Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har vi fått svar, det är PSSM1 hon har vilket orsakade de hemska blodvärdena. Det är en gendefekt så det finns inget botemedel, men det går oftast att leva utmärkt med ändå med rätt kost och motion. På det stora hela går det ut på att musklerna inte kan använda socker som bränsle, de bryts ner av en överinlagring av socker. Genom att ta bort sockret (nära nolltolerans) och ersätta energitillförseln med fett, tex olja, så kan musklerna fungera. Och extra b-vitamin, e-vitamin och annat som främjar muskelfunktionen. Krävs också att hästen hålls igång regelbundet och inte står stilla mer än nödvändigt. Hon går ju redan på lösdrift så det är ju perfekt. Man får tänka på henne som en häst med korsförlamning - vilket PSSM säkert ligger bakom i många av fallen bara att det inte diagnostiseras.

Så nu är det bara att vänta in höanalysen, ta bort allt som har med socker att göra och sätta igång och träna henne. Eftersom hon inte har så starka symptom så är prognosen god att hon inte ska behöva ha problem, bara man är lyhörd för minsta motstånd i träning. Så nu sätter vi ny fart med rätt kost och mer träning! Som ni ser är hon rätt så pigg...

Jag står i valet och kvalet på att byta sele. @tolksele, hur blev det med din DO Duo? Jag funderar på att köpa en sådan till Lillan. Hennes sele är nu på gränsen till liten, och hon lär ju inte bli mindre.
Jag behöver smakråd. Ska jag behålla den jag har i svart/london, eller ska jag satsa på en brun från DO? Så här ser hon ut i färg på vintern kontra sommaren. Hon är lite mer brun på ena sidan, men mest vit på kroppen med brun bringa. Vad blir hon snyggast i? Vagnen är helt i svart, och åkvagnen jag har som blir en senare utmaning är gul och svart med röda fälgar.

1979638_10153014678177380_7746445039981921489_n.jpg
1508990_10153014678172380_2068587050218736361_n.jpg

Funderar på om jag inte borde köra in den här tjejen?
Första gången hon drar något (eller ens belastas i draglinor) och fyller 2 i april. Mamma hennes är lika cool så jag borde väll ta itu med att köra in henne med. Ska ju bara ha tid och dessutom fixa en vettig sele (vilket den jag har nu inte är) och byta/göra om vagnen...

Det ser ju fint ut nu @fejt ! Så trevligt att han mognat så du kan börja köra (sa hon som blivit körnörd på senare år =) ).

Vad är det för stam? Jag har en femårig Orion-Kronprins.

Tack! Ja, det är så fruktansvärt roligt. Är också ganska nybliven körnörd. Har blivit upplärd av en numera 25-årig körhäst och förälskat mig i nordsvensken på köpet.
Han är efter Karat (så Kronprins är farfar). Morfar Eloge. Är din inkörd? @trassel

@fejt , jag köpte min på hösten som treåring, inkörd med godkänt FKP. Vågade inte köpa en icke inkörd då jag gjorde det med förra hästen och den gick inte att köra in öht (den var framskygg, hade jag framhärdat och kört in hade vi hamnat i varenda dike vi hittat:eek:).

Nuvarande tuffa häst är inte riden, har bara hängt lite på honom (inga problem) och jag hoppas han är trygg att sitta upp på i vår. Jag kör 3-4 ggr i veckan med rockard, åtthjuling, timmerkälke, har även testat att dra några stockar i skogen.

Jag förstår. Det blir nog lätt att rida in en sån erfaren körhäst. Har du gjort KBI? Det är min dröm men det får bli med en annan häst.

Min har inga särskilda rädslor. Det är mer det att han är väldigt vaken och uppmärksam på omgivningen. Glömmer mig. Förut var det så att han liksom gick upp i varv om något skrämde honom. Svår att få kontakt med i de lägena. Han är fortfarande vaken och rycker till men det betyder inte längre att hela passet är förstört. Han lugnar sig och kommer tillbaka sas. I ridningen där jag är säker och erfaren har jag lärt känna hans reaktioner och hur jag ska bemöta dem. Det känns bra att ha i ryggen nu. Vi får se om det håller hela vägen. Just nu vågar jag i alla fall hoppas på att han ska kunna dra stock i vår skog. Det är det viktigaste. @trassel

Det ÄR ju lättare med ridningen, jag har enormt mycket mer riderfarenhet än körerfarenhet och har många fler lösningar uppsuttet än från kuskbocken. Jag behövde dock "avgiftning" från föregående häst efter nästan 18 år med att förekomma hans alla skräcker. Nu börjar jag känna mig mogen att kravla upp utan att överföra gamla hästens hyss till Tuffa hästen.

Vi gjorde KBI i augusti :):D. Jag tror jag hade kbi-ångest från den dag jag köpte honom till det faktiskt var över, jag ville så himla gärna meritera honom, och ännu mer gentemot den rara uppfödarfamiljen. Nu gick det jättebra och vi fick fina poäng trots att han var helt yr och skrek efter stallkompisen (som också var på premieringen) hela tiden utom precis när han var i skaklarna (då jobbar man =) ).

Jag känner igen det där med att gå upp i varv och bli svårt att få kontakt med, detta händer tack och lov bara ibland, och ännu mer tack och lov, bara i boxen. Det är väl då man ser den nordsvenska nerven, de är inga ardennrar de där nordisarna ;). @fejt

Bra gjort!!!! (KBI)@trassel

Jag kommer att tjata ihjäl er här med inkörningen av min häst. Idag har han gått med en skakel för första gången. Han sa inget om det. I morgon ska vi prova med hela skakelparet. Här är en film från några dagar sedan med däck. Första halten på filmen var strulig men sen blev jag glad av att se hur han så tydligt han väntar på kommando att få gå fram. Hela mitt hästeri har fått en nytändning känner jag. Hoppas inte jag ropar hej bara...

Bra gjort!!!! (KBI)@trassel

Jag kommer att tjata ihjäl er här med inkörningen av min häst. Idag har han gått med en skakel för första gången. Han sa inget om det. I morgon ska vi prova med hela skakelparet. Här är en film från några dagar sedan med däck. Första halten på filmen var strulig men sen blev jag glad av att se hur han så tydligt han väntar på kommando att få gå fram. Hela mitt hästeri har fått en nytändning känner jag. Hoppas inte jag ropar hej bara...

Videon funkar inte :(

Jättekul att allting flyter på bra!

Jag slutade med ridhästar när jag fick rejäla ryggproblem och min sjukgymnast och läkare sa att jag förmodligen inte skulle kunna rida igen. Sen blev jag gravid och sålde mina unghästar/ridhästar. Hade bara kvar barnens småponnys. Jag gillade absolut inte körning, tyckte det verkade skitläskigt. Sen efter ett tag så kom jag över en ponny som båda barnen kunde rida - och som var inkörd. Fick med både vagn och sele. Och jäklar vad kul det var! Tog en vecka innan jag hade köpt en "riktig" sele och moddat vagnen. En månad till så hade vi oss en maratonvagn. Ponnyn var otroligt arbetsvillig och älskade dressyrkörning. Och sen dess var jag liksom fast. Nu har jag en unghäst som jag började köra in förra sommaren, som har gått lite med vagn i paddock och litegrann ute på promenad. Hon är också pigg och glad och väldigt arbetsvillig (sålänge det är vagn, och inte redskap) så jag är supertaggad! Förstår precis vad du menar med att hästeriet fått en nytändning! :)

Alltså, jag kliar mig i huvudet och förstår inte varför den inte funkar. Den är offentlig. Kanske tillfälligt?

Fy för ryggproblem men tur i oturen att du upptäckte körningen. :) @Mli

Idag har vi dragit hela skakelparet. Han är obekymrad. Även i svängar och vändningar. Nu ska vi nöta på med det ett tag för att sen koppla på timmerkälke (om snön stannar) men sen känner jag mig lite handfallen inför nästa steg. Jag vilar i lyckan över detta ett tag :)
(måste beställa nya remmar till bakselen som han har vuxit ur också)

bild%2B5.jpg

@fejt Roligt att det går så bra! Jag tänker mig att nästa steg är att just få på bakselen så han får vänja in sig vid "bromsen" och sen hänga på tyngd innan det är dags för vagn? Här i skåne är det sällan tal om timmerkälke, vi släpar runt på däck och diverse redskap istället..

Jag har satt igång min ungponny nu men jag är lite osäker på hur långt tillbaka i utbildningen jag ska backa. Hon kördes med vagn ett par gånger i höstas innan hon fick vila helt tills nu. Hon gillar inte att dra redskap, men vagnen går bra. Hon är inte alls rädd att få saker runt benen, och hon är inte rädd för redskapen. Hon har bara ingen bjudning och verkar tycka att det är astråkigt. Fast hon kan lätt dra runt på ett hoppandes däck i trav på stubben, det är tydligen mycket roligare än arbete "på riktigt". Nu har hon dragit svängel med linor och "skaklar" (plaststolp på linorna) , och jag funderar på att skita mellanläget och faktiskt bara hänga på vagn. Vill ju att hon ska tycka att det är roligt, och jag vet ju att hon kan "det andra". I veckan kommer den nya vagnen, som är bara hennes :) Lättare, med broms, så vagnen i sig inte ska bli någon belastning.

Eftersom hon har PSSM och fick lindrig KF i veckan igen så tar vi det mycket lugnt, men hon behöver arbete varenda dag (det var något jag lärde mig i veckan, hon fick vila en dag för att jag själv var konvalescent...) för att hålla sig symptomfri. Därför är det ju helt suveränt att hon både kan ridas, tömköras och köras. Blir lättare att aktivera en häst som kräver variation för att inte tröttna!

@Mli Kul med ny vagn! Ni har väl barmark nere hos er nu kan jag tänka. Inte bara bra för hästen med allsidighet, för människan också. I alla fall jag ruttnar på att göra samma varje dag.

Här går det fortsatt fint. Vi kör med skakelparet (släpan?) ett kort pass varje dag. Snön har börjat tina och det låter förskräckligt men han bryr sig inte om det alls. Förutom det rids han fem dagar i veckan. I helgen är planen att låta honom dra timmerkälke och så letar jag efter en timmersax. Vi har hur mycket skogsjobb som helst som väntar på honom och jag tänker att sax och linor är en bra början. :)

Nu har Lillans vagn levererats, monterats, reklamerats, byggts om, monterats igen och är nu äntligen klar för användning!
Hon har inte dragit vagn sen i höstas, men när vi testade måtten på vagnen igår så drog hon den utan problem. I dag ska vi ut på promenad med vagnen på, barnen sitter i, jag leder och min man följer med som "groom". Så härligt att komma igång igen! Nu när hon måste röra på sig varenda dag för att inte bli dålig så är det ju fantastiskt att kunna variera träningen.

Om ett par veckor så är det dags för henne att bli inriden på riktigt. Mina barn har "ridit" henne på promenader sen förra sommaren, men någon regelrätt ridning har vi väntat med. Sen blir det nog till att hitta en medryttare. En C-ponny, kallblodskorsning, ca 135 hög.. vad kan man sätta för vikt på den? Mina barn väger 30kg och det är ju verkligen inga problem.

Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Det vore supernice!

Jag är på semester 1 vecka nu (väntar på att få gå och bada) men vi är ju tillbaka i vårt gamla stall vid Gillingebanan så vi borde ju kunna få ihop nåt tycker jag :-).

Jag är ju inte heller någon expert, förra pållan kom till att vara i vagn en gång innan hon blev sjukare och sjukare och innan dess har jag bara kommit till att dra träpinnar och tömköra :-)

/Lavina, hör av sig om en vecka!
Hej läste på ett av dina gamla svar att du hade en ponny som hette Irish Spring. Kan du stammen på den hästen?

Vi gjorde KBI i augusti :):D. Jag tror jag hade kbi-ångest från den dag jag köpte honom till det faktiskt var över, jag ville så himla gärna meritera honom, och ännu mer gentemot den rara uppfödarfamiljen. Nu gick det jättebra och vi fick fina poäng trots att han var helt yr och skrek efter stallkompisen (som också var på premieringen) hela tiden utom precis när han var i skaklarna (då jobbar man =) ).

]
Jag har sett bilder på er hos uppfödaren. De var väldigt nöjda och glada över hans nya liv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 363
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 084
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar