Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Hugger min egen knapp.

Får ju visa lite bilder på lillskiten nu när vi äntligen varit ute på årets första körrunda :love: Isak skötte sig bättre än bäst, stod helt stilla när jag kopplade på vagnen och skötte sig utmärkt på turen.

Kul tråd!

Min arab född -05 är under inkörning, och ska nu börja gå med inkörninsskackel. Är van vid draglinor och svängel, och har gått en del med en skackel.

Bild tagen för ett par månader sen.
RIMG0046.jpg
Är bara så nyfiken... Har du fäst svängeln runt magen? Så smart!! :)
Jag kan ju inget egentligen om körning, men det där kanske är hur man gör?

Tack!:) Linorna sitter fast i pulkan. Självklart styr den ju inte jättebra, men tycker det funkar ok. Körde ju bara runt åkern med just denna hästen så det var ju inga direkta svängar.
Däremot körde jag i ganska hög fart med min betydligt mer rutinerade shettis runt två stolpar, superkul tyckte både jag och hon, och i de svängarna var styrningen på pulkan ganska usel, gällde att luta sig inåt i svängarna :D

Tror inte det beror på selen, testade brösta också och upplevde ingen skillnad.
Oj! Vad kul det låter!!! Tänk om man kunde "stajla" så!! :)

Nä,nu måste jag läsa igenom hela tråden tror jag !

KL

Var ute i trafiken med Isak imorse. Inga som helst problem.
Blev både trav, galopp och en del skritt såklart. En liten runda på ca 15-20 min. :)

Så härligt det ser ut!
Min skulle ha vart i vagn för längesen också men det har inte funnits motivation nog...
Men igår tömkörde vi lite :)

ko06_zps2766907a.jpg

ko11_zps22850528.jpg

ko12_zps3872c72e.jpg

Så himla fin! :love:

Hoppas ni kommer igång med vagnen snart!
Jag har också haft dåligt med motivation nu i det senaste, men hoppas den kommer tillbaka!

Så söt!

KL
Har inte uppdaterat på ett bra tag, men Balder har gått från klarhet tillklarhet! Han har fått följa med massor med gånger bredvid äldre farbror Prins och har då fått dra både rep och en lös skakel på utsidan för att vänja sig vid att vara inramad. Det har gått alldeles utmärkt och numera struntar han fullständigt i att han slår i skaklarna! Jag har även tömkört både med grimskaft på sidorna och en lös skakel åt gången på båda sidor. Han har tränat på att kliva i och ur skaklar och framför allt på att stå stilla tills matte säger framåt. ;)

Idag var det så lyckans dag!!! :bump: :banana:

Balder fick följa med farbror Prins ut på tur med stöttingen, som vanligt med en lös skakel på utsidan. Han fick börja gå på höger sida, gick längs skoterspår och väg och mötte lite bilar utan bekymmer. Travade en bit och gick upp för en lite brantare backe. Sen stannade vi och han fick byta sida. Hela hemvägen gick han alltså på vänster sida.
Hemma plockade jag av stöttingen och tömkörde farbror ett varv runt lägdan med Balder fortfarande kvar på sidan med sin lösa skakel. Sen kom sambon ut och hjälpte mig. Då bytte vi och kastade den lösa skakeln åt sidan, parkerade lilleman mellan de riktiga skaklarna och spände för! Ja, såklart inte allt på en gång, först lite slammer och rycka och dra i selen och greja på men han vred inte ens på ett öra. Så då spände jag för! :o Gjorde en väldigt enkel variant med seltungan genom skakeln och sen ett tunt balsnöre istället för selpinne som jag drog ett varv runt skakeln och knöt i en vanlig rosett, allt för att det skulle vara lätt att lossa och för att det skulle kunna gå av om han blev rädd. Sen flyttade jag över tömmarna till Balder och sambon höll i farbror Prins. Balder fick fortsätta sitta fast i farbror bara för säkerhets skull, men det var helt onödigt! :laugh:
Vi gick ett helt varv runt lägdan, och lilleman skötte sig som om han aldrig gjort annat! Helt lugn och stadig! Inte ett felsteg gjorde han, lyssnade klockrent, drog perfekt, flyttade benen precis så som han ska, struntade i att han råkade komma åt skaklarna ett par gånger och bara knallade vidare... Alltså jag är alldeles lyrisk! :love:

Efter ett varv avslutade vi, han stod helt stilla när jag kopplade loss med öronen spetsade och ett sådär mysigt intresserat uttryck som om han undrade vad det var att göra så stor grej av. :D Ville såklart ha ett bildbevis, men ville inte riskera nåt när det gått så bra, därför höll sambon i farbror tills jag var klar och sen blev vi förevigade med skaklarna på marken. ;)

001_zpscc4c8b39.jpg

JAG ÄR SÅ JÄKLA STOLT OCH GLAD!!! :banana:

För mycket fluff mellan öronen :p :angel:

Mn åh vad kul! Heja er :D Väntar mig uppdatering sen!

Uppdatering: Det har snöat i två dagar nu och är runt -7 grader... Jag får nog vänta en stund till :mad:

Blö, här är det med skitväder!! Ska snart till Sverige för ett par dagars jobb och lite påsklov så pollen får ledigt lite. Efter påsk SKA det vara bra väder så vi kan komma igång på riktigt.

Skicka lite bra väder hittåt också, tack! :D

Idag provade jag bröstan tillsammans med resten av selen och lillen är grymt snygg i sin sele! :love:

Fick för mig att släpa fram däcket och gå ett varv runt gården med honom och släpa däck, vilket han gjorde som om han gör det varje dag, älskade lille häst!

Det är nog 3 månader sedan han släpa ett däck senast :D

Är bara så nyfiken... Har du fäst svängeln runt magen? Så smart!! :)
Jag kan ju inget egentligen om körning, men det där kanske är hur man gör?

Jag skulle vilja säga att det verkligen INTE är smart att fästa svängeln runt magen :eek: speciellt inte vid inköning, vad händer om hästen blir rädd och drar iväg :crazy: usch nej... vill inte ens tänka på det...

Någon här som kan ge tips om var man får tag på tömkörningssele som ska passa omusklad c-ponny. Eller ska man satsa på en körsele direkt? Finns det begagnat marknad för dessa hittar bara travselar i full storlek.

Håller mig till budget klass men vill trots det ha bra grejor. Har en vanlig tömkörningssele från Globus som sägs passa ponny också men det gör den inte... trots max inspänning.

Tips tack!

Hej!
Vill du ha budget så köp en travdäckel. Funkar utmärkt med en padd under.

Hansbosport säljer jag i min butik och deras ligger under 2000 med stående ringar och med en extra kort gjord medföljer.

Svängeln är fastsatt i dragringen, precis som det ska vara. Hur ska man annars fästa svängeln i just en loksele original?
Vi som kör med bröstselar fäster ju svängeln i bröstans dragring/draglinehållare.

Någon här som kan ge tips om var man får tag på tömkörningssele som ska passa omusklad c-ponny. Eller ska man satsa på en körsele direkt? Finns det begagnat marknad för dessa hittar bara travselar i full storlek.

Håller mig till budget klass men vill trots det ha bra grejor. Har en vanlig tömkörningssele från Globus som sägs passa ponny också men det gör den inte... trots max inspänning.

Tips tack!

Min erfarenhet är att det är LÄTT att sälja "riktiga" körselar begagnat. Det är förmodligen därför det är svårt att hitta på annonser, för de går åt snabbt! Jag skulle rekommendera att köpa en körsele direkt. Det finns billiga märken som är helt ok kvalitet, tex Pfiff standard och Driveout start som båda kostar runt 2000 kr för en komplett lädersele. Om ponnyn växer ur eller det inte går som du tänkt med körningen så kommer det inte vara några problem att få sålt.

kl

Det här borde väl nästan räknas som inkörning också, eftersom fyrspann är helt nytt för både mig och hästarna! Satte ihop dem under påskhelgen och nu är det verkligen övningskörning, med alla tömmar man ska hålla reda på och få alla all dra jämnt osv. Men så fantastiskt roligt det är :D

fyrspann.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 371
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 139
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 916
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar