Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppehållsrem, tror jag att den heter. Det är så himla svårt att avgöra hur selar sitter på bild, eventuellt ska lokorna upp (då får du samma effekt som att sänka dragringen, rakare draglinje).

DSC_0151.JPG

Nytt försök. Kan förtydliga att det var dragringen jag funderade på att sänka (kommer inte på vad remmen heter:banghead: )

Jag funderar på hur lokorna ligger i drag? Som de är nu ser de inte ut att följa bogbladet utan vara för upprätta, och dragpunkten tycker jag ser ut att hamna lite lågt. Däckelremmen som håller uppe dragringen brukar jag ha lös, det är ingen risk att draglinjen påverkas negativt att ha den lös. Med den däckeln är det extra viktigt att du inte får någon vikt på ryggen, eller är det järn i?

Jag funderar på hur lokorna ligger i drag? Som de är nu ser de inte ut att följa bogbladet utan vara för upprätta, och dragpunkten tycker jag ser ut att hamna lite lågt. Däckelremmen som håller uppe dragringen brukar jag ha lös, det är ingen risk att draglinjen påverkas negativt att ha den lös. Med den däckeln är det extra viktigt att du inte får någon vikt på ryggen, eller är det järn i?

Lyckades inte se hur lokorna ligger när han drar då jag var själv, tror han sänker huvudet lite mer. Jag ska sätta på en ögla till så de går att höja lokorna, nu har jag en vikt handduk under nackputan. Nä det är en läderdäckel, ITE-sele.

När jag såg denna bilden igen tänkte jag med på att lokorna inte ser ut att "ligga an" på bogarna. Hade samma sele dagen efter på min ponny och då föll den mer på plats. Tips på vad jag kan testa att justera?

Får presentera pålle lite mer kanske. Han är en 9årig islänning som jag tänkt köra in i sommar, om jag får tag i en vagn. Annars får vi hålla oss till att sladda ridbanan.
Idag provade vi skaklarna, lite tyngre än däcket så han behöver lite extra uppmuntran för att våga dra igång. Däcket vågade vi trava lite med, vilket han klarade galant.:love: Han har gjort jätte framsteg från i somras då han tyckte det var obekvämt när jag gick bakom i tömkörningen. Ändå har vi inte tränat mer än max 1ggr/månad! (Har lagt krut på ridningen där det oxå hänt mycket)
IMG_20150609_204755.JPG

Nu är ju lillpålla inget direkt inkörningsprojekt, vi har kört henne flera år. Men funderar om nån har nåt bra tips så här i grästider. Det är alltså frågan om en shettis med förkärlek till gräs. Hon är i vanliga fall VÄLDIGT lydig, körs med bettlöst (nu just hackamore som funkar perfekt på henne). Våra vägar är väldigt smala med högt gräs på sidorna, vilket innebär att varje gång vi möter en bil eller blir omkörd av en så har jag svårt att få henne styrd så att hon hålls på avstånd till bilen men inte heller slipper att äta av gräset. Sgs omöjligt alltså...skulle hon bara ta ngn tugga i farten,men då hon stannar och tror att hon ska äta blir man ju less. Vad göra? Uppfostra bättre?:angel:Hon får inte gå på bete så hon är besatt av varje strå som finns i munhöjd. Då man leder henne funkar det nog,men behöver också köras så hon får ordentlig motion när jag är i slutskedet av grav och inte rör mig så snabbt;)

Funderar helt fräckt på munkorg,men tror inte att hennes är stor nog för att rymmas ovanpå tränset med hack. Kan iof köra henne med bett också eller grimma.

Lyckades inte se hur lokorna ligger när han drar då jag var själv, tror han sänker huvudet lite mer. Jag ska sätta på en ögla till så de går att höja lokorna, nu har jag en vikt handduk under nackputan. Nä det är en läderdäckel, ITE-sele.

När jag såg denna bilden igen tänkte jag med på att lokorna inte ser ut att "ligga an" på bogarna. Hade samma sele dagen efter på min ponny och då föll den mer på plats. Tips på vad jag kan testa att justera?

Det är alltid svårt att ge råd utan att klämma och känna.. Jag tror att det är en bra idé du har att höja lokorna. Och sen kanske även testa att lägga lokorna längre bak över nacken, så de bättre följer bogbladen.

Nu är ju lillpålla inget direkt inkörningsprojekt, vi har kört henne flera år. Men funderar om nån har nåt bra tips så här i grästider. Det är alltså frågan om en shettis med förkärlek till gräs. Hon är i vanliga fall VÄLDIGT lydig, körs med bettlöst (nu just hackamore som funkar perfekt på henne). Våra vägar är väldigt smala med högt gräs på sidorna, vilket innebär att varje gång vi möter en bil eller blir omkörd av en så har jag svårt att få henne styrd så att hon hålls på avstånd till bilen men inte heller slipper att äta av gräset. Sgs omöjligt alltså...skulle hon bara ta ngn tugga i farten,men då hon stannar och tror att hon ska äta blir man ju less. Vad göra? Uppfostra bättre?:angel:Hon får inte gå på bete så hon är besatt av varje strå som finns i munhöjd. Då man leder henne funkar det nog,men behöver också köras så hon får ordentlig motion när jag är i slutskedet av grav och inte rör mig så snabbt;)

Funderar helt fräckt på munkorg,men tror inte att hennes är stor nog för att rymmas ovanpå tränset med hack. Kan iof köra henne med bett också eller grimma.

Haha, har samma problem med min ardenner... Mitt enda knep är att vara stenhård med att aldrig tillåta minsta lilla tugga "i farten" för då blir hon helt hopplös sen. Ger man lillfingret så är det liksom kört för många pass framöver. Jag har sett andra använda en rem som går från däckel, genom tömringarna på loka/brösta och sen till bettet. En "inspänningtygel" som gör att hästen inte kan nå så långt ner som till marken och beta. Men det hjälper ju kanske inte på en liten häst med högt gräs?

Haha, har samma problem med min ardenner... Mitt enda knep är att vara stenhård med att aldrig tillåta minsta lilla tugga "i farten" för då blir hon helt hopplös sen. Ger man lillfingret så är det liksom kört för många pass framöver. Jag har sett andra använda en rem som går från däckel, genom tömringarna på loka/brösta och sen till bettet. En "inspänningtygel" som gör att hästen inte kan nå så långt ner som till marken och beta. Men det hjälper ju kanske inte på en liten häst med högt gräs?

Kanske man borde testa om det hjälper ngt. Satte munkorg på henne idag längs med vår väg som är värst,då testade hon inte ens. Är benhård annars men just då man blir omkörd och är tvungen att gå max åt sidan så är ju liksom gräset där i munhöjd. Dum vore hon ju om hon inte åt...

@Lindon jag använder gräset som positiv förstärkning och det har funkat för oss. Men beror ju helt klart på hur hästen är "uppfostrad". Isak har hela sitt liv jobbats genom positiv förstärkning så han är totalt med på noterna. Så slipper vi "kampen". :) kanske värt att prova?

Det är alltid svårt att ge råd utan att klämma och känna.. Jag tror att det är en bra idé du har att höja lokorna. Och sen kanske även testa att lägga lokorna längre bak över nacken, så de bättre följer bogbladen.
Tack för tipsen i alla fall, förstår att det är svårt på bild. Ska se om de går att flytta bak lokorna, dock har han stående bogblad.
En fråga som dök upp när jag grejade med selen var om övre lokremen ska vara korsad eller inte över nackputan? Bildgooglat och tycker mig se både och. Någon som vet om det gör någon skillnad på lokorna?

@Lindon jag använder gräset som positiv förstärkning och det har funkat för oss. Men beror ju helt klart på hur hästen är "uppfostrad". Isak har hela sitt liv jobbats genom positiv förstärkning så han är totalt med på noterna. Så slipper vi "kampen". :) kanske värt att prova?
Hon är också uppfostrad med positiv förstärkning, MEN i detta fall funkar det inte att använda gräset eftersom hon är känslig för socker och inte alls ska äta gräs...tyvärr. Använder melassfria lucernpellets då vi tömkör/promenerar, jobbar mycket med att hon istället för att fokuserar på gräset lyssnar på min minsta vink. Hon gillar att jobba och är svag för beröm så där går det bra. Bara körningen då vi kmr till ett läge där jag är långt bak i kärran och gräset lockar för mycket... Kmr att anv munkorg eller prova ut nån rem. Är ju ändå en kort tid. Snart borde kommunen skicka ut nån som slår ner gräset, växt galet nu.

@Snurre , om remmen ska vara korsad eller ej beror nog på putans utformning. Tror att den är korsad på min sele, men inte på selen jag hade innan denna. Jag skulle ta den variant som ser ur att funka bäst för din häst och sele.

Hon är också uppfostrad med positiv förstärkning, MEN i detta fall funkar det inte att använda gräset eftersom hon är känslig för socker och inte alls ska äta gräs...tyvärr. Använder melassfria lucernpellets då vi tömkör/promenerar, jobbar mycket med att hon istället för att fokuserar på gräset lyssnar på min minsta vink. Hon gillar att jobba och är svag för beröm så där går det bra. Bara körningen då vi kmr till ett läge där jag är långt bak i kärran och gräset lockar för mycket... Kmr att anv munkorg eller prova ut nån rem. Är ju ändå en kort tid. Snart borde kommunen skicka ut nån som slår ner gräset, växt galet nu.

Då förstår jag! Min går ju på bete som vanligt och är inte överkänslig :) Kanske kan du ge annan positiv försärkning när hästen gör rätt? Hoppas iallafall det fxar sig, har inte så mycket andra tips :)

@Pallen I och med att hon inte får gå på bete och inte slipper äta gräs så blir det ju mer att hon försöker sno åt sig minsta lilla gräs, i jmf med om hon hade gått på bete. Då hade hon nog inte varit lika galen i det.. men som sagt en kort period. Hon får stå ut med munkorg då vi kör längs gräsiga dikesrenar....;)

Kan ju passa på och fråga en selrelaterad fråga här på samma gång då jag ändå är igång. Jag använder bröstsele åt shettisen, komplett med draglinor,svängel, baksele och brösta, allt enl. konstens regler. MEN nu då hästen har blivit smalare märker jag att däckeln inte hålls på plats utan skjuts fram då vi kört en stund. Då ligger den istället på bogbladet och trycker. Har försökt att: länga draglinorna - går ej att länga mer för då hoppar skaklarna ur, spänna remmen mellan däckeln och svanskappan - den var rätt lös innan. Spänna remmen som går från bakselen till skakeln. Vi har ögglor på skaklarna som jag knäpper remmen runt. Har också spänt maggjorden ett hål, får in ungefär ett finger mellan magen och gjorden.

Tänker jag fel? Vad ska jag prova som nästa?:confused:

Ariel kördes för tredje gången i måndags. Vi vågade oss ut från gården för första gången. Blev grusvägen till ridbanan (= väg hon är van vid och mycket trygg på) fram och tillbaka. Hon vänder fortfarande helt fenomenalt, som om hon tjuvtränat. :p Däremot blev hon extremt mentalt slut av detta nya "äventyr", så vi kommer köra samma väg fler gånger innan vi fortsätter längre sträckor. Totalt körde vi 1 km, så det var ju inte jättelångt, jag förklarade för min medhjälpare att man inte skall köra längre sträckor i början, även om det känns bra, eftersom det är nya muskler som arbetar. Men jag trodde ju inte att psyket skulle bli så uttröttat som det blev. :angel:

Skall köra samma väg på måndag igen och se om det blir likadant resultat, sedan blir det ett par veckors uppehåll från körningen då vi åker bort. Hur länge får man hänga kvar i den här tråden förresten? :laugh:

Kan ju passa på och fråga en selrelaterad fråga här på samma gång då jag ändå är igång. Jag använder bröstsele åt shettisen, komplett med draglinor,svängel, baksele och brösta, allt enl. konstens regler. MEN nu då hästen har blivit smalare märker jag att däckeln inte hålls på plats utan skjuts fram då vi kört en stund. Då ligger den istället på bogbladet och trycker. Har försökt att: länga draglinorna - går ej att länga mer för då hoppar skaklarna ur, spänna remmen mellan däckeln och svanskappan - den var rätt lös innan. Spänna remmen som går från bakselen till skakeln. Vi har ögglor på skaklarna som jag knäpper remmen runt. Har också spänt maggjorden ett hål, får in ungefär ett finger mellan magen och gjorden.

Kan du ta bild på hur det ser ut så kan vi lättare hjälpa? :)

Det finns generellt två saker som puttar fram en däckel. Det ena är en kulmage - men det kanske inte är så aktuellt i ditt fall om du fått ner hästen i vikt. Det andra är att skaklarna tycker fram gjorden, vilket får att åtgärdas med en bättre spänd baksele. Kan det vara så att bakselen behöver spännas mer? Riktlinjen med en handsbredd mellan rumpa och rem tycker jag är ganska mycket, mina körs med bakselen så spänd att de "ligger emot" men inte "tar emot" i drag. Absolut mindre än en handsbredd i drag, annars hade de inte gjort någon inverkan alls.

@Pallen Har fortf inte fattat hur man får en bild utsatt:o
@Mli Nej kulmage har hon inte! Hennes kg sätter sig främst som depåer,därav gräsförbud och ett evigt motionerande somrarna genom. Hm..bakselen kan kanske vara boven. Nu ändrade jag till en handsbredd men ser att den ser ut att va lös i drag (kanske för lös) när man sitter i kärran. Ska testa imorgon. Tack för tipset:up:

Om jag känner mig osäker på hur bakselen tar brukar jag ställa hästen och medhjälpare i nedförsbacke. Sen drar jag åt bakselen så skakelöglan ligger mitt för däckeln. Sen sätter jag hästen i drag och ser om det tar emot i steget. Om, så får jag kompromissa och lossa den något hål. Ofta kan man dra åt bakselen mer än vad man tror.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 363
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar