Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Hon är så söt din lilla! (Den andra med, älskar färgen på den!)
Du verkar få händerna fulla med henne, lycka till med toleransträningen, det är ett av mina favoritområden att träna! ( numera suckar hästen när jag kommer med mina presenningar och läskiga saker, men snart ska de fram igen och fästas i däcket hon ska släpa!
Här hemma är det stiltje, hästen ha fått tentavila medan jag pluggar som en idiot. Längtar till lördag när jag får mitt liv och hästliv tillbaka!

Då blir det tömkörning och göra färdigt rockarden!

Ja, hon är totalt orädd så där är det inga problem. Däremot opålitlig, man kan inte riktigt lita på att hon inte helt plötsligt springer iväg från en :meh:
Men det går bättre och bättre! Vi lär känna varandra bättre och lär oss var vi har varandra.

Tömkörningen går kalas nu, har till och med börjat be om skolor!
Tänkte prova hänga på linor nu i veckan. Ska leta upp ett gammalt däck att släpa på travbanan tänkte jag :d

Jag ropar till sambon: kom får du se Santa Claus driving a horse. :D

Nej men skämt åsido, vilken härlig gubbe!

Känner dock en viss oro för att han när som helst ska drabbas av någon slags hjärtsmäll :nailbiting:

Spännande! ;)

Hittade en video som jag måste dela med mig av, älskar hur han pratar med hästen. Ett trevligt avbrott från alla amerikanare i youtubevideos som bara verkar skrika åt hästarna...

http://www.youtube.com/watch?v=NOtqwkxDMIo

Shit.. Undrar HUR han kom dit han är med hästen. Jag menar OM det gått åt helvete när hästen har däcket och linorna intrasslade - så katastrof. Och någon gång måste ju varit första gången det provades. Så skulle varit jätteroligt se hur själva träningen från dag ett gick till.

Liksom urmodellen för tomten har han en överhängande risk för hjärtattack.. ;p

Förutom en direkt fortsättning på denna film där han förklarar närmare sin träningsfilosofi, har de lagt upp massor med klipp av olika hästar. ( något jag lovat mig själv att inte kolla igenom förränn tentorna är avklarade på fredag) men någon gör så här video skulle inte komma, då de gör olika med varje individuell häst. Men man kan nog hämta mycket matnyttigt från deras digra klippbibliotek!

Har en enorm respekt för typen kunniga, ödmjuka hästmänniskor, som på något sätt verkligen ser hästen. Det är ett sant nöje att se dem jobba tycker jag

*kl
Min är tömkörd, har släpat slanor och lärt sig att "kliva i vagnen". El det var för en vecka sedan, nu kanske hon har släpat däck och dragit vagn också :)

*kl*
Jag och Grabbarna Russ kan nog lämna den här tråden nu och istället passa in i "Körfolks"- tråden! Båda går att spänna för och köra själv nu och uppför sig mycket bra! Så nu är det konditionsträning och vidare utbildning som gäller!

KL

Hoppas man får man hoppa in lite så här i slutet på tråden med sitt inkörningsprojekt:)

Jag har just tagit upp tömkörningen med Kalle, 4 år och kan behöva lite glada tillrop.
Tyvärr kom jag av mig när vi höll på som bäst för ganska exakt ett år sen då Kalles lillebror helt plötsligt blev sjuk och fick tas bort.
Fast så här i efterhand skadade det inte att Kalle fick mogna och ridas lite ett år till för allt satt riktigt fint igår och inspirationen var på topp:)
Om det inte ösregnar ikväll åker selen på igen för en liten promenad längs sommarhagen.

Ny rapport: mängder av blåmärken på inköraren och en ponny som påstår att vagn som kommer bakifrån äter små russ.

Tömkörningen går däremot toppen.

Ska ut nästa vecka eller kanske torsdag och prata om hur vi fortsätter.

åh, fy! Men kan glädja dig (eller inköraren kanske) med att min ponny också höll på så där ett tag men är idag en jättefin körhäst.

Tömkörde Kalle på en ny väg igår. Läskigt tyckte Kalle men han bet ihop och gjorde sitt bästa.
Jag har en dålig vana att fastna i grunder och inte ta mig framåt men denna gång ska jag försöka lägga på ett kol så kanske mitt inkörningsprojekt är klart om fem år eller så;)

Det tror vi också :)
Hon är inte rädd för vagnen eller ljud i övrigt. Kan släpa på vad som helst och lägger man på skaklarna "ovanifrån" går det bra. Men hon vill inte stå still och lite annat sånt. Så mer hantering löser det nog :)

Grattis till att få joina de "vuxna" skaran av körfolk! ;) dit längtar jag oxå!

Välkommen ASKAPLASKA, kul med tillskott i tråden!
Själv har jag också fastnat i grunderna, har nu hållt på med inkörningen i över ett år, och toleransträningen har gått så långt att hästen somnar när hon ska släpa läskiga saker! :p Satte på linor och knöt i petflaskor med grus i igår, tömkörde längs en grusväg och gick och sparkade på dem hela vägen... Hon reagerade bara på en blå blomma i vägkanten... Den mesta action som var när jag missade flaskan och sparkade på en stenhög istället, men även mina svordomar och illvrål tog hon med ro..

Selen har anlänt och nu ska bara rockarden byggas klart, lasering av sittbrädor och sen sätta fast dem och en svängel så är den klar att tas i bruk!!

Slänger in en fråga: ni som har rockarden klar, hur ser den ut bakifrån? har ni reflexer och isf hur många/stora?

Och jag känner att jag INTE lägger nog på grunderna.. ;) är lite rädd att jag missat något, spontant känns det som att Frasse typ är redo att spännas för, men jag tvekar lite att ta det där sista steget ;)
Vi har haft lite uppehåll i vinter, men nu är vi igång med tömkörning igen. Har släpat däck och hemma gjorda "skaklar" som påminnelse och det var ju inga problem. Ljud från släpade grejer verkar inte bekomma honom alls..

Jag beställde en "Oxer"-rockard som vi fick hem i veckan och den blev ihopmonterad idag. I morgon ska jag dra runt den lite och låta honom få lite närkontakt.
Jag funderar också(nu när du sa det) på reflexer osv. Det finns inget sånt på vagnen nu, och det verkar inte finnas att köpa till hos ÅF. Ska googla runt lite..

Samma här, därför får hon släpa allt annat än en vagn! ;) men jag har börjat fatta vinken att det räcker nu.. :)
Är också livrädd att ha missat nåt självklart, men efter ett år borde vi ha täckt det mesta man kan göra..

Det går att sätta henne i vagnen nu och dra den med handkraft utan att hon bekymrar sig :)

Finns det egentligen nån "rekommenderad" tid att lägga upp inkörningen på?
Självklart är ju hästen en individ men jag tänker lite överlag.

När jag lämnade in en typ ohnaterad unghäst för hantering och inkörning så räknade de med att det borde kunna göras klart på 6-8 veckor.
Jag tror inte tiden är så viktig, mer att man verkligen inte glömmer något moment, och att man ser till att hästen är HELT med på noterna vid varje moment innan man går vidare.

Den jag lämnar till brukar på fyra veckor hinna träna de till att stå still när en person spänner för, skritta och trava och sen spänna ifrån.

Sen ska de ju lära sig att vända med vagn, bromsa i nedförsbackar osv.

Mitt russ är den första som behöver mer än fyra veckor, ser ut att bli fem :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 120
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 913
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar