Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nytt försök. Kan förtydliga att det var dragringen jag funderade på att sänka (kommer inte på vad remmen heter )
Jag funderar på hur lokorna ligger i drag? Som de är nu ser de inte ut att följa bogbladet utan vara för upprätta, och dragpunkten tycker jag ser ut att hamna lite lågt. Däckelremmen som håller uppe dragringen brukar jag ha lös, det är ingen risk att draglinjen påverkas negativt att ha den lös. Med den däckeln är det extra viktigt att du inte får någon vikt på ryggen, eller är det järn i?
Lyckades inte se hur lokorna ligger när han drar då jag var själv, tror han sänker huvudet lite mer. Jag ska sätta på en ögla till så de går att höja lokorna, nu har jag en vikt handduk under nackputan. Nä det är en läderdäckel, ITE-sele.
När jag såg denna bilden igen tänkte jag med på att lokorna inte ser ut att "ligga an" på bogarna. Hade samma sele dagen efter på min ponny och då föll den mer på plats. Tips på vad jag kan testa att justera?
Nu är ju lillpålla inget direkt inkörningsprojekt, vi har kört henne flera år. Men funderar om nån har nåt bra tips så här i grästider. Det är alltså frågan om en shettis med förkärlek till gräs. Hon är i vanliga fall VÄLDIGT lydig, körs med bettlöst (nu just hackamore som funkar perfekt på henne). Våra vägar är väldigt smala med högt gräs på sidorna, vilket innebär att varje gång vi möter en bil eller blir omkörd av en så har jag svårt att få henne styrd så att hon hålls på avstånd till bilen men inte heller slipper att äta av gräset. Sgs omöjligt alltså...skulle hon bara ta ngn tugga i farten,men då hon stannar och tror att hon ska äta blir man ju less. Vad göra? Uppfostra bättre?Hon får inte gå på bete så hon är besatt av varje strå som finns i munhöjd. Då man leder henne funkar det nog,men behöver också köras så hon får ordentlig motion när jag är i slutskedet av grav och inte rör mig så snabbt
Funderar helt fräckt på munkorg,men tror inte att hennes är stor nog för att rymmas ovanpå tränset med hack. Kan iof köra henne med bett också eller grimma.
Haha, har samma problem med min ardenner... Mitt enda knep är att vara stenhård med att aldrig tillåta minsta lilla tugga "i farten" för då blir hon helt hopplös sen. Ger man lillfingret så är det liksom kört för många pass framöver. Jag har sett andra använda en rem som går från däckel, genom tömringarna på loka/brösta och sen till bettet. En "inspänningtygel" som gör att hästen inte kan nå så långt ner som till marken och beta. Men det hjälper ju kanske inte på en liten häst med högt gräs?
Tack för tipsen i alla fall, förstår att det är svårt på bild. Ska se om de går att flytta bak lokorna, dock har han stående bogblad.Det är alltid svårt att ge råd utan att klämma och känna.. Jag tror att det är en bra idé du har att höja lokorna. Och sen kanske även testa att lägga lokorna längre bak över nacken, så de bättre följer bogbladen.
Hon är också uppfostrad med positiv förstärkning, MEN i detta fall funkar det inte att använda gräset eftersom hon är känslig för socker och inte alls ska äta gräs...tyvärr. Använder melassfria lucernpellets då vi tömkör/promenerar, jobbar mycket med att hon istället för att fokuserar på gräset lyssnar på min minsta vink. Hon gillar att jobba och är svag för beröm så där går det bra. Bara körningen då vi kmr till ett läge där jag är långt bak i kärran och gräset lockar för mycket... Kmr att anv munkorg eller prova ut nån rem. Är ju ändå en kort tid. Snart borde kommunen skicka ut nån som slår ner gräset, växt galet nu.@Lindon jag använder gräset som positiv förstärkning och det har funkat för oss. Men beror ju helt klart på hur hästen är "uppfostrad". Isak har hela sitt liv jobbats genom positiv förstärkning så han är totalt med på noterna. Så slipper vi "kampen". kanske värt att prova?
Hon är också uppfostrad med positiv förstärkning, MEN i detta fall funkar det inte att använda gräset eftersom hon är känslig för socker och inte alls ska äta gräs...tyvärr. Använder melassfria lucernpellets då vi tömkör/promenerar, jobbar mycket med att hon istället för att fokuserar på gräset lyssnar på min minsta vink. Hon gillar att jobba och är svag för beröm så där går det bra. Bara körningen då vi kmr till ett läge där jag är långt bak i kärran och gräset lockar för mycket... Kmr att anv munkorg eller prova ut nån rem. Är ju ändå en kort tid. Snart borde kommunen skicka ut nån som slår ner gräset, växt galet nu.
Kan ju passa på och fråga en selrelaterad fråga här på samma gång då jag ändå är igång. Jag använder bröstsele åt shettisen, komplett med draglinor,svängel, baksele och brösta, allt enl. konstens regler. MEN nu då hästen har blivit smalare märker jag att däckeln inte hålls på plats utan skjuts fram då vi kört en stund. Då ligger den istället på bogbladet och trycker. Har försökt att: länga draglinorna - går ej att länga mer för då hoppar skaklarna ur, spänna remmen mellan däckeln och svanskappan - den var rätt lös innan. Spänna remmen som går från bakselen till skakeln. Vi har ögglor på skaklarna som jag knäpper remmen runt. Har också spänt maggjorden ett hål, får in ungefär ett finger mellan magen och gjorden.
Tänker jag fel? Vad ska jag prova som nästa?
Kan ju passa på och fråga en selrelaterad fråga här på samma gång då jag ändå är igång. Jag använder bröstsele åt shettisen, komplett med draglinor,svängel, baksele och brösta, allt enl. konstens regler. MEN nu då hästen har blivit smalare märker jag att däckeln inte hålls på plats utan skjuts fram då vi kört en stund. Då ligger den istället på bogbladet och trycker. Har försökt att: länga draglinorna - går ej att länga mer för då hoppar skaklarna ur, spänna remmen mellan däckeln och svanskappan - den var rätt lös innan. Spänna remmen som går från bakselen till skakeln. Vi har ögglor på skaklarna som jag knäpper remmen runt. Har också spänt maggjorden ett hål, får in ungefär ett finger mellan magen och gjorden.
Tänker jag fel? Vad ska jag prova som nästa?