Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här jobbar vi vidare med gammeltanten, hon kommer få dra däck ett bra tag till. Fördelen med den äldre hästen är att den åtminstone är utbildad med styrning och broms, så man behöver inte börja med inlärning av det. Utan här ska vi bara vara säkra på att hon är helt avspänd innan vi går vidare till nästa steg.

Och för att presentera tanten närmare så är hon shetlandsponny född 1991, e. Aron u. Carry - Wärnanäs Soldan. Färgen är mörkbrunblack.

Hej!

Nu har jag kommit igång igen med fina arabprinsessan. Hon drar med draglinor snällt, men är fortfarande lite nervös för skaklar. Hur har ni med bröstsele satt fast "skaklar"/släpa? Jag vet inte hur jag ska få ihop det.

Just nu tömkör vi med en tömkörningsgjord för prinsessan är så bred så hennes däckel är helt omöjlig att få på en bra plats på henne.

/Lavinia

Jag brukar använda mig av plaststolp, a-staket, som jag trär på linorna, med svängel bak. Blir som ett mellanting mellan linor och skaklar, de flyttar sig lätt efter hästens ben och är okrossbara (iaf ner till typ -20 grader enl ÅF. Detta sätter jag i däckeln/tömkörningsgjorden eftersom det ändå inte är någon tyngd. Likaså gör jag det med skaklarna, det blir inte heller någon vikt att dra. Bröstan börjar jag med när det ska dras däck, och det gör jag ändå bara med linor och plaststolp.

Att jag inte kopplar på bröstan innan är för att slippa momentet med draglinor i skaklarna, de fyller ingen direkt funktion i tidigt stadium och blir en extra sak att kunna lossa.

Senast ändrad:
Jag brukar använda mig av plaststolp, a-staket, som jag trär på linorna, med svängel bak. Blir som ett mellanting mellan linor och skaklar, de flyttar sig lätt efter hästens ben och är okrossbara (iaf ner till typ -20 grader enl ÅF. Detta sätter jag i däckeln/tömkörningsgjorden eftersom det ändå inte är någon tyngd. Likaså gör jag det med skaklarna, det blir inte heller någon vikt att dra. Bröstan börjar jag med när det ska dras däck, och det gör jag ändå bara med linor och plaststolp.

Att jag inte kopplar på bröstan innan är för att slippa momentet med draglinor i skaklarna, de fyller ingen direkt funktion i tidigt stadium och blir en extra sak att kunna lossa.

Tack för svar!

Hon drar redan däck i bröstan jättefint (med svängel av trä, man tager vad man haver). Vårt problem har varit de där otäcka sakerna som inte är linor (dvs plaststolparna), dom är ju hårda och låter tycker hon. Men även där verkar vi ha fått ett genombrott nu så det närmar sig en på varje sida. Jag tycker dom väger bly när jag drar dom, men jag är inte häst.

Då testar jag att sätta i tömkörningsgjorden nästa gång, ska bara hitta mina karbinhakar igen...

/Lavinia, som faktiskt börjar tro att det kommer gå att köra in prinsessan.

Vad är det för plaststolpar du har som väger så mycket? Mina är som plaströr som jag trär på linorna, väger ingenting. Om du tycker att de är tunga så är det kanske bäst ändå att ha dem i bröstan?

Nu har Lillan fått sitt första riktiga dressyrpass i vagn! Med riktigt menar jag att jag inte har tagit hänsyn till vagnen utan tränat henne som om jag skulle ha tömkört. Mer krav på arbete alltså. Och hon var så fin! Pigg, jämn i takt, och väldigt positiv till arbete. Nästa steg är att köra ut och det tror jag inte kommer bli något problem alls. Men innan jag vågar mig på det ska jag nog köpa och träna på ett stångbett. Hon är mycket fin i munnen och väldigt lyhörd, men kan bli attans pigg ute. Vill ha en extra broms att ta till om det behövs. Ska iväg och kolla på lokala hästaffären och se om de har liverpoolbett, tycker postkandar blir så tunga.

Igår hittade jag pappas gamla skaklar, med tvärslå i slutet. Trodde vi eldat upp dem...

Vad bör stoet ha klarat av innan vi testar att spänna för med skaklarna? Har tyvärr ingen svängel, hon har hittills haft draglinor och idag skall hon få släpa däck. :)

Igår hittade jag pappas gamla skaklar, med tvärslå i slutet. Trodde vi eldat upp dem...

Vad bör stoet ha klarat av innan vi testar att spänna för med skaklarna? Har tyvärr ingen svängel, hon har hittills haft draglinor och idag skall hon få släpa däck. :)

Vad fäster du däcket i om du inte har svängel?
Efter linor och innan skaklar vill gärna ha kollat så att hästen är beredd på att något hårt kan ta emot på benen istället för linor, det testar jag en sida i taget. Min förra ardenner var världens tryggaste med linor runt benen men fick spel första gången han hade en träbom som "testskakel". Vi hade tagit en hinderbom och fäst ett snöre i ett beslag i ena änden, som vi drog genom dragringen och min man höll i så han snabbt kunde släppa snöret om något mot förmodan skulle hända. Hästen lade av en sidospark mot bommen, som knäcktes på mitten och flög upp och närapå slog av armen på min stackars man. (Min man tycker inte om hästar längre, vare sig han rider eller hjälper mig med inkörning slår han sig alltid, på ett eller annat sätt). Min lärdom av den händelsen är att testa för hårda material stegvis och stillastående, och så använder jag okrossbara plaststolp som jag trär på draglinorna. De går inte av och hästen kan inte göra sig illa.

Vad fäster du däcket i om du inte har svängel?
Efter linor och innan skaklar vill gärna ha kollat så att hästen är beredd på att något hårt kan ta emot på benen istället för linor, det testar jag en sida i taget. Min förra ardenner var världens tryggaste med linor runt benen men fick spel första gången han hade en träbom som "testskakel". Vi hade tagit en hinderbom och fäst ett snöre i ett beslag i ena änden, som vi drog genom dragringen och min man höll i så han snabbt kunde släppa snöret om något mot förmodan skulle hända. Hästen lade av en sidospark mot bommen, som knäcktes på mitten och flög upp och närapå slog av armen på min stackars man. (Min man tycker inte om hästar längre, vare sig han rider eller hjälper mig med inkörning slår han sig alltid, på ett eller annat sätt). Min lärdom av den händelsen är att testa för hårda material stegvis och stillastående, och så använder jag okrossbara plaststolp som jag trär på draglinorna. De går inte av och hästen kan inte göra sig illa.

Jag fäster i rep. När hon är trygg med det blir det skaklar. Det är gamla träskaklar och inte hela världen om de går sönder. Men jag är rätt övertygad om att jag kan läsa av henne innan en sådan situation uppstår, vi har rätt starka band med varandra. :)

• Gilla
Reactions: Mli
1797410_10153147835812380_6208718759768993907_n.jpg

11081331_10153147835802380_4492430224078531099_n.jpg

Bilder från dagens pass i paddocken.
Hon behöver motioneras varje dag pga sin muskelsjukdom (som hon är helt symptomfri från nu). Men hon är ju bara 3,5 år så jag vill inte belasta henne för mycket. Jag tänker mig tre-fyra "träningspass" i veckan; tömkörning, körning och tyngre körning ut en längre runda. Träningspass får vara då jag kräver arbete, och tränar henne i en för ändamålet rätt form. Snart ska hon ridas in på riktigt också. Dessa träningspass är sällan mer än 20 minuter. Resterande av dagarna promenerar vi, tar henne med på rundan med hundarna. Ofta rider min son på 30kg då. Det kan väl ändå inte räknas som belastning att en unghäst promeneras i en timma?

Igår tog vi får första "riktiga" runda ut i naturen. Min man fick promenera bredvid som gående groom. Tack vare regnet så blev det en hel del vattenträningshinder. Ponnyn tycker verkligen att vatten är bland det roligaste som finns. Jag får hejda henne att hänga på min labrador som alltid ska bada i sjön vi passerar. Blivande maratonponny kanske? Till sommaren ska vi absolut åka till hästbadstränder och leka!

Ariel har nu dragit däck på grus, lera, is, snö och genom vattenpölar. Jag tycker det sistnämnda låter rätt läskigt, men Ariel har inte brytt sig. Vi har till och med travat med däck. :) Hon verkar tycka det är ruskigt roligt med körning, idag blir det skaklar så håll tummarna!

Sedan måste jag förstås presentera mitt andra inkörningsobjekt. Det är Ariels son född 2013 som jag hoppas få inkörd i år. Men han är rätt omogen mentalt (speciellt i jämförelse med sin mamma vid samma ålder) så vi är ännu på stadiet start, stopp, svänga med matte bredvid sig... ;)

• Gilla
Reactions: Mli
Bäst jag bildbombar lite när jag äntligen sitter vid datorn. ;)

Ariel för ett par veckor sedan, strax innan vi drog däck för första gången. Kom på andra gången att det ju är bättre om repen sitter i bröstan, så då ändrade jag. :angel:

150326_551e8d452a6b22bb5f1973f6.jpg

Foto från idag, efter att skaklarna kopplats på. Tyvärr höll de sig inte i hållarna, utan åkte ur och ramlade ned hela tiden. Ariel brydde sig inte alls om dem, så på söndag får vi hjälp att hålla i dem så hon får släpa lite också. :)

150403_551e8d6ae087c333edbf31c6.jpg

Sedan en bonusbild på hennes son, busfröet... :love:

140405_tva_54296d2eddf2b35c132fec08.jpg

Idag hjälpte pappa mig med att binda fast skaklarna ordentligt. :) Sedan gick vi två varv runt gården, inklusive flera snäva svängar så skaklarna tog emot bakbenen. Ingen reaktion från Ariel, hon litar verkligen 100 % på mig. Känns så härligt!

Men för säkerhets skull kommer jag backa lite och låta henne släpa däck ett par gånger framöver, så hon inte upplever att det blir svårare för varje gång vi kör. Sedan tror jag faktiskt det börjar bli dags att justera vagnens skaklar efter henne, även om jag inte kommer spänna för på ett tag ännu. Så roligt!

Jag har efter många år tagit tag i idén att köra in min halvblodsherre på 19 mycket pigga och glada år. Han är tömkörd då och då och vi har även tolkat bakom honom en hel del, vilket han tagit med ro. Just nu har jag inte kommit så mycket längre än att vi finslipar tömkörningen på ridbanan, och har börjat följa med en stallkamrat ut på hennes promenader, det går fint att tömköra ute så länge kompisen går före och jagar bort alla monster :up: Vi jobbar på med att kunna gå ute själv/gå före den andra hästen fastän matte går bakom, det är läskigare än en kan tro tydligen.
Så fort jag får fatt i en medhjälpare ska jag stämma av att det funkar med linor, och att dra något i dem. Det känns inte som att det borde vara någon större grej då han dels är ganska oförskräckt vad gäller sådana saker, och dels har blivit tolkad efter, men jag skyndar hellre långsamt.

11081248_10153170080888739_4716254994189153386_n.jpg

Här är vi utanför den trygga ridbanan för första gången. Pålle skötte sig mycket bra!

10408667_10153216205753739_1747203770871928544_n.jpg

Jag provade mammas gamla loksele på honom häromdan för att han skulle få känna på något annat än bara den tomma däckeln jag annars tömkör med. Jag tar tacksamt emot synpunkter på hur den sitter, är det något jag kan använda i framtiden tro? Funderar på om det är värt att renovera den eller om jag ska köpa en ny bröstsele istället?

11114142_10153181269832380_4693942229577843735_o.jpg

Börjar drömma om dagen vi kan använda åkvagnen. Den är rätt så tung, kan bara göra den lite lättare genom att ta bort baksätet. Lättrullad dock, och har broms. Den är dragen av fjording innan, så det borde gå bra med Lillan som är ungefär samma modell, men grövre. Men hon är inte så gammal, får vänta lite till. Har vi tur så får hon ett halvsyskon nästa år, som blir samma färg och borde bli samma modell. Då tar vi vagnen bakom par :) (om sisådär 4 år...)

Här jobbar vi vidare med gammeltanten, hon kommer få dra däck ett bra tag till. Fördelen med den äldre hästen är att den åtminstone är utbildad med styrning och broms, så man behöver inte börja med inlärning av det. Utan här ska vi bara vara säkra på att hon är helt avspänd innan vi går vidare till nästa steg.

Och för att presentera tanten närmare så är hon shetlandsponny född 1991, e. Aron u. Carry - Wärnanäs Soldan. Färgen är mörkbrunblack.
Vi har hunnit släpa hem några mindre träd och även tömkört i par (se min parkörningstråd).
Så igår hade jag hjälp av en vän, som hellre sitter i vagnen än går bredvid och håller i. Så nu är hon provad i vagn också, i både skritt och trav, helt avspänt. Hon måste helt enkelt vara körd tidigare - vi har ju ingen aning...
11164795_10152869901842404_1524643434529943708_n.jpg

(och ja. utrustningen är lite hopaplock, har inte hunnit/orkat ordna någon svängel till den vagnen än så den får gå med travsele + baksele. Det funkar okej i all fall...)

Idag blev det så att vi fick ta första rundan utan groom. Inte alltid fördelaktigt, men jag har inte alltid tillgång till sällskap.
Vi har nu testat oss i kraftig åska, stort hagel, vatten"hinder" och även ett möte med en ridhäst som var rädd för oss. Och allt gick strålande! Hon är så trygg med vagn.
På en grässlinga bredvid vår rid/körväg finns det sänkor där det samlas mycket vatten. Blir helt klart sugen på en maratonvagn och full rulle igenom vattnet! Tror att ponnyn skulle göra sig bra i tremoment framöver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 363
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 083
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar