Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Pallen Memento är mätt till 91 centimeter när han visades som treåring, men jag tror att han har växt lite, så jag skulle tippa på att han ligger närmare 94-95 nu. Qlerence är mätt till 95 när han visades som tvååring, men jag skulle tippa på att han är närmare metern numera.

På måndag kommer veterinären (med två steg i tandläkarutbildningen) hem och ska se över munnen på mina hästar. Lillan har vargtänder som stör - dags att ta ut dem nu innan vi sätter fart med träningen. Nina ska bara rutinkollas. Lillan ska få ta nya blodprov också för att försäkringsbolaget ska friskförklara henne från förra årets sjukdom, så slipper vi reservationen när vi höjer försäkringen. Jag är jättenervös att hennes blod/lever/njurvärden är dåliga igen.. men hon mår ju bra, och värdena har ju varit normala på tidigare återbesök. Men ändå..

Ja ja. Det jag skulle komma till var att jag är supertaggad på att kunna träna dressyr i paddocken. Vi har ju kört två gånger utan medjälpare, så jag hoppas att vi kommer dit snart igen när vi tar upp träningen sen i höstas. Min paddock är 45*22 och har ett bra och fast underlag. Visst borde jag kunna använda den till dressyrkörning? Blir ju inget avancerat på länge, men som alternativ till att köra ut i skog och mark. För att köra ut måste min man följa med som groom. De dagar han inte kan det så hade det ju varit perfekt att kunna stänga in sig i paddocken där man är lite tryggare.

@Mli 45x22 tycker jag är för litet. Men det är klart, har man inget annat att tillgå så är det bättre än inget. Man får dock tänka på att det blir mycket arbete på volt, iom svängradien blir det inte så mycket raksträckor. För mig är minsta ridbana jag vill ha som den jag har nu: 20x60 - och det är med shettisar.

Har två inkörningsprojekt. Nu är tanken att jag dock ska överge skolkörningen delvis, till förmån för ponnytrav, men gillar detta forumet så jag fortsätter vara här :)

Har två stycken valacker födda 2012. Så fort vargtänderna är utdragna så ska inkörningen ta fart. Räknar med att de är i vagn innan midsommar (då börjar jag med inkörning i april). Sedan ska de köras regelbundet hela sommaren och sedan ha en lång vintervila. Förhoppningsvis hinner jag kvala in dem på travet till hösten.
10644992_512264702240990_7860148917241468683_n.jpg

@Pallen Nej, a-ponny får man endast köra tills man är 15 i Sverige :) Däremot tror jag de har andra regler i Danmark, men det är inte aktuellt att ta sig över sundet för det. Det passar mig utmärkt att lämna över till någon annan :)

Jag som drömde om att tolka i den fina snön som yr fram här i Uppsala :arghh:
Dumma dumma dumma (söta lilla älskade) skadade ponny! :cry:

@Mli Ligamentskada som tog lång tid att upptäcka.. Men hon är inte halt, går i sin vanliga hage med vanliga kompisarna och är bara lite uttråkad och undrar varför matte aldrig hittar på något roligt med henne längre.

@Mli Ligamentskada som tog lång tid att upptäcka.. Men hon är inte halt, går i sin vanliga hage med vanliga kompisarna och är bara lite uttråkad och undrar varför matte aldrig hittar på något roligt med henne längre.

Skönt ändå att hon slipper boxvila/sjukhage! Men förstår verkligen att det är tråkigt för er båda :(

Lillan har nu haft tandläkaren på besök. Veterinären konstaterar att vargtänderna redan är tappade! Det visste jag inte kunde hända. Om inte jag sett dem själv för bara några veckor sedan hade jag trott att förra veterinären som anmärkte att hon hade några hade haft fel.. Ovanligt att de tappar, men bra för mig! Sparade många kronor - duktig ponny :)
Så nu är det bara att tuta och köra, och pröva mig fram till ett bett hon tycker om. Eller så är problemet löst, vet inte om hon har haft bett sedan varhtänderna lossnade...

Nu kom Lillans provsvar, de var inte roliga :cry:
Att vi ens tog prover var för att hon förra året i mars hade något som liknade korsförlamning, fast som inte var det, men som ändå visade på att hon hade fel på njurar och lever. Hon friskförklarades bara någon månad senare. Men eftersom jag ville höja livvärdet på henne när hon körts in så fick jag en reservation på hennes blodvärden. Nya prover togs nu när hon ändå kollade tänderna för att häva reservationen.

Men dessa provsvar var värre än de från akuta stadiet förra året. Skyhöga AST och CK vilket tyder på ett muskelsönderfall, något som ses vid antingen akut korsförlamning eller stor muskelskada. Lutar åt en muskelsjukdom.
Nya prover ska tas inom en månad och sen får vi se vad de säger.

Lillan är ju precis som vanligt, jäkligt envis, istadig och glad. Något som jag har reagerat på på sista tiden är att hon har tunnat ut över ryggen. Hon är inte mager på något sätt, men känns tunnare. Men hon har också vuxit, så jag har ju relaterat till det. Och så har hon varit trotsig med att lyfta fötterna och lagt sig ned ett par gånger. Något som jag tagit som trots - det är ju likt henne att göra något sånt.. Tänk om hon vid det tillfället inte orkade? Och sen ligger hon mycket ner, något som hon alltid gjort under tillväxtperioder. Hon har stundtals inte heller velat gå alls, men så fort hon fått boots på sig så har hon gått utan problem. Alla hennes symptom/egenskaper skulle på en vuxen häst tyda på ESPM. Något som inte botas, men som kan avhjälpas litegrann beroende på hur illa värdena är. Hatar att vara oviss, ett par veckor tills provtagning är ju en evighet!

Åh stackars er @Mli ! Det värsta är ju när hästarna inte "berättar" att något är fel utan kör på goa och glada som vanligt med en dålig dag som enda tecken :(

Åh stackars er @Mli ! Det värsta är ju när hästarna inte "berättar" att något är fel utan kör på goa och glada som vanligt med en dålig dag som enda tecken :(

Goda nyheter i eländet är att IF faktiskt tog bort reservationen! Och så har jag efter lite googlande bestämt mig för att skicka tagel på analys. Då får jag iaf svar på en av två möjliga varianter av ESPM/PSSM, som jag befarar att det kan vara.

Goda nyheter i eländet är att IF faktiskt tog bort reservationen! Och så har jag efter lite googlande bestämt mig för att skicka tagel på analys. Då får jag iaf svar på en av två möjliga varianter av ESPM/PSSM, som jag befarar att det kan vara.
Hur kan tagel påvisa det?

Hej hej! Nu tycker jag nästan att min ponnyplutt kan kallas för ett inkörningsprojekt också - idag gjorde vi vårt första försök till någon sorts förberedande tömkörning, med grimma & två långa grimskaft. Det gick över förväntan faktiskt. Ponnyn heter Micks Matteo (kallas Teo) & är en welsh mountain-hingst (kommer att kastreras till våren) född 2013. Jag har haft honom sedan han var sju månader, men hittills har vi mest ägnat oss åt att öva på vardagshanteringen så som att ledas i grimma, stå uppbunden, lyfta hovar osv.
Ber om ursäkt för julbilden men den är den nyaste/bästa jag har.. Den andra bilden är från dagens övning. :)
10482326_10204192468989220_7648494517806355316_n.jpg

1620847_10204500396207208_2847339680947863456_n.jpg

Min femåring har bott hos mig i två år nu. Jag började försöka köra in honom när han kom men han var rädd och ouppmärksam och innan det gick åt skogen bestämde jag mig för att rida in honom först. Det gick hur bra som helst och nu är han riden i drygt ett år och mycket lugnare hela han. Inkörningen på gång igen och det går så mycket bättre och är så himla roligt. Han är gjord för att dra och han börjar fatta det verkar det som. I går drog han däck för första gången.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 084
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar