Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Och mitt lilla älsklingsmonster var iväg till ett riktigt proffs men lyckades ändå inte komma i vagn på tre månader och sen var det dags att komma hem för betäckningssäsongen. :meh:

Så vissa behöver betydligt mer än fyra veckor :p

Bonusbild:

HStill+22.jpeg

Känner mig hoppfull men jag har inte lyckats få någon hjälp nu under vår/sommar så jag bara "hänger på" vagnen utan att spänna fast och drar den några meter då och då (vilket går helt problemfritt).

Huvudsaken är ju att det blir bra :)

Fick precis sms om att selen har kommit, så den ska jag hämta och testa på det andra russet, som nog också ska köras in :)

IMAG0085_zpsc4cf2770.jpg

Lite äldre dock, typ 21 :D

Oj så söt! Fin fin!

Jag har lite gett upp med min, insåg att det kan bli vääldigt äckligt att köra henne när hon brunstar. Hon kissar och kissar och kissar.. Det skvätter och blir äckligt överallt. Hon ska köras in, bara inte just nu :p

Idag drog lilla Lime vagnen alldeles själv! Nu när hon fattat vad dm väntas av henne så gör hon det som ett proffs :-)

Ser jättetrevligt ut!

Kalle har gått från ytterlighet till ytterlighet idag. I början på turen var han superstökig och skulle snurra runt och gå hem till kompisen som levde rövare borta i hagen men jag hängde bakom med hälarna i backen och tillslut kom vi överens om att lämna gårdsplanen.
Sen tränade vi halter, igångsättningar och lite åttvolter, gick jättebra!
Det är så skönt när strulet kommer i början på turen och man avslutar med nåt bra:)

100MEDIA_IMAG0176_zpsa5bd16de.jpg

Körponny! Det är elvan som är på inkörning, hämtas på torsdag.

Fuxen har släpat på kedjor i två dagar, idag blir det däck också :)

Grattis!

För mig som inte lämnat bort på inkörning nån gång: räknas hästen som körklar nu, bara att ge sig ut, eller har du en massa finslip innan det går att sela och sticka ut själv?

Köra ja men det är bara den absoluta grunden. Hon går att spänna för och ifrån om man är själv, kan skritta och trava. Och går fram utan draghjälp.

Sen ska hon ju lära sig att svänga på små ytor, rygga, hålla emot i bakselen osv.

Så här började vi dagen:

20130624_105217.jpg

Inte jätteexalterad ponny direkt, haha. Skötte sig jättebra gjorde han, vi drog vagnen i ca 10 min, nästa gång tänker jag köra lite mer seriöst (tänker typ med sele och sånt :p).

Provade att ge mig ut på en tömkörningssväng med Kalle i morse men bromsarna var stora som gaseller och jag tvingades ge upp redan innan jag börjat. Kanske lika bra det.
Däremot gick det bättre nu ikväll, så bra att jag gick och funderade på annat och höll på att glömma bort vad vi höll på med där en stund:o
Alltså jag MÅSTE börja avancera snart:p

Är ruskigt nära att slå till på en maratonvagn som kan användas både till min ena redan inkörda häst och till Kalle i framtiden men jag är så feg, det är så mycket pengar!
Dessutom blir jag inte klok på vikterna. En erfaren kusk sa till mig att min grova islänning på 1.40 skulle ha en maratonvagn som vägde runt 135 kg men är man inte nere på A- B-ponny storlekar då?
Samtidigt som ett företag i norr som säljer begagnade vagnar tyckte att en cob-vagn som väger 180-200 kg skulle passa henne.
Hjälp mig gärna här!

*kl*

Länge sedan man var här. Pållarna har fått stå ett tag och växa och mogna till sig lite.

Ove har fått testa "dra" vagn. Inga som helst problem där inte :D
null_zps57bea428.jpg

Rebel har jag nu börjat vänja vid selen.
null_zps53951e8e.jpg

null_zps48c0c524.jpg

Det är ingen riktig oxer, ja inte enligt prislappen iaf :D

Något bättre svar har ja int :p Köpte den av No**vagn, eller man kanske får skriva ut namnet här, nä nu blev jag osäker.

Senast ändrad:

Den ser Exakt (!) ut som min Oxer. O_o Vaddå enligt prislappen? Dyrare eller billigare? :p

Norrvagn(ar?) är rätt billiga :)

IMAG0148_zps4ed4a0e1.jpg

Har hämtat hem Lime nu :-) Tio dagars vila och sen börjar jag om från noll :)

Idag har Kalle dragit ett långt spö längs ena sidan. Det skrapade i backen och slog lite mot benet men Kalle var tapper och stod ut.
Vi har också övat på det vi har svårast för, att gå över gårdsplan utan att fega ur, snurra runt och gå hem.

Och jag har köpt en maratonvagn! Så nu MÅSTE Kalle köras in ordentligt för jag kan knappt vänta tills den dag jag får hänga på honom den:d
Tur att jag har några inkörda hästar redan så jag kan ta ut den och busa lite iallafall:)

Den ser Exakt (!) ut som min Oxer. O_o Vaddå enligt prislappen? Dyrare eller billigare? :p

Tror nog jag snackat lite i nattmössan, har fått för mig att de är betydligt dyrare men nu blev jag osäker (har seg uppkoppling och kan inte googla runt obehindrat och därmed få svar på frågan...).

Betalade 4 500 för min vagn, ny, och har därmed fått för mig att det inte är en oxer men som sagt börjar jag ifrågasätta mig själv nu :p

Jag betalade det dubbla men det kanske var du som hade tur! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 117
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 913
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar