Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*

5262_10151546330022380_698761816_n.jpg

Här är min Lillan, -11. Hon har inte varit så samarbetsvillig i tömkörning innan, har inte riktigt förstått varför man ska gå framåt när jag är bakom. Longering har inte heller funkat, varför trava när man kan promenera i lugn och ro? Hon är en klippa, inte mycket som rubbar henne. Men nu efter vintern har hon verkligen piggnat till, tömkörningen funkar mycket bra och idag har jag tömkört med linor och svängel. Tyvärr så har hon ingen egen sele ännu, på bilden har hon en tömkörningsgjord och min minsta ponnys gamla brösta som är 15cm för kort.. Men det funkar att bara dra linor i. Men nu blir det egen sele så fort jag hittar en som passar damen, och sen ska kan fixa bredare skaklar till vagnen så hon får plats. Kul att äntligen komma igång! Sen har jag ett annat inkörningsprojekt som jag kanske tar tag i till sommaren, en 9-årig ardenner.

Vilka små sötnosar!!

Är imponerad av er som kör in småttingar. Har märkt hur bekvämt det är att tömköra en häst som kan stå still och som kan jog= trav i powerwalktempo! :D
Blir spännande att följa er!

Hjälp va söt! Vad är det för stam?

Antar att det är en welsh ;)

Helt rätt antaget =)

E: Mälby Mei Yen U: Särkens Wendy UE: Simberg Senator.

Söt som socker ja, rena överdosen. Med världens minsta lilla pussvänliga mule och curlade örontippar (fast de syns nog inte på bilderna) :love:

317490_426575600771752_163039634_n.jpg

Senast ändrad:

Haha, ja men det var ju en helt annan femma! Får ursäkta att jag blev så upprörd, men trodde verkligen att det handlade om att knyta fast sig själv i hästen, tack för att det inte var så :D

Man måste ju få ställa "dumma" frågor för att lära sig, så sluta inte med det! :)

KL

IDAG HAR JAG KÖRT MIN LILLA FÖR FÖRSTA GÅNGEN!!!

Jag är så glad så jag vet inte vart jag ska ta vägen! Det gick såå bra!

Men min stallägare var inte så imponerad efteråt när jag berättade det... Hon är gammal landslagskusk (fyrspann).

Min vagn matchar inte ponnyns sele men jag la skacklarna i öglorna ändå (vagnen är gjord för fast bröstsele eller loksele) och dom låg ju kvar där så vi körde på... Både hjälm och handskar glömde jag i stallet och min medhjälpare gick bredvid men livlinan (grimskaftet i grimman under tränset) hängde över ponnyns hals bara...

"Vad hade du gjort om han hoppat till då? Då hade skackeln på ena sidan flugit ur och där hade du suttit i skiten sen"

Det har hon naturligtvis rätt i och i morgon åker kompisens fasta bröstsele på istället! Och hjälmen naturligtvis!

Men jag är ääändå lycklig :D :p

Inga draglinor? Med draglinor försvinner ju selproblemet, då kan skakeln ligga lös i hållaren ju, om du har baksele och draglinor - för det ser ut att vara stängda skakelhållare (dvs skakeln kan inte hoppa ur uppåt).

Men grattis till premiären!!

Ja det har du rätt i, jag kan ju använda draglinorna. Jag kan dock inte fästa bakselen i vagnen, finns inget "stopp" för baksele på skacklarna...
Idag hade jag glömt draglinorna hemma :o

Jag ska köpa en "riktig" rockard i sommar, detta är en vagn, som jag moddat lite, som jag fick med när jag köpte tillbaka ponnyn :)

Ja det har du rätt i, jag kan ju använda draglinorna. Jag kan dock inte fästa bakselen i vagnen, finns inget "stopp" för baksele på skacklarna...

Om du har någon med rätt verktyg (typ en svets!) i närheten, så borde det vara snabbt fixat!

Grattis till premiärturen!

Idag hade jag glömt draglinorna hemma :o

Jag ska köpa en "riktig" rockard i sommar, detta är en vagn, som jag moddat lite, som jag fick med när jag köpte tillbaka ponnyn :)

Jag har ju loksele, så jag har ju bakselen i dragringarna. Men blir ju lite knepigare med en bröstsele att göra så.

Men, är det öglor på skakeln, för att fästa selen? (Brukar ju endera vara piggar eller öglor, sällan en helt slät skakel). Då kan du fästa bakselen där sålänge. Det gör ju inget om bakselen är fäst långt fram på skakeln, sålänge remmarna räcker och den är korrekt spänd.

Det är öglor för skakelremmar. Tror inte bakselsremmarna går så långt fram, går ju att förlänga förstås men känns overkill just nu...

Jag kan låna en bröstsele med fast brösta nu när vi bara kör fram och tillbaka på en rak väg och meningen är väl att skaffa en ny rockard inom en månad eller två kanske. (Har en lägenhetsaffär att göra klart först + skulder att betala tillbaka som ska ordnas direkt efter midsommar så efter där vet jag vilket kapital jag har att röra mig med för "hobbys" ;) )

Ta det här rätt nu, men varför vill du köra in hästen på ett vis där den inte drar bekvämt? Är det inte bättre att just under inkörning ge hästen optimala förutsättningar för att få dra bekvämt och ändamålsenligt? Alltså att använda draglinor, svängel (det sitter ju redan på vagnen) och baksele?

Jag skulle om det är vad som saknas hellre förlänga bakselens remmar (det lär ju kosta typ under hundralappen, du kan ju göra en egen förlängning) och sätta dem i skakelöglorna alt svetsa dit fäste på skakeln än låta hästen dra med fast brösta/i skakeln och utan baksele. Och having said that har det hänt att jag låtit den väl inkörda stensäkra shettisen dra utan draglinor. Men på en under inkörning - nä. Då ska det ju dels vara så säkert som möjligt, och så bekvämt och ändamålsenligt som möjligt för hästen så den inte får några negativa associationer =)

Fast det är många som kör in i en enkel brösta just för att det är så lätt att få loss hästen snabbt. I början av inkörningen kör man på plan mark, med lätt vagn, en kort stund.

Va roligt, grattis!

Jag har inte heller använt mina riktiga draglinor än, just för att jag vill få av vagnen snabbt om det behövs, jag har istället haft linor med "enkla" spännen som man får upp på en sekund.

Min pålle var ju i vagn några gånger under senhösten men sen har vagnen stått och väntat på våren i nästan ett halvår.

Tills NU:

20130509_165447.jpg

Hängde på den direkt och gick lite hit å dit i ett par minuter bara, det kändes så bra!

Jag själv är lite skadad just nu, därav höll jag mig till den minimalistiska stilen på ponnyn :p Jag kan inte knäppa spännen osv nämligen.

Fast det är många som kör in i en enkel brösta just för att det är så lätt att få loss hästen snabbt. I början av inkörningen kör man på plan mark, med lätt vagn, en kort stund.

Fast hur är en fast brösta innebära en snabbare/säkrare losstagning om det krisar? Om man låter hästen dra i skakeln (som är fäst i selen), så är ju frånspänningstiden helt avhängig hur skakeln är fäst. Om man låter hästen dra med draglinor så absolut om de enbart kan spännas ifrån snabbt vid svängeln eller måste knäppas upp vid bröstan, då blir det ganska läskigt. Men det går ju att sätta ett spänne som gör att draglinan kan lossas (framtill) på en sekund?

Vad kul! Vilken fin vagn du har, vad är det för sort? Är det en sån där cavaletti eller oxer?

Med en fast brösta är det två remmar du ska får av. Om du använder draglinor på ett korrekt sätt måste du dessutom använda baksele, då är du uppe i sex remmar att få av om det händer något. På mina draglinor finns alternativet spänna upp vid bröstan eller ta loss från svängeln, ända stället det gör att ha snabbfäste på är vid svängeln. Hur ser det spännet ut som gör att du kan lossa draglinan framtill på en sekund?

Jag föredrar att köra in i en enkel brösta, det handlar om så lätt arbete att hästen inte känner något obehag av det. Sedan lägger jag succesivt till draglinor och baksele.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 913
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar