Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har jag tagit tag i nästa projekt, 4-åriga Lovis. Hon tömkördes några gånger förra sommaren men sen fick hon stå över då jag hoppades att hon var dräktig. Nu har det dock visat sig att den tjocka magen bara var hull, så nu blir det arbete för damen istället.
Och hon är uppenbarligen lika klok och cool som sin mor. :love: idag har vi dragit däck för första gången. Och oj vad hon inte brydde sig om det...

Tjo!

Jag kämpar vidare med min prinsessa. Efter att ha köpt en riktig fulsele (sån syntethistoria man bara sköljer av) har jag fått igång inkörningen betydligt bättre. Jag slipper ju smörja skiten efter varje användning!!! (och jag kommer köpa en lädersele igen när häst är inkörd, men så länge vi bara kör in får det gå med fulvarianten- den är iaf ingen skitsele). Igår fick prinsessan sladda volten för första gången- hon var superduktig!! Hon bryr sej knappt vad jag slänger på där bak och står helt still medan jag vimsar runt med snören och remmar och andra experiment för att få allt att funka :-). Stallet bruksnordis höll däremot på att dö av skräck för den otäcka sladden och vår hemmagjorda svängel :-).

/Lavinia

Eftersom jag håller på att spamma sönder forumet med frågor så är det väl lika bra att jag presenterar mitt inkörningsprojekt. :D
Kigermustang, tre år, sto. Mycket förnuftig häst som kollar in och reagerar snabbt men gör sällan något större väsen över saker. hon kan spooka lätt men stannar direkt upp och kollar av läget, flyr sällan hals över huvud. Väldigt mycket hanterad, har tävlat trail at hand och showmanship at halter som både två- och treåring. Tömkörd i omgångar sen hon var ettåring men mer intensivt på slutet. Jag kan, av flera anledningar, inte rida in henne just nu och jag har ingen större lust att överlåta det åt någon annan så då kör vi istället. Hon är ~145 i mankhöjd och växer fortfarande litegrann, hon är extremt lättfödd och en riktig arbetsmyra.
dsc_0404.jpg

dsc_0401.jpg

dsc_0376.jpg

dsc_0414.jpg

:arghh: Idag gick det skit. Började med ponnyn som var på tårna redan från start. Han är tömkör under flera år så inget konstigt men idag valde han att skygga kasta sig 180 grader och ville inte gå fram:banghead: Framåt slutet av rundan samlade han hjärnan tillräckligt för ett ok avslut.

Sen blev det isisen tur. Han skyggade oxå tidigt på rundan men är ett ställe han brukar titta lite extra på när vi e själva. Lite överilad men gick på bra. I den gamla grusgropen brukar vi ta lite trav på volt. Idag kom han ett halvt varv innan han bockade tog galopp och stack. One-rain-stop funkar inte så bra i töm då bara gjorden vrider sig så jag orkade inte hålla. hämtade honom ute på åkern och tänkte gå till baka men han bråkade så fort jag smackade. Satte tömmen som longerlina och fick honom med tillbaka. Han försökte sticka en gång till men då kunde jag bara vrida in huvudet lite så inga problem. Longerade alla gångarter utan problem. Satte i tömmarna och gick hemåt 10 meter och han försökte sticka igen. Denna gång lyckades jag styra in
honom mot buskarna innan han fick upp farten. bara att leda hem..
Han höll på så här för 1-2 år sen när jag började träna honom. trodde vi kommit över det:(

Ponnyn är lite tossig nu sen inhyrningen flyttade förra veckan. Livrädd att isisen oxå ska försvinna. Skriker om vi går och springer runt.

Vid tandläkarbesöket idag fanns ett punktsår vid ena kindtanden. nu under läkning. Kan vart så att cross-under-tränset jag hade vid tömkörningen orsakade det. Inte konstigt om han drog? Har inte använt det på honom på säkert ett halvår..

Vid tandläkarbesöket idag fanns ett punktsår vid ena kindtanden. nu under läkning. Kan vart så att cross-under-tränset jag hade vid tömkörningen orsakade det. Inte konstigt om han drog? Har inte använt det på honom på säkert ett halvår..

Vissa hästar reagerar så kraftigt på smärta, som dessutom ökar när man håller i tömmen och den ligger på. Kan absolut ha varit det. Det hade varit en enkel förklaring så jag håller tummarna för att hans beteende slutar, jag vet hur tråkigt det är när man får bakslag av den kalibern. I mitt fall har det mest gällt ridhästar, och det har alltid berott på smärta - även fast det har yttrat sig som ren trots.

Kliver förhoppningsvis mycket snart in i tråden igen med ny häst. Min ardenner räknar jag som inkörd sedan ett tag tillbaka, och min ponny som kördes in till att nästan vara klar finns snart inte med oss längre pga alla sina olika sjukdomar. Ny häst på gång, snarast förhoppningsvis, eftersom min ardenner inom en mycket kort framtid kommer att bli själv på gården. Den här gången blir det en utmaning då jag väljer en häst med lite mer "go" i för att kunna satsa mer på träning. Det blir även en häst och inte ponny, även om det är marginellt på centimetrarna.

Vissa hästar reagerar så kraftigt på smärta, som dessutom ökar när man håller i tömmen och den ligger på. Kan absolut ha varit det. Det hade varit en enkel förklaring så jag håller tummarna för att hans beteende slutar, jag vet hur tråkigt det är när man får bakslag av den kalibern. I mitt fall har det mest gällt ridhästar, och det har alltid berott på smärta - även fast det har yttrat sig som ren trots.

Jo jag hoppas oxå att det var en engångsgrej. Släpade däck på banan igår, då med bett, lyssnade fint och stannade direkt när jag tog i tömmen efter han skyggade för en hare på åkern breve. Kunde trava med däcket vinglande och skumpande där bak utan minsta problem:)(bortsett från att däcket trilla av svängeln):angel:

Han var en sån som ifråga satte allt när han var ung men har blivit mycket bättre och de han gör brukar jag kunna hantera.

KL
ny här.. men kände att då vi ska börja köra in vår islandsvalack på 3 år nu så kan de vara kul att läsa om er andra.. =)

han är tränsvan å har blivit tömkörd massor.. å även "släpat" på hinkar å bryr sig inte alls om ljudet osv.. så nu har vi beställt sele osv så vi kan sätta igång ordentligt..=) ska bli sååå spännande.. men då jag inte kört innan så blir de ju MASSA proffshjälp som gäller så vi lär oss allihopa=) ska bli kul

Igår fick Ariel gå i vagn igen, efter 1 ½ månads uppehåll. Hur lugn som helst vid anspänning, sedan när jag satt på kuskbocken blev det ett litet missförstånd så hon lade in backen några meter. ;) Men därefter var det framåt med en mycket nöjd och glad häst. Vi körde ett varv runt gården och sedan en minisväng ut på asfaltsvägen och in på min tomt. Tror jag får kalla henne inkörd nu... Nu skall vi bara bygga styrka samt vänja huvudet vid att körning är ett alternativ. Roligt! Förhoppningsvis kommer vi iväg ut igen på torsdag, men jag känner mig fortfarande beroende av sällskap, så vi får se om någon kan följa med. :)

Därmed lämnar jag den här tråden en stund, i alla fall tills Ariels son skall påbörja inkörningen. Men det dröjer i alla fall ett halvår, minst. Han behöver först lära sig höger och vänster när vi tömkör. :laugh:

Här har jag tagit tag i nästa projekt, 4-åriga Lovis. Hon tömkördes några gånger förra sommaren men sen fick hon stå över då jag hoppades att hon var dräktig. Nu har det dock visat sig att den tjocka magen bara var hull, så nu blir det arbete för damen istället.
Och hon är uppenbarligen lika klok och cool som sin mor. :love: idag har vi dragit däck för första gången. Och oj vad hon inte brydde sig om det...

Lovis har vilat sen ovan nämnda tillfälle, pga att jag haft annat för mig (jobb och friidrottsläger med barnen t.ex) men så igår tog vi tjuren vid hornen igen. Först fick hon dra däck en stund medan barnen red. Jag passade på att utmana ödet och styra henne åt helt andra håll än de ridande (i paddocken) och när vi gått en stund fick det räcka. Sen skulle barnen skritta ut, så jag hängde med ut också. Och hängde fast ett fällt träd (fällt förra året, nu skalat och torkat) genom att bara loopa draglinorna runt stammen, så fick Lovis dra hem det också.
Älskar min lilla supercoola ponny! :love:
Nästa gång får det nog bli vagn, så hon kan börja motionera lite. Hon skulle verkligen behöva det...

I förra veckan gjorde ponny-plutt lite nytta :D
DSC_0281.JPG

Hela banan fixade han utan problem.

Dock måste jag fixa något fäste på ryggstycket för bakselen, den glider bak hela tiden :meh: Funderar även på en variant som endast håller bakselen och ingen svanskappa. Bästa vore att ryggstycket går att använda till både denna däckel och silettdäckeln jag skaffat:grin:
DSC_0292.JPG

Fin bättre begagnad dock var det inte snabbfästen för skacklarna.

Och idag har vi så provat vagn bakom Lovis. Som med allt övrigt - hon kunde inte bry sig mindre. Det gick alldeles utmärkt både att svänga - och flytta sig åt sidan för skaklarna - och att trava lite. Men hon tyckte det var jobbigt, det satt ju nån tung klump (min dotter, drygt 40 kg) i vagnen bakom så den blev ju tuuuuung att dra... :laugh: Men hon vänjer sig nog vid det också.

11143177_10153077271017404_698868593620055416_n.jpg

(och ja, det är lite hopplockade delar vi kör med. Den här vagnen saknar svängel och då den dessutom tenderar att hamna lite i bakvikt, så väljer jag att använda travsele + baksele när vi kör med den. Och för att minimera tryck över bogarna har vi förbygel istället för brösta. Jag väljer den här vid inkörning, då den är stabil och rejäl, så den står pall även om ponnyn börjar skutta eller nåt...)

Idag blev det att släpa skacklar i hagen för isisen. Han skötte sig fint :)
Tränade på att stanna och vänta, samt svänga. Han har svårt att flytta bakdelen i sidled, böjer sig som en banan och höll nästan på att välta när ändan tog i skackeln :p Efter ha gått framför och peta på rumpan vid snäva svängar börjar han fatta. Måste skaffa körspö!
Funkar vanlig longerpisk eller blir snärten ivägen tro?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 363
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar