Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du tror att det skulle vara till 23-åringens fördel så testa! Det verkar ju kanske inte gå till skolavslutningen (beroende på hur långt det är och hur långt ett sånt litet föl fixar att gå bredvid) men det finns ju många fler tillfällen. Vet inte hur försiktigt man måste ta det med en så pass gammal ponny, tänker på leder och muskulatur. Svårare att sätta muskler som äldre. Jag tror du märker rätt fort om ponnyn uppskattar inkörningen. Och om inte så får du väl vänta två-tre år på att fölis ska köras in ;)

Jag vet att man gjorde något test på gamla människor och det visade sig att de inte hade sämre förmåga att träna upp vare sig kondis eller muskler. Det som satte begränsningar var endast deras leder och rörelsemekanik som förändrats med tanke på ålder.

Så man kan ju ha det i tanke iallafall.

• Gilla
Reactions: Mli
Om du tror att det skulle vara till 23-åringens fördel så testa! Det verkar ju kanske inte gå till skolavslutningen (beroende på hur långt det är och hur långt ett sånt litet föl fixar att gå bredvid) men det finns ju många fler tillfällen. Vet inte hur försiktigt man måste ta det med en så pass gammal ponny, tänker på leder och muskulatur. Svårare att sätta muskler som äldre. Jag tror du märker rätt fort om ponnyn uppskattar inkörningen. Och om inte så får du väl vänta två-tre år på att fölis ska köras in ;)
Jag har nog lagt ner den tanken, för jag insåg när jag funderade lite till att jag har en blivande treåring som skulle kunna vara ett bättre alternativ. Ska bara ta mig tid och påbörja hennes inkörning. (kommer ev låna ut henne till ponnytrav senare, så hon ska ju ändå köras in. Hennes far har lämnat Sveriges snabbaste shetlandstravare så det vore ju kul att testa henne...)

• Gilla
Reactions: Mli
Jag står och velar om jag ska ta upp träningen med Lillan, min -11:a, eller vänta tills våren. Hon fick ju sy om ett sår som läkte dåligt, och med komplikationer tog det alltså ytterligare två månader att läka ihop. Så nu är hon hel igen. Men nu är det mörkt, kallt och jag har redan en färdig häst att köra. Jag kom så långt med Lillan att jag kan köra själv i paddocken, och så promenerar jag ut med rockarden på. Hon är stencool för vagn, men har perioder av ponnytrots där hon kan bli istadig. Så.. antingen hålla igång lite körning, typ kanske max en dag/vecka, 10min, eller bara låta henne vila från alla krav tills ljuset och värmen återvänder. Sonen sitter på och rider med mig på promemader då och då, men det blir ingen kravsituatopn alls. Lutar år att hon får vila. Hon är ju inte så gammal..

10891944_10152576543923652_3013191115600117498_n.jpg

Mitt inkörningsprojekt. Bärsen är en valack quarter/Welsh korsning 3 år. Inriden Westerinriktning som jag ska försöka köra in.
Vi har börjat med tömkörning och har kommit till däcksläpning. Dock har vi bara en skitsele än så länge, men den fyller sin funktion för den här användningen. Senast kom vi iväg utanför ridbanan och jag fick en helt annan häst i nävarna. Hans bästa paradgren är annars att stå still. En egenskap som jag verkligen vill ha hos en körhäst. Ber man dem stå still ska de stå blixtstilla.

Men tyvärr har jag en allergisk son så det blir inte så ofta jag är ute hos Bärsen. Så varje gång får jag liksom börja om från början. Men till sommaren kanske han drar rockard. (Jag skulle ju helst vilja jobba två gånger om dagen när jag kör in för att befästa allt.)

Här kommer en liten uppdatering från oss! Fiffan är fortfarande skadad och veterinären rekommenderade vila 6 månader. Hon är dock ohalt i skritt och om hon håller sig ohalt kommer jag fortsätta med inkörningen till våren. Att köra in belastar ju inget direkt förrän vi börjar sitta i vagnen, och det behöver vi ju inte stressa med. Känns oerhört bra att ha något att se fram emot mitt i allt tråkigt och sommaren 2016 blir det bröllop - då ska Fiffan få köra mig till och från kyrkan.

Här kommer en liten uppdatering från oss! Fiffan är fortfarande skadad och veterinären rekommenderade vila 6 månader. Hon är dock ohalt i skritt och om hon håller sig ohalt kommer jag fortsätta med inkörningen till våren. Att köra in belastar ju inget direkt förrän vi börjar sitta i vagnen, och det behöver vi ju inte stressa med. Känns oerhört bra att ha något att se fram emot mitt i allt tråkigt och sommaren 2016 blir det bröllop - då ska Fiffan få köra mig till och från kyrkan.

Men fy vad tråkigt med sån lång konvalecens! Vad är det som felas? Tur att han får skritta, då kan man ju som du säger komma långt i inkörningen ändå! Om min ardenner hade fått bestämma hade allt utöver skritt varit onödigt.
Grattis till bröllop! Det var ju min dröm att åka med häst och vagn då, men det vart flera mil mellan kyrka och fest för vår del, och dessutom höst och spöregn..

Min Nina vilar just nu då hon har haft en hovböld. Tack och lov så tog det bara några dagar innan den kom ut - jag befarade ju det värsta (hovbensfraktur, strålbensfraktur, hovbroskförbening etc..) Nu får hon vila två veckor extra eftersom hon ändå har gått så regelbundet sen inkörningen i somras.

Dags att ta tag i Lillan istället. Hon är pigg som en mört och det verkar krypa lite i kroppen på henne, så jag tänkte bara börja tömköra litegrann igen. Hon växer ju fortfarande så jag tar det försiktigt med belastning tsv. Min rockard är tung, ca 15kg i däckel när ingen sitter i, så det får vänta tills våren kommer och grusvägarna är stabilt fria från is.

Grattis till bröllop! Det var ju min dröm att åka med häst och vagn då, men det vart flera mil mellan kyrka och fest för vår del, och dessutom höst och spöregn..

Tack! Det är mitt enda krav så då får det bli kyrka och lokal som passar där efter, hahaha

Hur vet du förresten hur tung rockarden är? *nyfiken*
Och grattis till duktiga, inkörda hästar! :)

Jag knyter ett grimskaft i skakelöglorna och hänger upp det på en balvåg i mitten, sen lyfter jag balvågen (eller heter det hövåg?) tills skaklarna kommer i samma höjd som de är när de spänns fast på ponnyn, och läser av vikten.
Ett annat alternativ är att ställa sig på plan mark på en badrumsvåg, hålla i skaklarna på rätt höjd och kolla ner på vågen.
Min vagn är tung som satan, men helt rätt balanserad (ca 5kg) med kusk i.

Jag tömkörde Lillan idag i paddocken, första gången på flera månader. Tre upptäckter:
1. Hon har trots att hon vuxit gått ner två hål på gjorden. Däckeln är alltså inte för liten längre. Bra att hon tappat sin övervikt sen i somras, och hon är bra i hull nu. Men jag vill ju att hon ska bredda sig... fast det kommer nog snart ändå. 2. Hon känns väldigt liten och okomplicerad när man nu vant sig vid Nina.
3. Möjligt att det är dags att dra hennes vargtänder, hon var väldigt gapig. Ska byta bett tills nästa gång och se om hon mår bättre av det.

Jag knyter ett grimskaft i skakelöglorna och hänger upp det på en balvåg i mitten, sen lyfter jag balvågen (eller heter det hövåg?) tills skaklarna kommer i samma höjd som de är när de spänns fast på ponnyn, och läser av vikten.
Ett annat alternativ är att ställa sig på plan mark på en badrumsvåg, hålla i skaklarna på rätt höjd och kolla ner på vågen.
Min vagn är tung som satan, men helt rätt balanserad (ca 5kg) med kusk i.

Vad avancerad och jätte-enkelt på samma gång! Antar att det kan vara värt att veta ibland :up:

Haha, man ser bäst förändringar efter att ha varit "borta" en stund. Hur är det förresten att köra med föl vid sidan, någon som har gjort det?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10205304182982657&l=ef9f3b72b2

jag ger upp försökte lägga in bild här på dagens övningar. Bärsen har haft väldiga problem att gå nära den
elaka vagnen och skaklarna har varit jätteläskiga. Så idag lade jag ut bommar att tömköra över och ställde rockarden mot staketet så att jag fick hjälp.

Det gick jättebra och vi traskade över flera gånger, från båda hållen. tränade på att stanna mitt i och stå stilla. sen kopplade jag på däcket och började släpa. hade dottern med mig så hon fick sitta på däcket så det blev extra tyngd. Han tyckte det var ok. vi tog till och med en tur utanför banan runt på gården och det gick lugnt och fint.

medan jag röjde upp efter oss så tömkörde dottern på 5 år runt på ridbanan. det gick väl så där, ganska vingligt, men hon har ju aldrig gjort det förut. Hon fick honom att stå stilla i alla fall när hon bad om det.

Jag har för (o)vana att inte krångla till det med unghästarna, så idag när dottern ville ut och köra sin favoritshetlandsponny (som inte är körd på flera år, gått med föl) så bestämde jag mig för att det var dags att börja med inkörning av min ganska ohanterade treåring. Så sagt och gjort, på med sele och träns för första gången, så följde vi med dottern och hennes ponny ut på en runda i skogen. Man får gratis framåtbjudning om man har draghjälp och jag brukar börja styra lite mellan höger och vänster sida av skogsvägen. Jag använder fullcheekbett, upplever att det är lättare att få dem att förstå vad man menar då. Och så petar jag lite försiktigt med ett spö på motsatta sidan, så får jag dem att svänga.

mummat%C3%B6mk%C3%B6rd3.jpg

Lilla ponnyn valde vid ett tillfälle att gå precis bredvid sin kompis, vilket jag såg som ett bra tillfälle att se hur hon reagerar på vagnen - kunde inte bry sig mindre, liksom... :love:

mummat%C3%B6mk%C3%B6rd1.jpg

Bilden är väldigt suddig och ja, bakselen hamnade lite långt upp på kompisponnyn (som har kombinationen travsele + baksele => man tager vad man haver...), jag vet. Ville ändå visa. Hon gick ännu närmare innan jag tog bilden.

Underbart med okomplicerade ponnyer! :love:

Senast ändrad:
Eller hur! :D
Sen är det så himla skönt - för jag tycker ju fortfarande att körning är lite läskigt - med dessa stabila och oerhört lättlärda ponnyer. Allt blir så himla mycket enklare då.
Jag får väl tömköra runt koner i paddocken ett par gånger också, men snart blir det med draglinor och svängel bakom (jag har en tung, urgammal rostig grej som använts av tidigare ägare på gården, för evigheter sen... perfekt att börja med.) Och bryr hon sig inte nämnvärt om linor och svängel så tar vi och drar hem lite småträd från sommarhagen. Jag har ju inga bra prylar till det heller egentligen, men det brukar funka bra att lägga trädstammen uppepå svängeln och binda fast den hårt i ringen på svängeln. Då hjälper svängeln till att lyfta upp framänden på träden något och det glider med lite lättare.

10906195_10205793747990963_6127705524480804205_n.jpg

Jag hakar väl på tråden med en form av inkörning, för här ska det bli par av grabbarna grus! Jag tänkte att jag skulle tömköra dom idag, men dom var lite tveksamma till att vara ihopspända, så det blev en promenad runt åkern med ett stångkoppel som satte ihop dom. Tog bara några hundra meter innan dom var med på noterna och efter ett varv hade vi fått tillräckligt bra flyt för att nöja oss så.
Det blev lite oflyt när dom kom i otakt och när vi skulle svänga (fast en del berodde på sambon som inte alltid kom ihåg att korta Memento när han hade innerspår, så att Qlerence och jag kunde hänga med på utsidan). Men efter en volt åt verdera håll var även sambon med på hur det blir bäst flyt i en sväng.
Så slutsatsen blir att det var ett jättebra första steg och att mina grabbar kommer bli ett fint par, men det kommer att bli att börja om från början och lära dom tillsammans att ledas, tömköras, släpa stång, dra däck och slutligen vagn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 087
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar