Siglo, 10 årig fullblodsvalack. Första gången han drar vagnen
ww.youtube.com/watch?v=yl6acLYCjGs
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Siglo, 10 årig fullblodsvalack. Första gången han drar vagnen
Det är ett w för lite, lägg till det så fungerar den!Länken funkar inte för mig
Är det inte dags för en del 2 av den här tråden?
Jag har börjat köra in mitt treåriga shetlandssto. Eller..... Jag har i alla fall tömkört henne två gånger! Idag hade jag draghjälp. Gick kanonbra! Det är helt makalöst hur lättlärda shetlandsponnyer är...
Blev inte så mycket styrande idag, men träning på bjudning rakt framåt är ju också bra. Och vi kunde trava lite också. Sen passade jag på att låta henne gå litegrann bredvid de förspända kompisarna för att hon skulle få "känna på" lite hur det är att ha vagnen nära sig.
Snart dags att leta reda på den gamla arbetssvängeln och dra hem lite stockar från skogen. (har tyvärr ingen släpsax, utan vi brukar spänna fast lagom stora pinnar/stockar uppepå svängeln och dra med långa linor.
@Nielaa Vad baserar du det på?
Egen erfarenhet och vad andra också har för erfarenheter, så nop ingen vetenskaplig undersökning*blink*
Shettisar är ju kallblodiga så de förvånar mig icke att de var lugna att köra in=)Jag har kört in ett gäng med shettisar, några lugna och kloka och några betydligt känsligare. Gemensamt för dem alla har varit att de haft lätt för att lära, även om de känsligare fått några fler gånger både med tömkörning och med bara svängel kopplad i draglinor innan jag gått vidare till att dra något (läs däck). Men jag tror nog sjutton att detta är den tryggaste av dem, den som kommer ha varit allra enklast. För hon är inte lika "kvick" rent generellt som de andra (mer travstammade...) har varit.