Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl

Köpte ett russto född 11 för ett par veckor sedan, hon ska bli körponny :)
Troligen lämnar jag bort henne för grunden, om det blir plats innan åringen åker, tror inte min andra 11a vill vara själv hemma.

Ok, då får det bli en riktig sele. Kan inte vänta längre på fynd från blocket och andra annonser, ponnyn blir inte yngre han är ju redan + 20 ;)
Vore super om han gick att köra för motionens skull.

Någon som har erfarenhet av inkörning av äldre hästar/ ponnyer?
Ponnyn är svår att få att gå framåt när han ska gå först. Stannar och vill inte gå eller vill vrida sig in mot den som kör. Blir riktigt sur när man tar lite mer i yttertöm. Ett problem vi måste lösa. Tips från någon som haft hästar som gör så, någon?

Träna ;)
Vänta ut honom, enda alternativet är fram utan att vara dum. Gå mkt snörpromenader med bara honom.

Det jag trodde hon syftade på var att svängeln var fäst runt människans mage, för det ser lite så ut (men kan också vara så att människan håller snöret i handen). DET var vad jag tyckte lät som en hiskelig idé :eek:

Fast jag kan ju ha missuppfattat det hela.

KL

Mitt projekt:

IMG_5693.jpg

Började inkörningen så smått i maj, tog sedan tag i det ordentligt under hösten och pålle var i vagn i slutet av november, korta skrittpass bara, sen har det blivit "uppehåll" under vintern. Vi har dock varit ut med pulka några gånger, sambon åker pulka och jag går/springer bredvid och tömkör.

Idag blev det för första gången en liten "incident"...

Det var en del is och barmark så det väsnades något så djävulskt om pulkan, inga problem för ponnyn, tuffade på så i 5-10 minuter. Jag tyckte själv att det började bli påfrestande och gjorde halt för att dels vila öronen några sekunder, passade på att säga till min kille i pulkan att "det här är ju värsta polishäst-träningen!", sen hann vi bara trava några meter till...

Ponnyn hoppar upp i luften och slår bakut, springer sedan iväg lite (linan som sambon höll i brast i ett spänne så han och pulkan blev kvar på stället så att säga), jag blåhåller för att få stopp på hästen och han stannar ganska omgående men ser lite skärrad ut. Han hade efter bakutsparken fått ena tömmen mellan bakbenen så jag hade ju "dragit" hårt rätt upp i kulorna på honom :crazy:

Jag tömkörde som vanligt resten av vägen och sambon fick dra pulkan (gick ju inte att fästa den igen) bakom ponnyn som verkade i princip oberörd av det hela.

Nu vet jag inte alls hur säker jag ska känna mig, kanske bara var glädjeskutt och inget mer men man blir ju lite ledsen och rädd för att det ska hända något när han är i vagn :(

Gud vilken fin! :love:
Blir kul att följa er.

Var ute på tur med Isak idag, första gången han drog 2 vuxna i vagnen och det var inga problem alls. Vi hade dessutom hand kompis Roar (3 år gammal under inkörning) med på släp.

Isak & jag

Jag, Isak & Roar

:D så konstigt det blev!! Jag förstår reaktionerna för jag skrev ju verkligen så att det lät helt annat än jag mena.
Jag menade att man fäster svängeln på hästen i däckeln... Stabilare än på bröstan, inte lika loopade linor, lättare att flytta o greja med, man kan ju enkelt lätta den från marken från där bakom om man skulle vilja, lättare vid svängar osv. Min häst har jag startat med tolkning o släpat pulka med sambo på när jag ridit och sen när jag tömkört, och det är ju inte supersmidigt, så det där är ju smart, och man kan öva lite mer själv.
Har nu lärt mig att det är så man faktiskt gör när man kör in, draglinor o släpa/svängel, när jag frågade hade jag lixom ingen aning alls om hur inkörning egentligen går till. Ursäkta totala noob-frågor.

Tillägg
Har lite funderat över hur övergången ser ut till skaklar, och detta är ju ett bra sätt. Såg även att man satte rör på draglinorna för att göra dom mer hårda.

Jaja, jag ger mig nu innan jag gör bort mig igen XD

Senast ändrad:

Tack! Din lilla är ju helt sanslöst söt, är faktiskt lite avundsjuk på er med små shettisar.

Fler bilder på min sockerchock:

IMGP0250.jpg

20121211_104912.jpg

Den sista bilden illustrerar de första skälvande sekunderna som jag "kör" honom utan att någon håller i grimskaftet också. Provisoriska draglinor, knut på tömmarna, fel piskhand, ingen hjälm, plasten kvar på vagnen... ja inte den tjusigaste bilden kanske... :angel: Men jag är jätteglad att bilden finns så jag kan påminna mig om att det visst ska kunna bli körhäst av mitt lilla hjärta.

Han är tolv år nu, skickades på inkörning som unghäst men det "misslyckades" enligt inköraren själv (mycket känd sådan). Som sexåring gick han ett travlopp så bevisligen klarade han att trava med sulky i alla fall, men även enligt de som travkörde honom var han svårmanövrerad.

Efter det har han inte gjort något alls förrän han kom till mig för ett år sedan, så det är många år av att endast vara hagprydnad.

Jag siktar på att få honom att bli en outstanding tävlingsponny :D Och som sagt har allt gått helt prickfritt ända fram till senaste pulkaåkningen, tror ni jag behöver oroa mig för det som hände då?

Jag kommer att ta upp körningen lugnt och fint nu under våren, vi har inte barmark än men så snart det går kommer jag att göra en kortversion av inkörningen igen.

Senast ändrad:

Gud vad fin han är :D

Vad är han för ras? (du kanska nämnt det tidigare men har nog missat isåfall)
Kul med lite "projekt", han ser trygg ut framför vagnen iallafall. :)

Han är en welshponny, hans morfar var welsh mountain så han är inte så stor, 124-125 cm -alldeles lagom ;)

Han är verkligen underbar, älskar honom så det svider :D

Galet söt, din sockerchock!

Jag som kommit kortare väg än dig kan bara komma med filosofiskt råd ang din incident:
Det är de människor som inte oroar sig för incidenter som borde det. Människor som noterar dem och backar ett eller flera steg är dem som inte kommer att få några följder av dem.... Typ..

gillar första körbilden btw, man behöver sånadär motivationsbilder!

Lycka till!

kl

För oss har det gått lite segt under vintern, men nu har motivationen återkommit! Vi har för första gången provat att släpa på en "skakel" och det gick hur bra som helst! Den var lite läskig i typ en halv minut medan vi släpade ut den på ridbanan, men sedan brydde han sig inte alls :) Vågade mig på att knyta fast den (med en lös ögelknut) och han var kalasduktig!

perrapinne.jpg

Sådana incidenter hade jag också när jag körde in min häst som nu är världens tryggaste i körningen. Han flög fram när det tog i med stocken han släpade en gång, och for runt lite på gårdsplanen med däck bakom sig en annan gång, men stannade efter några sekunder bara så vi kunde lossa däcket.
Då gick jag tillbaka något steg och släpade däcket efter honom för hand till han tyckte det var OK, tömkörde med linor och svängel och kopplade sedan däcket igen. Då gick det väldigt bra.

Tror det bara är "bra" om det händer lite smågrejer och att det slutar helt okej (du fick stopp på hästen snart och han brydde sig inte om pulkan sedan). Då får de en bra erfarenhet av sådana saker.
Låter som att han blev överraskad att det följde med något när han hoppade till :)

En sån körponny som din hade jag gärna haft, han är så vacker :love:

Tack så mycket för synpunkter och komplimangen.

Så tänker jag också faktiskt, att det kan vara bra att få reda ut en "situation" så man vet att det inte är katastrof när det inte går precis som planerat... Hehe. Men jag har sån vansinnig respekt för inkörning så jag oroar mig blå ändå :nailbiting: Inridning är ju ingenting jämfört med inkörning.

Ibland funderar jag ju på hur fasen jag kan tro att jag ska lyckas med något som Mycket-Känd Kusk inte lyckades med på flera månader O_o

Men när det gäller min ponny tror jag faktiskt att själva samspelet är det viktigaste, han är en "stor" tuff hingst som inte lyssnar/bryr sig om han inte vill.

Tur att han älskar att jobba med mig :D Det ska nog bli bra tillslut.

Han har verkligen fattat att man ska dra, vi har "hängt" och "hållt emot" ordentligt och han bara sänker huvudet och tar i, så himla duktig :love:

Ska försöka hitta tillbaka till optimismen jag kände i höstas, nu vill man ju verkligen ut och köra i vårsolen.

Håller tummarna för dig och din kille!
Tror oxå att samspelet och kontakten är viktig, sen har proffs gärna mer bråttom än "amatörer" eftersom ingen vill betala för inkörning (eller vad som helst) som tar hur lång tid som helst. Så gör man det själv kan man ta sin tid så de får acceptera varje steg..

Här hemma har våren kommit, pappan tog med fälgarna till min rockard för nya däck idag, för nu har alla beg. däck tinat fram. Nästa helg kan jag såga till nya brädor till sits och ryggstöd, eftersom även vårat eget virkesförråd tinat fram.
Har bestämt mig för att försöka få fram en snygg färg med svartbets, på tryckt virke. Kan bli intressanta färgtoner.. =)

skickar med en före-bild, det fanns lite att jobba med och mycket är det kvar..;)
rockardfoumlre_zps855d26bb.jpg

Har köpt en hingst född 2012, lär nog bli parhäst med en av mina andra. I 1,5 år ska han bara gå och äta och ha det bra, sedan är det dags för inkörning :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 913
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar