Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle säga att det har väldigt mycket med lynnet att göra och traditonella "körraser" är nog medvetet eller inte avlade på ett gott lynne som gör det lätt att utbilda de.

Mitt russ är ett riktigt svårt russ, helt orädd men inte särskilt intresserad av att samarbeta. Snabb som blixten men kan inte köras av vem som helst och kommer nog aldrig bli en riktig barnponny (så jag måste köpa en till så småningom).

Jag tycker det är roligt att de är så olika :D

Shettisar är ju kallblodiga så de förvånar mig icke att de var lugna att köra in=)
Kallblod är ju inte bara ardenner, nordsvenskar och shirehästar utan ett helt gäng olika raser så som shettis, russ, islandshäst, fjording, tinker osv.
Sedan har du varmblodiga hästar som inte bara är travare utan även svenska halvblod tillhör kategorin varmblod, hannoveranare, oldenburgare osv.

Ju mer fullblod man har i en hästs stam ju mer nerv och levnadsglad häst får man.
undantag finns alltid men nu snackar jag överlag.
Jag kan inte hålla med dig, faktiskt
Jag har haft alla varianter av shetlandsponnyer, allt från heta och/eller känsliga till hur coola och lugna som helst. Jag har en granne som använder ardenner i skogen, det äldre stoet var ordentligt het, avkomman något lugnare.
Och jag har ett fullblod i hagen, förvisso med rejält tryck i motorn, men en extremt cool häst.
Jag vill inte se det som att undantag finns, utan att individer i alla raser kan vara olika.

Han tar sig, haha! Bakselen ska fästas i däckeln istället men remmarna når inte fram så det blev en tja tillfällig lösning.

Och den yngre är ju lite längre bak i sin utbildning, kan vi säga :p

Jag kan inte hålla med dig, faktiskt
Jag har haft alla varianter av shetlandsponnyer, allt från heta och/eller känsliga till hur coola och lugna som helst. Jag har en granne som använder ardenner i skogen, det äldre stoet var ordentligt het, avkomman något lugnare.
Och jag har ett fullblod i hagen, förvisso med rejält tryck i motorn, men en extremt cool häst.
Jag vill inte se det som att undantag finns, utan att individer i alla raser kan vara olika.

Du behöver inte hålla med mig, som jag sa var det inte en vetenskaplig undersökning utan en erfarenhet från mig och från de jag känner. DIN erfarehet säger nått annat och det är vad du tror på så klart.
Alla har vi olika erfarenheter=)

kl

Här är mina två inkörningsprojekt för sommaren. Den bruna, Nina, är den liten ardenner på 11 år som aldrig körts innan. Skäcken är en tinker/kallblodskorsning som har körts för harv och diverse skrammel, och vagnen har "dragits" av medhjälpare med Lillan i skaklarna. Vi ligger lite efter i planerna med henne eftersom hon blev rejält sjuk av en förgiftning i våras, och nu växer som attan. Det är lite därför vi ska köra in ardennern - någon måste ju harva och kratta paddock och gårdsplan nu när min lilla körponny fick tas bort tidigt i våras (megafånganfall på alla fyra, säkerligen av samma förgiftning som den andra ponnyn). Ardennern har dragit diverse lätta grejer i linor som jag fäst i tömkörningsselen. Nu om ett par dagar kommer hennes nya riktiga sele och då börjar allvaret!

Och apropå temperament. Min ardenner rubbar ingen eller inget. Första gången jag red henne här hemma blev vi obrytt omkörda av inte mindre än åtta brandbilar i full utryckning på en smal grusväg. Sedan den dagen känner jag mig riktigt trygg med henne. Nackdelen med denna klippa är att hon bara travar under ryttare om hon känner för det, och hon har medvind. Galopp har hänt tre gånger och då var jag så lycklig att jag grät en skvätt. Rider jag i paddocken är mitt mål att hon inte ska stanna vid utgången i varje varv. MEN... när jag tömkör så har hon full fokus på arbete och världens energi. Hon kommer nog passa betydligt bättre som körhäst.
10440630_10152485632297380_6877174234733306127_n.jpg

Här kommer ett inkörningstips för alla er som inte har tillgång till skog och slanor!
När jag tränar att dra skaklar så använder jag a-stolpar som jag trär på draglinan. Draglinan fäster jag med skothake/säkerhetshake i däckeln (i detta fall tömkörningsgjorden..). Längst ner så slår jag antingen en knut på draglinan - har kraftiga i nylon som jag inte är rädd om för just detta ändamål - eller fäster en kloss eller liknande. A-stolpar är enligt tillverkaren okrossbar ner till -18grader. Har haft en häst som sparkat av en slana en gång som for iväg på medhjälparen och närapå slog av armen, gillar dessa bättre.

10457904_10152522831607380_5646987501817873256_n.jpg

Kl:
Tror inte att vi har figurerat här något. Vet att jag har varit inne och kikat lite för att få idéer och inspiration, men tror inte att jag skrev ngt.

Jag har en treåring som jag nu börjar att se som van vid vagn, men vi har en lååååång väg kvar av hans utbildning. Inkörningen har hittills gått som på räls (pepparpeppar) och han verkar uppskatta körningen mer än ridningen.

Här är en bild från sista turen innan sommarbetet. (2:a maj)
version-7f738baa6d3ac46d962902d3e3d9e9fe

Calle är en fullblodsvalack med en helbror som tävlar galopp i dagsläget. Calle själv är aldrig tränad för galopp utan bara uppfödd i det syftet.

Planerna just nu är att jobba med ställning och lydnad, för att kunna debutera i en liten dressyrtävling i vår.

Kl:
Tror inte att vi har figurerat här något. Vet att jag har varit inne och kikat lite för att få idéer och inspiration, men tror inte att jag skrev ngt.

Jag har en treåring som jag nu börjar att se som van vid vagn, men vi har en lååååång väg kvar av hans utbildning. Inkörningen har hittills gått som på räls (pepparpeppar) och han verkar uppskatta körningen mer än ridningen.

Här är en bild från sista turen innan sommarbetet. (2:a maj)
version-7f738baa6d3ac46d962902d3e3d9e9fe

Calle är en fullblodsvalack med en helbror som tävlar galopp i dagsläget. Calle själv är aldrig tränad för galopp utan bara uppfödd i det syftet.

Planerna just nu är att jobba med ställning och lydnad, för att kunna debutera i en liten dressyrtävling i vår.

Lika vackra som alltid:love::love:

Nu har jag äntligen hängt på vagnen "på riktigt" på min 3-åring! Hon är ju väldigt van vid vagnen sedan tidigare, men vi har inte haft medhjälpare tillgängligt förrens igår. Hon reagerade som väntat inte det minsta med att dra vagnen, däremot blev hon lite avvaktande när vi spände fast draglinorna. Men hon fortsatte att dra fint ändå.

Min plan är att befästa vagnen under två veckors tid; att mer eller mindre dagligen hänga på henne vagn och gå några varv. Räcker ju med 5 minuter om dagen. Får bara se till att boka in medhjälpare. Min man hjälper gärna till, men då gäller det att barnen är sysselsatta...

Jag ska, så fort jag får tag i bra rör, bygga om vagnen så sitsen kommer upp lite till och skaklarna blir ställbara i sidled och gärna höjd också. Då kan jag köra in den andra också nu när jag ändå har farten uppe.

10369569_10152565938427380_4491583798524742075_n.jpg

KL

Här vill jag och min ponny vara med :) Krullis, treårig tinker/IC som jag ägt i drygt en månad. Hyfsat grön men oerhört trevlig och stabil. Vi tar det väldigt lugnt och försiktigt nu under sommaren medan vi lär känna varandra: tömkör lite, promenerar, sadelvänjer o.s.v.

Till hösten ska han flytta till en stor anläggning med bra träningsmöjligheter och då tänker jag att jag ska ta lektioner i tömkörning/körning.

Här är hans rumpa på tömkörningspromenad :)

De tipset fick jag med av hon so hjälpte mig att sätta för min för vagn, att när man väl satt på vagnen måste man köra under ca 2 veckor.
De räcker med att koppla på vagnen köra 2 varv i paddocken och sedan koppla av man att man varje dag gör de under 2 veckor för att verkligen få in allt.
Så oftast red jag sadlade av och kopplade på och körde i 10 minuter i skritt efter ett ridpass ist för att skritta av henne.

Så man inte sätter för vagn och väntar 2 veckor till nästa tillfälle

Min lilla diesel drog vagn för första gången i måndags, då en tur runt äppelträden på gården. Idag spände jag på han vagnen för andra gången och åkte. Inkörd å klar, snabbare kan de inte gå :D Var som han aldrig gjort något annat :love: Å han tyckte det var jättekul, spetsade öron hela färden!
10349877_10203651464665937_1133702522076672391_n.jpg

10346533_10203651460625836_4053621129990669003_n.jpg

Det andra inkörningsprojektet jag presenterade i tråden blev det inget med pga olika anledningar. Så nu har jag skaffat mig ett nytt. Mammas lilla tvåriga lipizzaner. Hon är en väldigt reaktiv häst så min plan är att ta det väldigt lugnt. I dagsläget tränar vi TTeam och lär in röstkommandon samt miljötränar. Min tanke är att påbörja tömkörningen snart också men vill ha röstkommandona befästa först.

10152672_10202008968881847_3711316923406498973_n.jpg

Lite filmklipp på vad vi tränar just nu i miljöträningsväg.

Nu är båda mina satta i vagn! Har byggt om min rockard så den har teleskopskaklar - i bredd. Så nu får båda plats, med råge.. man vet ju aldrig hur breda hästar man får i framtiden.

Min lilla har jag travat med "uppsuttet", och min stora har idag premiärdragit vagnen. Hon reagerade lite i första svängen när skakeln tog emot högt på sidan istället för på benen som med släpan. Men sen gick det stabilt.

Nu hoppas jag att jag hinner med att köra den stora måndag-onsdag innan de får semester när jag tar en långhelg långt ifrån gårdens alla bestyr.

10471414_10152586649672380_9222553004228454399_n.jpg

10417440_10152618499707380_8519856430946307131_n.jpg

I går tog vi steg ett mot tömkörning. 3 gången med träns och bett och absolut första gången jag ber om styrning och att hon ska gå framåt. Brukar egentligen börja i grimma men eftersom bettet var på och jag hade tyglar i närheten så testade vi lite.

Idag ska jag få hjälp av en kompis som ska följa med mig och ardennern ut på vår första tur utanför paddocken! Hon har nu dragit vagnen 4 gånger, 2 ggr där jag kört själv med min medhjälpare beredd utanför paddocken. Ardennern gör detta som hon aldrig har gjort annat i sitt liv, helt fantastiskt så lugnt och fint allt går. Hon är ju 11 år, och bara riden innan. Tömkörd någon gång som tvååring om jag minns rätt, har bara haft henne i 18 månader ca. Jag återkommer med rapport.

Nu har vi varit ute och kört två dagar i rad, och det här går verkligen finemang. Groomen fick hoppa av en gång när en grannes hästar härjade bredvid i hagen och min häst blåste upp sig litegrann. Tror absolut att jag hade rett upp situationen från vagn, men det kändes säkrast att låta groomen hålla i ett par meter. Hästen gör likadant ibland när vi rider förbi, och det har som mest blivit balanstrav (vilket är mäktigt när man sitter på en ardenner..) men aldrig något mer. Så vi kör med sällskap ett par gånger till minst så att jag vet att jag med säkerhet kan rida förbi grannens hästar när de är på bushumör.

@Mli Så underbart att det (än så länge iaf) går spikrakt framåt med inkörningen av den store! Hur går det med din lilla?

Här är mitt inkörningsprojekt:

10494796_10152989664883572_3978658423141064924_n.jpg

Hon är en 2-årig Welsh Cob som jag köpte i somras efter att min förra häst hastigt gick bort i våras. Den förra hästen köptes egentligen som framtida körhäst men passade inte som det så det blev aldrig något. Oj, vad jag har saknat att köra häst under alla dessa år, fått nöja mig med tömkörning. Min nya tjej är helt annorlunda och har ett fantastiskt psyke. Mer okomplicerad häst får man nog leta efter. Jag har börjat tömköra henne och idag har hon gått med draglinor för första gången. Bryr sig inte ett dugg om något. Är inte rädd för något alls i trafiken, inte ens så konstiga saker som rullskidåkare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 098
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar