Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahaha ja, rullskidåkare är ju faktiskt något av det allra värsta. Har haft hästar som inte brytt sig om lastbilar men som hatat just rullskidåkare.

Vilken fin ponny!

Inkörningen går fortsatt bra. Det var så kul att se hur hon plötsligt förstod hur hon skulle vända med vagnen, poletten trillade ner och så fick hon världens flyt i sidvärts.

Den lilla har fått ett litet uppehåll. Två gånger efter hovslagaren har varit här har hon varit så rackarns ömfota på hårt underlag. Paddock är OK, och stubb är det nemas problemas med. Men grusvägar är mindre bra. Och så har hon varit lite istadig med att dra redskap, men inte vagnen dock. Kom på att hon kanske bara tycker att harva paddocken är trist och enformigt. (det här är ett sto med mycket humör, en vilja som är svår att "köra över"). Så nu har vi dragit däck på stubben istället, det går alldeles utmärkt.

Hovslagaren säger att hon har jättebra hovar och inte behöver skor, känns så konstigt då att hon helt tappat bjudningen och ser spänd ut på grusväg. Hade hon inte fungerat så bra på mjukt underlag hade jag nog åkt till klinik för utredning. Ska testa boots för att se om det kan hjälpa henne.

@Mli Jag hade nog lyssnat mer på min egna magkänsla än hovslagarens.

*kl*

Hehe apropå rullskidsåkare. Mitt russ sket i dem bara hon såg dem innan de var precis bredvid eller bakom. Däremot folk som är ute och springer med barnvagnar tyckte hon var äckligt. Jag tyckte inte heller om dem, de hade ingen vett att liksom lugnt ta sig förbi hästarna på cykelbanan utan de sprang på som inget. Man kanske skulle vara lite mer försiktig med sitt barn... Rullskidåkarna lärde sig att alltid hejja när de kom och åkte.

10665677_10152677728002380_4400968437609748561_n.jpg

Nu har vi kört ett par gånger till och allt går fortsatt bra. Hästen har fått en bjudning som jag aldrig trodde fanns hos henne, det märks att hon älskar körning. Idag körde jag faktiskt själv, en runda på stubben runt gården. (Är glad över vagnens fjädring...) Kommer nog att få köra själv framöver, men jag ser till att mannen är hemma på telefonjour och är beredd att åka ut och hjälpa till om något skulle gå snett.

10624810_10152681662412380_6381442876591207208_n.jpg

Nu har även ponnyn lämnat paddocken! Vi tog en promenad och testade både skritt och trav. Jag promenerar, sonen får åka. Hon går mycket bättre med boots, världens bjudning och går och småpiper av bus :) Vi satsar nu på att fortsätta dessa promenader ett tag till, sen kan jag nog sitta upp jag också. Vissa ändringar är gjorda efter bilden; bl.a. sänkte jag bakselen och bröstan. Draglinorna är strl cob men alldeles för långa, både för henne och min ardenner. Här löste jag det med en snygg men för dagen funktionell knut. Blir fler hål i linorna tills nästa tur..

Senast ändrad:
Jag håller på att köra in väninnans D ponny och efter att ha tömkört ett par gånger så testade vi att dra däck idag. Först var däcket ett monster och han hade verkligen nerverna på utsidan. Men jag började med samma övningar som vi gjort innan och sedan började vi med att leda honom och släpa däcket bakom. Sen lade vi till draglinorna mot honom ett par varv och tillsist knäppte vi fast dem och ledde runt honom. Det slutade med tömkörning, medans han drog däcket. Fin liten häst det där <3

Jag funderar på vad gränsen går för en ungponny i form av långa promenader. Min 11:a, c-ponny kallblodsmodell, "rids" av mina barn (30kg) med på mina promenader som brukar ligga på mellan 5-7 km. Varierat underlag, dock sällan off-road. Än så länge har hon inte så långa pass i vagn, hon blir fort trött mentalt av att tänka på nya saker. Förutom just det är hon så stabil så man lätt glömmer att hon faktiskt bara är tre. Hästar är ju anpassade för vandring så jag tror inte att man direkt överbelastar ungponnys med bara promenader, men att man får vara försiktig med vagn/ryttare tills de vuxit mer klart.

Tror ni att det är för långt att gå 4km utan barn på ryggen, och sen gå lika långt hem med barn på? Rätt så backigt hem. Matpaus på mitten, betandes utanför skolgården...

Nu när det blir mörkare ute så tänkte jag nämligen om jag kunde ta upp förra årets vana att hämta sonen på skolan med ponny så han får rida hem. Det är enda chansen vi har på vardagarna att komma ut när det är ljust ute. Ponnyn han red förra året är tyvärr inte kvar..

Tror ni att det är för långt att gå 4km utan barn på ryggen, och sen gå lika långt hem med barn på? Rätt så backigt hem. Matpaus på mitten, betandes utanför skolgården...
.

Att skritta så "långt" kan nog vilken häst som helst anser jag. I vilken ålder som helst. Föl ska givetvis tränas upp, men en unghäst eller vuxen häst utan kondis ska kunna skritta 8 km utan problem och utan att behöva tränas upp före. Förutsatt att det inte är tungt på något sätt och det blir det ju inte här vad jag förstår.

Jag tror att det enda kan vara det mentala om de inte är så vana. Men, å andra sidan ska kan man ju bara vänja dem genom att vänja dem så att säga.

Var bara uppmärksam på om hästen verkar tycka det är jobbigt och anpassa efter det.

8km, eller nästan 9 mätte jag det till nu, är ju verkligen inte långt ur ett hästperspektiv. Och hon är inte helt ur kondis, hon promeneras/arbetas tre dagar i veckan och går annars på lösdrift. Hon blir rätt så trött fort, men får hon bara vila några minuter och gärna äta ett äpple så brukar hon piggna till igen. På vår långa promenad har vi ett "sportgodisträd" precis efter en lång uppförsbacke, hon kommer bli så besviken sen när det slutar bära frukt för vintern..

Är väl lite överkänslig med just denna ponnyn eftersom hon var så dålig i våras, men nu är hon ju friskförklarad sen innan sommaren så det är ju bara att köra på som vanligt.

8km, eller nästan 9 mätte jag det till nu, är ju verkligen inte långt ur ett hästperspektiv. Och hon är inte helt ur kondis, hon promeneras/arbetas tre dagar i veckan och går annars på lösdrift. Hon blir rätt så trött fort, men får hon bara vila några minuter och gärna äta ett äpple så brukar hon piggna till igen. På vår långa promenad har vi ett "sportgodisträd" precis efter en lång uppförsbacke, hon kommer bli så besviken sen när det slutar bära frukt för vintern..

Är väl lite överkänslig med just denna ponnyn eftersom hon var så dålig i våras, men nu är hon ju friskförklarad sen innan sommaren så det är ju bara att köra på som vanligt.

Det låter som du har bra koll på allt. Testa och se.
Jag menar.......du kan ju ta flera timmar på dig om du märker att det är jobbigt för henne. Troligen är det för att känslan av hur hon mådde i våras gör dig orolig, som du säger.
Nu vet jag inte vad det var för något hon mådde dåligt av, men många sjukdomar/åkommor hålls ju borta med motion.

Det låter som du har bra koll på allt. Testa och se.
Jag menar.......du kan ju ta flera timmar på dig om du märker att det är jobbigt för henne. Troligen är det för att känslan av hur hon mådde i våras gör dig orolig, som du säger.
Nu vet jag inte vad det var för något hon mådde dåligt av, men många sjukdomar/åkommor hålls ju borta med motion.

Hon hade kraftigt försämrade värden på både lever och njurar i mars, tog ut vet då ponnyn en dag akut inte kunde gå in från hagen. Såg ut som korsförlamning och fång samtidigt, vilket det inte var. Troligtvis var det en förgiftning, och hennes värden var bra igen innan sommaren. Det trodde vi aldrig att de skulle bli igen... Min a-ponny fick avlivas bara några veckor innan av fång på alla fyra som inte gick att häva. Säkerligen utlöst av förgiftning det också. Troligtvis så har det kommit någon konstig växt eller så i en hösilagebal, bytte "åker" precis innan det började. Ardennern klarade sig tack och lov helskinnad.

Är det något jag har lärt mig av mina egensinniga hästar är att låta allt ta den tid det tar ;)

Nu har vi tagit den "långa" rundan, och det var verkligen inga problem. Hon behövde inte ens pausa som hon brukar vilja göra. Hon blev snarare piggare av att komma i ny miljö bland hus och trafik. Hon är den första hästen jag har gått med där som inte varit misstänksam mot hastighetsmärkningen i vägbanan. Sen väntade hon tålmodigt på parkeringen tills sonen kom ut från sitt klassrum, och lika tålmodigt när skolans alla barn skulle klappa... Och så hämtade en lärare lite morötter från köket. Alla glada och nöjda med andra ord. Längtar tills vi kan köra istället för att promenera, men det väntar jag nog lite med. Målet är att kunna köra själv dit till nästa sommar. Innan dess får jag använda ardennern.

10606034_10152730799942380_6130475690617316592_n.jpg
Ikväll tog vi ett kort pass själva i paddocken, mannen på telefonjour inne i huset. Vågade sitta upp i vagnen och det funkade bra. Härlig känsla att ha två hästar som utvecklas ordentligt nu!
Ska köra hela helgen, sen blir det en konvalescensperiod då vi måste skära bort svallkött på ponnyn som fullkomligt exploderat i tillväxt. Sitter mellan armbågen och gjorden så det blir kanske svårläkt - igen..
t-uqtynUqu

Måste bara skryta lite över min häst.. Igår var vi ute och körde längs vår smala 70-väg för andra gången. Hon är ju trygg med all trafik vi har träffat på, men vi har ännu inte mött någon buss/stor lastbil i högre hastighet på vägen. (bara brandbilar i full utryckning på grusväg... men då red jag så det räknas inte). Vi hoppas på att möta det varje gång. Tyvärr träffade vi inte på någon igår heller. MEN.. däremot mötte vi ett motorcykelsällskap, räknade till minst 30st. Vi stannade så att hon fick stå och titta, och det var också det enda som hände. Sällskapet saktade in och körde försiktigt till en början, men visst fanns där idioter som tyckte att det var kul att möta oss tre i bredd, så nära att de nästan tog i både häst och vagn.. Men min pärla stod stilla och passade på att vila. Skönt att kunna bocka av även det på listan.

Härligt med sån utveckling! Bra gjort @Mli !

Följer mest i tysthet numera, tanthästen har inte varit helt fräsch, men är nu påväg tillbaka med stormsteg.
Tänkte då ta tillbaka körningen som vi ju inte kommit så långt med, bara för att i helgen uptäcka att den enda lämpliga grusvägen blivit grusad! Inte på värsta sätt, men ingen tanthäst vill gå i mittsträngen av det gruset... Första biten på grusvägen är dessutom våran, så skapligt snopen blev jag! Vem som grusat vet jag inte.. typiskt! :meh:

Jag skall ta tag i inkörningen av mitt fjordsto i höst/vinter. Steg 1 är att prova ut selen, men den kommer liksom aldrig riktigt med till stallet. :o

Hon är tömkörd en del, men det var några år sedan. Tror hon är fem på bilden, dvs för två år sedan.

120512-003_202353984.jpg

Bortskämda hästen har dessutom en ny sele från DO, men ändå kan jag inte låta bli att dreggla över den bruna selen som de börjat sälja nu... :love:

Jag skall ta tag i inkörningen av mitt fjordsto i höst/vinter. Steg 1 är att prova ut selen, men den kommer liksom aldrig riktigt med till stallet. :o

Hon är tömkörd en del, men det var några år sedan. Tror hon är fem på bilden, dvs för två år sedan.

120512-003_202353984.jpg

Bortskämda hästen har dessutom en ny sele från DO, men ändå kan jag inte låta bli att dreggla över den bruna selen som de börjat sälja nu... :love:

Snyggaste fjordingen jag någonsin sett!!!! :bow:

Jäkla skit det här, "operationen"gick bra och svallköttet togs bort. Veterinären (som är riktigt vass på att sy) sydde två hudlager och säkrade med tvärgående stygn. Trodde att jag kunde andas ut nu, en vecka sedan ingreppet. Men nä då, imorse hade hela såret gått upp, trådarna sitter kvar längs ena kanten. Så nu har ponnyn en glipa som är ca 7 cm lång och glipar 3 cm - bakom armbågen. Veterinären säger att det nu inte går att sy om, utan det får läka med ärrbildning istället. Anledningen till första svallköttet var ju just för att det inte läker.. Går inte att lägga bandage runt, och hur ska jag nu hålla det rent? Tack och lov att det inte finns flugor kvar längre. Det här lär ju ta tid. Så jag antar att vi pausar vår träning ett tag framöver, hoppas på att vi kan komma igång så smått innan den värsta vintern kommer. Tur att jag har ardennern att köra, hade ju varit skit att inte få träna vidare nu när jag äntligen kommit igång så bra.

@Mli Fy vad trist! :( Hoppas det läker bättre nu när det inte finns några flugor som kan vara där och störa.

Själv funderar jag på att lägga selen i bilen, så att den till sist faktiskt kommer med och jag måste börja prova ut den. ;)

• Gilla
Reactions: Mli
@Mli Fy vad trist! :( Hoppas det läker bättre nu när det inte finns några flugor som kan vara där och störa.

Själv funderar jag på att lägga selen i bilen, så att den till sist faktiskt kommer med och jag måste börja prova ut den. ;)

Tack, ja, får hoppas på det bästa. Veterinären kommer i eftermiddag och kollar ifall det är något annat vi kan göra.

Men HUR kan man ha en outprovad sele hemma och inte i stallet?! ;) Och dessutom när en så snygg häst väntar på den!

Jag kollade på DO och såg deras nya bruna, i syntet va? Snygg. Jag hade gärna haft en brun sele till båda mina, men till ardennern hade jag inte mycket att välja på i den storleken, och till ponnyn fyndade jag en sele till ett så pass bra pris att jag hade köpt den oavsett färg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 093
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar