Sv: Presentera era inkörningsprojekt.
Rekade skaklar är en fördel som jag ser det, men inte en nödvändighet. Däremot gör sig loksele bäst med fyrhjulsvagn eller arbetsredskap med låg skakelinfästning. Släde går enligt mig förträffligt att dra med loksele.
Sen, jag har dragit rockard med loksele med, men det är inte lika optimalt. Man får 'trixa lite' då.
Skakelfäste och draglinefästen lågt så går det oftast bra med loksele, skakelfäste och draglinefäste högt så går det oftast inte så bra med loksele (utan modifiering) är hur jag känner, för ren hobbykörning.
Lillens sele är köpt för att se om han tänker låta sig bli inkörd övht, och när det handlar om dra däck, släpa, stockar, skaklar osv så för mig spelar selen mindre roll (bröst- eller lok-) så länge den passar.
Tänker han låta sig bli inkörd ska han få en rockard och en bröstsele. Men lägger hellre 1500 kr på att konstatera att han är som mor sin och INTE tänker bli körponny - än 5000 kr på samma sak ;P
(Hade en arab förr, som hade en superfin Tärnsjösele, bröstsele. Han vägrade skakel, han kunde glatt dra vad fan som helst med linor/kedjor, men INTE skaklar. Slutade med att jag sålde selen och köpte en loksele och lät honom hobbydra stockar, timmerkälke och sådär med kedjor istället. Den situationen jag vill undvika. Lägga massa pengar på att inse att 'hästen vill inte!')