar. Men vill bara vara open-minded och ifrågasätta och fundera lite, alla sätt är ju bra utom de dåliga ^^ Om nu någon orkade läsa hela texten (har en tendens att alltid skriva "för" mycket, haha...), vad har ni för tankar kring detta? Olika metoder osv.? :)

Senast ändrad:

Litet monster har bestämt att det här är det roligaste som finns. Hon fick bli "tömkörd" i grimma ett varv i ridhuset för andra gången idag.

Storm2_zpsfd54769f.png

Vilken underbart vacker häst du har! :love:

*kl*

Håller ju fortfarande på med inkörningen av min halvblodskorsning och han sköter sig kanon när vi är iväg på träningarna, sist drog han däck där en satt på i både skritt och trav vilket gick kanon! Nu på onsdag är det dags igen efter ett litet uppehåll! :)

Men, han har nu kommit in i en liten period där han är lite "tittigare" än vanligt i ridningen, och han har hoppat till flera ggr av löjliga saker, som t.ex i skogen igår blev han rädd för nåt inne i skogen, vände och sprang några meter följt av bocksprång.. Och varje gång han gör liknande saker så liksom kniper det i magen och jag känner en himla olust inför att köra honom :/ Vill verkligen köra honom men känner mig så fruktansvärt osäker efter en skentur med vagn (satt inte ens i och den var knappt förspänd, och inte med denna hästen)

Hur är era tänka körhästar när dom inte körs/körs in? Alltså hur är dom som ridhästar?

Jag har nog lärt mig att bäst är för mycket. Typ. När man väl satt dit vagnen så får det inte gå fel, dels ur säkerhetssynpunkt, men även för framtida körning för hästens del.
Därför vill jag successivt lägga på i så många steg som möjligt, och verkligen se till att utsätta hästen för "allt farligt", plötsliga ryck, ljud, skrammel osv. Så att det är vardag när vagnen väl kommer på.

Sen är ju hästar olika, min unghäst känns "för enkel" han är så nöjd med allt så jag tror jag egentligen bara kunde spänna för och åka. Så jag tar nog varje steg lite kortare med honom, men jag vill ta dem i alla fall. Just in case. trist med en vagnrädd häst ju.

Någon orkade läsa :idea:

Jag förstår hur du tänker. Självklart är alla hästar olika, så det bästa man kan göra är väl att lära känna individen ordentligt och se vad just hen behöver. Men alltid kul att höra olika "metoder"! Iofs kanske det diskuterats en hel del kring detta i tråden som jag inte läst, så jag tog väl en liten latmask nu^^

Jag skriver också alltid för mycket: :angel: :D

Jag kan inte svara för nån annan, jag har aldrig kört in nån häst, bara påbörjat allt men aldrig kommit till att faktiskt spänna för. Men som jag planerat att göra nu är: Tömköra och se till att allt fungerar. Han ska svara för töm både förhållande och svängande samt att han ska kunna vänta på mig. Dvs stå stilla när jag gjort halt. Sen kommer han få gå bredvid min andra nordis när jag kör honom med skaklar och stötting. Det är ju den kombon som Balder kommer få börja med så då har han redan sett den och är van. Han kommer få gå bredvid på båda sidor och jag kommer svänga åt båda håll så att han får känna på att få skaklarna emot benen på båda sidor. Sen när det är tryggt och han inte bryr sig längre kommer jag släpa hit två eller tre kunniga medhjälpare som får hjälpa mig när han ska dra själv första gången. :)

Angående medhjälpare och att det ibland är svårt att få tag i.

Just när de ska dra skaklar första gångerna så har jag gjort så att jag har två lätta slyslanor som jag knutit snören fram i ändarna på, då kan jag själv faktiskt gå bredvid (med hästen i grimskaft) och så lägger jag snöret över ryggen på hästen och hissar upp slanan på motsatt sida. Därifrån kan jag enkelt släppa ner den om hästen skulle bli rädd, och jag behöver ingen medhjälpare :idea:
Samma när jag skulle testa med båda, lät snöret gå över ryggen och haka upp den andra slanan på min sida.

Jag skulle INTE göra såhär med en häst som jag trodde skulle bli rädd vill jag tillägga, men har man vant dem vid att få rep och kedjor mot benen, och sedan själv dragit slanan bredvid och låtit den nudda utan några reaktioner så kan det funka :idea:

Här är en film där jag använder konstruktionen, fast jag har satt fast snörena här då vi redan konstaterat att han inte är rädd.

Vad duktig han är! :laugh: Jag tror nog att nån sån grej skulle funka också, men jag ska prova köra äldre herrn så Balder får känna på skaklarna den vägen. Sen kan jag såklart gå och dra en slana bredvid mig själv också så får han se. :) Jag har gjort en släpa som är extra lång och bred just för inkörnings skull, vå får väl se om den kommer till användning eller ej. :p Den skulle nog funka att sätta rep i ändarna och hålla i själv över manken. Om inte annat behövs kanske bara en medhjälpare som leder och håller i släpan så kan jag tömköra honom. Ja, det finns ganska många varianter. ;)

Hade tänkt tömköra idag men det slog till och blev dunderkallt på em så jag backade ur. :angel:

KL

Det var ett tag sen jag skrev här nu så det kommer en liten uppdatering. Isak fick vintervila och för 2 veckor sedan drog vi ut 2 vargtänder. Idag tog hans vila officiellt slut och vi är nu på G igen! Kommer tömköra inne och ute i ca 3-4 veckor innan jag kopplar på vagnen.

Körde ett dressyrpass i töm och Isak skötte sig SÅÅ bra, är sjukt taggad på att komma igång nu!

Bild på Isak från idag.

Shit vad lurvig den är :rofl: Svettas den inte?

Min krake som är lika hårig var jag tvungen att halvklippa (igen) för ett par veckor sedan då han stod i -5 i solen och svettades :crazy: :p

Oh vad han är söt! :love: Kul att komma igång igen! :laugh:

KL
Nu var det länge sen det hände nåt alls i den här tråden. Här har det hänt massor! Balder är tömkörd flera gånger och har gått bredvid äldre farbror nordis när han dragit stötting flera gånger också. Nu har vi kommit så långt att han inte bryr sig alls om att slå i skaklarna (när han går på höger sida, ska prova lite mer från vänster) och han följer tömmarna KANON. Både startar och stoppar och svänger jättebra! Så nu känns det som om vi är redo att ta nästa steg. :laugh: Vi får väl vad det steget blir, måste få hit hjälp också. :p Nåt som är skönt är att han inte brytt sig nånting alls för ljudet från stöttingen, den gnisslar ju som tusan och lever om, men det struntar han blankt i. :laugh:

Lite bilder från våra äventyr!

Ute på tur igår!
002-1_zps92fac3c9.jpg

Tömkörning, slalom runt lite stubbar!
DSC_0032_zps209141e1.jpg

Och en till bild från när han fick gå på sidan. :)
002_zps460f3536.jpg

Min duktiga lilla fluffis! :love:

Shit vad lurvig den är :rofl: Svettas den inte?

Min krake som är lika hårig var jag tvungen att halvklippa (igen) för ett par veckor sedan då han stod i -5 i solen och svettades :crazy: :p

Haha han har världens björnpäls :D Blir spännande att se vad man hittar där under till sommaren.

Nej han svettas inte alls faktiskt! Går på lösdrift här i Danmark. Idag tömkörde jag ca 15 min, mest skritt men varit ute och gått raska promenader i 45-60 min de senaste veckorna utan att han varit svettig :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 371
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 143
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 916
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar