Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack, ja, får hoppas på det bästa. Veterinären kommer i eftermiddag och kollar ifall det är något annat vi kan göra.

Men HUR kan man ha en outprovad sele hemma och inte i stallet?! ;) Och dessutom när en så snygg häst väntar på den!

Jag kollade på DO och såg deras nya bruna, i syntet va? Snygg. Jag hade gärna haft en brun sele till båda mina, men till ardennern hade jag inte mycket att välja på i den storleken, och till ponnyn fyndade jag en sele till ett så pass bra pris att jag hade köpt den oavsett färg.

Jag vet, det måste vara något allvarligt fel på mig. ;)

Prata inte om DO bruna sele! Har grymt begär efter den, skulle passa så fint till mitt sto... Så skulle ena ettåringen som är grå få den svarta selen. ;)

Nu kan vi också vara med här - idag hade jag min första "körlektion" med ponnyn!

Fiffan är en stor c-ponny och fem år gammal. Inriden och dressyr-tömkörd tidigare men idag började vi alltså på den "riktiga" inkörningen! Har hittat en tränare som ska hjälpa mig, är helt körnovis. Lektion ett bestod av att göra halt och stå stilla, haha. Vi har två veckor på oss och träna tills nästa lektion.

wp_002609_531cbe3f2a6b229c46b2e977.jpg

Jag har en fundering kring inkörning med fyrhjuling. Ardennern har ju blivit lite körd med rockard. Nu är dock min fyrhulavagn, typ åkvagn, färdigrenoverad så det är ju dags att träna in den också. När jag skulle "köra in" min förra ponny med min dåvarande maratonvagn så tog vi bara ett par testvarv i paddocken och sen ut på grusväg. Aldrig några problem. Men han var också körd en hel del tidigare, och mindre (typ 800 kilo mindre att hålla i..). Har ni tips på bra övningar när man tränar in en fyrhjuling? Hästen är ju helt trygg med att dra både vagn och andra tyngre grejer och redskap. Men det här med en ledad vagn är ju nytt. Hur tränar man bäst in det säkert?

Är ju helt ny på detta men gillar DOs bruna sele (mest för att den är brun :love:) men funderar på hur det är med syntetläder? Vet att många selar är i syntet men jag föredrar läder, i alla fall till ridsaker.. Däremot blir det säkert drygt att putsa en hel sele i läder.
Min fråga är alltså; för/nackdelar när det gäller läder vs syntet-selar?

• Gilla
Reactions: Mli
Är ju helt ny på detta men gillar DOs bruna sele (mest för att den är brun :love:) men funderar på hur det är med syntetläder? Vet att många selar är i syntet men jag föredrar läder, i alla fall till ridsaker.. Däremot blir det säkert drygt att putsa en hel sele i läder.
Min fråga är alltså; för/nackdelar när det gäller läder vs syntet-selar?

Jag har aldrig haft en hel sele i syntet, men till min förra ponny hade jag en ergonomisk brösta från Zilco, i syntet. Såg ut som konstläder. Jag kan sakna den nu när jag inser hur lätt det var att bara spola av istället för att smörja.. Enda nackdelen tycker jag var att den kunde bli hård när det var kallt ute, men den värmdes ju sen upp av hästen.

1233995_10152767679472380_666635216519512747_n.jpg

Nu så är hon körd för åkvagnen också! Tidsplanen höll; vagnen skulle vara renoverad och Nina skulle dra den senast i november. Ibland går det fortare än planerat (hittade nyrenoverade bromsok billigt..).
Lite mer småfix kvar på vagnen. Jag ska ta bort/flytta öglorna för bakselen och så ska jag ordna mig antingen en kuskkil eller en en tjock dyna. Bänkarna är låga, men helt perfekta för barn, och de är ju oftast mina medpassagerare. Så kanske lättast att bara göra en kuskkil till mig och en tunnare dyna till barnen.

Vi tränar hårt på att stå stilla och det går framåt, kanske mer beror på att hon rejsade runt som en tok och nästan bockade av sin matte än att hon lärt sig något, men ändå.. :angel: Mindre levade och mer stå stilla helt enkelt.
Mätte henne också idag och det lutar mot att jag kommer köpa en Drive Out Duo, den bruna selen. Så vitt jag förstår ska den leva upp till alla krav för att vara en bra sele :)

Fiffan har nu fått testa på draglinor och är som vanligt en ängel, reagerade inte alls trots att de var både bredvid, på och mellan hennes ben. Gick fint in i vagnen också. Nu väntar vi på att selen ska komma in i lager så att vi kan träna lite mer "riktiga" grejer.

• Gilla
Reactions: Mli
Nu har vi tagit en runda med åkvagnen, sonen var mycket nöjd och satt inbäddad i en yllefilt bredvid mig. Han har saknat körningen lika mycket som jag nu under det ofrivilliga uppehållet sen i vintras.
Nu är målet nära - på onsdag ska vi hämta barnen i skolan (under förutsättning att vädret är relativt ok). Får ju passa på är mannen kan vara hemma, vill gärna ha groom med när vi kör än så länge. Och framförallt nya sträckor i trafik.

@Mli Åh det är min dröm, att hämta barnen i skolan! Vilken fin film förresten :)

Tack! Ja, det är verkligen mysigt att kunna hämta barnen. Det gjorde jag ofta när vi hade förra körponnyn, och även att jag promenerade så sonen fick rida hem de gånger dottern var hos kompis eller så. Perfekt motion för hästarna, bra träning, ta vara på dagsljuset och "två flugor i en smäll". Jag har haft detta som mål med inkörningen, trodde ju aldrig att det skulle gå så smidigt att komma dit.

Jag ringde förresten till försäkringsbolaget och höjde upp livförsäkringen på hästen. Jag står inte ut med att tanken på att ha ett längre köruppehåll igen om något illa skulle hända som sist.

MÅL!!
Nu har vi nått målet med inkörningen - vi har hämtat barnen från skolan. Passade på idag när min man kunde följa med som groom. Gick jättebra, Nina var bra trött när vi kom hem. Sista kilometern fick barnen rida, det är en sån hemsk seg backe som jag tänkte hon kunde slippa. Vill ju avsluta med något lätt för att behålla motivationen. Alla nöjda!

13827_10152821631497380_5441073600926412653_n.jpg

10322572_10152821631612380_8223474866827076915_n.jpg

Åh vad underbart @Mli ! Själv går det inte så bra för mig, vi väntar på remiss till MR. Ponnyn är inte halt men markerar vid böjprov (mamma tycker jag ska sluta med att göra böjprov :idea:). Verkar som om jag måste avboka selen :cry:

Åh vad underbart @Mli ! Själv går det inte så bra för mig, vi väntar på remiss till MR. Ponnyn är inte halt men markerar vid böjprov (mamma tycker jag ska sluta med att göra böjprov :idea:). Verkar som om jag måste avboka selen :cry:

Nej fy vad tråkigt! Bra ändå att ni upptäckte att något kan vara galet, bättre att hitta tidigt.. :(

Nej fy vad tråkigt! Bra ändå att ni upptäckte att något kan vara galet, bättre att hitta tidigt.. :(
Ja jäkla skit. Känns så elakt att säga till någon som inte vill annat än att träna, leka och busa med sin matte att hon inte får.. För mig behöver hon inte klara ett enda böjprov till resten av livet men då måste jag först veta att hon inte har ont och att det inte finns något någonstans där inne som är trasigt.

Ikväll var jag ute med Ariel och tömkörde. Rådimma och mörker, men hon bara traskade på med spetsade öron.

Vi tränade att stå stilla i halten samt inte öka skritten på hemväg. ;-) Mötte både några bilar, lösa hundar och folk som promenerade. Det gick hur bra som helst, men så är hon ju van från ridningen.

Imorgon skall jag testa draglinor och se vad hon säger. :)

Jag sitter just nu med en galen fundering på om det är möjligt att köra in en 23-årig, lite het och känslig shetlandsponny för att sedan kunna använda vid parkörning. Mitt mål är ju att kunna hämta ungarna på skolavslutningen med häst och vagn - gjorde det i år med enbet men nästa sommar vill jag hämta dem med par, som sagt... Åsså har jag ju insett att min andra inkörda ponny har ett en månad gammalt föl vid sidan när skolavslutningen är och det känns lite taskigt att köra henne då, plus att det blir tufft för fölet. Och den tredje är alldeles för långsam för att sätta i par...

Vad tror ni? Är det en helt vansinnig ide att ens försöka?

Jag sitter just nu med en galen fundering på om det är möjligt att köra in en 23-årig, lite het och känslig shetlandsponny för att sedan kunna använda vid parkörning. Mitt mål är ju att kunna hämta ungarna på skolavslutningen med häst och vagn - gjorde det i år med enbet men nästa sommar vill jag hämta dem med par, som sagt... Åsså har jag ju insett att min andra inkörda ponny har ett en månad gammalt föl vid sidan när skolavslutningen är och det känns lite taskigt att köra henne då, plus att det blir tufft för fölet. Och den tredje är alldeles för långsam för att sätta i par...

Vad tror ni? Är det en helt vansinnig ide att ens försöka?

Om du tror att det skulle vara till 23-åringens fördel så testa! Det verkar ju kanske inte gå till skolavslutningen (beroende på hur långt det är och hur långt ett sånt litet föl fixar att gå bredvid) men det finns ju många fler tillfällen. Vet inte hur försiktigt man måste ta det med en så pass gammal ponny, tänker på leder och muskulatur. Svårare att sätta muskler som äldre. Jag tror du märker rätt fort om ponnyn uppskattar inkörningen. Och om inte så får du väl vänta två-tre år på att fölis ska köras in ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 088
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar