Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Hej!

Jag bor norr om Sthm, så det borde ju kunna gå att hitta nån hjälp tycker jag. Jag vet bara inte var jag ska leta.

Drömmen skulle ju vara en tränare som ville komma ut minst 1 gång/vecka och visa/hjälpa och sen kan vi öva själva när hen inte är där. Jag har ju lite problem att ta oss nånstans (ingen bil, inget släp). När pållan är inkörd löser sig problemet själv- då kan ju hon dra oss dit vi vill :-).. (obs, kan vara lite ironisk).

Men det är verkligen roligt att pållan kan dra nånting, när jag köpte henne var hon så "bakskygg"/ känslig för att få saker på benen att hon bockade när saker nuddade benen :-). Och nu funkar ju repsom hänger lösa mot benen helt utan problem, det är bara när de sitter fast som det är otäckt- men då svänger hon iaf sådär fint och korsar benen :-).

Här är en bild på stackars underverket med hela selen på (tips på inpassning mottages tacksamt- det var ett bra tag sen jag höll på med körning).
970256_543931258976065_464851052_n.jpg

/ Lavinia, ser framemot en inkörd prinsessa..

Jag tycker det är svårt att uttala mig om folks utrustning efter att ha sett en bild. Eventuellt behöver det kanske spännas ut lite? Eller så blir det bra när den hamnar i drag:)

Men nu vill jag meddela något jag är stolt över:
Kalle har dragit vagn för första gången idag!
Kursen är fantastiskt givande och till min stora lycka har vi hela morgondagen kvar också:) Då blir det åka av!

Vad kul!!!

Jag testade för några dagar sen att dra "pinne" från hästryggen (den låg över vägen så det var bara att böja mig ner och släpa iväg). Pållan var som vanligt superduktig!

Imorgon blir det nog lite däck innan jag åker bort en hel vecka..

/Lavinia

Det är ju en jättebra början!
Sen kan du kanske hänga den bredvid eller bakom när du rider eller tömkör så har du kommit bit till.
Kalle fick dra sitt körspö ganska många gånger innan jag gick vidare:D

Nu är kursen slut och jag måste säga att jag är mer än nöjd med resultatet, Kalle är nu inkörd och har varit fantastisk.
Ridhuset var fullt av nyfikna och engagerade människor och vi är som vanligt ordentligt fotodokumenterade från alla håll så det är kanske dags att jag visar upp mitt inkörningsprojekt även här;)

Så, här är vi:
20130804_180117_51fe87c3e087c357b3a6aa3a.jpg

Jag har kikat in lite på din blogg. Riktigt kul projekt :D

På bloggen ser det ut som du har någon bettlös variant. Kan du inte berätta mer om huvudlaget? :)

Det är en turkisk kamelgrimma. Vi har som ursäkt att resa utomlands varje år för att hitta roliga och funktionella kamelgrejer då det är lite dåligt med sånt i det här landet:D
Eftersom kameler har en massa tänder i vägen kan man inte ha något bett på dem och det helt omöjligt att försöka göra om hästgrejer och få det att passa.
Grimman måste sitta så pass högt som den gör för de har väldigt sköra nosryggar och man knäcker dem lätt om nosremmen sitter för lågt.
Vi testade något mycket intressant på kursen, nämligen att fästa tömmarna längst fram i ringen istället och fick då fram en mycket mild hackamoreeffekt.
När jag rider med det huvudlaget har jag två kedjor korsade under hakan ala bitlessbriddlevarianten men det finns ju ingen poäng med det när jag tömkör eller kör då jag inte använder mig av ledande tygeltag då.

Är det sant???!
Såg bilden och tog för givet att det var ett skämt! Shit vad häftigt!
En annans inkörningsprojekt känns genast väldigt beige i jämförelse! ;) var det många tappade hakor på kursen?

Ingen är ska känna sig beige med sina inkörningsprojekt, vi är ju hjältar allihopa och en häst är mycket svårare eftersom de ha sin flyktinstinkt mot sig. Det slipper vi med kameler:)

Ang tappade hakor på kursen så var det säkert några, jag var så koncentrerad på mitt och är rätt van när vi är ute och jobbar så jag tänker inte på det.

Det mesta är beige jämfört med en kamel framför maratonvagn! ;) all heder åt dig!

Så förvånande att se, efter att ha läst dina inlägg, och aldrig anat att det var en kamel du hade! Hur kommer det sig att du satsat på något så Osvensson??

Kan bara hålla med!

Både jag och sambo tappade hakorna rejält av bilden med kamelen. Vi fullkomligt älskar kameldjur!! Så häftigt med körkamel.. Då blir min lilla vagns"åsna" plötsligt rätt blek..

Urhäftigt!

/Lavinia

Det finns många saker som gjort att jag är "Osvensson" fast jag försöker vara Svensson så mycket jag kan:D och det är svårt att förklara lite snabbt varför jag lever med kameler och jag vill inte kapa tråden för mycket:o

Det mesta är beige jämfört med en kamel framför maratonvagn! ;) all heder åt dig!

Så förvånande att se, efter att ha läst dina inlägg, och aldrig anat att det var en kamel du hade! Hur kommer det sig att du satsat på något så Osvensson??

Ja, det där var väl typ min reaktion också: en KAMEL?? :nailbiting:

Ascoolt, hade jag vetat att det var en kamel du skulle ta med till kursen du nämnde så hade jag banne mig åkt över hela landet för att vara med och se.

Vi håller ju till i Brottby, visst håller ni till i närheten? Jag är ju ingen körexpert alls, men några hästar har jag varit med och kört in, så jag kanske kan hjälpa med något i alla fall :) Säg till i så fall kan vi ju träffas och prova lite :)

Det vore supernice!

Jag är på semester 1 vecka nu (väntar på att få gå och bada) men vi är ju tillbaka i vårt gamla stall vid Gillingebanan så vi borde ju kunna få ihop nåt tycker jag :-).

Jag är ju inte heller någon expert, förra pållan kom till att vara i vagn en gång innan hon blev sjukare och sjukare och innan dess har jag bara kommit till att dra träpinnar och tömköra :-)

/Lavina, hör av sig om en vecka!

Men cooooolt! Jag trodde det var photoshopat först! Tänkte typ "de va himla bra gjort...". Sjukt coolt! Jag vill också ha blogg-adress! :D Har inte anat nånting utifrån dina tidigare inlägg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 104
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar