Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*
Igår var andra gången vi var ute och tränade på vägen. Ove skötte sig helt super :love: Lite skrikig bara när vi gick förbi 3 fjord-damer men mer gjorde han inte :D Testade även sätta mig i den så han fick dra, dock bara ett par meter då det var dåligt med luft i däcken men nu har jag iaf åkt lite bakom lilla Ove :)

null_zps9ba7a115.jpg

null_zps6b640d2e.jpg

null_zps250cdaa3.jpg

Härligt! Vad söt han är!

Jag vågade tillslut hänga på vagnen ordentligt på Frasse igår, vi styrde runt lite på ridbanan utan problem :D vände lite snett igenom osv så han lär känna skaklarna.

Nu har jag kommit såpass att jag börjar fundera på tillpassning av vagnen. Hur ska den vara egentligen? Skaklarna är böjda och kan vridas så att man får alla möjliga bredder och vinklar. Hur vet jag vad som är bäst?
Samma med vagnen, vinkeln mellan skakel och vagn kan ändras, så hur vet jag när vagnen är i balans?
Det är en Oxer vi har (från Ädelssons) och en giggsele med selettdäckel.

Nu är jag ingen expert på oxrar men balansen kanske du kan hitta genom att hålla i skaklarna i den höjd de ska vara på hästen och flytta dem i de olika lägena och känna var den är lättast men ändå inte vill "tippa bakåt". Och prova även med kusk i:)

Här hemma går det lite långsamt nu för det är så gräsligt med broms och det går inte att kommunicera ordentligt med Kalle då.
Har försökt förlägga våra aktiviteter till kvällarna och just denna kväll var vi ute och tränade med lite olika saker hängandes längs sidorna vilket efter lite bakbensviftande gick riktigt bra efter en stund:D

*KL*

Jag har fått en fixidé om att jag ska köra in min cob så tänkte presentera honom kort här!

Planen är egentligen bara att använda körningen som ett komplement till ridningen, för att komma åt och träna honom på ett annat sätt och för att omväxling förnöjer. Samt att jag har en vision av att han kommer se jäkligt pampig ut framför en vagn! :d

Hästen min, eller ponnyn, eller cobben eller hur man nu vill uttrycka sig, är född 2006. Han är dressyrriden framförallt och vi har även varit på ett par utställningar. Bäst beskrivet är han snäll, jag kan inte ens påminna mig själv om att jag sett honom arg eller sur. Han är känslig, väldigt känslig, och bakskygg. Jag har tömkört honom sedan länge, så han är van vid tömmar och även vid att de flaxar, slänger runt benen etc.

Just nu jagar jag sele så jag ska kunna vänja in honom dels vid den, vilket jag inte tror är några problem, och för att så småningom kunna sätta på draglinor och ljudträna.

Så här ser han ut

Ja, jag kollade på lite bilder och det ser ut som att man bör sträva efter att sitsen är vågrät på vagnen, ska testa med att känna hur det känns i skaklarna också.

Idag skulle vi testa med draglinorna, men de är ju alldeles för korta :O
Nu undrar jag ju hur nära vagnen hästkraken ska gå egentligen? Som det är nu är det ca 85 cm mellan hans hamstrings(längst bak på låret) och början på vagnen. Vagnen kom med två olika längder på skaklar, och vi har satt i de längre. Frågan är om man skulle ta de kortare?
Hur mycket plats behöver de bakåt?

De andra skaklarna är 30 cm kortare.

Det var ganska lång mellan häst och vagn, 50 cm står det i TR, på mindre ponnyer brukar måttet has-mark vara ganska lagom.

Längre avstånd gör ju inget, om hästen slår kan det ju vara ganska skönt, ända är ju att ekipaget blir lite klumpigare.

Oh! Härligt med någon som har koll! Var ska man mäta egentligen? Hasen, sittbensknölen eller vad? Sittbensknölen borde ju vara enklast då den inte ändrar sig oavsett hur hästen står...
Sedan mätte jag typ till svängeln, den sitter nästan på samma avstånd som resten av "buren" så att säga.

Oxer-vagnen ska vara till hästar "upp till 155 cm" och som min kille är lite drygt 160 så tog jag de långa skaklarna. Men det kanske skulle vara bättre med de korta.. Eller så köper jag längre draglinor.

Slår tror jag inte han gör :D

Enklast är att ställa hästen jämt på alla fyra mellan skaklarna och sen mäta mellan delen längst bak på hästen till delen längst fram på vagnen sas.

*kl på mig själv*
Hoppar in här igen med mina nya inkörningsprojekt!

Låt mig presenterar: *damdamdam*

Milton och Melwin!

Båda är russ, födda -12 på Lojsta Hed, efter Tyfon 617.
Näst intill helt ohanterade när de kom hit för ca en månad sen, tog dryga timmen bara att få på grimmor och lasta:crazy:

Den brune, Melwin, har samma mor som Järv, Töa.
Är i sättet väldigt lik sin bror som ung, så det lovar gott! Har dessutom ett fantastiskt travsteg och är snabb redan nu, så det kan nog bli en travponny av honom.

Isabellens, Miltons, mor heter Majvi.
En mkt försiktig herre som helst kommer fram själv och blir kliad men man får inte ta i grimma eller klia ngn annan stans än pannan. Rör sig också rel. trevligt men är inne i en växtperiod nu.

Tanken är att de ska köras in och sedan ev. säljas om de inte passar in i spannet.

Vad spännande med två riktigt ohanterade färskingar:)
Det var min Kalle för snart fyra år sen också men nu är han både inriden och snart inkörd, hoppas jag:D

Sötnosar! :d

Idag testade vi att använda de kortare skaklarna för att känna efter angående längden. Ekipaget blev ju mycket smidigare med 30 cm borta, men jag undrar om det inte är för tajt? Hade självklart ingen måttstock med, ska mäta nästa gång. Testade att trava lite lugnt och det var inga problem, men galopp vet jag inte om jag skulle våga...

Här är en liten film på "eländet" :D
Vad tror ni?

Tycker det ser tajt ut mellan häst och vagn... Trodde aldrig att shettisen skulle slå heller men en dag när vi travade kom det en liten bock. Han har inte gjort det igen men just då var jag glad att det fanns luft mellan häst och vagn... Har 50-60 cm.

Och var är hjälmen? O_o

Annars ser det lugnt och fint ut! Men ha hellre nån som går vid huvudet om du är osäker så du kan sitta ordentligt mitt över hjulaxeln, blir lätt snedvikt i en tvåhjuling annars...
Samt att om hästen rycker till så har du svårt att hålla balansen när du inte har stöd för bägge fötter. Inte kul att trilla av bakåt utan hjälm dessutom.

Senast ändrad:

Det ser ut som att du försöker att vara "försiktig" så att vagnen inte skramlar när du kliver i och ur?

Ser lugnt och harmoniskt ut:)
Kör du på sidepull? Jag rider i stort sett bara på sidepull och är en riktig sidepullförespråkare men jag skulle nog aldrig våga köra i en av den anledningen att säkerheten i en sidepull sitter i att du med full kraft kan ta i ena tygeln och nästintill vända hästen i farten om den skulle pipa iväg. Det blir farligt i vagn:crazy:
Självklart sagt i all välmening!:)

Tycker det ser tajt ut mellan häst och vagn... Trodde aldrig att shettisen skulle slå heller men en dag när vi travade kom det en liten bock. Han har inte gjort det igen men just då var jag glad att det fanns luft mellan häst och vagn... Har 50-60 cm.

Och var är hjälmen? O_o

Annars ser det lugnt och fint ut! Men ha hellre nån som går vid huvudet om du är osäker så du kan sitta ordentligt mitt över hjulaxeln, blir lätt snedvikt i en tvåhjuling annars...
Samt att om hästen rycker till så har du svårt att hålla balansen när du inte har stöd för bägge fötter. Inte kul att trilla av bakåt utan hjälm dessutom.
*+kl*

Ooops! :crazy: Jag som klagar på alla andra som kör utan hjälm :o
Jag hade egentligen inte tänkt åka utan bara låta honom testa att dra med brösta/draglinor och så blev jag sugen och bara testade och glömde helt hjälmen...
Maken som filmar hade sin ponny i handen, normalt sett går han där framme som säkerhet.

Och ja, jag sätter min lite försiktigt då jag såg att han tittade konstigt på mig. Jag klappade lite på sätet och gjorde lite ljud innan jag klev i också. Det där var första gången jag var upp i vagnen nämligen. Och det var också anledningen till att jag satt sådär på sidan, för att kunna skutta ur lite snyggt om han skulle bli nervös.

Angående sidepullen så förstår jag hur du tänker, än har vi bara varit på ridbanan, men jag har också tänkt tanken att jag vete sjutton om jag törs köra med sidepull sen. Ponnyn är så känslig så med honom är det inga problem, men det här åbäket är lite stabilare och det skulle kanske kunna bli svårt att få stopp på honom om det skulle vara så. Nu är han inte en sån som springer långt om han blir rädd, han fryser hellre. Men ändå. Han håller på att skolas in på bett.

Men till grundfrågan, det är alltså inte bara jag som tycker att det känns tajt. Då ser jag till att skaffa längre draglinor istället, är ju enkelt gjort. Om man vill i framtiden kanske man kan ta de kortare skaklarna på tävling för att få ett smidigare ekipage, men såhär i början vill jag ju inte riskera att han slår och blir rädd för vagnen eller skadar sig.

Tack för input!

Och ja, jag sätter min lite försiktigt då jag såg att han tittade konstigt på mig. Jag klappade lite på sätet och gjorde lite ljud innan jag klev i också. Det där var första gången jag var upp i vagnen nämligen. Och det var också anledningen till att jag satt sådär på sidan, för att kunna skutta ur lite snyggt om han skulle bli nervös.

Då skulle jag vänta med att sitta upp tills hästen är helt lugn och tillfreds med situationen. Och alltid ha någon vid huvudet såhär i början. Absolut om det är första gången.

Och nej, det är inte säkert att man hinner skutta ur lite snyggt om hästen rycker framåt... Trilla ur bakåt och tappa en förspänd häst vill du INTE.

Jo, jag vet, och jag skulle inte ha satt mig upp om jag inte känt att han var tillräckligt lugn. Han är en cool häst och jag känner honom väl, haft honom sedan han var åring.
Men absolut, hjälpreda där framme brukar vi ha och lär vi ha ett tag framöver.

Åh, är det från senaste Welsh Syd-utställningen? Tror jag såg dig och din häst. Visst startade du i en ridklass också?

Har du längre skaklar till vagnen? Vagnen är egentligen helt för liten för en så stor häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 111
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 913
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar