Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tycker vagnen är för liten helt och hållet, så håller med Shetlandskusk där. Hade skaffat en större och grövre vagn. Ser gärna bild på hur det blir med de längre skaklarna :)

Och det var också anledningen till att jag satt sådär på sidan, för att kunna skutta ur lite snyggt om han skulle bli nervös

En sak till... OM hästen blir nervös och börjar skutta omkring så är hoppa ur det SISTA du ska göra. I en sån situation sitter kusken kvar och skickar fram sin medhjälpare. För då är kusken kvar i fall det bär av med vagn och allt. Om det går så illa att det blir skentur så "lämnar inte kusken vagnen sålänge han är vid medvetande" (citat Hasse Sidbäck)

Jao.. jag vet.. det stod att den var upp till 155 cm och killen är ju kring 160 cm, men jag tänkte att det får klara sig i början. Blir vi ordentligt "hooked" så köper vi antagligen en mer rejäl.
Har en isis som jag gärna vill ska kunna dra vagnen också dock.

Mmm, fast vi var på inhägnad ridbana och jag hade ingen medhjälpare där framme, så därför prioriterade jag att kunna komma ur. Men nog om det, jag var vara mer textbook i nästa film :)
Återkommer med en ny snutt när jag får tid att prova med de längre skaklarna, ska fixa draglinor först bara.

*KL*

Jag råkade spontanshoppa en sele till stora welshen. Så nu har jag tydligen ett till inkörningsprojekt ;)

Dålig mobilbild när jag bara la på selen snabbt, och bland en miljard bromsar.
543100_464485553647423_477515293_n.jpg

Kul!

Angående loksele undrar jag en sak, jag läste på någon site angående olika selar och vagnar och då lät det som att den "enda som var vettigt" att använda med en vanlig loksele var en vagn med rekade skaklar.
Stämmer det?

Eller hur gör ni andra med loksele?

Jag har ju en giggsele, men den kan jag ju inte använda till typ gamla slädar osv. Men efter att ha läst det där blev jag osäker på om det är värt att köpa en loksele..

Ska se om jag hittar tillbaka till siten så får ni läsa vad det står..

Rekade skaklar är en fördel som jag ser det, men inte en nödvändighet. Däremot gör sig loksele bäst med fyrhjulsvagn eller arbetsredskap med låg skakelinfästning. Släde går enligt mig förträffligt att dra med loksele.

Sen, jag har dragit rockard med loksele med, men det är inte lika optimalt. Man får 'trixa lite' då.

Skakelfäste och draglinefästen lågt så går det oftast bra med loksele, skakelfäste och draglinefäste högt så går det oftast inte så bra med loksele (utan modifiering) är hur jag känner, för ren hobbykörning.

Lillens sele är köpt för att se om han tänker låta sig bli inkörd övht, och när det handlar om dra däck, släpa, stockar, skaklar osv så för mig spelar selen mindre roll (bröst- eller lok-) så länge den passar.

Tänker han låta sig bli inkörd ska han få en rockard och en bröstsele. Men lägger hellre 1500 kr på att konstatera att han är som mor sin och INTE tänker bli körponny - än 5000 kr på samma sak ;P

(Hade en arab förr, som hade en superfin Tärnsjösele, bröstsele. Han vägrade skakel, han kunde glatt dra vad fan som helst med linor/kedjor, men INTE skaklar. Slutade med att jag sålde selen och köpte en loksele och lät honom hobbydra stockar, timmerkälke och sådär med kedjor istället. Den situationen jag vill undvika. Lägga massa pengar på att inse att 'hästen vill inte!')

Ah, jag förstår, självklart vill man inte lägga en massa pengar förrän man vet om det blir körning av eller ej. Den selen jag har kostade 1500 tror jag, när den var i paket med en vagn som en vän köpte. Lagom tyckte jag :D
Blir det mycket körning framöver ligger en Tärnsjösele högst på önskelistan :d

*kl

Jag tar myrsteg. Pyttemyrsteg.
Lime uppför sig fint i stället och är tålmodig i övrigt så snart blir det släpa saker igen så vi kan spänna för om ett par veckor :)

IMAG0208_zpsf566837f.jpg

Det går sakta här med, har semestrat lite för länge men nu händer det grejer! Kalle och jag har anmält oss till körkurs 1-4 augusti. Nu blev det bråttom hem med husvagnen för att lägga oss i hårdträning sista veckan!
Har kört in alla djuren själv men kände helt plötsligt att det vore kul med lite feedback, nya kunskaper och tips och framförallt träffa lite folk med samma intresse:)

Om jag gissar rätt på ställe ska jag försöka komma dit men jobbar alla dagar. Kan gå om vi får tidig lektion och jag lämnar kvar Fiona.

1307225_1_zps6873f26f.jpg

Lime väntar på vagn :)

Vovve har fått en hudtumör bortopererad och tröjan skyddar såret ;) Får hon välja så lever hon med hästarna :)

Typ *KL*

Jag har börjat om med inkörning på min prinsessa igen, så jag antar att vi får vara med här då :-)

Prinsessan är arab och född 2004 (hur gammal är man då??). Vi har börjat köra in ett par gånger, men jag har lite dåligt med hjälp och lite dåligt med frisk häst så det har fått ta den tid det tar.

Nu kan hon iaf dra ett däck, alldeles själv (det fattade hon på nolltid ska väl nämnas). Vårt stora problen nu är svängarna- hon tycker det är sååå otäckt när linorna hamnar mot benen och inte bara flyttar sig som hon är van vid. (Tömkörning med hängande linor är hon väldigt van vid- jag är ganska klumpig och tappar ofta saker).

Vi har jobbat mycket med hennes bakskygghet- något hon tydligen ärvt från mamma. Så lite mer jobb med otäcka linor och sen hitta någon som kan hjälpa till så blir hon nog inkörd i ett nafs ;)

/Lavinia och prinsessan..

Vad skoj! Det är bara att kämpa på, jag har också haft hästar jag kört in i omgångar och de har blivit jättebra.
Var bor du, finns det ingen alls att ta till hjälp i närheten? Det går så mycket fortare då ju:)

Själv är jag jättetaggad inför kursen imorgon fredag, lördag och söndag. Kalle och jag har legat i hårdträning senaste veckan och dragit en massa oljud, skaklar och allt möjligt och hoppas att vi efter denna helg har dragit en vagn:d Allt är putsat, packat och förberett, nu ska jag bara lyckas sova några timmar också:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 104
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar