Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Då blir min lilla vagns"åsna" plötsligt rätt blek..

Akta dig för att kalla prinsessan för åsna så hon hör! ;)

Och askaplaska, jag vill oxå ha bloggadressen!!

På en beigare front har det äntligen hänt! Efter drygt ett år av förberedelser har tanten dragit sin rockard, två varv i hagen igår och tre varv idag!
Bildbevis kommer!

Idag har vi äntligen kört en riktig liten tur!
Frasse skötte sig exemplariskt, tom när vi vände hela ekipaget i en korsning.
Liten filmsnutt, här har vi fortfarande korta skaklarna. Har bestämt att vi ska ha de långa framöver iaf, ska fixa snabbkopplingar till draglinorna också.

så kommer du tillslut som utlovat, bildbevis på tanten framför vagn!

IMG_0882_zps16040ffc.jpg

IMG_1031_zpsf32ca911.jpg

även rockarden börjar se fin ut:

rockardfoumlre_zps855d26bb.jpg

IMG_1009_zps2ab58cd8.jpg

bonusbild!!
IMG_1035_zps54eacf68.jpg

Va roligt! Grattis!

Och gud va svårt att köra i så där högt gräs, min lilla gula hade inte rört sig många meter där inte O_o haha :D

Hihi, nej det var inte helt frivilligt hon gick där, men bara ett däck bakom då. Med rockarden tar vi det betydligt lugnare!

Ibland är det bra att ha hästen på bondgård med gott om plats, visade pappa en video från tråden och pekade på svängeln, som ännu saknas på min rockard. Då hade han just burit ut en parstång med dubbla svängar på!
Så idag har jag varit på skattjakt i gamla "museum-lador" och måttat på närmare 15 svänglar av olika modeller! Har nu två alternativ förutom de från parstången, och klurar på fastsättningen.
Ibland är det bra att allt sparas!

Tjohej!

Idag lyckades jag fixa bildbevis på finaste pållan och vi vågade dessutom trava lite med däcket bakom (det var mest konstigt tyckte Prinsessan). En vecka vila från släpandet tycks bara ha gjort henne säkrare, idag stannade hon när det kändes otäckt att svänga och gick sen vidare med spetsade öron!

1173731_558403754195482_1377396187_n.jpg

1175051_558403637528827_663796524_n.jpg

Jag är sååå stolt över henne. Vi tömkörde runt koner och sånt på volten också och hon bara lyssnar och gör vad jag ber henne hela tiden- jag är sååå fascinerad!!!

/Lavinia

Jättefint! Har ju följt er länge.
Höj bröstan 2 hål bara, så du inte gör henne rädd för att ta i. Hon ser ut att sänka sig bra.

kl

Idag har det hänt igen, och jag kunde inte vara mer stolt över hästen som är så duktig!
Idag har hon första gången dragit rockarden utanför hagen, på betesvallen. Hon gick hur fint som helst och fick gå utan grimskaft till ledaren och helt utan ledare, i både skritt och trav!:)

Imorgon ger vi oss ut på grusvägen i skogen med betydligt jämnare underlag och något mer lättdraget..;)

Sedan jobbas det även på den mer permanenta svängeln, eftersom jag inte är helt nöjd med den nuvarande.

Lavinia: Jag måste fråga vad du har för slags sele och vilken storlek? Hade jättebeslutsångest när jag skulle köpa, tyckte inte att någon modell verkade passa en arabkropp. Är intressant att veta vad du kom fram till.

Senast ändrad:

Hej!

Härligt att ni går framåt! Det är så kul när nåt faktiskt händer!

Selen... ja du... Jag köpte på vinst och förlust en begagnad sele av någon för ett par år sen...

Den är storlek cob, selen jag hade till förra hästen var för stor- den var en ergonomisk senator (vad det nu är/var) i storlek full.

Huruvida den passar är väl lite so so.. Problemet är (som alltid med fina prinsessan) hennes extrembreda rygg, tunnformade kropp och så på det extrem kort rygg- jag har fått göra många nya hål i "svanskappan" och skulle egentligen behöva nåt som är bredare över ryggen, men tills fröken är inkörd vill jag inte lägga en massa pengar på nåt vi kanske inte kommer använda. Det är svårt med arabkroppar, helt klart (kanske man skulle skaffa ett halvblod istället- de verkar så mycket lättare att hitta "kläder" till).

snigelfarmor: tack!! Höja 2 hål- will do, jag brukar växla lite, har inte bestämt mig var den ska vara riktigt och tar ändå isär allting varje gång vi varit ute.

/Lavinia, måste klura ut var hennes vagn tagit vägen också... den försvann nån gång i höstas.

Nu är min häst på inkörning.
Jag har ägnat denna första vecka åt att städa ur boxen och fixa lite med utrustningen. En lektion i körning har jag också hunnit med, denna vecka.
Ikväll ska jag köra en sväng med stallchefen häst, öva lite av det som jag lär mig på lektionerna.
På kvällarna tittar jag på vagnar på nätet:) lufthjul?? Vilken färg?? Vilken modell?? Livet är bra härligt

Ahhh, låter härligt!!

Själv har jag målat box hela dagen och bara ridit en sväng.

I förrgår var sambo med i stallet och hjälpte till med inkörning, så nu har pållan testat med "skaklar" på båda sidor (nån typ av grenar). Hon var lika cool som alltid. Sambo fick också se hur duktig hon är att dra däck och fotade lite, så nu finns fotobevis på att hon faktiskt kan dra DÄCK och inte bara se söt ut i sin sele :-) Hon fick visa att hon kunde trava med däcket också- det kan hon!

1234995_572059639497581_1808193923_n.jpg

/Lavinia och OmNom

Intressant att höra hur du gjorde efter alla egna våndor om vad som skulle kunna tänkas passa..

Kikade på många beg selar i cob-storlek, de diffade väldigt mycket i storlek. Så tillslut blev det en DO startsele i ponnystorlek med en extra cob-gjord till. Bästa jag kunde hitta på till hennes små bogar och *ehm* stora mage. ;)
Hur den passar är väl också lite so-so.. ;)

Bild från vår första körtur i skogen!

564344_706702599356976_828598031_n_zpsfa962c32.jpg

Skakar lite liv i denna tråden för nu är jag så stolt!

Unghästen började jag köra in under våren förra året, vi är lite oregelbundna i träningen så vi har inte kommit jättelångt, han drar vagnen utan problem men ute är det mycket att titta på och jag känner mig inte helt trygg med att bromsen (i hästen) är tillräckligt säkert installerad ;) samma med ridningen, är lite feg..

Hursom, under hösten här blev ponnyn (10 år) halt och måste sättas igång och musklas upp och då kom tanken på att kanske köra in. Det här är en ganska spattig ponny och jag hade nog aldrig trott att han skulle kunna köras in. Men på otroligt få pass så är han nu inkörd, känns toppenstabil och idag var vi ut på allra första riktiga körturen utan att någon gick bredvid osv.

Så himla skoj! Och tänk att knäppa ponnyn plötsligt gick om lugna körhästen i utbildningen :) jag tror det blir två ekipage för mig att tävla med :D

Roligt, hänger på. Har 3 st pållor som jag håller på att försöka köra in under vintern. Nr 1 kallblod 6 år som är inkörd på travet tills för 3 år sedan. super stressig i ridning, utom i skogen, o jag har blivit avrådd att köra. Men sedan jag började med tömkörningen, på "körvis", (Dressyrtömkörning funkar inte) har jag fått en ny häst, lugn o följsam, kört med kättingar bakom hittills. Nr 2 Fjording 5 år med mycket egna ideer, har inte alls velat gå framåt vid tömkörning men nu har det lossnat o jag har haft grimskaft släpande efter. Nr 3, världens coolaste shettis 5 år, har också haft kedjor efter o det funkar galant, ska dock ta bort vargtänderna innan vi hänger på vagnen.
Ska leta på en svängel att koppla på kedjorna till nr 1 o 3 imorgon.
:) Allt är så kul när det funkar så bra:)

KL
Mitt inkörningsprojekt är min shetlandshingst på 4 år. Han ska bli parkompis med den andra ponnyn sedan, men först är det inkörning, bruksprov och eventuellt kvalitetsvisning.
1604860_10203110158542904_1953438320_n.jpg

1536581_10203110158182895_1212177078_n.jpg

1604915_10203110159702933_1028540993_n.jpg

1504011_10202887732262386_1461693508_n.jpg

Samt en bonusbild med den framtida körkompisen. :*
1560533_10203110164263047_1413580127_n.jpg

Memento med blå grimma är inkörd och Qlerence i brunt är "projektet".

jättefin shettis, min är svart. Igår drog hon kedjor o svängel utan att blinka. Är alla shettisar så här coola? Mina andra hästar måste protestera lite om vi ska prova nåt nytt, men inte shettisen <3. Hade som plan att även köra kallblodet med svängeln, men hon var inte på det humöret så det blev bara kättingar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 100
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025