Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte om jag varit med i tråden innan, men jag tror jag ska köra in mitt new forest sto, f-02.
Hon har börjat krångla så i ridningen, tänkte att körning kan vara ett bra avbrott och kanske kan få henne att tänka på annat än att gå emot skänklar och vara sur.
Tömkörning är hon van vid, så tänkte faktiskt lägga på selen idag och prova hänga på skaklar. Håll en tumme för oss!

Kl
Och knör in mig :)

Namn: Rilla
Ras: finnhäst
Ålder: 1 år 14 april 2014
Användnings område: ridning och brukskörning
Prövat på tömmkörning två gånger

Kl.

Presenterar väl mitt projekt jag tänkte köra in :)

Namn: Perla
Född: december 2003
Ras: Islandshäst och travare
E: Tigur
U: Frostelina
Användningsområde: Allround, både lite hoppning, dressyr, skogsmulle, trickträning och nu förhoppningsvis även hobbykörning :)

Hon är skadad för tillfället och ska, när hon blir bra, sättas igång försiktigt så då tänkte jag tömköra en hel del :)

Mamma hämtade hem en ny häst igår. Tanken är att det ska bli mitt nya inköringsprojekt :) Det är ett 7-årigt Lipizzanersto. Hon är tömkörd en gång annars bara riden så jag räknar med att det kommer ta en stund :)

KL

Jag är lika mycket nybörjare i branschen som min häst, men nu när jag skaffat en sån häringa Nordsvensk ras lär jag väl försöka iaf. ;) (Egentligen ska hon bli dressyrhäst...)

Thornvretens Tundra, f-10 e. Selims Goliat u. Unicque e. Engelstadbron

1526343_10151624617042168_1274792484_n.jpg

Idag har vi kopplat på draglinor för första gången, bekom inte damen ett enda dugg. :)

Här är mitt inkörnings objekt. :) Amarant Rapunzel :) född 2013. Superhärlig tjej och väldigt lugn och trevlig för och bara vara 1 år. :)
10306539_10152195588378068_2947319307878847370_n.jpg

Har hämtat selen och tja den passade okej på den här också..

Jag har för mig att all grund är lagd på honom i forntiden och han är bombsäker men inte plastpåsesäker om han har vilat.

Så igår selade vi på och avslutade med en hängande snöpinne på var sida utan att han blinkade i alla gångarter och med riktningsändringar osv. De är så långa att de släpar i marken och slår emot bakbenen. Han kliver undan som en välkörd häst så jag tror han fick göra ganska mycket som ung, jag vet att han utbildades på töm av B-tränare i körning.

Så vi testar att köra in honom också. Han behöver röra sig med låg belastning och det är väl körningen i ett nötskal!

Men det blir naturligtvis släpa, rasslande kedjor och en massa sånt innan vagnen åker på. Både hemma och på tur. Och när det blåser.

Är det inte dags för en del 2 av den här tråden?

Jag har börjat köra in mitt treåriga shetlandssto. Eller..... Jag har i alla fall tömkört henne två gånger! :p Idag hade jag draghjälp. Gick kanonbra! Det är helt makalöst hur lättlärda shetlandsponnyer är... :love: :love:

10502532_10152229509247404_6073501558263111796_n.jpg

Blev inte så mycket styrande idag, men träning på bjudning rakt framåt är ju också bra. Och vi kunde trava lite också. Sen passade jag på att låta henne gå litegrann bredvid de förspända kompisarna för att hon skulle få "känna på" lite hur det är att ha vagnen nära sig.
Snart dags att leta reda på den gamla arbetssvängeln och dra hem lite stockar från skogen. (har tyvärr ingen släpsax, utan vi brukar spänna fast lagom stora pinnar/stockar uppepå svängeln och dra med långa linor.

Är det inte dags för en del 2 av den här tråden?

Jag har börjat köra in mitt treåriga shetlandssto. Eller..... Jag har i alla fall tömkört henne två gånger! :p Idag hade jag draghjälp. Gick kanonbra! Det är helt makalöst hur lättlärda shetlandsponnyer är... :love: :love:

10502532_10152229509247404_6073501558263111796_n.jpg

Blev inte så mycket styrande idag, men träning på bjudning rakt framåt är ju också bra. Och vi kunde trava lite också. Sen passade jag på att låta henne gå litegrann bredvid de förspända kompisarna för att hon skulle få "känna på" lite hur det är att ha vagnen nära sig.
Snart dags att leta reda på den gamla arbetssvängeln och dra hem lite stockar från skogen. (har tyvärr ingen släpsax, utan vi brukar spänna fast lagom stora pinnar/stockar uppepå svängeln och dra med långa linor.

Fin=)
Ja jag upplever kallblodraser överlag som väldigt lättinkörda.
Undantag finns alltid men överlag=)

Min isis var som att hon redan var inkörd när jag körde in henne=)

Egen erfarenhet och vad andra också har för erfarenheter, så nop ingen vetenskaplig undersökning*blink*

Min shetlandsponny var med extremt lättinkörd. Kändes också som han gjort det förr. Körde in honom som 3-åring, idag är han 5. Har aldrig haft ett bakslag eller svårighet. Men det är den enda ponnyn jag kört in så har inget att jämföra med ;)

Jag har kört in ett gäng med shettisar, några lugna och kloka och några betydligt känsligare. Gemensamt för dem alla har varit att de haft lätt för att lära, även om de känsligare fått några fler gånger både med tömkörning och med bara svängel kopplad i draglinor innan jag gått vidare till att dra något (läs däck). Men jag tror nog sjutton att detta är den tryggaste av dem, den som kommer ha varit allra enklast. För hon är inte lika "kvick" rent generellt som de andra (mer travstammade...) har varit.

Jag har kört in ett gäng med shettisar, några lugna och kloka och några betydligt känsligare. Gemensamt för dem alla har varit att de haft lätt för att lära, även om de känsligare fått några fler gånger både med tömkörning och med bara svängel kopplad i draglinor innan jag gått vidare till att dra något (läs däck). Men jag tror nog sjutton att detta är den tryggaste av dem, den som kommer ha varit allra enklast. För hon är inte lika "kvick" rent generellt som de andra (mer travstammade...) har varit.
Shettisar är ju kallblodiga så de förvånar mig icke att de var lugna att köra in=)
Kallblod är ju inte bara ardenner, nordsvenskar och shirehästar utan ett helt gäng olika raser så som shettis, russ, islandshäst, fjording, tinker osv.
Sedan har du varmblodiga hästar som inte bara är travare utan även svenska halvblod tillhör kategorin varmblod, hannoveranare, oldenburgare osv.

Ju mer fullblod man har i en hästs stam ju mer nerv och levnadsglad häst får man.
undantag finns alltid men nu snackar jag överlag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 100
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025