Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väldigt stolt att kunna berätta att jag kört min pytteponny 2 gånger på grusvägarna kring stallet. Idag var vi ute på en 2,5-km tur. Hon är en riktig liten stjärna! Snart kan jag nog säga att jag har en körponny :banana:

En C-ponny, kallblodskorsning, ca 135 hög.. vad kan man sätta för vikt på den? Mina barn väger 30kg och det är ju verkligen inga problem.
Det finns en alldeles utmärkt tråd om storlek på ryttare överst på "Ridning"-sidan. Plöj den befintliga så får du förmodligen svar på din fråga, om inte - ställ din egen fråga i den tråden!

Det går fortsatt bra med inkörningen av min pålle. Nästan all snö är borta nu så släpan slår i stock och sten och ljudet av den mot marken ändras hela tiden då vi omväxlande kör över is, grus, gräs och asfalt. Han tar det med ro. Vi har inte infört något nytt utan kör korta pass med släpa och kälke varje dag. Rutinen är viktig känns det som. Han bråkar lite när han ska i skaklarna. Jag leder in honom bakifrån fortfarande och han går snällt in och gör halt men kliver ur åt ena sidan när jag lämnar över till den som står framförställ. Då säger jag inget, gör en volt och gör om det bara. Man märker precis när han tröttnar och finner sig. Då sänker han huvudet och jag kan lämna över och spänna för. Jag tar lång tid på mig vid anspänning. Han måste stå still, hur mycket jag än fumlar. Annars börjar vi om. Det är en häst som till sin personlighet gärna vill prova vad som händer om man opponerar sig. Nästan varje ny sak vi gör, stor som liten, måste ifrågasättas litegrann i alla fall. Det funkar inte att bli arg. Man bara låtsas som ingenting och upprepar så många gånger det krävs. Jag är envisare än han.

10371658_10153076534312380_1926352982630052633_n.jpg

Igår fick jag ta premiärturen i nya vagnen! Vi börjar om så att min man får leda oss runt paddocken, han släppte för att ta kort så jag kunde få se hur vi såg ut. Selen ska anpassas bättre. Draglinjen är rak i drag, bakselen ska ändras, ska se om jag jag sänka främre remmen så linjen blir bättre, annars svetsar jag fast nya fästen längre fram. Jag ska ändå svetsa dit stänger så jag får en ögla istället för pigg.

Men sen selen alltså... det är en cob. Hon hade lätt kunnat ha minst x-full på däckeln, jag använder idag en x-full gjord och däckeln sitter lite tight på sidorna även utan ludd. Även om bröstan inte är för kort tycker jag att den ser liten ut på henne. Bakselen är däremot lagom, har fått göra extra hål i det lååånga ryggstycket. (Ponnyn är också överbyggd med ett par cm (ca 135 i mankhöjd) har ju en väldigt stor och grov kropp, med korta ben.. Men hon ser mycket trevligare ut när hon är i rörelse.) Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att byta sele till en full, har cob idag. Hon blir ju inte mindre heller, är ju bara 3,5 och kommer säkert att bredda sig ännu mer. Suck, detta pyssel med utrustning till växande hästar...

(Vagnen är inte så liten att sitta i som det ser ut, jag har fötterna högt upp vid insteget)

Igår så körde vi själva i paddocken! Nu är vi ikapp där vi avslutade inkörningen i sensomras/höstas pga hennes svårläkta sår. Eller, egentligen är vi längre komna nu då hon är mycket mer tömkörd ut, och hon har blivit mycket tryggare med att jag går bakom istället för bredvid. Och så är hon i bättre form eftersom hon är utan vargtänder, och därmed mycket mer samarbetsvillig.
Nu ska jag bara koppla in bromsarna på nya vagnen så vi kan ge oss ut på grusvägarna där hon trivs bäst. Men det blir inte själva, då får jag ha min man med mig gåendes bredvid.

(och ja, staketet är hemskt, det är under ombyggnad..)

1969357_10153078783767380_6207816406265697052_n.jpg

Nu kommer jag tillbaka i tråden :-D Har köpt en urgo fjording som jag ska börja köra i nu. Han heter Björkhems Dalex och han är fyra år. Han är tömkörd och har släpat lite smått men jag börjar om från början med at släpa saker mm. Ser verkligen fram emot att den jävla isen försvinner här hemma så vi kan börja träna riktigt.

Liten uppdatering: Mitt inkörningsprojekt (Micks Matteo aka Teo, welsh mountain född 2013) har blivit kastrerad för 1 ½ vecka sedan ungefär; han är pigg & glad & mår bra efter ingreppet. Han har också fått prova sin nya sele i stallgången & vi har tömkört några gånger till i grimma & långa grimskaft - han tycker att det är kul! :)
11050864_10204807715529999_1070196692750699574_n.jpg

10401902_10204789960526135_5727241740607470254_n.jpg

11010307_10153097687557380_4678033464305109935_n.jpg

Idag blev det första turen ut med kusk! (hon har dragit vagnen ute tidigare, när jag leder henne). Min man fick gå på långt avstånd med lina, men det behövdes aldrig. Skritt och trav, mycket pigg och glad. Jag ska nu bara kapa skakeländarna (de snyggt lila-lindade...) och göra öglor istället. Med breddningen av skaklarna står ändarna nu rakt ut, inte så bra..

IMG_3034.jpg

Har gett mig in på att köra in gammeltanten(hbl/fblsto). 23 år ung(säg det inte högt, hon är högst 5 i sinnet ;))
Jag har alltid tänkt att hon är för nipprig, men när vi provade att tolka i vintras (första gången för henne :)) och hon tog det med ro och verkade gilla att dra trots taskig tolksele bara så tänkte min man och jag att vi skulle prova.

Än så länge går allt superbra! Vi har dragit däck på alla möjliga underlag och lutningar och mannen satte sig till o med på däcket (tungt då det ju inte glider så lätt) och hon tog i och såg nöjd och avslappnad ut.

Vi fyndade en inkörningsvagn för någon helg sen för typ halva pengen mot vad de brukar ligga ute för, så vi köpte den.

Det är nog en liten fördel att jag haft henne i 13 år, vi känner därmed varandra så väl, och så har jag tömkört i alla år, och aldrig varit speciellt försiktig med tömmarna, haft de runt rumpa osv. Så hon har inga problem med draglinor runt benen, även i snäva svängar. Hon har fått de mellan benen också, inga problem. Jag är riktigt imponerad av min gamla dam faktiskt, längtar så till första gången i vagn! (Men ska skynda långsamt, nu vill jag fixa ett par skaklar, för jag tror att det är där problemet kan komma, när hon liksom blir "inklämd" mellan skaklarna).

Jag sitter just nu med en galen fundering på om det är möjligt att köra in en 23-årig, lite het och känslig shetlandsponny för att sedan kunna använda vid parkörning. Mitt mål är ju att kunna hämta ungarna på skolavslutningen med häst och vagn - gjorde det i år med enbet men nästa sommar vill jag hämta dem med par, som sagt... Åsså har jag ju insett att min andra inkörda ponny har ett en månad gammalt föl vid sidan när skolavslutningen är och det känns lite taskigt att köra henne då, plus att det blir tufft för fölet. Och den tredje är alldeles för långsam för att sätta i par...

Vad tror ni? Är det en helt vansinnig ide att ens försöka?
Ja jösses... Jag hade ju egentligen gett upp tanken om att prova köra in gammeltanten (som nu hunnit bli 24 år).
Men så sysselsatte jag äldsta dottern (som hade tanten som sin innan hon blev för lång) med att tömköra tanten igår. Och tanten uppförde sig som om hon gjort det där tidigare. Så, jag hängde ett däck i ett snöre och släpade bredvid henne för att se hur hon skulle reagera. Kunde inte brytt sig mindre... Vi började då fundera på om det faktiskt kunde vara så att hon ändå var inkörd hos någon tidigare ägare, vilket i så fall skulle vara för minst 15 år sedan (jag har haft henne i 5 år och förra ägaren hade henne i 10 år). Jag sprang in och hämtade svängeln och draglinorna och knöt fast däcket i öglan på svängeln. Dottern och jag gick på varsin sida och höll varsin draglina, med handen på selen, för att testa om där skulle komma någon reaktion - då hade det ju bara varit att släppa. Men det funkade alldeles utmärkt, även att gå slalom mellan koner så att linorna gick mot bakbenen.
Så vi satte fast linorna och dottern körde några varv till i paddocken med däcket släpande efter, i både skritt och trav.
20150308_1539471_zpspxkhotlh.jpg

Gammeltanten har fått ett nytt användningsområde! Och snart ska hon få gå i par ihop med sin älskade... :love:

Det är bara ett smolk i glädjebägaren nu - det visade sig att de parselar jag bytte till mig i somras är för små för mina ponnyer så jag måste försöka byta ut dem mot större...

20150308_1539511_zpsombpeiaz.jpg

Yttersta hålet på alla remmar runt magen :( men det gick ju att tömköra med en stund i alla fall - inte samma ponny som ovan, utan detta är treåringen.

Provat sele och hälsat på vagnen förra veckan :-)

Mycket nöjd med selen! Driveout Duo, kanonfin!

Han är så cool. När vi gick till vagnen, det var ju liksom ingenting, snubblade runt på skaklarna, funderade vad jag gjorde, försökte äta lite på den osv :p Sen drog jag runt den lite på gården med honom bredvid oxå och det var ju inget konstigt det heller.

Jag har tagit tag i inkörningen av mitt sto igen. Hon är cool när jag tömkör ute och hon har gått med draglinor på ridbanan. Men jag är osäker på hur länge jag skall gå med draglinorna innan nästa steg tar vid.

Provat sele och hälsat på vagnen förra veckan :-)

Mycket nöjd med selen! Driveout Duo, kanonfin!

Han är så cool. När vi gick till vagnen, det var ju liksom ingenting, snubblade runt på skaklarna, funderade vad jag gjorde, försökte äta lite på den osv :p Sen drog jag runt den lite på gården med honom bredvid oxå och det var ju inget konstigt det heller.

Roligt med så trygg och positiv ponny! Och snygg sele...

Vi ville se hur damen reagerade på vagnen och döm vår förvåning när hon var helt avslappnad, även om vi pickade på henne i sidorna med skaklarna när vi provade. När hon blev lite less backade hon ett steg mot vagnen.

E4CEC5EE-B81B-4E40-A9A8-A88211A726B8.jpg

2732D5D2-A292-40DF-B8CC-0E18283B224C.jpg

Så då kunde vi inte låta bli att spänna för på riktigt nästkommande dag.

Och inte ens då reagerade hon. Vi ledde henne en bit med vagn, som om hon aldrig gjort annat. Maken körde till och med en liten bit. Ingen reaktion vare sig i lite backe eller på plan mark.

Vi har nog egentligen gjort alla fel man kan göra, men har fördelen att jag känner henne så väl och verkligen kan läsa av henne.

Igår körde vi en liten snutt tillsammans.

A8CDD3AD-8167-45FA-BA9A-C91185D5DEAD.jpg

Lite skillnad att sitta så högt när man är van att köra shettis :)

764D8731-FF8E-4FFA-9FA6-E669B9568436.jpg

Riktigt imponerad av min gamla dam, som gör detta som om hon aldrig gjort annat. Nästan så man undrar om hon är inkörd någon gång när hon var ung... Men vet att det inte hänt från hon var 6 år och framåt i alla fall.

Skulle nog vilja lacka om vagnen till svart eller mörkbrun iallafall.... även om den är lite klatschig i klarblått. ;)

Så så gick det med att skynda långsamt. Men hon fattar till och med att man inte kan kasta sig runt på en femöring med vagn på, det kan annars ske ibland när man rider. Helt underbart! Hon har nog imponerat på alla i stallet. Få som trodde det skulle gå när vi startade...

Och jag väntar fortfarande på bakslag, men jag tror inte det kommer av vagnen. Sen kan något såklart hända som hon blir rädd för och sen förknippar med vagnen... Men den risken finns nog alltid.

Jag har påbörjat inkörning av mitt sto på två år, vi har dock bara kommit till tömkörning än så länge. Jag funderar på hur lång tid det tagit för er från tömkörning till påspänning av vagn? Tips på bra sele eller har någon en sele till salu kanske? Söker en i storlek cob då hon är 145 idag men beräknas bli 155 så borde den passa hela vägen. :) funderat lite på drive out duo :)

Jag har påbörjat inkörning av mitt sto på två år, vi har dock bara kommit till tömkörning än så länge. Jag funderar på hur lång tid det tagit för er från tömkörning till påspänning av vagn? Tips på bra sele eller har någon en sele till salu kanske? Söker en i storlek cob då hon är 145 idag men beräknas bli 155 så borde den passa hela vägen. :) funderat lite på drive out duo :)

Jag vill gärna ha en häst som är hanterad i alla gångarterna i tömkörning (dvs tar töm- och röstkommando) innan jag hänger på vagn. Min nuvarande ponny började jag tömköra som tvååring men hon vägrade ha mig bakom. Det tog många mycket korta pass och sen ett halvårs vila innan myntet trillade ner.. Andra tvååringar har jag tömkört som fixar allt på en gång som om de aldrig hade gjort annat. Så tidsåtgången har varierat för mig :)

Om du inte har tänkt att arbeta med tyngre redskap så loksele behövs så tycker jag bröstselen är den bästa. Drive Out Duo har jag sneglat på, den är riktigt fin. Om du ska satsa på maraton så kanske den kan vara lite i klenaste laget dock, tycker att både draglinor och baksele är rätt så tunna. Jag är mycket nöjd med min Ideal Maraton Lux. Min ponny är en grov C-ponny på 135cm och hon har cob nu, men det är på sista hålen. Jag skulle tipsa om att mäta din häst och hur mycket du har tillgodo på en cob, eller om du ska satsa på full. Drive Out har måtten på sina selar på nätet.

Hej!

Nu har jag kommit igång igen med fina arabprinsessan. Hon drar med draglinor snällt, men är fortfarande lite nervös för skaklar. Hur har ni med bröstsele satt fast "skaklar"/släpa? Jag vet inte hur jag ska få ihop det.

Just nu tömkör vi med en tömkörningsgjord för prinsessan är så bred så hennes däckel är helt omöjlig att få på en bra plats på henne.

/Lavinia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 363
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 084
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar