Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så glad, så glad!

Vi skulle bara justera skaklarna efter Ariel (min gamla valack var mycket bredare än henne), så Ariel fick på sig selen och så ryggade jag in henne mellan skaklarna. Men då pappa och jag blev oense om vad som var "bra" passform (han tyckte de verkade vara perfekta redan) :angel: så satte vi fast skaklarna i selen. Då kunde till och med min pappa se att skakelbredden var ungefär en dm för bred... ;)

När vi var klara med justerandet tyckte pappa att jag gott kunde gå lite med Ariel. Jag var tveksam, vi skulle ju köra mer med skaklar samt sedan introducera vedkälke innan jag började fundera på vagnen. Men Ariel verkade lugn, så vi gick några meter. Inga problem. :love: Ryggade några steg (för pappa hävdade att det var svårast, haha) och vände sedan runt till höger. Visst reagerade hon på skakeln på sidan, men mest med en fundersam min över hur hon skulle hantera situationen. Hon var varken stressad, rädd eller nervös, det kändes så himla bra! :banana:

På onsdag kommer min dressyrtränare hit, inte för att jag skall träna dressyr (ridförbud! O_o) utan för att hon skall få vara medhjälpare när vi spänner för igen. Så skoj! :D

Igår spände jag och pappa för Ariel igen, det var inga som helst problem. Sedan gick jag ett varv på min gräsmatta med henne, även om svängarna blev lite svåra ibland. Spände av själv sedan, fortfarande cool häst. Såhär såg hon ut då:

150513_55535780ddf2b3428944cf8f.jpg

Ikväll kom min dressyrtränare och hjälpte till, först justerade vi bakselen och kontrollerade att den hjälpte till i nedförsbacke, sedan fick tränaren sitta på kuskbocken medan jag ledde Ariel runt vår gård. Därefter bytte vi plats (underbar utsikt!):

img_5228_555386359606ee488ee6ca86.jpg

Jag körde ett varv runt gården med tränaren gående bredvid, men utan att tränaren höll i tömmen. Ariel var helt med på noterna och tyckte det var så skoj att få göra någonting. Avslutade med att fota igen innan vi spände från.

img_5230_555386759606ee48911d355c.jpg

Draglinorna var alldeles för långa, så ignorera dem. ;) Jag är så nöjd med min fina häst, även om vi inte följde regelboken till punkt och pricka så tycker hon körning är superkul och det känns som vi är en bra bit på väg nu! :) Planen framöver är att försöka köra så mycket vi kan när det finns sällskap att tillgå, vilket lär bli 1-2 gånger/vecka framöver. Längtar redan till nästa gång!

Kan tyvärr meddela att Cavalettie Sport håller utmärkt för panikslagen ponny som slår och slår och skenar över en äng.....

Blev skrämd av en hund som rusade ut från en tomt och tvärvände och började sparka varpå hon blev ännu räddare.
Sårskada höger bak som är suturerad och förhoppningsvis inte värre skadad än så rent fysiskt. Hur det blir m körning framöver vete gudarna dock.

Vad är era erfarenheter? Hon har innan varit helt obrydd för skaklar mm mm så detta slog ner som en blixt.

Usch är så ledsen, mest för att jag verkligen behöver motionera henne och det blir ju inte lätt om jag inte kan köra henne

Kan tyvärr meddela att Cavalettie Sport håller utmärkt för panikslagen ponny som slår och slår och skenar över en äng.....

Blev skrämd av en hund som rusade ut från en tomt och tvärvände och började sparka varpå hon blev ännu räddare.
Sårskada höger bak som är suturerad och förhoppningsvis inte värre skadad än så rent fysiskt. Hur det blir m körning framöver vete gudarna dock.

Vad är era erfarenheter? Hon har innan varit helt obrydd för skaklar mm mm så detta slog ner som en blixt.

Usch är så ledsen, mest för att jag verkligen behöver motionera henne och det blir ju inte lätt om jag inte kan köra henne

Usch vad tråkigt att höra!
Jag vurpade rejält med min förra lilla ponny, så pass att han låg under och i vagnen som fick bändas loss så han kunde resa sig. Som tur var klarade sig ponnyn utan annat än blåmärken. Och honom var det bara att spänna för igen, han fortsatte som körponny utan några som helst betänkligheter.

Jag hade nog dragit lite däck mer fasta skaklar innan jag spänt för vagn igen. Hoppas att det inte blir några problem för er!

Usch vad tråkigt att höra!
Jag vurpade rejält med min förra lilla ponny, så pass att han låg under och i vagnen som fick bändas loss så han kunde resa sig. Som tur var klarade sig ponnyn utan annat än blåmärken. Och honom var det bara att spänna för igen, han fortsatte som körponny utan några som helst betänkligheter.

Jag hade nog dragit lite däck mer fasta skaklar innan jag spänt för vagn igen. Hoppas att det inte blir några problem för er!

Tack! Låter hoppingivande!

Jag har vält med ena ponnyn och hamnat i diket med andra (som följd av att hon slog över skaklarna) med andra. Båda gångerna har jag fått mer men än dem :)

Och så hamnade jag på Körning helt plötsligt. Hur gick det till? :p Förmodligen för att tankarna på att köra in min häst har börjat smyga sig på. ;)
Har ett 14-årigt halvblodssto som nyligen fått diagnosen spondylos och som jag i nuläget tömkör mycket som en del av rehaben. Har hjälp av en superduktig tjej som tävlat SM i körning så jag har bra hjälp i vardagen MEN detta är ju en helt ny värld för mig så nu måste jag öppna mina sinnen och lära mig. :)
Jag hoppas att jag kommer kunna fortsätta att rida och träna min häst men det ena utesluter ju inte det andra. Tömkör både på ridbanan och ute i skogen och lilla häst är väldigt cool när hon går först och har inget problem med att tömmarna hänger och slänger runt benen på henne. Känns som att det borde gå att köra henne också?
Hur kom det sig att ni började med körning?

Hej @Speedway !

Jag började med körning då jag gillar allsidig träning och körningen är ett utmärkt komplement till ridningen. Mitt mål är att köra ett lugnt pass i skritt istället för vilodag för hästen samt konditionsträna en del för vagn. :)

Jag får väl börja med att hänga på tränaren när hon kör någon av sina hästar så får hon visa och förklara. Det finns säkert möjlighet för mig att träna på hennes "skolhäst" också. Jag fick låna den under en tömkörningslektion förra veckan för att få träna på sidvärts och öppna med en häst som kan. Det var betydligt enklare än med min som inte riktigt förstod vad jag menade. :angel: Jag kunde liksom se på henne att hon sa "Va, f-n menar du???" :laugh:

Vad använder ni för kommandon? Jag inser att jag liksom inte har något tydligt system. Iallafall inte för avsaktningarna så det måste jag verkligen träna på. Just nu så smackar jag när jag vill att hon ska komma fram i skritt, ropar trava när jag vill att hon ska trava och galopp när det ska vara galopp och det funkar. Insåg dock att tränaren inte använde ord så jag förstår att det är vanligare med andra ljud?
Vid avsaktningar har jag helt enkelt använt det gamla hederliga ptroo och, ja, det kanske inte är så smart att använda det för alla avbrott inklusive göra halt. :o
Kan det vara en smart lösning att börja använda "rätt" kommandon i samband med att jag rider under en period? Kanske blir lättare för henne att förstå? Tips, tack. :)

Vad använder ni för kommandon? Jag inser att jag liksom inte har något tydligt system. Iallafall inte för avsaktningarna så det måste jag verkligen träna på. Just nu så smackar jag när jag vill att hon ska komma fram i skritt, ropar trava när jag vill att hon ska trava och galopp när det ska vara galopp och det funkar. Insåg dock att tränaren inte använde ord så jag förstår att det är vanligare med andra ljud?
Vid avsaktningar har jag helt enkelt använt det gamla hederliga ptroo och, ja, det kanske inte är så smart att använda det för alla avbrott inklusive göra halt. :o
Kan det vara en smart lösning att börja använda "rätt" kommandon i samband med att jag rider under en period? Kanske blir lättare för henne att förstå? Tips, tack. :)
Kommandona är jätteviktiga för mig och jag har en tendens att samla på mig fler och fler. Det mesta jag vill påverka har jag ett ljud för. Just nu är listan:
Smackning med tungan - Skritt
S-ljud: Trav
S-s-s (upprepade s-ljud): Ökad trav
Smackning med läpparna: Galopp
Ho (som en uggla): Lugna dig, långsammare inom gångarten
How (i mitt huvud är det ett western-ptro): Sakta ner en gångart
Prto: Halt
Back: Ryggning
Sedan finns det ett par kommandon som är med pisken också.
Pisk på rumpan: Drivande, här har jag tänkt att vi ska kunna välja galopp också, genom att lägga pisken på innerskinkan tillsammans med galoppkommando, men så långt har vi inte kommit.
Pisk på skänkelläget: böjning runt pisken.

Jag tror att det är alla. :p Jag tycker att du har en bra tanke när det gäller att lära in kommandon från hästryggen, då blir dom tydliga eftersom du då bara sätter ljud till det ni redan kan och gör.

@ajdidodii Låter som att du använder ungefär samma kommandon som min tränare.

Jahapp, det är väl bara att träna på då så att vi får in det här i skallen både jag och kusanbusan. Vi kan ju inte ha en massa kommunikationsissues om vi ska hänga på en vagn i framtiden. :D

Så här kan det gå när man har kommunikationsproblem. :eek:

Det var första gången jag tömkörde henne och förutom denna lilla bravad så skötte vi oss helt ok båda två. ;)

Förbaskat söt! :love: Jag har alltid drömt om en wm, men jag har så många fina hästar på min vill-ha-lista så jag måste gifta mig rikt först. :angel:
Hittar du något ställe där man kan hitta rikt folk som vill gifta sig med fattiga hästtjejer så tipsa mig! :p

Vår lille ponny har skenat och slagit i vagn. Inga problem att köra efteråt. På vår maratondebut förra året blev han livrädd i ett hinder, drog, kom ju bara mer läskiga saker, så han började slå, fastnade till slut med ena bakbenet över skakeln(trots höga skaklar) och blev hängande. Ett sår på insida ben men annars hel. Inga problem att köra efter det, däremot gillade han INTE det hindret när vi var på samma ställe och körde maraton p&d i helgen. Fick leda honom runt, inga olyckor dock!

Så var nästa körpass genomfört. Blev lite halvt dramatiskt först, då Ariel blev rädd för någonting, oklart vad och försökte att rusa iväg när jag skulle leda henne med vagnen. Kunde dämpa henne, men hon fortsatte gå i sidled och stressa upp sig (skaklarna?). Tog säkert fyra, fem meter innan hon lugnade sig helt. Jag var så rädd att hon skulle dra med vagnen, men tack och lov lyssnade hon på mig. Sedan var hon helt lugn, vi vände åt både vänster och höger för att se om det var skaklarna, men hon brydde sig inte alls.

Körde sedan två varv runt gården, med sällskap på kuskbocken. Inga problem, tyckte Ariel nöjt. :) Provade även en lite tvärare vändning och jösses vad hon är smidig! Hon har en helt annan vändningsteknik än min valack, hon kan lätt gå helt i sidled och bryr sig inte ett dyft om skaklarna. Så lättsamt! Nästan så jag blir lite sugen på att tävla i körning ändå... ;)

Jag hoppas kunna köra en liten bit på grusvägen nästa gång, när det nu kan tänkas bli. Det är lite jobbigt att vara beroende av andra, som sällan har möjlighet att komma ut och hjälpa till, men jag vet att vi absolut inte är redo att köra själva. Tålamod... :)

Brukar läsa lite här och bli lite körsugen. Då igår inventerade jag svärfars loge och fyndade bla en svänger. Så igår drog min islänning däck för första gången, gick kanon :love:
DSC_0151.JPG

Det han tyckte var jobbigast var att matte tyckte han skulle ha benskydd bak, dom fick jag ta av..
Hur tycker ni selen sitter? Borde nog sänka dragningen något.

DSC_0151.JPG

Nytt försök. Kan förtydliga att det var dragringen jag funderade på att sänka (kommer inte på vad remmen heter:banghead: )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 363
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar